Preeklezen, een armzalige noodoplossing?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Joepie Meloen
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 21 jan 2008 10:56

Berichtdoor Joepie Meloen » 04 feb 2008 14:42

Denkertje21 schreef:Het lijkt er nu zo op dat ik preeklezen zo wil afkraken. Voor alle duidelijkheid: Dat is NIET zo. Ik heb het bewust in mijn openingstopic een ARMzalige noodoplossing genoemd.
Arm is het zeker. Het is maar een slap aftreksel van het volwaardige spreken vanuit de bediening door Gods Geest door van God geroepen en apart gezette dienaars van het Woord.


Je stelt hier een heleboel dingen waarvan je de waarheid niet eens kunt bevestigen.

Denkertje21, ik denk dat je nogal aardig kort door de bocht redeneert. Je hele redenering roept behoorlijk wat vragen op.

Waarom is het arm?
Waarom is het een slap aftreksel van het volwaardig spreken vanuit de bediening door Gods Geest door van God geroepen en apart gezette dienaars van het Woord?

Is genade iets wat meer voortvloeit uit het één dan uit het ander?
Is er bij genade een meetlat te leggen?
Is er bij preeklezen of bij een dominee een meetlat te leggen?

Denkertje21 schreef:Dat het ook zalig kan zijn, geloof ik ook. En dat zegt zo veel over de rijke genade die God aan betweterige en betuttelende mensen wil geven, die met de beste bedoelingen de Wijngaard rein willen houden van alles waarvan zij denken dat dat niet goed is.


Zegt dat alleen iets daarover? Mijns inziens stop je de discussie in een hele nauwe oplossing.

Denkertje21 schreef:Ronduit triest is het dat de NOOD van de oplossing zo weinig gevoeld. We bidden vol overgave over het uitstoten van arbeiders... Waarom niet bidden om ONTSLUITEN van de wijngaard? Bidden om Gods ingrijpen, wellicht ten koste van ons zelf!


Volgens mij gebeurt beide. Inderdaad wordt de nood zo weinig gevoeld. Maar dat is m.i. in een breder opzicht te zien.

Denkertje21 schreef:En jij, die misschien wel zo graag datgene wat God in je hart heeft gegeven, wil doorgeven maar je geremd weet door de leeuwen en beren binnen de kerk! GA!!! Hij die je roept is getrouw, die het ook doen zal!

Er mag geen kerk meer zijn zonder een dienaar van het Woord!!!


Deze redenering vind ik vrij vreemd. Volgens mij komen we hierdoor weer op de discussie van het curatorium uit, en die zouden we proberen te vermijden.

Ik ben het eens dat je je standpunt Bijbels moet onderbouwen. Maar pas op voor het doortrekken van dingen die vroeger in een andere cultuur op een andere manier gedaan werden.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 04 feb 2008 20:14

Toevallig hadden wij gisteren een (voor mij onbekende) dominee, en die las zijn hele preek voor. Op dat moment merkte ik dat ik mijn aandacht er totaal niet bij kon houden.
Volgens mij moet er in een preek contact zijn met een gemeente. En dat kan volgens mij niet of amper in een preeklezing. Of je moet als dominee/ouderling ontzettend goed voor kunnen lezen
Maar ik miste echt heel erg die kant van een preek zondag. Het was een echt voorbeeld van een preeklezing, en ik heb de neiging er niet meer heen te gaan, omdat ik geen contact heb met de dominee (of in andere gevallen met de ouderling). En dat heb ik echt wel nodig om een preek te kunnen volgen en mijn concentratie vast te houden.

(maar misschien is dit een eenzijdige mening en zijn er in veel (Oud)GG(iN) ontzettend goede voorlezers.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Berichtdoor columbus » 04 feb 2008 22:49

MissF schreef:en ik heb de neiging er niet meer heen te gaan, omdat ik geen contact heb met de dominee (of in andere gevallen met de ouderling). En dat heb ik echt wel nodig om een preek te kunnen volgen en mijn concentratie vast te houden.


er was eens een mevrouw die ook moeite had met het vasthouden van de aandacht bij de preek, of het nu een leespreek of een 'gewone' preek was. Maar toch bleef ze wel naar de kerk gaan omdat, zoals ze vertelde, het alleen al om de zegen was die uitgesproken werd.
volgens mij word die zegen vaak onderschat, ook het zingen en bidden hoort erbij.
natuurlijk is het soms best moeilijk om je aandacht erbij te houden maar vergeet ook niet dat het niet de ouderling is die spreekt maar dat God tot je spreekt.

over preeklezen...persoonlijk lees ik graag preken van engelse en schotse puriteinen en ik mag zeggen dat God deze oude preken nog steeds gebruikt om mij (en vele anderen) te onderwijzen en er zegen aan verbind.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 05 feb 2008 09:39

columbus schreef:Maar toch bleef ze wel naar de kerk gaan omdat, zoals ze vertelde, het alleen al om de zegen was die uitgesproken werd.


Terechte opmerking. Dat betekent dus dat hele kerken die zegen moeten ontberen, omdat een lezende ouderling die zegen niet mee mag geven...

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 05 feb 2008 11:04

Denkertje21 schreef:
columbus schreef:Maar toch bleef ze wel naar de kerk gaan omdat, zoals ze vertelde, het alleen al om de zegen was die uitgesproken werd.


Terechte opmerking. Dat betekent dus dat hele kerken die zegen moeten ontberen, omdat een lezende ouderling die zegen niet mee mag geven...


:mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 05 feb 2008 17:21

Denkertje21 schreef:
columbus schreef:Maar toch bleef ze wel naar de kerk gaan omdat, zoals ze vertelde, het alleen al om de zegen was die uitgesproken werd.


Terechte opmerking. Dat betekent dus dat hele kerken die zegen moeten ontberen, omdat een lezende ouderling die zegen niet mee mag geven...


Dus God is afhankelijk van een dominee om Zijn zegen kwijt te kunnen? dat denk ik niet.

Na een leesdienst wordt trouwens altijd om een zegen gebeden middels de zegen bede uit de avondzang.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 05 feb 2008 17:58

Wullimpie schreef: Dus God is afhankelijk van een dominee om Zijn zegen kwijt te kunnen? dat denk ik niet.

Na een leesdienst wordt trouwens altijd om een zegen gebeden middels de zegen bede uit de avondzang.


Kromme redenering Wullimpie! God is nergens van afhankelijk. God kan jou zelfs tot bekering leiden door het woord van wie dan ook. Maar God is een God van orde en God heeft wel middelen gegeven en wegen gemaakt.

God heeft Zijn dienaren het recht en de opdracht meegegeven om de zegen op te leggen en als je in de Bijbel leest hoe belangrijk die zegen is, dan redeneer je niet zo!

En bidden om een zegen is toch iets anders dan de zegen daadwerkelijk krijgen!

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Berichtdoor columbus » 05 feb 2008 18:09

Wullimpie schreef:
Denkertje21 schreef:
columbus schreef:Maar toch bleef ze wel naar de kerk gaan omdat, zoals ze vertelde, het alleen al om de zegen was die uitgesproken werd.


Terechte opmerking. Dat betekent dus dat hele kerken die zegen moeten ontberen, omdat een lezende ouderling die zegen niet mee mag geven...


Dus God is afhankelijk van een dominee om Zijn zegen kwijt te kunnen? dat denk ik niet.

Na een leesdienst wordt trouwens altijd om een zegen gebeden middels de zegen bede uit de avondzang.


precies ja.
Je moet ook niet vergeten dat mensen lid zijn van een gemeente en als die vacant is of er is geen geld voor een dominee wil het nog niet zeggen dat preken die gelezen worden niet tot zegen zijn of dat er minder mensen tot geloof en bekering komen dan met de livepreek van een dominee, al is dat meestal wel prettiger om naar te luisteren.
het niet kunnen luisteren naar een leespreek is ook (vaak) een kwestie van niet willen luisteren denk ik wel eens. (eigen ervaring van vroeger)
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 05 feb 2008 18:12

Denkertje21 schreef:
Wullimpie schreef: Dus God is afhankelijk van een dominee om Zijn zegen kwijt te kunnen? dat denk ik niet.

Na een leesdienst wordt trouwens altijd om een zegen gebeden middels de zegen bede uit de avondzang.


Kromme redenering Wullimpie! God is nergens van afhankelijk. God kan jou zelfs tot bekering leiden door het woord van wie dan ook.Maar God is een God van orde en God heeft wel middelen gegeven en wegen gemaakt.

God heeft Zijn dienaren het recht en de opdracht meegegeven om de zegen op te leggen en als je in de Bijbel leest hoe belangrijk die zegen is, dan redeneer je niet zo!


Klopt, en als zo´n dienaar niet beschikbaar is mag je er zelf om bidden.
Dat hoeft toch niet minder zegenrijk te zijn?

Denkertje21 schreef:En bidden om een zegen is toch iets anders dan de zegen daadwerkelijk krijgen!

Door er om te bidden krijg je hem toch??
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2008 08:44

Wullimpie, op zich heb je gelijk.... maar het is grote onzin dat een predikant die zegen wel mag uitspreken maar een ouderling niet. Nergens in de Bijbel wordt het geven van de zegen specifiek aan predikanten gekoppeld. Volgens mij mag zelfs iedereen die aan een medegelovige meegeven omdat God belofot met hem mee te gaan maar een ouderling mag dat sowieso.

Het gaat er om wat God doet. De predikant zegent de gemeente niet, God doet dat. Of er nou een ouderling of een predikant op de kansel staat verandert maakt helemaal niet uit. God geeft zijn zegen aan de gemeente, ongeacht wie er preekt of leest. Het is dus onzin om in het ene geval de zegen uit te spreken en in het andere geval er om te bidden. Wie dat toch heeft bedacht.....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 06 feb 2008 09:41

Wat een zegen vanuit bijbels gezichtpunt inhoudt, blijkt het beste uit de toevoeging aan de priesterlijke zegen in Numeri. Daar staat de belofte aan de joodse priesters: "Zo zullen zij mijn naam op de Israëlieten leggen, en Ik zal hen zegenen."
Wanneer een gevolmachtigd priester deze zegen uitspreekt, zal God Zich er dus binnen de verbondsbepalingen aan verbinden. Of zoals Calvijn het uitdrukte: dan is God de Zegenaar in de zegenaar.

Numeri 6:
22 En de HEERE sprak tot Mozes, zeggende:
23 Spreek tot Aäron en zijn zonen, zeggende: Alzo zult gijlieden de kinderen Israëls zegenen, zeggende tot hen:
24 De HEERE zegene u, en behoede u!
25 De HEERE doe Zijn aangezicht over u lichten, en zij u genadig!
26 De HEERE verheffe Zijn aangezicht over u, en geve u vrede!
27 Alzo zullen zij Mijn Naam op de kinderen Israëls leggen; en Ik zal hen zegenen
.

Overigens zit ik al nu al weer even heel erg met kippenvel en verwondering als ik probeer om de inhoud van deze zegen en vaste belofte tot me te laten doordringen... Wat ongelofelijk dat God zélf dat iedere zondag aan ons belooft!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2008 10:52

Yep!

Oh en ehm, om je verhaal even door te trekken, is het niet zo dat we nu allen profeet, koning en priester zijn? Ik dacht dat dat wel een gereformeerde denkbeeld was. Petrus zegt ook: U bent een uiverkoren geslacht, een koninkrijk van priesters.

En Openbaring 5: 10 U hebt voor onze God uit hen een koninkrijk gevormd en hen tot priesters gemaakt. Zij zullen als koningen heersen op aarde.’
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 feb 2008 13:55

even tussendoor: als je moeite hebt je aandacht erbij te houden, dan kan het helpen om wat aantekeningen te maken.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 06 feb 2008 15:26

Marnix schreef:Yep!

Oh en ehm, om je verhaal even door te trekken, is het niet zo dat we nu allen profeet, koning en priester zijn? Ik dacht dat dat wel een gereformeerde denkbeeld was. Petrus zegt ook: U bent een uiverkoren geslacht, een koninkrijk van priesters.

En Openbaring 5: 10 U hebt voor onze God uit hen een koninkrijk gevormd en hen tot priesters gemaakt. Zij zullen als koningen heersen op aarde.’


Ja, dan kom je uit bij het ambt aller gelovigen. Maar dat neemt niet weg dat God voor in de erediensten mensen uitkoos om in het speciale ambt van voorganger te fungeren.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Joepie Meloen
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 21 jan 2008 10:56

Berichtdoor Joepie Meloen » 11 feb 2008 17:00

Het lijkt me trouwens dat de dominee de zegen van de Heere niet kan geven...
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 88 gasten