Werken in de zorg... (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marierose
Mineur
Mineur
Berichten: 177
Lid geworden op: 11 dec 2006 14:50
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 27 nov 2008 20:04

wie kan mij uitleggen wat het verlofmandje inhoud? Helaas kan ik niet naar de uitleg/bijeenkomst waar het wordt uitgelegd. Per 1 januari 2009 schijnt het in te gaan. Ik werk vast 16 uur per week bij de huishoudelijke verzorging van de thuiszorg. En schijnen we nu onder VVT te vallen of zo. Maar wat het allemaal inhoud als iemand het mij kan uitleggen: alvast heel veel dank! :D

christien
Majoor
Majoor
Berichten: 1953
Lid geworden op: 02 okt 2007 13:21

Berichtdoor christien » 27 nov 2008 20:43

Ik heb echt geen idee marie rose, kan je uitleggen wat vvt is?
Anders misschien een schriftelijke uitleg vragen hierover.
Die zou je werkgever toch wel moeten hebben lijkt me.
Succes ermee en misschien weet iemand anders op het forum het wel,
die zelf ook in de thuiszorg werken.

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 27 nov 2008 21:19

Ik heb ook geen idee wat dat inhoudt...

Ik ben met Kerst vrij, moet met Oud&Nieuw werken, heb dan fijne diensten. :D Moet Oudjaarsdag van 16 tot 22 uur, dus dan ben ik weer lekker op tijd thuis. Op Nieuwjaarsdag moet ik van 9 tot 14 uur, dus ook een heerlijke dienst, kunnen we 's middags de familie en vrienden nog langs. :)

Ik heb ook nog veel vrije dagen staan, ben van 13 tot en met 23 december vrij... 8) (Wel de bruiloft van mijn zusje tussendoor, maar heel misschien gaan we nog een weekendje weg, of een paar dagjes uit.)

Ben net thuis uit mijn werk, is het me een beetje in mijn rug geschoten... We moesten een bewoner verschonen, een paar maanden terug heeft hij zijn enkel door botontkalking gebroken. Inmiddels is het gips er al lang en breed af, maar vandaag liep en stond hij weer slecht. Volgens de arts waarschijnlijk verstapt/verstuikt. En tja, hij leunde een beetje te zwaar op me, dus dat wordt morgen, als ik dagdienst heb, even uitkijken... 8)
Afbeelding

j-tap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 nov 2008 18:37

Berichtdoor j-tap » 27 nov 2008 22:48

@Marierose; Het heeft iets te maken met verlofuren, het staat in de nieuwe CAO-boekje van Verpleging, Verzorging en Thuiszorg. Deze is nieuw, want per 1 januari verandert de CAO. Eerst was er een CAO voor personeel van Verzorgingshuizen en Verpleeghuizen, en één voor de Thuiszorg, maar per 1 jan. 2009 wordt dit samengevoegd. Tot VVT dus.
Voor jou in de Thuiszorg dus ook wel van belang, omdat de CAO dus verandert is!
Heb hier een CAO liggen, maar kan zo snel niet verwoorden wat het verlofmandje inhoud.. :| Heeft iets te maken met aantal verlofuren (zwangerschap, kraam, overlijden, enz)..
Heb me er net zelf wat in verdiept, omdat ik naar een andere werkgever ging, en een P&O medewerker had me het een en ander uitgelegd.

Zeker belangrijk die CAO in handen te krijgen... met het oog op recht op vakantieuren, en salaris e.d...

j-tap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 nov 2008 18:37

Berichtdoor j-tap » 27 nov 2008 22:54

@ Christien; VVT = Verzorging Verpleging Thuis(zorg)

@Daphne, sterkte.. Idd uitkijken in de zorg met je rug.. je hebt zomaar wat :|

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 27 nov 2008 23:43

@j-tap: ik werk 36 uur, erg pittig vind ik het. Moet goed uitkijken dat ik in mijn vrije dagen niet te veel doe. Misschien dat ik volgend jaar naar 32 uur ga. Op dit moment is het niet gelijk verdeeld in de zin van de ene week 4 en de andere 5 diensten. Soms heb ik 6-5-4-5 en dan 3 diensten per week.

Ik werk met oud&nieuw nachtdiensten. Zelf aangevraagd. Heerlijk!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
kipje18
Sergeant
Sergeant
Berichten: 271
Lid geworden op: 05 okt 2003 13:38
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 28 nov 2008 08:52

Ik werk alleen 2e kerstdag een dagdienst. Ben verder de feestdagen vrij. Omdat wij veel part-timers hebben werken, werken wij eigenlijk altijd halve feestdagen. Echt super vind ik dat
Afbeelding
Buellrider en kipje18 verloofd op 15-09-2006

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 nov 2008 10:03

ik werk 2 vroege diensten met oud en nieuw.

Soms denk ik wel is dat ik zelf kalmeringspillen nodig heb. NU met die nieuwe bewoner loop ik mij weer op te vreten. Is er zo duidelijk gezegd dat we de eerste tijd strak op 1 lijn moeten zitten, alles doen, anders doet hij het daarna ook niet meer. Nu is het dag 2 en een collega presteerd het nu al om dingen niet te doen. :x :x :x
Dit kan de goede start van gisteren nu al gelijk te niet doen en moeten we ook nog zien recht te breien.

Zo irritant!!!
Ik heb wel is gezegd: als je dat niet kan: iemand gelijk in structuur zetten en dus strak volgens afspraak werken (ongeacht of je het er mee eens bent), dan moet je niet op deze groep komen werken!

zo frustratie weer geloosd, dan kan ik nu weer verder met werken :lol:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 28 nov 2008 10:45

Van de site van CNV:

9. Vakantieverlof
Vanaf 1 januari 2008 geldt voor werknemers uit de cao thuiszorg een basisverlof van 224 uur, tenzij zij er voor kiezen om 1,5% eindejaaruitkering niet in te ruilen tegen 25 uur verlof. Dit verlofmandje inclusief het hierbij horende leeftijdsverlof uit de thuiszorg gaat vanaf 1 januari 2009 gelden voor alle werknemers in de nieuwe cao VVT. Voor werknemers uit de cao V&V die ouder dan 55 jaar zijn blijven de oude aanspraken overeind. Over het algemeen leveren met dit harmonisatieonderdeel niet alleen jongere V&V-werknemers een aantal uren in, maar ook toekomstige 55-plussers. Deze gaan er 15 uur op achteruit. De leeftijdscategorie tussen 30 en 50 jaar gaat er een aantal uren per jaar op vooruit. Daarnaast wordt voor werknemers uit de V&V die nu een afwijkend hoger basisverlof van 173 uur kennen, deze afwijking gelijk getrokken en verlaagd met 7 uur. Alle werknemers in de VVT kennen straks, op basis van hun leeftijd, een gelijk aantal uren basisverlof. Uit dit verlofmandje worden alle feestdagen (omgerekend 47 uur per jaar), bijzondere verlofdagen (omgerekend 12 uur per jaar), het kortdurende zorgverlof boven de 24 uur én het calamiteitenverlof gehaald. Het calamiteitenverlof (wasmachineverlof) en zorgverlof is een verslechtering van de bestaande regeling, ook voor de thuiszorg. In de praktijk blijkt dat vele werknemers toch al snel één of twee dagen calamiteiten en/of zorgverlof per jaar hebben en daarvoor was nu juist de wettelijke regeling bedoeld om hier geen verlof voor in te hoeven leveren. Helaas is het mogelijk om hiervan bij cao af te wijken, wat nu dan ook gebeurt. Daarnaast wordt het verlof voor vakbondsactiviteiten, zoals we dat in de cao V&V kennen, fors verminderd met ruim 60 uur. De gevreesde inlevering van 5 mei is wel van de baan en blijft in de verlofvoorziening meegerekend. De 5de mei zit dus in de 47 uur meegerekend.

Met al deze veranderingen in het verlof is de vrees dat werknemers jaarlijks gewoon te weinig verlof hebben en dat het verlofmaandje snel leeg is. De kans is aanwezig dat werknemers alvast uren gaan opnemen van het verlofmandje voor het volgende jaar.


Dit geldt inderdaad vanaf ingang nieuwe CAO.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

christien
Majoor
Majoor
Berichten: 1953
Lid geworden op: 02 okt 2007 13:21

Berichtdoor christien » 29 nov 2008 22:35

Zo mijn thuiszorg zit er op, en ik ben helemaal pro :wink:
Wat heb ik een supertijd gehad zeg!
Natuurlijk zijn er ook wel nadelen, al die loze uren, en gebroken diensten.

Wat ik me eigenlijk afvraag is dat het verschil in handelingen best wel groot is ten opzichte van het verpleeghuis, en nu vraag ik me af of dat dat in alle instellingen zo is.

Wondzorg, katheteriseren, stoma zorg, enz, daar start altijd een vp.
Terwijl vz ook bevoegd is in een verpleeghuis maar het in de thuiszorg maar heel weinig voor kwam dat daar ook vz in werd gezet.

Hoe is dat bij andere werkplaatsen geregeld??

j-tap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 nov 2008 18:37

Berichtdoor j-tap » 29 nov 2008 23:22

In de thuiszorg wordt volgens mij geen verschil gemaakt tussen een VZ'er en een V-IG. Een vriendin van mij is ook afgestudeert Verzorgende IG, en werkt in de thuiszorg, maar mag ook niet catheteriseren, enz. Mag dit officieel wel, maar in de thuiszorg worden daar VP voor ingezet. Zij wordt gerekend onder VZ'er, die dit officieel niet mogen...

Bij ons (in verpleeghuis)mogen alleen Vig'ers catheteriseren, stoma zorg, enz. Als je daar althans vakbekwaam in bent.
VP'ers hebben ze bij ons ook niet.

Gebruikersavatar
daatje
Mineur
Mineur
Berichten: 201
Lid geworden op: 28 jan 2004 13:40
Locatie: Rijsenhout

Berichtdoor daatje » 30 nov 2008 20:18

ik kwam er vandaag achter dat ik dit jaar nog maar 11 dagen moet werken :)
Diensten doen we niet aan dus met kerst en oud ennieuw ook vrij :)
hmjumm!
"Don't just tell God how big your problems are... Tell your problems how big God is!"

marierose
Mineur
Mineur
Berichten: 177
Lid geworden op: 11 dec 2006 14:50
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 30 nov 2008 22:20

Bedankt allemaal voor de uitleg over het verlofmandje. :D Ik zal het aan de thuiszorgmanager vragen in de eerstvolgende planning wat of het voor ons persoonlijk inhoud: hoeveel vakantieuren we hebben en hoe of het wordt ingevuld e.d. Nog een paar weekjes en het is kerst: heerlijk lekker een paar dagen vrij hoewel 2 lange dagen voordat de kerst begint werken bij 6 klanten: dus 6 huizen in 2 dagen schoonmaken (bij de meeste mensen werk ik 1/2 uurtjes per keer in die 2 dagen) maar het is altijd een gezellige tijd om te werken met kerstbomen e.d. en de mensen zijn daardoor ook makkelijker omdat ze veelal in feeststemming zijn en dat maakt het werken minder zwaar vind ik. Allemaal veel sterkte rondom de feestdagen en ook vooral als je ook meer moet werken wegens de drukte van collega's die vrij zijn e.d.!

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 01 dec 2008 18:51

oud&nieuw 2 dagdiensten :D van 7.30 t/m 16.00 uur. Heerlijk, kunnen we toch nog 's avonds weg... of niet.... :roll:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Rienuku

Berichtdoor Rienuku » 01 dec 2008 18:56

1 januari werken... des ochtends, en des savonds... (ben er helemaal niet gelukkig mee :( :? )


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 135 gasten