Lang haar en een eenvoudige hoed...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 27 okt 2007 10:50

Als de vrouwen in extase waren, dan viel de hoofddoek af. Paulus vindt dat vrouwen hun hoofd in hun macht moeten houden. Want losse haren is onkuis.

Overigens: ook dit is een interpretatie, maar wel een goede in mijn opinie.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 27 okt 2007 13:06



Gooi hier dan ook gewoon een slotje op.
Ik word niet goed van al dat ge-herhaal :?
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 27 okt 2007 13:30

Cicero schreef:Als de vrouwen in extase waren, dan viel de hoofddoek af. Paulus vindt dat vrouwen hun hoofd in hun macht moeten houden. Want losse haren is onkuis.

Overigens: ook dit is een interpretatie, maar wel een goede in mijn opinie.


dat klopt wel, want de vrouwen moesten in de romeinse tijd hun haren vastmaken anders was dat onzedig...
Afbeelding

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 31 okt 2007 11:41

dat klopt wel, want de vrouwen moesten in de romeinse tijd hun haren vastmaken anders was dat onzedig...


Mooi he, vooruitgang.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Berichtdoor jaccootje85 » 01 nov 2007 13:45



Het was niet mijn bedoeling om opnieuw een hele discussie erover te beginnen, maar ik wilde graag weten hoe men over het artikel van ds De Heer denkt. Daaruit voortvloeiend komt vanzelf de discussie weer op gang. Maar helaas kom je er toch nooit helemaal uit...
Szent az Úr

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 02 nov 2007 22:06

Af en toe vraag ik me af
Stel dat Paulus vandaag de dag leefde en hij ging een brief schrijven aan Refo-Nederland, wat zou hij schrijven over hoofdbedekking.
Ik denk zelf iets van: maak er geen hoofdzaak van!

Nog even over die ds de Heer, hij heeft van het voorjaar ook iets geschreven over zwarte kleding in het RD. Ik ken die beste man niet, maar is hij niet erg uiterlijk gericht. Mensen die bekeerd zijn, gaan in het zwart en hebben lang haar met een hoed! en dan pas is het goed.

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 02 nov 2007 22:06

Af en toe vraag ik me af
Stel dat Paulus vandaag de dag leefde en hij ging een brief schrijven aan Refo-Nederland, wat zou hij schrijven over hoofdbedekking.
Ik denk zelf iets van: maak er geen hoofdzaak van!

Nog even over die ds de Heer, hij heeft van het voorjaar ook iets geschreven over zwarte kleding in het RD. Ik ken die beste man niet, maar is hij niet erg uiterlijk gericht. Mensen die bekeerd zijn, gaan in het zwart en hebben lang haar met een hoed! en dan pas is het goed.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 12 nov 2007 17:01

MissF schreef:Tja, ik denk daar ook makkelijker over. En zeg dat het daar niet om gaat.
Maar ik denk dat het moeilijk is om te zeggen dat mensen geloven als ze de opstanding te niet doen ofzo.
Voor bepaalde familieleden van mij is de rok en de hoed ongeveer hetzelfde principe. Zonder hoed en rok KUN je gewoon niet bekeerd zijn. En als zij dat echt geloven, kan ik ook begrijpen dat zij verdrietig zijn als ik zonder hoed in de kerk kom.
Dan kan ik zeggen: tja, het draait toch om Jezus? Dat vinden zij ook, maar zij vinden die hoed een onderdeel van je bekering zeg maar. En dan wordt het lastiger... ;)
dan wordt het idd lastiger....... het hoofd van de vrouw moet bedekt zijn met bidden. Dan zou je m in principe ook op moeten hebben als je gaat eten??????? Of denk ik nu echt té ...... :oops:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 nov 2007 18:18

Dat vind ik niet te...

ALs je staat voor het standpunt: hoofd bedekt met bidden, dan moet je ook consequent zijn en het bij elk gebed doen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 12 nov 2007 18:27

Gerdien B. schreef:Dat vind ik niet te...

ALs je staat voor het standpunt: hoofd bedekt met bidden, dan moet je ook consequent zijn en het bij elk gebed doen.


Eens.

Het belangrijkste is misschien nog wel meer, doet iemand het vanuit een vorm van overtuiging dan wel een oplegging. (regel) Doet iemand het persoonlijk ter ere van God, dan is het een goede zaak, heeft iemand dat gevoel niet te hoeven doen, lijkt het mij ook goed, toch..

Is iemand overtuigd van dat zij moet bidden met bedekt hoofd, het is dan zo, maar houdt het bij jezelf.

Hierbij denk ik ook aan romeinen 14. Misschien is het zaak om eens wat meer naar het innerlijk van het iemand te kijken, dan zo op uiterlijk gericht te zijn...
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 nov 2007 20:29

Gerdien B. schreef:Dat vind ik niet te...

ALs je staat voor het standpunt: hoofd bedekt met bidden, dan moet je ook consequent zijn en het bij elk gebed doen.
De mensen die dat zo lezen doen dat inderdaad, ik heb iemand gekend die dat dus deed.

Alleen lezen wij het wat meer in de context (zegt 'men') omdat Paulus het had over het gebed in de eredienst ;)

heeft iemand dat gevoel niet te hoeven doen, lijkt het mij ook goed, toch..
Het schijnt dat het menselijke verstand vaak vind dat het eigenlijk alles wel mag.. Ik weet dus niet of dit uitgangspunt voor alles op gaat.
Is iemand overtuigd van dat zij moet bidden met bedekt hoofd, het is dan zo, maar houdt het bij jezelf.
Hoe zie je dat voor je? Alle vrouwen die geloven dat hun hoofd bedekt moet zijn moeten maar in de trouwzaal gaan zitten zodat ze het voor henzelf kunnen houden?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 nov 2007 21:35

Harm-J schreef:Is iemand overtuigd van dat zij moet bidden met bedekt hoofd, het is dan zo, maar houdt het bij jezelf.


ik zet mijn hoed ook echt niet bij een ander op zijn hoofd :mrgreen:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 nov 2007 21:44

Als er maar geen ranzig ijzer in mannelijke oren zit.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 15 nov 2007 01:18

Raido schreef:Het schijnt dat het menselijke verstand vaak vind dat het eigenlijk alles wel mag.. Ik weet dus niet of dit uitgangspunt voor alles op gaat.


De volgende vaak kleine stap is dat men een bepaalde uitlegging tot ver boven de kern van het evangelie uitilt. Dat is wat ik ook bedoelde met hou het bij je zelf.. Vindt iemand dat zij God eert met een bedekt hoofd, dan doet zij dat voor God. Hoe kan die persoon nu zeggen dat als een ander dat niet zo leest in de bijbel maar wel naar de kerk gaat om God te dienen en te eren zonder bedekt hoofd, dat het niet goed zou zijn.

Zelf in de hoofdbedekking zie je vaak het mens zijn terug, iets eenvoudigs schijnt vaak niet te kunnen, het lijkt wel een vertoon van te laten wat je bezit, groot..duur...laatste mode etc. Waarom niet wat meer eenvoud. Wat zou er mis zijn met eenvoudige omslagdoek?

Waste Jezus ook niet de voeten van de dicipelen?

Mensen zouden misschien eens wat minder naar elkaars uiterlijk moeten kijken, maar naar wat hun nu met Christus verbind en het geen waar God naar kijkt: Het hart!!
Laatst gewijzigd door Harm-J op 15 nov 2007 01:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 15 nov 2007 01:19

Optimatus schreef:Als er maar geen ranzig ijzer in mannelijke oren zit.


Het zit bij jou aardig tussen de oren he dat hangijzer..., zit je strikje soms te strak? :mrgreen:
Ik snap overigens niet wat dit met het topic van doen heeft?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 69 gasten