Ds kersten, oprichter sgp, actief lid van de nsb?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
gertio
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 jul 2005 20:22

Berichtdoor gertio » 07 dec 2007 09:40

Ben Binnenlander schreef:Men moet zich toch wel heel ernstig moreel goed verheven voelen tegenover mensen als Ds. Kersten, om zestig jaar na dato nog eventjes een goed / fout discussie hiero zitten te voeren..........



Het gaat er niet om of iemand zich moreel goed verheven voelt tegenover mensen als ds. Kersten. Ik neem de formulering van Ben even over.
De meeste schrijvers op dit forum zijn christen en weten zich arme zondaars die voor hun verlossing geheel op Christus zijn aangewezen. Wie zal een andere zondaar met een opgeheven vingertje vanuit de hoogte oordelen?

Het gaat in dit draadje om de verhouding tussen ds. R.Kok en ds. Kersten. Ds. Kok is op enig moment (1950) geschorst als predikant van de Ger.Gem. en later met zijn gemeente overgestapt naar de Chr.Geref.Kerk. Die schorsing had te maken met een conflict tussen ds. Kok en ds. Kersten.

Ik vroeg me af of het NSB-verleden van ds.Kersten en het verzetsverleden van ds.Kok misschien een rol hebben gespeeld in hun conflict.

Ik heb daarover een aantal vragen gesteld.

Nu komt ineens Ben Binnenlander met een kreet waar ik in dit verband niets mee kan. Het gaat me niet om ds. Kersten zwarter te maken dan hij al is, maar om waarheidsvinding.

Ds.M. Golverdingen heeft bij de herdenking van 100 jaar GerGem onlangs opgemerkt dat de gevolgde procedure bij schorsing van ds.Kok gebrekkig en aanvechtbaar was. Ds. Kersten heeft daarin een rol gespeeld. Mijn vraag is: heeft het NSB-verleden van ds. Kersten en het verzetsverleden van ds.Kok daarin meegespeeld? Wie weet daar meer van?

Ik vraag me af waarom Ben Binnenlander mijn vraag zo krachtig verwerpt. Vindt hij dat bezig zijn met persoonsgeschiedenis niet kan?

Of begrijp ik hem verkeerd?

Gebruikersavatar
cire
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 20 jun 2003 21:37
Locatie: Leiden

Berichtdoor cire » 20 dec 2007 19:39

Volgens mij bestaat er niet zoiets als het 'NSB-verleden' van ds Kersten.

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 24 dec 2007 19:33

Ben Binnenlander schreef:Dus dat sommigen hier in deze draad nu zestig jaar na dato zich ineens moreel verheven voelen om Ds. Kersten te gaan veroordelen vindt ik wel heel erg triest.

Ach, Kuyper heeft in vrijgemaakte en bevindelijke kringen emmers vol kritiek over zich heen gekregen; als je hoort wat voor lelijks men daar over hem heeft gezegd en nog steeds zegt! Over morele verheffing gesproken... Hoor je in refo-kringen niemand over...

:roll:
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

marierose
Mineur
Mineur
Berichten: 177
Lid geworden op: 11 dec 2006 14:50
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 10 jan 2008 22:55

Ik ben best geschrokken van wat hier allemaal is geschreven op dit forum vooral over dat Kersten met Rost van Tonningen wilde gaan praten. Ik heb eens de weduwe Rost van Tonningen op t.v. gezien waarop ze sprak een gevaarlijke enge vrouw vond ik dat. Zelf ben ik van de ger.gem. geweest en had niet gedacht dat dit heeft bestaan. Goed van ds. Kok dat hij zo tegen Kersten is ingegaan dat hij het niet met hem eens was! Ds. Kok verdient inderdaad een prijs voor de goede dingen die hij heeft gedaan (waarover iemand eerder beschreef in dit forum)!

Gebruikersavatar
cire
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 20 jun 2003 21:37
Locatie: Leiden

Berichtdoor cire » 11 jan 2008 00:20

Ik heb ook wel bewondering voor ds Kok en ik denk dat ds Kersten veelste ver is gegaan met het gehoorzamen van de Duitsers als 'wettige' overheid.

Echter dat hij ooit met de NSB heeft willen praten, is niet hetzelfde als lid zijn of iets dergelijks en achter de jodenvervolging staan.

Daarom is het onjuist de twee tegen over elkaar te zetten als 'verzet' en NSB.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 jan 2008 08:11

Als je de Duitse overheersers hebt gesteund, sta je m.i. indirect achter de jodenvervolging; in ieder geval heeft hij er niet al te veel aan gedaan om het te voorkomen of om de joden - die zondaren! - te helpen.

Gebruikersavatar
Russell
Mineur
Mineur
Berichten: 232
Lid geworden op: 28 sep 2007 12:51

Berichtdoor Russell » 12 jan 2008 00:17

cire schreef:Ik heb ook wel bewondering voor ds Kok en ik denk dat ds Kersten veelste ver is gegaan met het gehoorzamen van de Duitsers als 'wettige' overheid.

Daarmee handelde hij anders wel in de lijn van Romeinen 13..
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 12 jan 2008 18:32

kurtyo schreef:Als je de Duitse overheersers hebt gesteund, sta je m.i. indirect achter de jodenvervolging; in ieder geval heeft hij er niet al te veel aan gedaan om het te voorkomen of om de joden - die zondaren! - te helpen.


Dat is waar, maar besef wel dat dit voor de meeste Nederlanders. Ik wil niets goed praten, maar sinds ik Der Untergang en Sophie Scholl heb gezien weet ik niet of ik de goede hoofdpersoon zal zijn. Ik hoop het wel natuurlijk, maar waarschijnlijk liever een grijze muis die niet opvalt. BTW waarom houden onze politici en sporters hun mond nu China de Olympische Spelen organiseert? Is dat niet ongeveer even erg geen weerwoord geven aan grote mensenrechtenschendingen?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
TKF
Moderator
Berichten: 1662
Lid geworden op: 14 okt 2003 19:34
Locatie: Malden

Berichtdoor TKF » 19 jan 2008 23:39

De opmerkingen n.a.v. het persbericht dat kurtyo (opiniestuk over een boycot van de Olympische Spelen in China) postte heb ik gesplitst naar een nieuw topic ( http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=20963 ) in Actualiteit vanuit dit onderwerp (kersten).

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 02 feb 2008 09:35

Race406 schreef:
Gershwin schreef:Heb je citaten, bronnen? Als je op de Wiki-pagina over Vrijgemaakt kijkt, lijkt het er op dat zij hun interpretatie van Kuyper de juiste vinden, maar niet dat ze hem afvallen (kortom: ik kan voor beide geen bronnen vinden, ken alleen zelf wat vrijgemaakten die zeggen dat Kuyper's standpunten de officiële kerkstandpunten zijn, maar dat kán ik verkeerd hebben).
Dus ook het standpunt over de veronderstelde wedergeboorte? Dat lijkt mij niet juist. Als ze iets niet met de GKN eens zijn is het dat wel. Al lijkt het wel die kant op te gaan in de GKV....
Ik denk dat de bewuste persoon niet helemaal op de hoogte is.

Wikipedia is een kul-bron. Ik verwijs rechtstreeks naar het Gereformeerd Gezinsblad en andere vrijgemaakte propaganda. Als je dat leest, weet je dat de vrijgemaakten Kuyper absoluut niet "volgen", hoewel ze dat wel (valselijk) beweren.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
TKF
Moderator
Berichten: 1662
Lid geworden op: 14 okt 2003 19:34
Locatie: Malden

Berichtdoor TKF » 02 feb 2008 09:35

De opmerkingen over Kuyper/Jongeling/Vrijgemaakten heb ik afscheiden van het hoofdtopic: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=21059
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Gebruikersavatar
Joepie Meloen
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 21 jan 2008 10:56

Berichtdoor Joepie Meloen » 04 feb 2008 11:44

Mijns inziens is het vrij gevaarlijk om zo'n moeilijk liggend onderwerp te gaan behandelen als de persoon in kwestie reeds overleden is.

Heb de kant van het verhaal dat hier wordt verteld zeker vaker gehoord, maar heb ook vernomen dat ds. G.H. Kersten niet openlijk met de Duitsers heulde.

We moeten het trouwens ook in het licht zien van alle Nederlanders. In de tijd van WO II hadden wij schijnbaar nog niet zoveel op met de Engelsen. Zij hadden ons geducht de voet dwars gezeten op het Afrikaanse contingent, vandaar dat we ook eerder de Duitsers als onze vrienden zagen dan de Engelsen. Ik denk dat dit een punt is die zeker moet worden meegenomen in deze discussie.

Maar nogmaals, de exacte redenen e.d. weten we m.i. helaas niet voldoende om een eenduidend oordeel te kunnen vellen over iemands standpunten.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Gebruikersavatar
Petronius
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2008 15:31
Locatie: Midden van het land

Berichtdoor Petronius » 30 apr 2008 17:23

Russell schreef:
cire schreef:Ik heb ook wel bewondering voor ds Kok en ik denk dat ds Kersten veelste ver is gegaan met het gehoorzamen van de Duitsers als 'wettige' overheid.


Daarmee handelde hij anders wel in de lijn van Romeinen 13..

Hoe staat dit dan in relatie tot het calvinistische recht van opstand, waar de opstand van Willem van Oranje tegen de koning van Spanje op was gebaseerd?

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 30 apr 2008 19:01

Russell schreef:
cire schreef:Ik heb ook wel bewondering voor ds Kok en ik denk dat ds Kersten veelste ver is gegaan met het gehoorzamen van de Duitsers als 'wettige' overheid.
Daarmee handelde hij anders wel in de lijn van Romeinen 13..

Welnee, gereformeerden (dus niet de bevindelijken) beargumenteerden juist op grond van Romeinen 13 dat zij zich tegen de nazi-dictatuur mochten, nee moesten verzetten! Toevallig ooit gehoord van "de gekroonde rover"? Of de revolutionaire manier waarop het Huis van Oranje werd verjaagd? Juist om de trouw aan Gods Woord verwierpen de gereformeerden waar ik het over heb de Duitse bezetting.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1281
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:14
Locatie: Amersfoort-Centrum
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 30 apr 2008 22:49

gertio schreef:Mijn vraag aan het forum is:
zijn er mensen die over ds. R. Kok als verzetsman meer weten te vertellen? Ik ben daar heel benieuwd naar.
Is daar al eens iets over gepubliceerd?

Gertio


Ik kan eventueel wel wat navragen, ben bevriend met familie. Mits je daar nu nog behoefte aan hebt :wink:
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten