Hoe kwam jij tot geloof?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 12 apr 2008 22:38

Wolkje schreef:
André schreef:
*Annet* schreef:Helaas ben ik ook nog steeds zoekende en ik kan het niet vinden, of wil ik het niet vinden?
Misschien stel je te zware eisen aan jezelf om een kind van God te mogen zijn?


ik herken wat je zegt annet. en andré; wat als je weinig voelt van een liefdevolle relatie met God terwijl je dat wel wilt? je weet hoe het allemaal moet theoretisch maar daar blijft het dan ook wel bij. kun je jezelf dan knd van God noemen?
Wolkje, wat bedoel je concreet met 'je weet hoe het allemaal moet theoretisch'?
Ik geloof vanuit Gods Woord als je belijdt dat Jezus de Zoon van God is, dan ben je een kind van God.

Gebruikersavatar
Wolkje
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:32
Locatie: Drenthe

Berichtdoor Wolkje » 13 apr 2008 15:56

ik bedoel dat je op vragen het antwoord klaar hebt. maar of je het zelf echt gelooft? je weet de wenselijke antwoorden zeg maar.
je kunt de cathechismus opdreunen zeg maar. maar het heeft geen inhoud.

en ik heb kritisch leren kijken naar dat soort verhalen omdat heel vaak ( ik zeg niet iedereen!!!) bij dat moment blijven steken. ik geloof dat ik eigenlijk elke dag tot geloof / bekering moet komen.
ook ben ik in het verleden mensen tegen gekomen die zichzelf de eer gaven door te blijven hameren op hun moment van bekering.

God heeft voor zijn kinderen gekozen en hij wacht alleen maar tot wij komen.

André

Berichtdoor André » 13 apr 2008 16:15

Wolkje schreef:ik bedoel dat je op vragen het antwoord klaar hebt. maar of je het zelf echt gelooft? je weet de wenselijke antwoorden zeg maar.
je kunt de cathechismus opdreunen zeg maar. maar het heeft geen inhoud.

en ik heb kritisch leren kijken naar dat soort verhalen omdat heel vaak ( ik zeg niet iedereen!!!) bij dat moment blijven steken. ik geloof dat ik eigenlijk elke dag tot geloof / bekering moet komen.
ook ben ik in het verleden mensen tegen gekomen die zichzelf de eer gaven door te blijven hameren op hun moment van bekering.

God heeft voor zijn kinderen gekozen en hij wacht alleen maar tot wij komen.
Oké, daarom vind ik het ook onzin om de zondagen te kunnen opdreunen. In je eigen woorden lijkt me waardevoller.
Ik weet trouwens niet eens meer welke zondag ik op mocht dreunen toen.

Ook een 'Saulus' bekering heb ik niet 'beleefd'

Er zijn wel veel dingen in mijn leven gebeurd waardoor ik mijn afhankelijkheid en vertrouwen steeds bewuster op God ging stellen.

Ik ben het met je oneens als je zegt dat je iedere dag tot geloof moet komen, m.i. is dat een weg waar je 1 keer voor kiest. (voor of tegen God)

Wenselijke antwoorden weet ik ook niet, ik neig ook meer waarde te hechten aan RW dan aan zondagen kunnen opdreunen, om maar eens een vergelijk in de strijd te werpen. 8)

Wat ik wel durf te zeggen is dat ik me wel een kind van God weet,
daarmee ben ik het niet oneens met jou laatste regel.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 apr 2008 10:05

André schreef:Oké, daarom vind ik het ook onzin om de zondagen te kunnen opdreunen. In je eigen woorden lijkt me waardevoller.
Ik weet trouwens niet eens meer welke zondag ik op mocht dreunen toen.

Ook een 'Saulus' bekering heb ik niet 'beleefd'

Er zijn wel veel dingen in mijn leven gebeurd waardoor ik mijn afhankelijkheid en vertrouwen steeds bewuster op God ging stellen.

Ik ben het met je oneens als je zegt dat je iedere dag tot geloof moet komen, m.i. is dat een weg waar je 1 keer voor kiest. (voor of tegen God)

Wenselijke antwoorden weet ik ook niet, ik neig ook meer waarde te hechten aan RW dan aan zondagen kunnen opdreunen, om maar eens een vergelijk in de strijd te werpen. 8)

Wat ik wel durf te zeggen is dat ik me wel een kind van God weet,
daarmee ben ik het niet oneens met jou laatste regel.


Toch is kennis wel goed, onmisbaar zelfs! Of je de hele HC moet kunnen opdreunen, dat is denk ik niet echt realistisch, maar in tijden van nood hebben veel van Gods kinderen er steun aan gehad dat ze delen uit hun hoofd kenden. Dat hoeft niet door stampwerk, maar kan ook in de loop der tijd gaan.
Als het goed is komt een kind van God iedere dag met belijdenis van zonde en schuld bij Hem, en vraagt om vergeving. Dat is de dagelijkse bekering. Echte bekering schenkt God je, en dat is inderdaad een eenmalige gebeurtenis.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 14 apr 2008 10:44

Als ik dan in tijden van nood zit, heb ik toch liever dat ik hele bijbelteksten kan `opdreunen´ dan de cath.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 apr 2008 10:52

Ger(nl) schreef:Als ik dan in tijden van nood zit, heb ik toch liever dat ik hele bijbelteksten kan `opdreunen´ dan de cath.


Kan, is ook heel nuttig! Maar (enige) kennis is sowieso onontbeerlijk!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Hoe kwam jij tot geloof?

Berichtdoor cornelis » 14 apr 2008 19:06

Hallo.

Het geloof was bij mij altijd wel aanwezig.
Moest het hebben van de Chr,school.
En vond het vreeselijk,als ik een keer niet naar school kon,dat ik dan ook het Bijbelse verhaal miste.
En zo nu en dan gingen we,mijn moeder en ik wel eens naar de kerk,altijd in combinatie van familiebezoek.
Maar de echte omkering kwam pas in 1967.
Ik moest geopereerd worden aan een gaatje in mijn trommelvlies.
En ik weet nog goed,dat ik heel bang was om dood te gaan,en dat wist ik wel,dat sterven is God ontmoeten.
En ik beloofde,de Here God,dat als ik er door heen mocht komen,dan zondags niet meer zal uitslapen,en naar de kerkradio zal luisteren.
Maar alles ging goed en van het inlossen van de belofte kwam niets terecht.
Maar toen na een jaar op herhaling,weer onder het mes,vanwege de trommelvlies.
En weer de belofte.
Toen ik voor de derde keer een ooroperatie moest ondergaan zat ik in de kerk.
En verlangde al heel snel om deel te moge nemen aan het heilig avondmaal.
Dus toen belijdenis afgelegd.
En daarna was het verlangen om wat te moge doen in Gods Koningkrijk.
En dat was kaarten met een tekst versturen naar zieken en gehandicapten.
En dat groeide uit tot zo,n 250 kaarten per maand.
En dat heb ik moge doen tot mijn verkeringstijd.
Daarna een tijdje Evangelisatie gedaan.
En Bijbelstudie en dit doe ik nog steeds.
Ook de kerkgeschiedenis boeid me enorm plus maak ik graag door heel de Bijbel heen Bijbelse puzels.
Ik ben heel dankbaar,dat God mij uit de duisternis heeft getrokken naar het licht van de Here Jezus.
En bemerk dagelijks,dat hoe meer een mens bezig is met de dingen van God,hoe meer het geloof gaat groeien.
En dat God zeer genadig is om ook voor mij Jezus naar deze aarde te zenden.
En dat Hij ook voor mij aan het kruis is gegaan.
Om ook mij eeuwig te redden van de eeuwige ondergang.
Dat ik Hem mag kennen,Hem de mijne weet is puur genade van God.
Ik zou nooit meer zonder Hem willen,want door Hem is mijn leven rijker geworden.
Hem zij al de Eer!.
Groeten van Cornelis.

JCH91
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 dec 2009 20:13

Re: Hoe kwam jij tot geloof?

Berichtdoor JCH91 » 08 jul 2010 20:15

Ik weet het allemaal niet meer,

kben vol met jaloersheid hier.
God komt alle eer toe, maar ik heb het verknald. hoe kan ik zalig worden? ik heb zulke twijfels, soms heb ik wel dat God ook voor mij gestorven is, maar het kan niet waar zijn! Ik ben nog in zonde en zelf kan ik niet stoppen, hoewel ik het probeer. aan de ene kant wil ik voor God stoppen, maar aan de andere kant wil ik het helemaal niet.
maar dan mag ik toch zien op Chistus, maar ik durf niet te geloven omdat ik denk dat het allemaal verstandswerk en het niet uit mn hart komt.

mijn gebed is dan ook Help me, opdat ik U nawandel. U komt alle eer toe.

hoe kan ik weten wanneer het echt een geloofszaak is of wanneer het een verstandszaak is?

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Re: Hoe kwam jij tot geloof?

Berichtdoor columbus » 08 jul 2010 20:42

JCH91 schreef:Ik weet het allemaal niet meer,

kben vol met jaloersheid hier.
God komt alle eer toe, maar ik heb het verknald. hoe kan ik zalig worden? ik heb zulke twijfels, soms heb ik wel dat God ook voor mij gestorven is, maar het kan niet waar zijn! Ik ben nog in zonde en zelf kan ik niet stoppen, hoewel ik het probeer. aan de ene kant wil ik voor God stoppen, maar aan de andere kant wil ik het helemaal niet.
maar dan mag ik toch zien op Chistus, maar ik durf niet te geloven omdat ik denk dat het allemaal verstandswerk en het niet uit mn hart komt.

mijn gebed is dan ook Help me, opdat ik U nawandel. U komt alle eer toe.

hoe kan ik weten wanneer het echt een geloofszaak is of wanneer het een verstandszaak is?

beste broeder,
zo mag ik je noemen, broeder.
wat jij hier beschrijft is de strijd van het geloof. ik zal het kort houden, blijf zien op Jezus Christus, de Voleinder van het geloof. eens is die strijd tussen vlees en geest voorbij maar tot die dag, wanneer je sterft of wanneer Jezus terugkomt, zal je dagelijks moeten 'sterven' aan jezelf en aan de zonden.
maar houd goede moed! Hij die een goed werk in je begonnen is, zal het ook afmaken!
met hartelijke groet,

oja, en 'zeker weten' is niet zaligmakend, Jezus Christus wel. geloof Zijn Woord!!
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re:

Berichtdoor kwebbel » 11 jul 2010 12:48

Wolkje schreef:ik bedoel dat je op vragen het antwoord klaar hebt. maar of je het zelf echt gelooft? je weet de wenselijke antwoorden zeg maar.
je kunt de cathechismus opdreunen zeg maar. maar het heeft geen inhoud.

en ik heb kritisch leren kijken naar dat soort verhalen omdat heel vaak ( ik zeg niet iedereen!!!) bij dat moment blijven steken. ik geloof dat ik eigenlijk elke dag tot geloof / bekering moet komen.
ook ben ik in het verleden mensen tegen gekomen die zichzelf de eer gaven door te blijven hameren op hun moment van bekering.

God heeft voor zijn kinderen gekozen en hij wacht alleen maar tot wij komen.
Hartgrondig mee eens! Ik heb ook (nog) niet veel kennis maar door preken mee te schrijven heb ik wel een hele hoop geleerd. En dat vind ik nu juist zo leuk en blijf ik leuk vinden. Dan kan ik nog eens een discussie meeprikken :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

NdW
Luitenant
Luitenant
Berichten: 680
Lid geworden op: 19 jul 2008 09:48
Contacteer:

Re: Hoe kwam jij tot geloof?

Berichtdoor NdW » 14 jul 2010 12:19

columbus schreef:
JCH91 schreef:Ik weet het allemaal niet meer,

kben vol met jaloersheid hier.
God komt alle eer toe, maar ik heb het verknald. hoe kan ik zalig worden? ik heb zulke twijfels, soms heb ik wel dat God ook voor mij gestorven is, maar het kan niet waar zijn! Ik ben nog in zonde en zelf kan ik niet stoppen, hoewel ik het probeer. aan de ene kant wil ik voor God stoppen, maar aan de andere kant wil ik het helemaal niet.
maar dan mag ik toch zien op Chistus, maar ik durf niet te geloven omdat ik denk dat het allemaal verstandswerk en het niet uit mn hart komt.

mijn gebed is dan ook Help me, opdat ik U nawandel. U komt alle eer toe.

hoe kan ik weten wanneer het echt een geloofszaak is of wanneer het een verstandszaak is?

beste broeder,
zo mag ik je noemen, broeder.
wat jij hier beschrijft is de strijd van het geloof. ik zal het kort houden, blijf zien op Jezus Christus, de Voleinder van het geloof. eens is die strijd tussen vlees en geest voorbij maar tot die dag, wanneer je sterft of wanneer Jezus terugkomt, zal je dagelijks moeten 'sterven' aan jezelf en aan de zonden.
maar houd goede moed! Hij die een goed werk in je begonnen is, zal het ook afmaken!
met hartelijke groet,

oja, en 'zeker weten' is niet zaligmakend, Jezus Christus wel. geloof Zijn Woord!!

JCH, heel herkenbaar. God zorgt ervoor dat je naar Hem gaat vragen, dus Hij is met je bezig!
Columbus, het is inderdaad zo dat God Zijn werk zal afmaken, maar pas waarschuwde de ds. nog: 'Zoeken naar God betekent nog niet dat je behouden bent. Je moet zeker zijn van je zaak! Dus rust niet, ook al weet je dat God met je bezig is!'

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Re: Hoe kwam jij tot geloof?

Berichtdoor columbus » 14 jul 2010 20:01

NdW schreef:
columbus schreef:
JCH91 schreef:Ik weet het allemaal niet meer,

kben vol met jaloersheid hier.
God komt alle eer toe, maar ik heb het verknald. hoe kan ik zalig worden? ik heb zulke twijfels, soms heb ik wel dat God ook voor mij gestorven is, maar het kan niet waar zijn! Ik ben nog in zonde en zelf kan ik niet stoppen, hoewel ik het probeer. aan de ene kant wil ik voor God stoppen, maar aan de andere kant wil ik het helemaal niet.
maar dan mag ik toch zien op Chistus, maar ik durf niet te geloven omdat ik denk dat het allemaal verstandswerk en het niet uit mn hart komt.

mijn gebed is dan ook Help me, opdat ik U nawandel. U komt alle eer toe.

hoe kan ik weten wanneer het echt een geloofszaak is of wanneer het een verstandszaak is?

beste broeder,
zo mag ik je noemen, broeder.
wat jij hier beschrijft is de strijd van het geloof. ik zal het kort houden, blijf zien op Jezus Christus, de Voleinder van het geloof. eens is die strijd tussen vlees en geest voorbij maar tot die dag, wanneer je sterft of wanneer Jezus terugkomt, zal je dagelijks moeten 'sterven' aan jezelf en aan de zonden.
maar houd goede moed! Hij die een goed werk in je begonnen is, zal het ook afmaken!
met hartelijke groet,

oja, en 'zeker weten' is niet zaligmakend, Jezus Christus wel. geloof Zijn Woord!!

JCH, heel herkenbaar. God zorgt ervoor dat je naar Hem gaat vragen, dus Hij is met je bezig!
Columbus, het is inderdaad zo dat God Zijn werk zal afmaken, maar pas waarschuwde de ds. nog: 'Zoeken naar God betekent nog niet dat je behouden bent. Je moet zeker zijn van je zaak! Dus rust niet, ook al weet je dat God met je bezig is!'



je dominee heeft gelijk, maar ik neem aan dat hij na die woorden niet direct 'amen' heeft gezegt.
zoekt en gij zult vinden, klopt en u zult opengedaan worden enz..
elke zondaar (ken uzelven!) die zich tot Jezus Christus wendt zal niet beschaamd uitkomen en zal weten dat Zijn Woorden waar zijn, dat Hij getrouw is.
de zekerheid ligt in Christus, als je gelooft in Jezus, de Zoon van de Levende God, ben je zalig! (niet: zul je zalig worden!)
als we zekerheid in onszelf zoeken, en dat doen we meestal, dan val je van de ene twijfel in de andere, maar als we Zijn Woord geloven, op Hem vertrouwen (en daar gaat het om en dat moet je leren) dan geeft dat zekerheid. als je iemand vertrouwd, dan ben je zeker van diegene toch? en dan kan je bij een mens beschaamd uitkomen maar bij Hem niet.
twijfel komt door de zonde. de zonde werkt als mist. als we gezondigd hebben en we brengen die zonde niet aan Zijn voeten, dan komt sluipt ongemerkt de twijfel, die mist dus, je leven in en ben je het zicht op Jezus kwijt.
weet je wat helpt? bidden! 'Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten. En zie, of er bij mij een schadelijke weg is; en leid mij op de eeuwige weg', Heere, ik weet het niet meer! En dan zegt Hij; 'Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn'. Ik pak je bij je rechterhand en zal je leiden. Wat een Liefde!
God is zo goed en zo vol genade en ja, ook rechtvaardig, en daarom heeft hij Zijn Zoon gegeven tot offer.
dan hoef je zelf niet meer te betalen voor alle zonde en ongerechtigheid die je meedraagt.(kun je toch niet!) het is al betaald, het is volbracht!
Gelooft dit heil en troostrijk woord, verhard u niet maar laat u leiden.
en ik mag zeggen; ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord!

vriendelijke groet,
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Hoe kwam jij tot geloof?

Berichtdoor Race406 » 16 jul 2010 11:04

columbus schreef:je dominee heeft gelijk, maar ik neem aan dat hij na die woorden niet direct 'amen' heeft gezegt.
zoekt en gij zult vinden, klopt en u zult opengedaan worden enz..
elke zondaar (ken uzelven!) die zich tot Jezus Christus wendt zal niet beschaamd uitkomen en zal weten dat Zijn Woorden waar zijn, dat Hij getrouw is.
de zekerheid ligt in Christus, als je gelooft in Jezus, de Zoon van de Levende God, ben je zalig! (niet: zul je zalig worden!)
als we zekerheid in onszelf zoeken, en dat doen we meestal, dan val je van de ene twijfel in de andere, maar als we Zijn Woord geloven, op Hem vertrouwen (en daar gaat het om en dat moet je leren) dan geeft dat zekerheid. als je iemand vertrouwd, dan ben je zeker van diegene toch? en dan kan je bij een mens beschaamd uitkomen maar bij Hem niet.
twijfel komt door de zonde. de zonde werkt als mist. als we gezondigd hebben en we brengen die zonde niet aan Zijn voeten, dan komt sluipt ongemerkt de twijfel, die mist dus, je leven in en ben je het zicht op Jezus kwijt.
weet je wat helpt? bidden! 'Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten. En zie, of er bij mij een schadelijke weg is; en leid mij op de eeuwige weg', Heere, ik weet het niet meer! En dan zegt Hij; 'Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn'. Ik pak je bij je rechterhand en zal je leiden. Wat een Liefde!
God is zo goed en zo vol genade en ja, ook rechtvaardig, en daarom heeft hij Zijn Zoon gegeven tot offer.
dan hoef je zelf niet meer te betalen voor alle zonde en ongerechtigheid die je meedraagt.(kun je toch niet!) het is al betaald, het is volbracht!
Gelooft dit heil en troostrijk woord, verhard u niet maar laat u leiden.
en ik mag zeggen; ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord!

vriendelijke groet,


EENS!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
*J*
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:37
Contacteer:

Re: Hoe kwam jij tot geloof?

Berichtdoor *J* » 10 aug 2010 09:31

Ik ben met het geloof opgegroeid, dus het was er altijd al wel. Echt een omkeer heb ik ook niet gehad. Wel heb ik er toen ik 16 was bewust voor gekozen om naar de belijdeniscathegesatie te gaan en belijdenis te gaan doen. Binnen die periode viel mijn verjaardag, dus toen het moment van belijdenis doen daar was, was ik 17. Dat was een hele bewuste keuze, en zeker niet omdat het 'moet'.

@ Cornelis: dat kaarten schrijven waar je het over hebt, deed je dat via een organisatie?

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Re: Hoe kwam jij tot geloof?

Berichtdoor cornelis » 16 aug 2010 19:11

Nee,van uit me zelf.
Daarom kon ik ook alle kanten op,zoals Rk parochie en de ds van de Geref Gemeente,en alles wat daar tussen zat.
Ook kreeg ik adressen via Ziekenhuizen,dat kon toen nog wel,nu zou dat onmogelijk zijn.
Ik ben er mee gestopt,omdat ik verkering kreeg,en daarna een gezin.
Het was wel een heerlijke tijd,bijna al mijn verdiende geld,ging er aan op,maar ik heb er nooit spijt van gehad.
En bemerkte dat de Here het zegende.
Ik vergeet nooit meer,dat een oudere broeder,een operatie moest ondergaan,en net daarvoor bracht de post de kaart met de tekst,Ik zal u niet begeven en verlaten.
En ik wist niets van die operatie,maar God gebruikte het ter bemoediging.
Ik hoop,dat ik naar tevredenheid geantwoord heb.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten