Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

reinier nijeboer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 feb 2007 12:45
Locatie: ermelo
Contacteer:

Berichtdoor reinier nijeboer » 24 dec 2007 12:18

Het is indd een groei spurt in zo een korte tijd!
Hoe valt dat precies te verklaren he?
Krijgen jongeren in hun eigen kerk niet het voedsel wat ze nodig hebben en gaan ze daarom naar deze jongeren avonden? Of bezoeken ze deze avonden naast hun eigen kerkdiensten, om vervolgens hun lidmaatschap op te zeggen bij hun eigen kerk en bijv. lid te worden bij een evangelische gemeente? Deze jongerenavonden zijn mijns inziens dus heel vaak een opstapje naar een ander kerkverband, waar het alemaal net iets anders gaat!Dit geld echt niet voor alle jongeren die deze avonden bezoeken!! Maaris er dan echt iets mis in onze reformatorische kerken?Soms ben je daar wel eens bang voor.....
Christen zijn: Anders en toch het zelfde!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 dec 2007 12:19

Ben jij er wel eens geweest?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

reinier nijeboer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 feb 2007 12:45
Locatie: ermelo
Contacteer:

Berichtdoor reinier nijeboer » 24 dec 2007 12:29

Ja, in Doorn een keer!Met een klasgenoot die er altijd heen gaat!
Ik weet niet precies de naam van de spreker volgens mij was het Koos.....help me even......die muziek meneer :)
Opzich een goede lezing hor!!Echt!
Christen zijn: Anders en toch het zelfde!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 24 dec 2007 12:43

Een overstap naar een andere kerk hoeft niet per se meteen een evangelische kerk te betreffen toch?
Maar als het inderdaad zo is dat er regelmatig overgestapt wordt, dan zou dat wel aan moeten zetten tot denken binnen de kerken waar dat regelmatig gebeurt ja...
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 dec 2007 12:45

Koos de Jong, hij is elke avond diegene die de avond aan elkaar praat.
Verder is er altijd een gastspreker.


Krijgen jongeren in hun eigen kerk niet het voedsel wat ze nodig hebben en gaan ze daarom naar deze jongeren avonden?

Ik denk eerder dat dit een goede aanvulling er op is. Als je in de kerk vooral ellende gepreekt hoort worden, moet je ergens anders de verhalen over de verlossing en dankbaarheid vandaan halen.

bezoeken ze deze avonden naast hun eigen kerkdiensten, om vervolgens hun lidmaatschap op te zeggen bij hun eigen kerk en bijv. lid te worden bij een evangelische gemeente?

Deze opmerkingen krijgen ze daar regelmatig te horen.
Zij willen niet dat jongeren van kerk veranderen. Dat is totaal geen doel van de jongerenavonden. Het is de jongeren voorzien in hun geestelijke behoefte. Vele jongeren gaan niet naar kerkenraadsleden toe maar komen wel hier praten over zaken waar zij mee worstelen.
Zij moedigen de jongeren juist aan om, als zij dingen zien gebeuren die volgens niet goed zijn, o daar mee aan de slag te gaan in hun eigen gemeente. Met weglopen gaat er namelijk niets veranderen.

Deze jongerenavonden zijn mijns inziens dus heel vaak een opstapje naar een ander kerkverband, waar het alemaal net iets anders gaat!
Je komt hier in aanraking met verschillende kerkgenootschappen. Daardoor gaan veel jongeren anders tegen anderen kerkgenootschappen aan kijken. Over het algemeen positiever dan in de reformatorische kerken worden afgeschilderd.
Daarbij kijken jongeren denk ik makkelijker over kerkmuren heen.

Maaris er dan echt iets mis in onze reformatorische kerken?
Wat ik mis vind gaan in de reformatorische kerken is het angstig zijn voor iets wat anders is, het bepalen van leefregels voor de gemeenteleden en als zij daar niet strikt in volgen, zij daar in hun relatie met God gestraft worden.

Alles wat er buiten is of anders gaat is eng. Alles wordt verworpen wat niet op de reformatorische manier gaat.
Ik was opzich nog graag een tijd lid gebleven in de GerGem, maar dat had de consequentie dat ik niet meer zelf mag bepalen hoe ik geloof en hoe ik mij kleed, hoe ik mijn huis in richt en wat ik in mijn vrije tijd doe.
Als ik dat zou laten voor ze, dan zou ik er niet gelukkiger van worden en mijn geloof zou er eerder onder gaan lijden dan dat het goed zou doen.
Nu leef ik op een manier die anders is dan zij gewend zijn en dat kan nooit goed wezen, dus ik mag niet meer aan het avondmaal.
Terwijl God mij nodigt durven zij mij te weren. Ik wil best bij een kerk blijven maar laat mij niet gezeggen wat ik wel of niet mag in mijn relatie met God. Daarin gaan de reformatorische kerken een grote stap te ver.

Op de jongerenavonden wordt je wel geaccepteerd. of jij nu in lang zwart wil komen vanwegen je geloof of in een spijkerbroek als meisje, dat is totaal geen punt. Bij God is iedereen welkom en daar ook.
Daarbij zijn de lezingen trouwens bij jijdaar veel beter te volgen, naar mijn ervaring, dan de dogmatische preken waar soms geen door komen aan is
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 dec 2007 12:53

ik vermoed dat jij naar de popmuziek lezing bent geweest. Klopt dat?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2007 13:02

reinier nijeboer schreef:Het is indd een groei spurt in zo een korte tijd!
Hoe valt dat precies te verklaren he?
Krijgen jongeren in hun eigen kerk niet het voedsel wat ze nodig hebben en gaan ze daarom naar deze jongeren avonden? Of bezoeken ze deze avonden naast hun eigen kerkdiensten, om vervolgens hun lidmaatschap op te zeggen bij hun eigen kerk en bijv. lid te worden bij een evangelische gemeente? Deze jongerenavonden zijn mijns inziens dus heel vaak een opstapje naar een ander kerkverband, waar het alemaal net iets anders gaat!Dit geld echt niet voor alle jongeren die deze avonden bezoeken!! Maaris er dan echt iets mis in onze reformatorische kerken?Soms ben je daar wel eens bang voor.....


Ik denk niet zozeer inhoudelijk maar wel wat betreft vormen. Er is een conflict tussen cultuur en kerkcultuur... het idee is heel sterk dat jongeren zich moeten aanpassen aan de heersende kerkcultuur en dat de kerk zich niet moet aanpassen aan de cultuur. Wat de jeugdkerken deden en de jongerendiensten doen is juist die boodschap radicaal in de taal van deze tijd brengen... blijkbaar is daar behoefte aan en wordt dat door jongeren gemist. Anders komen ze niet massaal naar de jomgerendagen toe.

Jongeren missen wat. Dat wil niet zeggen dat er inhoudelijk iets mis is in de kerk als wel kwa vormen. Jongerendiensten zijn dan een goede aanvullingen op de kerkdienst. Jongerendiensten zullen zich nooit opstellen als concurrent van de kerk... hooguit zo gezien worden door anderen.

Andere punten kunnen bijvoorbeeld zijn: Hoe gastvrij gemeenten zijn. Ik merkte bij jeugdkerken dat jongeren veel makkelijker niet gelovige vrienden meenemen. De diensten zijn toegankelijker voor gasten (omdat het meer in de taal en vormen van deze tijd is) er is misschien ook wel meer aandacht voor gasten, ze hoeven niet gelijk de kledingvoorschriften te volgen etc. En vaak is de kerk ook wat theoretischer waar jongeren graag concrete antwoorden krijgen op bijvoorbeeld de vraag wat ze moeten doen om behouden te worden. In een lange preek wordt zoiets vaak vanuit allerlei hoeken beken met de hele dogmatiek erbij en dat kan wel eens het verwarrend maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

André

Berichtdoor André » 24 dec 2007 13:41

Ik denk niet zozeer inhoudelijk maar wel wat betreft vormen. Er is een conflict tussen cultuur en kerkcultuur... het idee is heel sterk dat jongeren zich moeten aanpassen aan de heersende kerkcultuur en dat de kerk zich niet moet aanpassen aan de cultuur.
Hmhm, en ik denk dat er ook veel jongeren met hun ouders meegaan naar de kerkdiensten onder het mom van: Eert uw vader en moeder, of ik 'moet' mee.
Het wordt pas 'kritiek' als er gekozen gaat worden wel of geen belijdenis doen in mijn 'eigen' gemeente. De 'kinderen' hebben dan ook meestal een leeftijd bereikt dat ze zelf wel willen kiezen hoe ze God willen dienen.
En ik denk dat de jongerenavonden daar niet een doorslag gevende factor in zijn, meer zoals de spreker boven mij verwoordt, de huidige kerkcultuur, die idd wel eens als heersend kan worden ervaren. (hoor ik om mij heen)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten