Ben Binnenlander schreef:Men moet zich toch wel heel ernstig moreel goed verheven voelen tegenover mensen als Ds. Kersten, om zestig jaar na dato nog eventjes een goed / fout discussie hiero zitten te voeren..........
Het gaat er niet om of iemand zich moreel goed verheven voelt tegenover mensen als ds. Kersten. Ik neem de formulering van Ben even over.
De meeste schrijvers op dit forum zijn christen en weten zich arme zondaars die voor hun verlossing geheel op Christus zijn aangewezen. Wie zal een andere zondaar met een opgeheven vingertje vanuit de hoogte oordelen?
Het gaat in dit draadje om de verhouding tussen ds. R.Kok en ds. Kersten. Ds. Kok is op enig moment (1950) geschorst als predikant van de Ger.Gem. en later met zijn gemeente overgestapt naar de Chr.Geref.Kerk. Die schorsing had te maken met een conflict tussen ds. Kok en ds. Kersten.
Ik vroeg me af of het NSB-verleden van ds.Kersten en het verzetsverleden van ds.Kok misschien een rol hebben gespeeld in hun conflict.
Ik heb daarover een aantal vragen gesteld.
Nu komt ineens Ben Binnenlander met een kreet waar ik in dit verband niets mee kan. Het gaat me niet om ds. Kersten zwarter te maken dan hij al is, maar om waarheidsvinding.
Ds.M. Golverdingen heeft bij de herdenking van 100 jaar GerGem onlangs opgemerkt dat de gevolgde procedure bij schorsing van ds.Kok gebrekkig en aanvechtbaar was. Ds. Kersten heeft daarin een rol gespeeld. Mijn vraag is: heeft het NSB-verleden van ds. Kersten en het verzetsverleden van ds.Kok daarin meegespeeld? Wie weet daar meer van?
Ik vraag me af waarom Ben Binnenlander mijn vraag zo krachtig verwerpt. Vindt hij dat bezig zijn met persoonsgeschiedenis niet kan?
Of begrijp ik hem verkeerd?