Lang haar en een eenvoudige hoed...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 15 nov 2007 10:09

Harm-J ik ben het wel met je eens, zeker wat het soort hoeden betreft.
Ik heb jaren in een op en top refodorp gewoond en me daar altijd erg over verbaasd. Daar zeg ik meteen bij dat er ook genoeg mensen zijn die het wél eenvoudig houden, maar de paradegroep was daar niet gering...
Een eenvoudige omslagdoek zou een heel mooi alternatief zijn. In Roemenië doen ze dat ook :)
Je zou zelfs nog als kerk gewoon een berg doeken kunnen aanschaffen zodat iedereen dezelfde heeft.
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 nov 2007 10:27

De volgende vaak kleine stap is dat men een bepaalde uitlegging tot ver boven de kern van het evangelie uitilt.
Daar is niets 'bovenuittillends' aan. Naast het geloven in Jezus Christus komt er wat meer te kijken bij de practische invulling daarvan, en zijn er regels gegeven door God in het Nieuwe Testament die wij hebben te volgen.

Dat is wat ik ook bedoelde met hou het bij je zelf.. Vindt iemand dat zij God eert met een bedekt hoofd, dan doet zij dat voor God. Hoe kan die persoon nu zeggen dat als een ander dat niet zo leest in de bijbel maar wel naar de kerk gaat om God te dienen en te eren zonder bedekt hoofd, dat het niet goed zou zijn.
Omdat het een overtuiging is en wanneer je geloofd dat iets waar is op jou manier dan kan het niet niet-waar zijn voor anderen. Jij geloofd dat God iedereen zal oordelen, hoe kun je daar iemand anders in vrij laten? Of wanneer je geloofd dat Jezus Christus de Enige Weg tot God is dan kan het niet zijn dat je geloofd dat dit eigenlijk alleen voor jou op gaat.

Wat zou er mis zijn met eenvoudige omslagdoek?
Niets :)
Mensen zouden misschien eens wat minder naar elkaars uiterlijk moeten kijken, maar naar wat hun nu met Christus verbind en het geen waar God naar kijkt: Het hart!!
Dat moge waar zijn, maar het klinkt nu net alsof dat (per definitie niet) in dat soort kerken gebeurd. Ik ben overigens geen voor- of tegenstander, voor mij druk het persoonlijk wel wat uit. Alleen dan wel de simpelen hoedjes en hoofdbedekking niet de Zondagse Refovlootschouw. Alleen met dingen als 'kijk naar elkaar hart' scoor je bij mij ook weer niet echt punten, dat hart van ons is soms maar beter dat wij daar niet teveel van elkaar van weten. God ziet het hart aan, wij niet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 nov 2007 12:38

Jo'tje schreef:Een eenvoudige omslagdoek zou een heel mooi alternatief zijn. In Roemenië doen ze dat ook :)
Je zou zelfs nog als kerk gewoon een berg doeken kunnen aanschaffen zodat iedereen dezelfde heeft.


Voor, ik heb daarom ook alleen maar petten en in de Oekraïne had ik, net als alle andere vrouwen daar, een sjaaltje om mijn hoofd. Zit nog beter ook ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Berichtdoor jaccootje85 » 15 nov 2007 12:40

Gerdien B. schreef:
Jo'tje schreef:Een eenvoudige omslagdoek zou een heel mooi alternatief zijn. In Roemenië doen ze dat ook :)
Je zou zelfs nog als kerk gewoon een berg doeken kunnen aanschaffen zodat iedereen dezelfde heeft.


Voor, ik heb daarom ook alleen maar petten en in de Oekraïne had ik, net als alle andere vrouwen daar, een sjaaltje om mijn hoofd. Zit nog beter ook ;)


Ik hoefde in de Oekraïne geen hoofddoek om. Dat deden daar alleen de getrouwde vrouwen... en aangezien ik dat niet ben, hoefde ik nix op mn hoofd... voelde wel kaal hoor! daarom was ik blij dat t winter was en je een muts op kon zetten :lol:
Szent az Úr

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 nov 2007 12:46

Dat is ook puur gewenning.
Hier in Nederland pas ik mij aan bij wat de vrouwen in de kerk doen waar ik heen ga.

In de kerk waar ik heen ging in de Oekraïne, deden de vrouwen het die gedoopt waren. (volwassen doop hebben ze daar) Sommige oudere vrouwen deden het ook, ondanks dat ze niet gedoopt waren, maar zij lopen nu eenmaal altijd met een hoofddoek om ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Berichtdoor jaccootje85 » 15 nov 2007 12:49

naar wat voor kerk ging je dan in oekraïne?
Szent az Úr

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 nov 2007 12:54

baptistengemeente
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Berichtdoor jaccootje85 » 15 nov 2007 12:57

owkeej... ik ging naar de staatskerk...
Szent az Úr

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 15 nov 2007 14:31

Raido schreef: Naast het geloven in Jezus Christus komt er wat meer te kijken bij de practische invulling daarvan, en zijn er regels gegeven door God in het Nieuwe Testament die wij hebben te volgen.


Hoe lees jij romeinen 14 dan uit?

Raido schreef:Omdat het een overtuiging is en wanneer je geloofd dat iets waar is op jou manier dan kan het niet niet-waar zijn voor anderen. Jij geloofd dat God iedereen zal oordelen, hoe kun je daar iemand anders in vrij laten? Of wanneer je geloofd dat Jezus Christus de Enige Weg tot God is dan kan het niet zijn dat je geloofd dat dit eigenlijk alleen voor jou op gaat.


Er is nogal een verschil tussen iemand broedelijk vermanen (om het even traditioneel te omschrijven) en iemand veroordelen of de les lezen. Mocht dit al van toepassing zijn, dan lijkt het mij een zaak voor de kerkraad om er een 'oordeel' over te geven. Iedereen heeft aan genoeg zijn eigen zonden. Wie is een mens om een ander mens te kunnen zeggen dat hij meer zuiver leeft dan de ander, kan een mens in een ander zijn hart kijken?

Raido schreef:Dat moge waar zijn, maar het klinkt nu net alsof dat (per definitie niet) in dat soort kerken gebeurd. Ik ben overigens geen voor- of tegenstander, voor mij druk het persoonlijk wel wat uit. Alleen dan wel de simpelen hoedjes en hoofdbedekking niet de Zondagse Refovlootschouw. Alleen met dingen als 'kijk naar elkaar hart' scoor je bij mij ook weer niet echt punten, dat hart van ons is soms maar beter dat wij daar niet teveel van elkaar van weten. God ziet het hart aan, wij niet.


Ik zeg ook niet dat het in die kerken 'niet' gebeurt, ik zeg alleen dat men een ander niet op uiterlijke zaken moet beoordelen. Is het niet belangrijker om te kijken naar het grote gebod en dat eerst op jezelf te betrekken voor je naar de ander kijkt?

Daar ligt voor mij ook een beetje het zwaartepunt, men heeft een leefregel m.i. verheven boven de kern van het evangelie en het grote gebod.


n.b.
Zo ook met het onbedekt bidden van het hoofd, is eigenlijk elke keer dat je aan God denkt niet een gebed? Hoort een samenkomst op zondag niet in teken ten staan tot een verootmoediging?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 nov 2007 15:59

Nou dat er mensen zijn die een zwak geloof hebben en anderen niet? Dat het bijvoorbeeld kan zijn dat er christenen zijn die in hun eigen tijd eens een moskee bezoeken en daar hun schoenen uit doen terwijl een andere christen dat echt niet zou kunnen. Dat lijkt mij alleen net wat anders dan bijvoorbeeld het gebod in het Nieuwe Testament (en OT en aan Noach) dat het verboden is om bloed te eten. Ongeacht of jij dat tegenover God kunt verantwoorden mag een christen dat niet.

Om maar wat te noemen

Iedereen heeft aan genoeg zijn eigen zonden. Wie is een mens om een ander mens te kunnen zeggen dat hij meer zuiver leeft dan de ander, kan een mens in een ander zijn hart kijken?
Nee gelukkig niet (jij was overigens de persoon die opriep tot het kijken naar de harten van mensen omdat God dat ook doet). Waar je voor moet passen is gewoon het en een ieder deed wat goed was in zijn ogen.

Ik zeg ook niet dat het in die kerken 'niet' gebeurt, ik zeg alleen dat men een ander niet op uiterlijke zaken moet beoordelen.
Nee niet in eerste instantie, het gaat God om het innerlijke maar ik ben van overtuiging dat wanneer er wat in jou gebeurd er ook wat aan de buitenkant zal gebeuren? Ik denk bijvoorbeeld aan 'zedige' kleding.

Daar ligt voor mij ook een beetje het zwaartepunt, men heeft een leefregel m.i. verheven boven de kern van het evangelie en het grote gebod.
Wie de leefregel doet maar het Grote Gebod niet is fout, wie het Grote Gebod doet, zal ook leven als een christen.

Zo ook met het onbedekt bidden van het hoofd, is eigenlijk elke keer dat je aan God denkt niet een gebed? Hoort een samenkomst op zondag niet in teken ten staan tot een verootmoediging?
Ja, daarom dus ook de bedekking van het hoofd (in bepaalde tradities ;))
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 15 nov 2007 17:04

Raido schreef:Nou dat er mensen zijn die een zwak geloof hebben en anderen niet? Dat het bijvoorbeeld kan zijn dat er christenen zijn die in hun eigen tijd eens een moskee bezoeken en daar hun schoenen uit doen terwijl een andere christen dat echt niet zou kunnen. Dat lijkt mij alleen net wat anders dan bijvoorbeeld het gebod in het Nieuwe Testament (en OT en aan Noach) dat het verboden is om bloed te eten. Ongeacht of jij dat tegenover God kunt verantwoorden mag een christen dat niet.

Om maar wat te noemen


Om nog maar eens wat te benoemen, achter de tekst: "Aanvaardt de zwakke in het geloof, komt: maar niet om overwegingen te beoordelen.

Hoe beoordeel je dan iemand dan bij een behoudende kerk aankomt, omdat die persoon kennis wil nemen van een dienst of het evangelie en die persoon (vrouw) heeft geen hoofdbedekking bij zich?

Bij het spreken van een zwak of sterk geloof, krijg ik een gevoel van mij op glad ijs te begeven. Iedereen heeft wel eens in zijn geloof mindere of betere dagen, wie zou ik dan zijn om van een ander te zeggen dat hij een zwak geloof heeft? Persoonlijk vind ik dat ik mij daar geen oordeel over mag aanmeten, het is niet aan mij, maar aan Hem.

Persoonlijk is het goed dat een kerk een rode draad in het geloof hanteert, die rode draad moet alleen niet als wurgkoord gaan fungeren, dit in de zin van dat de regel wordt: alleen op de rode draad lopen is toegestaan.

Raido schreef:Nee niet in eerste instantie, het gaat God om het innerlijke maar ik ben van overtuiging dat wanneer er wat in jou gebeurd er ook wat aan de buitenkant zal gebeuren? Ik denk bijvoorbeeld aan 'zedige' kleding.


Tja, wat versta je onder zedig.... De lat zal voor een ieder op een ander punt liggen. Dat ik zondags nette kleding draag, dat is een persoonlijk iets, daarmee hoef ik een ander niet de maat te nemen. Voor mij is het belangrijker dat mensen zich geroepen voelen om samen te komen in Zijn naam, dan dat iemand naar een kerk komt in zijn nieuwe outfit met de gedachte kijk mij nu eens... of zie mijn hoed!

Raido schreef:Ja, daarom dus ook de bedekking van het hoofd (in bepaalde tradities ;))


Met een traditie is niet perse iets mis, zolang ze maar niet verstikkend werken en een ander in zijn persoonlijke geloof belemmeren of het grotere geheel overschaduwen. Wil iemand een hoed/doek opzetten om God te eren, respecteer dat, hang er alleen niet het hele geloof aan op.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten

cron