Psychose <--> duivels?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 10 feb 2008 10:50

DoIoRoK schreef:
Harm-J schreef:In hoeverre is iemand nog in staat die lijdt aan de 'ziekte' die schizofrenie heet, die persoon nog terug kan vallen op zoals Andre stelde: 'Wsl is het dan wel handig dat je je vertrouwen op God blijft stellen'?

De vraag voor zulk persoon is natuurlijk (zeker in tijden van een psychose ) wat is waan en wat is werkelijkheid? In hoeverre kan die persoon dan zijn vertrouwen nog op God stellen, in hoeverre is God nog relatief voor die persoon?


Maar in zulke situaties kan vertrouwen in God soms ook maar een simpel "God help mij" zijn.
Dit was ook mijn idee toen ik het schreef Harm-J

Gebruikersavatar
Haasje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 feb 2008 15:24

Berichtdoor Haasje » 27 feb 2008 07:10

Ik gelof wel van duivel beztitting maar niet dat een psychose dat is. Een psychose is een verandering in de hersenen en 'op te lossen' met medicatie. Wel denk ik dat de duivel zal proberen misbruik te maken van de verwarring bij die persoon.
Hetzelfde geldt bij iemand met andere stoornissen oa borderline, dossiciatie en een traumastoornis.

En ik citeer: Ik wil hier aandacht besteden aan het verschil tussen alters (deelpersoonlijkheden) en demonen, omdat ik weet dat dit nogal eens verkeerd begrepen wordt. Voor alle duidelijkheid: ALTERS ZIJN GEEN DEMONEN! En ze mogen dus ook nooit als zodanig behandeld worden.
Een alter is een afgesplitste deelpersoonlijkheid die zich van binnen uit ontwikkelt. Elke alter, wat voor herinneringen of gedrag hij of zij ook heeft, hoort dus bij de persoon en is een deel van de persoon, een deel van die ene menselijke geest.
Een demon kunnen we omschrijven als een boze geest die ten dienste staat van de satan en die van buitenaf in de persoon komt om hem of haar te kwellen. In de bijbel wordt ook over demonen gesproken en we kunnen bijv. in Lucas 8 lezen dat de Here Jezus mensen bevrijdt van boze geesten.
Voor de overlevende is het van groot belang dat pastoraal werkers goed onderscheid kunnen maken tussen alters en demonen. Daar is geestelijk inzicht en onderscheidingsvermogen voor nodig. Maar overlevenden weten zelf meestal ook heel goed wat een alter is en wat niet. Ze kunnen zelf vaak heel goed onderscheiden wat bij hen hoort en wat van buiten af in hen gekomen is. Daarom is het essentieel om naar de overlevende te luisteren. Alters kunnen vaak heel goed vertellen wie ze zijn en wanneer er een demon is die zich voordoet als een alter, want dat komt ook voor. Het is belangrijk de overlevende en alle alters te leren kennen, zodat je de verschillende alters ook kan herkennen. Het kan ook zijn dat een alter denkt een demon te zijn. Het is goed om te weten dat God altijd het onderscheid weet en ons daar ook inzicht in wil geven, naarmate wij optrekken met de overlevende.
Bepaalde alters kunnen wel onder invloed zijn van demonen en dan is bevrijding nodig, maar vaak zitten demonen ook vast aan bepaalde herinneringen. Wanneer die herinneringen dan aan het licht komen en de overlevende gaat de waarheid onder ogen zien, verliezen die demonen vanzelf hun grip. Dan blijven de herinneringen niet meer in het verborgene en dat werkt bevrijdend en genezend!

Bron: http://www.fragilewing.com

Gebruikersavatar
mysterieus2000
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2007 15:18
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Berichtdoor mysterieus2000 » 20 mar 2008 13:15

Probleem is dat een arts doorgaans niet in demonen gelooft, laat staan in de noodzaak van bevrijding.

De enige oplossing die hij kent is medicatie.

Laatst heb ik nog een getuigenis gehoord van iemand waarbij verschillende hulpverleners beweerden dat ze seksueel misbruikt was maar dat ze het in haar gedachten verdrongen had.

Na vele vele jaren en heel veel schade aan het gezin weet ze nu zeker dat de herinneringen vals zijn. M.a.w. dat ze meeging met de hulpverleners in e hoop zo haar probleem op te lossen.

Wat er aan het licht gekomen was, was niet de waarheid

Gebruikersavatar
Haasje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 feb 2008 15:24

Berichtdoor Haasje » 28 mar 2008 15:47

Ja maar in de meeste gevallen is het zo dat een therapeut NIET gaat zitten vissen of dingen aanpraten of zelfs maar suggereert! Maar idd helaas komt het voor dat mensen aangepraatte herinneringen hebben. Al moet ik eerlijk zeggen dat dat eerder Amerikaans is hoor.

Gebruikersavatar
verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 dec 2007 15:45
Locatie: where the wind blows, where the clouds flows
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 11 jun 2008 16:14

Gerdien B. schreef:als psychische ziektes van de duivel komen, de lichamelijke ziektes dan ook? Het zijn beide ziektes, de ene in je vlees en de ander in je hersenen.

Ik negeer de duivel niet, maar dat continu bang moeten wezen dat hij ergens in, achter of voor zit gaat mij echt te ver. Dan moet ik mij onderhand op gaan sluiten. Ik mag geen tv vanwege de duivel die daar in zou zitten, mensen met psychische ziektes krijgen nu een stempel opgedrukt: duivels werk en ga zo maar door.

Persoonlijk vertik ik het om continu bang voor de duivel te zijn. Ik leef uit de kracht van God. Zijn kracht zal de duivel verslaan ook als ik hem tegen kom op mijn levenspad. Ik ga hem zeker niet overal achter zoeken.


Het betekent volgens mij niet dat je continue bang hoeft te zijn voor de duivel! Wel ben ik het met de vorige sprekers eens, in de Bijbel werden er ook duivelen uitgeworpen en kregen mensen weer 'lucht'. Ik denk dat juist het omgekeerde aan de hand is! Mensen durven niet meer te zeggen dat er een 'andere' oorzaak kan zijn dan wat de medische wereld kan verklaren.

Ten eerste geldt inderdaad dat je voor iedereen kunt/moet binnen, daarbij is er geen onderscheid in 'duivels' werk en een lichamelijke/geestelijke oorzaak.

Ten tweede heb ik geleerd dat er absoluut meer is tussen hemel en aarde. Ik weet dat er para-normale gaven bestaan, weet ook dat er inderdaad mensen kunnen zijn die achteraf zelf tegen mij zeiden dat zij van de duivel bezeten waren...

Is dit altijd betrouwbaar? Ik weet het niet, ik denk dat ook voor dit soort zaken geldt dat wij niet moeten oordelen. Wij moeten alleen maar aanzien wat voor ogen is en als dat iemand is die zichzelf totaal niet meer onder controle heeft, dan kunnen wij daar altijd voor bidden.

Voor uitdrijvingen ben ik altijd bang. Christus kon het, hij wist wat duivels en wat lichamelijk was (Hij heeft het ook over een blinde en of die meer schuld zou hebben dan de rest van de wereld, oftewel, Hij verteld ons dat niet alles direct te linken is aan zonde en de duivel).

Voor de rest zou ik mij er niet aan wagen, wel zou ik ons beste wapen gebruiken: gebed! Je kunt voor mensen bidden en als je vermoed dat het duivels is kun je uiteraard God smeken om die duivel weg te nemen! Maar ik zou er altijd aan toevoegen dat in het geval het een lichamelijke of psychische oorzaak heeft, dat Hij die oorzaak dan ook weg mocht nemen.

Het effect zal in beide gevallen gelijk zijn! Als Hij het wil, zal het geschieden, met of zonder inmenging van de duivel!
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

Chris7
Mineur
Mineur
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 mar 2008 11:39

psychose

Berichtdoor Chris7 » 08 sep 2008 18:26

verwonderde vrouw,

Wat je eerste alinea betreft denk ik dat je volledig gelijk hebt.
Als je in Christus bent, kun je NOOIT door de duivel bezeten zijn. Je kunt wel gebonden zijn door een demon. Overigens: Waarom zou je voor uitdrijving bang zijn? Neem maar van mij aan dat satan juist WIL dat je hier bang voor bent.

Misschien zou je het boek Zegen of vloek, aan u de keus, van Derek Prince eens moeten lezen, dan zul je waarschijnlijk meer begrijpen hierover. Je kunt dit boek in vrijwel iedere christelijke boekhandel kopen of bestellen.

Ik wens je Gods zegen hierbij!

Gebruikersavatar
Tijn
Luitenant
Luitenant
Berichten: 566
Lid geworden op: 26 jun 2004 10:51
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: psychose

Berichtdoor Tijn » 09 sep 2008 06:29

Chris7 schreef:Misschien zou je het boek Zegen of vloek, aan u de keus, van Derek Prince eens moeten lezen, dan zul je waarschijnlijk meer begrijpen hierover. Je kunt dit boek in vrijwel iedere christelijke boekhandel kopen of bestellen.


Is zeker een aanrader! De Bevrijder van Neil T. Anderson is ook een aanrader op dit gebied.
Laat je leiden door Hem!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 41 gasten