hoeveel kinderen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 01 feb 2008 13:13

Als God wil dat je kinderen krijgt, dan geeft Hij ook wel dat wens-gevoel aan je. Als iemand (in dit geval Lalage) dat niet heeft, moet ze dan toch kinderen krijgen, omdat het anders zo sneu is voor mensen die wel kinderen willen, maar waar het niet lukt om ze te krijgen?

sela

Berichtdoor sela » 01 feb 2008 13:15

Heere wat wilt GIJ dat ik doen zal?


dat lijkt me een goede leidraad.
ook als - omdat het normaal gesproken de gewoonte is direct kinderen te krijgen - blijkt dat je misschien andere taken als vrouw toebedeeld krijgt. of een andere [als kinderen krijgen niet vanzelf gaat]. of juist dat in je hart gelegd wordt om toch maar wel de wereld te bevolken.
Laatst gewijzigd door sela op 01 feb 2008 13:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 01 feb 2008 13:16

Lammetje: ik begrijp dus dat je het wel 'jammer' vindt, dat je je opleiding niet kon afronden en dat je de psychiatrie soms mist. Maar waarom ga je nu dan niet gewoon die opleiding afmaken? Dat snap ik dus helemaal niet.

Waarom houden je dochter en zometeen je nieuwste spruit jou tegen om verder te werken aan je opleiding? Waarom zouden zij een belemmering zijn?!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 01 feb 2008 13:18

lammetje schreef:even ter verduidelijking, met luxe probleem bedoel ik niet dat je luxe wil leven :wink: Maar dat het een probleem is wat eigenlijk niet ee probleem hoeft te zijn. Het is een luxe dat je kunt studeren, de gaven hebt om goed te leren.


Waarom is studeren een luxe en meer nog: waarom is goed kunnen leren een luxe? Dat is een gave, een talent dat je i.b. 'moet' gebruiken... Zoals jij het zegt klinkt het alsof mensen met grotere verstandelijke gaven een luxe positie hebben t.o.v. mensen die minder intelligente zijn, terwijl die net zo goed hun gaven hebben - op een ander vlak.
De consequentie die sommige vrouwen (waaronder ik) trekken uit het feit dat ze wat intelligenter zijn dan gemiddeld is dat we deze talenten graag willen gebruiken in een maatschappelijke/bedrijfsomgeving, ook omdat we (ik) het gevoel hebben minder talenten te hebben t.a.v. huishouden/opvoeding/etc. Geen luxe-probleem maar een kwestie van kijken waar je gaven en talenten liggen en daar dan mee aan de slag gaan.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Hadassa
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 feb 2007 15:07

Re: hoeveel kinderen??

Berichtdoor Hadassa » 01 feb 2008 13:18

rosalie83 schreef:
Teuntje schreef:
rhodé1986 schreef:Hoe denken jullie over het aantal kinderen? Je hoort tegenwoordig vaak na 2 of 3 kinderen 'zo ist wel weer goed'. En ik denk ook niet dat iedereen op een groot gezin zit te wachten. Hoe ga je er serieus mee om? :?:


Wou hier alleen even op reageren, kinderen die krijg je en neem je niet, verder wil ik er niet op ingaan met van hoeveel willen we er, dat is altijd nog aan God.

Je kiest ervoor om kinderen te krijgen. En ja, natuurlijk krijg je ze dan van God.

Het is best makkelijk om even wat te roepen en dan vervolgens te zeggen dat je er verder niet op wilt ingaan.


Nee Rosalie, ik wil niet wat roepen, maar alleen maar aangeven dat je ze krijgt en niet neemt, vandaar dat ik er verder niet op in wil gaan. Mensen zeggen het allemaal zo makelijk we nemen een tweede (hoop dat je begrijpt wat als ik bedoel).
U schonk mij het leven en de liefde, Uw zorg heeft mij bewaard !

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6330
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Berichtdoor ajl » 01 feb 2008 13:20

Ik kan mij juist heel goed voorstellen dat mensen geen kinderen willen, omdat ze er gewoon geen behoefte aan hebben. ik heb altijd kinderen gewild, maar ik ben ook heel blij dat ik nu pas zwanger ben.

Verder ben ik het eens met Rosalie :wink:

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Re: hoeveel kinderen??

Berichtdoor Liarose » 01 feb 2008 13:22

Teuntje schreef:
rosalie83 schreef:
Teuntje schreef:
rhodé1986 schreef:Hoe denken jullie over het aantal kinderen? Je hoort tegenwoordig vaak na 2 of 3 kinderen 'zo ist wel weer goed'. En ik denk ook niet dat iedereen op een groot gezin zit te wachten. Hoe ga je er serieus mee om? :?:


Wou hier alleen even op reageren, kinderen die krijg je en neem je niet, verder wil ik er niet op ingaan met van hoeveel willen we er, dat is altijd nog aan God.

Je kiest ervoor om kinderen te krijgen. En ja, natuurlijk krijg je ze dan van God.

Het is best makkelijk om even wat te roepen en dan vervolgens te zeggen dat je er verder niet op wilt ingaan.


Nee Rosalie, ik wil niet wat roepen, maar alleen maar aangeven dat je ze krijgt en niet neemt, vandaar dat ik er verder niet op in wil gaan. Mensen zeggen het allemaal zo makelijk we nemen een tweede (hoop dat je begrijpt wat als ik bedoel).

Jawel, ik begrijp wel wat je bedoelt. Maar jij snapt toch ook wel dat je normaal gesproken ervoor kiest om kinderen te krijgen? Als iemand iets zegt over nemen, dan wordt het echt niet altijd onverschillig bedoeld. Het valt mij op dat veel vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen, die beter geen kinderen kunnen krijgen of bij wie het wat langer duurt daarover vallen.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 01 feb 2008 13:38

Gershwin schreef:
Sabra schreef:
In hoeverre is kinderen krijgen en op welk tijdstip en in welke 'hoeveelheden' je eigen keus?


Deze vraag kan ik met een volmondig 'ja' beantwoorden.


Maar dan geef je geen antwoord op de vraag 8)


Zowel kinderen krijgen en het tijdstip waarop je ze krijgt en het aantal is volledig je eigen keuze. Tenzij je om medische redenen niet in staat bent om kinderen te krijgen natuurlijk.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6330
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Berichtdoor ajl » 01 feb 2008 13:48

kinderen krijgen/nemen is een taaltechnische discussie die jammer genoeg steeds weer de kop op duikt...zucht.

Als mensen ervoor kiezen om 6 of meer kinderen te krijgen, is dat helemaal hun eigen keuze. Dat zij daarvoor stoppen met opleiding/ werk etc dat moet iedereen zelf weten.Het is niet mijn keuze, maar ik maak mij er niet druk om.

Ik ben blij dat ik de keuze wel heb en straks na mn verlof weer lekker aan het werk kan en wil.

André

Berichtdoor André » 01 feb 2008 13:51

jamillah schreef:Dat is toch onzin.. Als we geen kinderen meer krijgen wie gaat er dan op den duur voor al die oude mensen zorgen? Of moeten we dan maar rap over gaan op euthenasering? (is dat een woord? :) )
Dat is nogal 'land' gebonden, je mag m.i. dankbaar zijn dat je in NL woont met deze zorgvoorzieningen. In derde wereldlanden worden ook (veel) kinderen geboren, daar is je overlevingskans aanzienlijk kleiner dan hier, maar zorgen de kinderen 'gewoon' eerder voor de 'oudjes'. Bejaardenhuis enzo kennen ze daar niet. (Beetje offtopic, I know)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8213
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 feb 2008 14:00

Heere wat wilt GIJ dat ik doen zal?

Denk je nou echt dat ik hier nooit met God over praat? Denk je nou echt dat ik hier nooit over nadenk? Ik zit niet voor niets zoveel in dit topic hoor... Misschien moet ik maar niet meer komen, want ik kan mezelf er behoorlijk gek mee maken af en toe.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 01 feb 2008 14:05

Lalage schreef:
Heere wat wilt GIJ dat ik doen zal?

Denk je nou echt dat ik hier nooit met God over praat? Denk je nou echt dat ik hier nooit over nadenk? Ik zit niet voor niets zoveel in dit topic hoor... Misschien moet ik maar niet meer komen, want ik kan mezelf er behoorlijk gek mee maken af en toe.


Lalage, waarom zit je er mee? Als jij nou dat verlangen niet hebt, nou dan heb je dat gewoon niet. Maak je niet gek joh!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

sela

Berichtdoor sela » 01 feb 2008 14:12

zat net nog te denken:
denken jullie dat de visie zoals lammetje die verwoordt vanuit onze gezamelijke subcultuur versterkt worden? ik bedoel, denken jullie dat er subculture aspecten in deze discussie meespelen?

zoals: 'ik was een jaar getrouwd en toen kwam de ouderling vragen of er nog geen kinderen kwamen'. of meningen dat het niet goed is je kinderen 4 dagen naar een kinderdagverblijf te doen [vgl. belgie]. niet dat ik bewust negatieve dingen wil noemen.. wellicht kunnen jullie de voorbeelden aanvullen. al zijn de voorbeelden slechts ter illustratie.

want waar het me om gaat zijn die subculturele aspecten en of we ook daardoor [naast de bijbel] beinvloed worden.

Juultje77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 09 jan 2008 17:53
Locatie: Gelderland

Berichtdoor Juultje77 » 01 feb 2008 14:19

Ik denk wel dat we ( min of meer) daardoor beïnvloed worden. De omgeving verwacht toch een bepaalde gang van zaken bij een pas getrouwd stel. Waarom dat zo gegroeid is vraag ik me wel af......
Je trouwt toch niet om kinderen te krijgen, maar omdat je samen wil leven met je man.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 01 feb 2008 14:24

sela schreef:zat net nog te denken:
denken jullie dat de visie zoals lammetje die verwoordt vanuit onze gezamelijke subcultuur versterkt worden? ik bedoel, denken jullie dat er subculture aspecten in deze discussie meespelen?

zoals: 'ik was een jaar getrouwd en toen kwam de ouderling vragen of er nog geen kinderen kwamen'. of meningen dat het niet goed is je kinderen 4 dagen naar een kinderdagverblijf te doen [vgl. belgie]. niet dat ik bewust negatieve dingen wil noemen.. wellicht kunnen jullie de voorbeelden aanvullen. al zijn de voorbeelden slechts ter illustratie.

want waar het me om gaat zijn die subculturele aspecten en of we ook daardoor [naast de bijbel] beinvloed worden.


Nou, dat lijkt me logisch. Ik ben zelf niet reformatorisch en heb dus niet te maken met ouderlingen die komen praten over kinderen, maar bij twee bevriende stellen is dat wel gebeurd.

Het ene stel was al een paar jaar getrouwd en hadden heel bewust hun kinderwens uitgesteld. Ze wilden er gewoon mee wachten. Toen kwam er inderdaad een ouderling langs en die vroeg er niet letterlijk naar, maar die ging met ze bidden en in het gebed sprak hij de wens uit, dat ze nu snel met kinderen gezegend mochten worden... nou de man van het stel heeft het er niet bij laten zitten en de ouderling het huis uit gezet. En terecht!

Bij het andere stel ligt het heel moeilijk. De vrouw van dat stel heeft hele erge reuma. Die is zo ziek, onvoorstelbaar. Daar is het wel duidelijk: zij zal geen kinderen krijgen! Daar kiezen ze heel bewust - en bijzonder verstandig! - voor. Had een ouderling gewoon het lef om naar hen toe te gaan en ze te vertellen dat het egoistisch was om bewust geen kinderen te krijgen. Vertelde ze later dat haar eigen ouders er ook heel veel moeite mee hadden, want als God ze dan toch een kind zou geven, dan konden ze erop vertrouwen dat ze er ook wel voor konden zorgen, blablabla.

Ik geloof dat dit laatste stel zeker anderhalf jaar lang geen kerk van binnen heeft gezien. Een heel bewuste keuze.

Er spelen zoveel verwachtingen van de buitenwereld mee... en daar worden zoveel mensen door gekwetst!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten