Werken in de zorg... (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Werken in de zorg... (2)

Berichtdoor Gerdien B. » 03 mar 2009 21:25

Voor mijn zijn de nachtdiensten lang geleden.

Ik sliep op zolder en die was goed donker overdag. Dat was wel lekker en zomers goed koel te houden. Daarbij zo min mogelijk geluiden van uit huis.

Voor de eerste nacht sliep ik niet, dat lukte mij niet. Daarna sliep ik van 8 tot 4. At om 6 uur warme maaltijd mee. Om half 11 moest ik beginnen. Zo rond 5 uur ging ik ontbijt klaar maken en at 2 boterhammen. Om half 8 was ik klaar en 8 uur thuis. Dan at ik nog een paar boterhammen en dook mijn bed weer in. Ik kon het dus goed trekken op een warme maaltijd.

Alleen ik krijg altijd blaasontsteking in de nachtdienst. Zo irritant. Dat kwam omdat we regelmatig boven over een terras moesten lopen. Voor die 10 seconde doe je geen jas aan. en ik dronk vaak ook minder in verhouding met gewone werkdagen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Werken in de zorg... (2)

Berichtdoor kwebbel » 04 mar 2009 12:00

ik ben geen goed voorbeeld van nachtdiensten en overdag slapen. Dit gebeurt er bij mij altijd

06.00 zak ik in
07.00 ben ik dan wel weer redelijk wakker
07.30 ga ik naar huis
07.45 thuis
08.10 naar bed
09.00 wakker
10.00 wakker
10.30 wakker
11.30 wakker (gefrusteerd ga ik er maar uit)
meestal slaap ik dan nog 2 uurtjes 's avonds en dan heb ik het gehad :( dan heb ik ook echt alles geprobeerd om in slaap te komen..
Maar vanavond moet ik de nacht in dus ik ben benieuwd ! Wel herken ik dat ik minder drink en ook minder trek heb. Overdag ploeter je toch meer en verbrand je veel meer naar mijn idee. Ik trek het dan prima met geen warme maaltijden en alleen maar brood.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Werken in de zorg... (2)

Berichtdoor *Annette* » 04 mar 2009 17:34

Ik had adsoluut geen moeite met nachtdiensten, voor die tijd slapen lukte bijna niet omdat ik niet moe genoeg was, heel licht dan sliep. Maar verder met overdag slapen had ik totaal geen moeite.

22.30 of 23.00; bakkie thee soms met koekje
1.00 eerste ronde
2.00-2.30 eten (brood)
3.00-4.00 theedrinken, wat lezen, spelletje doen, dutten
4.00 tweede ronde
5.00-6.00 theedrinken, wat lezen, spelletje doen, dutten
6.00 derde ronde
7.00 rapportage schrijven meestal iets van fruit
7.30 overdracht met bakkie thee
8.30 thuis, wat eten en een bakkie thee
9.00 op bed
15.00-16.00 wakker
douchen
18.00 warme eten

Voor ik wegging at ik vaak wel iets van fruit. Magoed wij dronken dus echt heel veel tijdens de nacht.
We werkte met inluistersysteem dus tussen de rondes door deed je een spelletje met elkaar, last je wat
of n beetje dutten. Soms moest je ff na n cliënt toe, magoed zo zag het er n beetje uit. En ik had juist
wel vaak zin in eten tijdens de nacht, hield het bij 2 boterhammen en verder fruit.

En was ik uit de nacht, dan ging ik 's avonds om 23.00 gewoon richting me bed, en sliep ik de hele nacht
gerust tot 9.00 toe :).
Wat de toekomst brengen moge........

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Werken in de zorg... (2)

Berichtdoor kwebbel » 04 mar 2009 17:38

ik dut dus niet tijdens m'n nachtdienst, ik vind dat je dat dus niet kan maken. 's Nachts ben je er voor de mensen, 's nachts moet je dus "waken" zeg maar.
Ik wil jou niet afkraken Annette :oops: :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

christien
Majoor
Majoor
Berichten: 1953
Lid geworden op: 02 okt 2007 13:21

Re: Werken in de zorg... (2)

Berichtdoor christien » 04 mar 2009 18:09

Ik mag volgende week weer de nacht in.
Om eerlijk te zijn vind ik het helemaal niet erg, alhoewel het nooit
m´n favoriet zal worden, ik zie altijd zo tegen de eerste nacht op
om dan weg te gaan terwijl iedereen lekker naar bed toe gaat :wink:

Bij ons zijn de nachten vaak erg druk en ben je echt constant bezig
eigenlijk. Dan gaat de tijd wel lekker snel.
Ik eet als ik in de nacht gaat rond 03:00 uur ongeveer en dan sóchtends
voor dat ik naar bed ga ook niet en dan om 17:30 gewoon warm eten.
Ik sla dus ook een maaltijd over, maar tussendoor neem ik echt wel wat.
Ik heb gewoon minder trek s´nachts.

Leuk om ieders ervaringen te lezen
@ Koekie hoeveel nachten heb je?

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Werken in de zorg... (2)

Berichtdoor *Annette* » 04 mar 2009 18:51

kwebbel schreef:ik dut dus niet tijdens m'n nachtdienst, ik vind dat je dat dus niet kan maken. 's Nachts ben je er voor de mensen, 's nachts moet je dus "waken" zeg maar.
Ik wil jou niet afkraken Annette :oops: :wink:

Snap wat je bedoeld hoor kwebbel, en het was ook niet standaard zo, maar wij zaten met z'n 5en in de nacht. Over de hele instelling, 1 zat achter het inluistersysteem (tijdens de nachts wisselde ze wel eens ff met elkaar, wantja een nacht achter flitsende pc schermen zitten word je ook niet vrolijk van), en met z'n 2en liep je de rondes. De ene 2 locaties en de andere 1 locatie.

Tussen door deed je wel eens iets van een spel o.i.d. magoed soms was je gewoon zo moe dat je je ogen niet kon open houden en deed je ze even dicht. Maar als er iets was met n cliënt van jou locatie dan riepen ze je gewoon. Enja met dutten, dan is het geen slapen maar misschiene even een kwartiertje met je ogen dichtzitten, was je even over de ergste slaap heen (vooral tijdens de eerste nacht had ik wel ns dat m'n ogen bijna dicht vielen) magoed als je dan weer na buiten ging was het snel over :wink:.

Ik had absoluut geen hekel aan nachten, af en toe viel ik in de nacht (ze werken met n vast team voor de nacht). Als ik weer in de zorg ga werken, dan vind ik het absoluut niet erg om geregeld nachtdiensten te werken. Scheelt ook dat ik overdag heel gemakkelijk slaap, anders dacht ik er denk ik ook wel anders over. Het is waarschijnlijk wel wat anders als je getrouwd bent/samenwoont.
Wat de toekomst brengen moge........

Gebruikersavatar
kuikentje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 405
Lid geworden op: 22 okt 2004 09:30

Re: Werken in de zorg... (2)

Berichtdoor kuikentje » 04 mar 2009 21:28

pff
23:00 met overdacht wat drinken.
rond 3uur 2 boterhammen en wat drinken
en als je geluk hebt rond 5-6uur nog wat drinken
kwart over 7 naar huis
8uur slapen tot 15-16 uur
18uur warm eten
en dan weer de nacht in.

Zo gaat het meestal bij mij
Probeer niet Gods hand vast te pakken, maar leg je hand in de Zijne

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Werken in de zorg... (2)

Berichtdoor MissF » 04 mar 2009 21:56

In het 'prettigste' geval hebben wij helemaal niets te doen 's nachts. Maar (half) slapen is in principe niet oke. Soms als een collega eigenlijk half ziek is, en er is geen vervanging te regelen, dan mag diegene wel gewoon gaan slapen soms, maar eigenlijk moeten er gewoon 2 mensen de hele nacht door wakker zijn voor het geval dat. En soms moeten er rondes gelopen worden (die duren amper twee minuten).
Een andere keer is het wel erg druk met jongeren die bij elkaar kruipen enzo, maar mijn nachtdiensten verlopen meestal bijna vlekkeloos. Is ook irritant, omdat je dan erg snel moe wordt, zeker na een paar filmpjes :)

Ik heb toch liever drukke nachtdiensten
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Werken in de zorg... (2)

Berichtdoor mw » 04 mar 2009 22:11

22.45 - 23.00overdracht onder het genot van sterke koffie
23.00-24.00 inlezen enzo (vooral eerste nacht een grote klus) ondertussen de bellen lopen
24.00 grote ronde lopen (afhankelijk van welke dag, zorgzwaarte en zo 1 tot 1 1/2 uur ermee bezig), medicijnen uitzetten ( 30 tot 60 minuten meebezig) Afdeling opruimen, kasten bijvullen, waskarren bijvullen. Ondertussen de bellen lopen en dergelijke.
Afhankelijk ervan of we met zn tweeën of alleen zijn, is het vaak al tussen 2 en 3.
3.00 kleine ronde
Daarna de mappen schrijven, infuus/vochtlijsten afsluiten en opstarten,
tussen 4 en 5 probeer ik wat te eten, vaak wat bouillon en kwark en soms wat vruchtencocktail.
Afhankelijk van de drukte begin ik tussen half 6 en 6 uur weer met de ronden: medicijnen delen, controles, catheters legen, enz.
7.00: ontbijt delen
7.30 overdracht
7.50 ongeveer naar huis

Tussendoor drink ik vaak veel cola en snoep ik heel veel :oops: :-k
Thuis duik ik gelijk mn bed in en slaap vaak tot ongeveer 16.00, vaak blijf ik dan nog liggen (dommelen of lezen) tot ongeveer 18.00 (als ik verder geen afspraken heb). Douchen en tussen 20.00 en 21.00 eet ik warm. En tegen 22.30u ga ik weer weg.
Ik eet dus eigelijk geen brood, erg ongezond dus, maar krijg het gewoon niet door mn keel heen als ik in de nachtdienst zit. Ik doe vaak fluitend mn nachtdiensten 8)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
koekie
Mineur
Mineur
Berichten: 187
Lid geworden op: 24 mar 2003 11:15
Locatie: rouveen

Re: Werken in de zorg... (2)

Berichtdoor koekie » 05 mar 2009 09:09

ghehe, jou diensten zijn erg herkenbaar mw :mrgreen:
afgelopen ovedag heb ik aardig goed geslapen gelukkig. Vannacht weer niet echt gegeten. Dat kom ook denk ik omdat ik op een 1 of andere manier nog erg sloom ben en dus nog heel lang overal mee bezig ben. kzat een beetje achter de tijd aan te lopen. dus deze keer bestond mijn maaltijd uit een ijsje en wat druiven. :)
Maar ik heb dan ook helemaal geen honger ofz. Nou thuis heb ik ff wat brood gegeten en zit ik nou aan de chips.
Kga zo slapen.
kheb 4 nachten, vannacht de laatste.

Afgelopen nacht belde een patient en die vroeg of ze mij had wakker gemaakt, schattig toch :wink:

aan de ene kant vind ik nachtdiensten wel leuk aan de andere kant niet, ik kan helemaal niet mijn draai vinden, zowel thuis als op werk niet. maar goed miss moet dat nog komen.
als je een kuil graaft met je tanden, krijg je geen vieze handen.

Gebruikersavatar
kuikentje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 405
Lid geworden op: 22 okt 2004 09:30

Re: Werken in de zorg... (2)

Berichtdoor kuikentje » 05 mar 2009 09:47

[quote="koekie"]
kheb 4 nachten, vannacht de laatste.
quote]
En dan gezellig naar mij toe, dus je kunt vrijdagavond gewoon heerlijk slapen :D
Probeer niet Gods hand vast te pakken, maar leg je hand in de Zijne

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Werken in de zorg... (2)

Berichtdoor vpk » 05 mar 2009 12:29

Ik herken me ook wel in de nachtdienst van mw.
Bij mij is het nogal verschillend hoelang ik slaap. De ene keer ben ik om 15:00 klaarwakker, de andere keer schrik ik om 19:30 wakker. Dat is vooral in de winter als het tegen 16:00 weer begint te schemeren en donker wordt, dan val ik soms zo weer in slaap.
In m'n nachtdienst sla ik meestal de warme maaltijd over, heb daar dan echt geen trek in als ik net uit bed kom. Dan eet ik meestal een cracker of broodje, en dan 's avonds voordat ik ga wat fruit en soms wat gesnaai.
niet echt heel gezond dus.

Heb een hekel aan nachtdiensten, ben altijd helemaal uit m'n doen. Vooral als ik er 4 heb, 2 gaat nog wel een keer.
Gelukkig ben ik er voor de rest van dit jaar vanaf :-oo
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Re: Werken in de zorg... (2)

Berichtdoor Daphne » 05 mar 2009 12:33

Hier geen ervaring met nachtdiensten, wel met slaapdiensten. Heb er net één gehad. Je werkt dan van 16.15u tot de volgende ochtend 9.00u. Tussen 23.00u en 06.30u is je eigen tijd en kan je dus slapen, wel kan je dmv inluistersysteem opgeroepen worden (wat eigenlijk nooit gebeurt). Meestal ben ik 's avonds echter pas tegen 12en klaar. Ik slaap meestal van 1.30-5.45, erg kort nachtje dus. Maar goed, dan slaap ik de volgende morgen weer wat uit... 8)
Afbeelding

Gebruikersavatar
linde
Kapitein
Kapitein
Berichten: 756
Lid geworden op: 24 dec 2002 14:59
Locatie: Amersfoort

Re: Werken in de zorg... (2)

Berichtdoor linde » 05 mar 2009 12:45

Wij zitten met zn 3-en op 5 afdelingen, meestal erg goed te doen. (uitluistersysteem en camera's in de gangen)
Het nadeel is dat je dan dus ook meer pillen uit moet zetten;)
22:45-23:00 overdracht, dan gelijk even kantoor opruimen enzo en naar de nacht(wacht)ruimte
23:30 gelijk maar een rondje
Dan voor 2 afdelingen pillen uitzetten
Tussendoor de bellen natuurlijk en telefoontjes van afdelingen boven
Rond 2:00 even een uitgebreide ronde boven met zn 2-en
3:00 ronde
daarna pauze, loopt het AWN op de bellen(H)
tsja ergens een keer rapporteren en dan om 06:30 nog een ronde
nachten zijn heel wisselend de ene keer ben je om half 7 nog met je pillen bezig
en de andere keer zit je elkaar om 2uur aan te kijken...

ik drink veel in de nachtdienst eet eigenlijk alleen brood.
Als k niet uitkijk slaap ik zo tot een uur of 19:00u :oops:
PaSaP Hoogh!!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Werken in de zorg... (2)

Berichtdoor MissF » 05 mar 2009 13:01

Ons schema is ongeveer zoiets:

22.45 - 23.00 overdracht van de late diensten
23.30 rondje lopen over de groepen
23.35 - 02.00 uur: filmpjes kijken, computeren enzo :)
02.00 uur: als je op de crisis zit, medicijnen voor 4 groepen uitzetten, anders rond 03.00 alleen controleren
03.00 uur: rondje lopen over de groepen
03.05 uur: bij de andere nachtdienst op de crisis wat drinken en ff kletsen enzo
Verder filmpjes kijken, tijd doorkomen.
07.00 uur: vroege diensten komen, overdracht
07.15 uur: naar huis
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten