Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Bookman
Luitenant
Luitenant
Berichten: 681
Lid geworden op: 13 apr 2004 17:33
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt

Berichtdoor Bookman » 26 sep 2007 21:16

Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt tegen eigen evangelisten
Correspondent

TER WOLDE - De kerkenraad van de plaatselijke Gereformeerde Gemeente Ter Wolde-De Vecht heeft een brief gestuurd naar alle lidmaten over de jongerenavonden van de stichting JijDaar. In de brief waarschuwt de kerkenraad dat leden van de Ger. Gem. deze jongerenavonden niet meer mogen bezoeken.

De stichting JijDaar belegt iedere eerste donderdag van de maand jongerenavonden in onder meer scholengemeenschap Sprengeloo in Apeldoorn. Behalve bekende evangelisten die verbonden zijn aan de reformatorische kerken, waaronder ook de Ger. Gem. zelf, spreken er tal van predikanten uit de hele breedte van reformatorisch Nederland.

De kerkenraad van Ter Wolde noemt een aantal argumenten waarom gemeenteleden niet meer naar deze jongerenavonden zouden mogen. 1. De jongerenavonden staan niet onder ambtelijke leiding. 2. Na verloop van tijd zouden jongeren losweken en de Gereformeerde Gemeenten verlaten, "het gevaar dat onze gemeenten bedreigt". 3. De duivel is er altijd op uit om onkruid tussen de tarwe te zaaien. Soms is de leugenleer bijna niet te onderscheiden van de ware leer. Satan komt menigmaal als een engel des lichts.

Verder wordt ook Voetius erbij gehaald: "Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schrift. Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven en daarin zult leven en sterven. Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren? Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer en leven kwaamt te misgaan?"

De kerkenraad voelt zich geroepen om vooral de ouders op te wekken, om "onze jongeren te waarschuwen voor het gevaar dat onze jongeren langzaam afwijken van de leer, die onder ons al zo lang is gepreekt. Het is niet de bedoeling om de Gereformeerde Gemeenten op een voetstuk te zetten. Toch mogen we in alle bescheidenheid zeggen, dat de Heere in onze gemeenten altijd Zijn volk heeft gehad."

Een aantal ouders heeft inmiddels al stevige gesprekken gehad met de kerkenraad. Een ouderling noemde daarbij het argument dat de jongerenavonden van de satan waren. Diverse kerkelijke eenheden kerken inmiddels ergens anders. Anderen overwegen inmiddels diezelfde stap te zetten.


En ze hebben niet in de gaten dat ze nu de duivel een handje helpen. Toch wel typisch dat een kerkenraad die meent het goede te doen voor de jeugd, ze het evangelie niet gunt buiten 'kantooruren' van de eigen gemeente.... :cry:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 sep 2007 21:24

....en een piepklein beetje snap ik het ook nog wel!

Gebruikersavatar
Bookman
Luitenant
Luitenant
Berichten: 681
Lid geworden op: 13 apr 2004 17:33
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 26 sep 2007 21:30

essieee schreef:....en een piepklein beetje snap ik het ook nog wel!


Leg eens uit want ik snap er niets van.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 sep 2007 21:42

Bookman schreef:
essieee schreef:....en een piepklein beetje snap ik het ook nog wel!


Leg eens uit want ik snap er niets van.
Je hoort er niets over standelijk en statelijk, er is wel een heel groot aanbod van genade, het klinkt activistisch en het is inter-gerefomeerd-kerkelijk...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Bookman
Luitenant
Luitenant
Berichten: 681
Lid geworden op: 13 apr 2004 17:33
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 26 sep 2007 21:44

Raido schreef:
Bookman schreef:
essieee schreef:....en een piepklein beetje snap ik het ook nog wel!


Leg eens uit want ik snap er niets van.
Je hoort er niets over standelijk en statelijk, er is wel een heel groot aanbod van genade, het klinkt activistisch en het is inter-gerefomeerd-kerkelijk...


Tsja dan begrijp ik het beter. Stel voor dat er mensen door bekeerd zouden worden, en dat buitenom de GG. Hoe kan de Heere dat nu toch doen?
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 sep 2007 21:46

Raido schreef:
Bookman schreef:
essieee schreef:....en een piepklein beetje snap ik het ook nog wel!


Leg eens uit want ik snap er niets van.
Je hoort er niets over standelijk en statelijk, er is wel een heel groot aanbod van genade, het klinkt activistisch en het is inter-gerefomeerd-kerkelijk...


Iets in die trant ja!
Spot je nu met me?
Ik vind het enorm bijzonder hoe groot en rijk de nodiging is! Zo Bijbels!! Super!
Wat me alleen zo bang maakt is het - neem Jezus aan- !
Wat je dan ziet, we nemen Jezus aan maar alles kan er mee door! Waar hoor je nog verlossing van zond, erfzonde.,..Het recht van God....

Ik zeg dit niet om rechts dwars te zijn, maar het maakt me zo bang!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 26 sep 2007 21:53

Hmm, m'n eigen wijkpredikant is eens spreker geweest op zo'n avond van jijdaar. Nu ken ik hem wel als iemand die Gods Woord bloedserieus neemt, maar goed. :?

essiee schreef:Wat je dan ziet, we nemen Jezus aan maar alles kan er mee door!

Dat is inderdaad een gevaar. Als alles ermee door kan, kunnen we niet zeggen dat we Jezus aannemen. Jezus aannemen betekent ook Hem navolgen en met Hem wandelen. Jezus aannemen betekent ook ons eigen kruis opnemen achter Hem aan. Want we kunnen geen halve Jezus aannemen, alleen de hele Jezus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 sep 2007 21:57

Nee, maar ik kan mij zo voorstellen dat een dominee uit onze gemeenten dat zo zou verwoorden. Ik zelf kom er wel eens, de nodiging is er zeker zeer Bijbels en net wat jij zegt ... het 'Kies voor Jezus'-gehalte is hoog (dat is niet automatisch verkeerd hoor)..

Alleen ben ik nog wel eens bang dat wij stranden in een geest van middelmatigheid, je bekeerd je op een dag, je bid met iemand een gebed en je mag geloven dat Christus in je leven komt, maar verder verander je niet zo... Dat vind ik een gevaar wat op de loer ligt..

Toch moet ik eerlijk zeggen dat het 'Kies voor Jezus' nooit en te nimmer wordt neer gezet als een keuze van jou, Koos zei de laatste keer geloof ik ' Wij bekeren hier niemand, we zijn als de Joden om de stad Jericho. We lopen er om heen, we roepen en we bidden maar alleen God kan de muren laten instorten'. Het gevaar ligt hem dus vooral in het 'fastfood'-achtige (niet om daar door maar direct te vervallen in een 15-standen-menu hoor)..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 sep 2007 22:01

Precies, jullie verwoorden het zoals ik bedoel!
Dank U!!!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 26 sep 2007 22:02

De hamvraag in dit alles is natuurlijk waarom er zoveel jongeren uit de rechterkant van de gereformeerde gezindte naar dit soort avonden gaan.
Is dat echt omdat ze het zoveel makkelijker willen? Of missen ze iets in hun eigen kerkverband, wat er Bijbels gezien wel meer zou moeten zijn?
In beide gevallen is kritische zelfreflectie nodig.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 sep 2007 22:08

Ik denk dat het vaak zoveel bevinding is, en zo weinig schriftuurlijk! En dat is jammer! Ik ervaar dat zeker, maar vind de Jongerenavond dan wel weer het uiterste! Zeker gezien het verschil van bevinding!
Brengt me in een tegenstrijd....

Gebruikersavatar
Lana
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 jul 2004 13:02
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Lana » 26 sep 2007 22:22

essieee schreef: Ik ervaar dat zeker, maar vind de Jongerenavond dan wel weer het uiterste!


In wat voor opzicht precies? Het lijkt mij meer 'uiterst' als iemand hetgeen wat hij mist in zijn eigen kerkverband gaat zoeken in een heel ander soort kerk. De jongerenavonden zijn en blijven gestoeld op de reformatorische leer, toch?
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
(Rom. 12:21)

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 26 sep 2007 22:51

En je vraagt je af waarom mensen zich af en toe zo afzetten tegen de kerk als enkele bekende schrijvers doen... :roll: Krijg bijna sympathie voor ze.

Volgens mij komen dit soort kerkenraden eerder van Satan dan die jongerenavonden...

sela

Berichtdoor sela » 26 sep 2007 23:26

refolutie!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 sep 2007 00:01

Dit eenzijdige beeld wordt zovaak naar buiten gebracht. Eigenlijk elke spreker wijst op de 2 kanten van de bekering. Wij kunnen alleen aannemen in de kracht van God zoals de lamme man in de kracht van God toch op kon staan.
Dat het alleen maar over aannemen alleen maar is en dan ben je er, dat klopt niet.

Zijn die mensen van die kerkenraad er alles is wezen kijken?
Zo vaak hebben ze een oordeel klaar, maar 90% gaat er zelf niet heen om te kijken hoe de avonden werkelijk zijn.

Desnoods een cdtje.
Van het weekend zei een moeder van 1 van de bezoekers nog tegen mij:
Ik heb cd's geluisterd. Het zingen enzo dat hoeft voor mij allemaal niet, maar de lezing opzich vond ik mooi. Ik was eigenlijk aan het werk, maar boeide me zo dat ik de hele tijd op de bank heb zitten luisteren.'

Kijk... dat is onderzoeken waar je kinderen/ jeugdigeleden van de gemeente heen gaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten