Raido schreef:Nou dat er mensen zijn die een zwak geloof hebben en anderen niet? Dat het bijvoorbeeld kan zijn dat er christenen zijn die in hun eigen tijd eens een moskee bezoeken en daar hun schoenen uit doen terwijl een andere christen dat echt niet zou kunnen. Dat lijkt mij alleen net wat anders dan bijvoorbeeld het gebod in het Nieuwe Testament (en OT en aan Noach) dat het verboden is om bloed te eten. Ongeacht of jij dat tegenover God kunt verantwoorden mag een christen dat niet.
Om maar wat te noemen
Om nog maar eens wat te benoemen, achter de tekst: "Aanvaardt de zwakke in het geloof, komt: maar niet om overwegingen te beoordelen.
Hoe beoordeel je dan iemand dan bij een behoudende kerk aankomt, omdat die persoon kennis wil nemen van een dienst of het evangelie en die persoon (vrouw) heeft geen hoofdbedekking bij zich?
Bij het spreken van een zwak of sterk geloof, krijg ik een gevoel van mij op glad ijs te begeven. Iedereen heeft wel eens in zijn geloof mindere of betere dagen, wie zou ik dan zijn om van een ander te zeggen dat hij een zwak geloof heeft? Persoonlijk vind ik dat ik mij daar geen oordeel over mag aanmeten, het is niet aan mij, maar aan Hem.
Persoonlijk is het goed dat een kerk een rode draad in het geloof hanteert, die rode draad moet alleen niet als wurgkoord gaan fungeren, dit in de zin van dat de regel wordt: alleen op de rode draad lopen is toegestaan.
Raido schreef:Nee niet in eerste instantie, het gaat God om het innerlijke maar ik ben van overtuiging dat wanneer er wat in jou gebeurd er ook wat aan de buitenkant zal gebeuren? Ik denk bijvoorbeeld aan 'zedige' kleding.
Tja, wat versta je onder zedig.... De lat zal voor een ieder op een ander punt liggen. Dat ik zondags nette kleding draag, dat is een persoonlijk iets, daarmee hoef ik een ander niet de maat te nemen. Voor mij is het belangrijker dat mensen zich geroepen voelen om samen te komen in Zijn naam, dan dat iemand naar een kerk komt in zijn nieuwe outfit met de gedachte kijk mij nu eens... of zie mijn hoed!
Raido schreef:Ja, daarom dus ook de bedekking van het hoofd (in bepaalde tradities
)
Met een traditie is niet perse iets mis, zolang ze maar niet verstikkend werken en een ander in zijn persoonlijke geloof belemmeren of het grotere geheel overschaduwen. Wil iemand een hoed/doek opzetten om God te eren, respecteer dat, hang er alleen niet het hele geloof aan op.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.