HSP Higly Sensitive Person, ik ben hoog sensitief.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

HSP Higly Sensitive Person, ik ben hoog sensitief.

Berichtdoor esra » 27 okt 2007 10:28

sinds enige tijd ben ik erachter dat ik hoog sensitief ben.
in t kort uitgelegd betekent dat ik alle prikkels van buiten binnenkrijg, net als ieder ander, maar wat ik er mee doe is anders. ik probeer ook op alle prikkels te reageren op de een of andere manier. daardoor overvoer ik mezelf vaak en wordt ik overprikkeld. ook voel ik goed aan wat er bijvoorbeeld in mijn omgeving gebeurt of hoe andere mensen zich voelen.
ook ben ik extreem gevoelig voor dingen als alcohol en cafeine, omdat ze mijn hoofd overvoeren. ik kan echt heel extreem druk worden als ik teveel cola op heb. en ik ben extreem gevoelig voor pijn. ik voel elk speldeprikje, elke naad in mijn panties. (heb 1 merk die goed zitten, maar oh als ik eens andere aanheb...) je kan mij heel snel aan het schrikken maken. javaca prikt me nog wel eens in mijn zij en dan zit ik echt met mijn kop in het plafond. en als ik een hele drukke dag heb gehad dan wil ik alleen maar in mijn bed kruipen en mijn hoofd onder de dekens houden. vroeger toen ik thuis woonde ging het daarom nog wel eens mis.

het is soms best lastig om anders te zijn. gewoon omdat mensen mijn reactie niet snappen. als ik overprikkeld raak dan kan ik echt even een potje gaan zitten janken. maar dat mag schijnbaar niet als je 22 bent. mensen snappen niet waarom ik bepaalde dingen vermijd. ik wil dolgraag een keer naar het flevofestival, maar alleen de gedacht aan al die mensen maakt me van tevoren al moe. :?

ik wil zo veel, maar soms zorgt mijn hsp ervoor dat ik niet meer kan. laatst heb ik een heel weekend gehuild, gewoon uit vermoeidheid en stress. javaca wist niet meer wat hij met me aanmoest. de tranen bleven maar komen.

soms dan zou ik willen dat ik normaal was, dat ik niet elke dag op mijn tenen hoefde te lopen, maar aan de andere kant weet ik ook dat ik zp geschapen ben met een reden. god heeft me zo gemaakt.

ik wil graag weten of hier nog meer mensen zijn die zich hierin herkennen. want het is vaak zo moeilijk om christenen te vinden die hoog sensitief zijn.

bedankt, groetjes esra
Afbeelding

Gebruikersavatar
Airke
Luitenant
Luitenant
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 sep 2002 17:01
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 29 okt 2007 21:44

Zie hier en hier.

Ik heb er zelf geen last van, een vriendin van me wel.
Tip: Ontdek je grenzen en ga daar dan zo min mogelijk overheen...

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 29 okt 2007 22:21

maar weet je wat het is met grenzen,
soms wil je erover heen, want het is leuk of wat dan ook. bvb met feestjes, dan merk ik pas de volgende dag de gevolgen.
Afbeelding

André

Berichtdoor André » 29 okt 2007 22:32

esra schreef:maar weet je wat het is met grenzen,
soms wil je erover heen, want het is leuk of wat dan ook. bvb met feestjes, dan merk ik pas de volgende dag de gevolgen.
Dan is het dus, of de gevolgen accepteren, (die je al kent) of niet gaan. Zo werkt het bij mij. Maargoed misschien zit jij op school of werk je, dan zijn zulke sterk wisselende 'stemmingen' niet handig.

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 30 okt 2007 22:06

zo werkt t bij mij ook. maar de echt sterk wisselende stemmingen valt wel mee, het is meer het opkroppen van prikkels in mijn hoofd die me moe maken. ik werk in een winkel en dan is het wel van belang dat is het overzicht hou en niet overprikkeld word.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Berichtdoor Laodicea » 30 okt 2007 22:16

Heette dat vroeger niet ADHD?

Ik herken wel wat dingen overigens, maar andere ook weer niet. ;)
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 30 okt 2007 22:19

esra schreef:maar weet je wat het is met grenzen,
soms wil je erover heen, want het is leuk of wat dan ook. bvb met feestjes, dan merk ik pas de volgende dag de gevolgen.

Je zult dan moeten bepalen of het je voor jezelf waard is om daar over heen te gaan. Soms is het enorm de moeite waard om dat te doen, de volgende dag pluk je daar de vruchten van, dat zij dan maar zo. Maar het kan dan ook niet uitkomen, Dat je dan de volgende dag fit moet zijn.

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 30 okt 2007 22:22

Laodicea schreef:Heette dat vroeger niet ADHD?


auw...

www.vandale.nl
ADHD (de ~)
1 stoornis die gekenmerkt wordt door hyperactiviteit en een gebrek aan concentratie [attention deficit hyperactivity disorder] => MBD

das heel wat anders...
Afbeelding

Bertus87
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 03 jun 2005 16:06

Berichtdoor Bertus87 » 31 okt 2007 00:09

Ik ben zelf ook een HSP alleen niet in zo een erge mate als jij hebt. Ik heb een boek zelf gelezen over HSP. Zou je ook eens moeten kopen, ben alleen de titel even kwijt. Elaine N. Aron is de schrijfster.

Wat bij mij erg heeft geholpen is om te gaan sporten. Daarin kon ik mezelf kwijt en al de prikkels die ik normaal moest verwerken kon ik door ongeremd sporten kwijtraken. Na het sporten voel je je relaxed en opgelucht, en kan je lekker gaan relaxedn. Doordat je dan even al je prikkelbaarheid kwijt bent geraakt voel je je een stuk losser. Waar ik ook achter ben gekomen is dat een HSP vaak de lat voor zichzelf te hoog legt.

Enkele Tips dus:

1. Sporten
2. Een lijstje maken met wat je wil gaan doen.
3. Accepteer dat je sommige dingen ook niet kan, omdat je een HSP-er bent
4. Accepteer dat HSP ook een bepaalde gave is waar je ook heel erg positief mee om kan gaan. HSP-ers hebben over het algemeen een erg groot inlevingsvermogen in hun omgeving. Zo kun je overgevoeligheid ook als gave zien, en die positief gebruiken. Dus naar anderen toe, en net tegen jezelf. Ik zou er zelf nog een heeeel verhaal over kunnen schrijven. Maar dan word het een beetje erg lang allemaal. Je mag me ook wel pb-en als je wilt

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 okt 2007 07:53

Bertus, dat is een goede tip van dat sporten. Borkdude is volgens mij ook HSP (ik heb een keer zo'n testje met hem gedaan en hij scoorde nogal hoog). Als hij niet sport is hij niet te genieten, zoals afgelopen tijd toen hij ziek was. Als hij weer twee keer per week naar fitness gaat, dan voelt hij zich een stuk minder gespannen.

Gebruikersavatar
Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1171
Lid geworden op: 28 dec 2005 10:27
Locatie: ijsselmuiden/utrecht

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 31 okt 2007 14:03

Volgens mij scoort haast iedereen hoog op zulke tests..

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 okt 2007 18:28

ikke niet!

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 31 okt 2007 19:42

Hippieblijhoofd schreef:Volgens mij scoort haast iedereen hoog op zulke tests..


In diverse artikelen heb ik gelezen dat ongeveer 25% van de mensen HSP is of zou zijn. De voorbeelden zoals we hier boven lezen zijn wel heel duidelijke gevallen denk ik, extremen. Voor veel mensen zal het leven er niet of nauwelijks in kwaliteit door afnemen, en valt er prima mee te leven, en zal het hooguit wat dingen verklaren, en eenvoudiger maken met bepaalde eigenschappen om te gaan.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
Airke
Luitenant
Luitenant
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 sep 2002 17:01
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 01 nov 2007 00:30

Lalage schreef:ikke niet!

Gebruikersavatar
Russell
Mineur
Mineur
Berichten: 232
Lid geworden op: 28 sep 2007 12:51

Berichtdoor Russell » 01 nov 2007 12:58

Airke schreef:
Lalage schreef:ikke niet!
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten