Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 04 okt 2007 10:03

Iets minder oud Nederlands:
Nu zijn er mensen die het levend geloof in Christus of het vertrouwen met hart en ziel, een goed geweten voor God, het leven in de kinderlijke gehoorzaamheid en het roemen in God door Christus nog niet zo sterk bij zichzelf opmerken1. Toch gebruiken zij de middelen, waardoor God naar zijn belofte dit alles in ons bewerkt. Zij moeten zich niet laten ontmoedigen, wanneer zij over de verwerping horen spreken en evenmin zichzelf tot de verworpenen rekenen. Integendeel, zij moeten de middelen trouw blijven gebruiken, vurig verlangen naar de tijd van overvloediger genade en die eerbiedig en ootmoedig verwachten.
Zij die ernstig verlangen zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen en uit het lichaam des doods verlost te worden2, maar toch nog niet zo ver in het gelovig leven voor de Here kunnen komen, als zij wel wilden, behoren voor deze leer van de verwerping al helemaal niet bevreesd te worden. De barmhartige God heeft immers beloofd, dat Hij de walmende vlaspit niet zal uitdoven en het geknakte riet niet zal verbreken3. Maar deze leer is wel degelijk schrikaanjagend voor hen die met God en Christus de Verlosser geen rekening houden, opgaan in de zorgen van de wereld en zich laten beheersen door zondige begeerten4 - tenminste zolang zij zich niet ernstig tot God bekeren.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 okt 2007 12:31

Jantjes schreef:Ja, dat is waar @Marnix, maar zoals Elbert hierboven reeds zei: ‘er zijn twee kanten aan de zelde medaille’. Nu heb jij de ene kant genoemd, maar er is ook andere zijde van die zelfde medaille namelijk Dat God ervoor zorgt dat we tot Hem de toevlucht kunnen nemen. Ik vind wel dat dat bij elkaar hoort anders stopt je het vermogen om levend te worden in de mens en dat is verkeerd. Wij zijn maar dorre doodsbeenderen en die zullen levend worden, vast en zeker maar niet uit eigen kracht.
Is het niet zo dat in het boek van Bunyan op de achterkant van de deur staat 'alleen uitverkorenen zullen hier binnen treden?'
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2007 12:38

Jantjes schreef:Ja, dat is waar @Marnix, maar zoals Elbert hierboven reeds zei: ‘er zijn twee kanten aan de zelde medaille’. Nu heb jij de ene kant genoemd, maar er is ook andere zijde van die zelfde medaille namelijk Dat God ervoor zorgt dat we tot Hem de toevlucht kunnen nemen. Ik vind wel dat dat bij elkaar hoort anders stopt je het vermogen om levend te worden in de mens en dat is verkeerd. Wij zijn maar dorre doodsbeenderen en die zullen levend worden, vast en zeker maar niet uit eigen kracht.


Dat is ook zo... maar daarmee zorgt God nog niet dat mensen dat niet doen. Het zijn idd twee kanten, wat God doet en waartoe Hij ons oproept. Het een staat het ander niet in de weg, het aanbod is voor iedereen en iedereen kan op die deur kloppen en God zal dan open doen.... en als we dan aankloppen en Hij doet open gaan we ook zien dat Hij ons daartoe bracht. Dat is Gods reddende werk, maar als mensen Hem niet zoeken is dat nog niet een gebrek aan Gods reddende werk maar komt dat door menselijk ongeloof.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

André

Berichtdoor André » 04 okt 2007 16:39

REFOnieuws schreef:Deze vertrouwelijke brief is door derden op internet openbaar gemaakt en heeft tot vele reacties geleid. Wij betreuren het dat een vertrouwelijke brief, van de opzieners van de gemeente naar haar leden, op deze manier in de openbaarheid is gebracht.
Dat vind ik dus niet, nu kun je in ieder geval eens naar elkaar gaan luisteren zonder kerkmuren om je heen. En waarom is een brief als deze, gericht aan de kerkleden 'top geheim'?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 04 okt 2007 16:49

Raido schreef:
Jantjes schreef:Ja, dat is waar @Marnix, maar zoals Elbert hierboven reeds zei: ‘er zijn twee kanten aan de zelde medaille’. Nu heb jij de ene kant genoemd, maar er is ook andere zijde van die zelfde medaille namelijk Dat God ervoor zorgt dat we tot Hem de toevlucht kunnen nemen. Ik vind wel dat dat bij elkaar hoort anders stopt je het vermogen om levend te worden in de mens en dat is verkeerd. Wij zijn maar dorre doodsbeenderen en die zullen levend worden, vast en zeker maar niet uit eigen kracht.
Is het niet zo dat in het boek van Bunyan op de achterkant van de deur staat 'alleen uitverkorenen zullen hier binnen treden?'

Kan ik mij niet zo herinneren maar dat is best mogelijk. Bunyan staat vol met beeldspraak waarbij je wel goed moet opletten wat precies bedoeld wordt in de context.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 04 okt 2007 16:50

Marnix schreef:
Jantjes schreef:Ja, dat is waar @Marnix, maar zoals Elbert hierboven reeds zei: ‘er zijn twee kanten aan de zelde medaille’. Nu heb jij de ene kant genoemd, maar er is ook andere zijde van die zelfde medaille namelijk Dat God ervoor zorgt dat we tot Hem de toevlucht kunnen nemen. Ik vind wel dat dat bij elkaar hoort anders stopt je het vermogen om levend te worden in de mens en dat is verkeerd. Wij zijn maar dorre doodsbeenderen en die zullen levend worden, vast en zeker maar niet uit eigen kracht.


Dat is ook zo... maar daarmee zorgt God nog niet dat mensen dat niet doen. Het zijn idd twee kanten, wat God doet en waartoe Hij ons oproept. Het een staat het ander niet in de weg, het aanbod is voor iedereen en iedereen kan op die deur kloppen en God zal dan open doen.... en als we dan aankloppen en Hij doet open gaan we ook zien dat Hij ons daartoe bracht. Dat is Gods reddende werk, maar als mensen Hem niet zoeken is dat nog niet een gebrek aan Gods reddende werk maar komt dat door menselijk ongeloof.


Ds. P. van der Kraan (PKN) zei dit ervan:

Moet je dan helemaal niets doen?
Je moet zo hard werken alsof het van jou afhangt om zalig te worden. Dat is de bijbelse opdracht. Vroeger zeiden mensen die 'verstand' hadden van geestelijke zaken van iemand die hard aan het werk was om dichter bij God te komen: “Laat hij zich maar 'dood' werken.” Dood werken in de zin van: dat-ie aan alle kanten uitgewerkt en uitgeput raakt en niet meer weet wat hij moet doen om tot God te komen en zalig te worden. Dan is het tijd voor de Heere om te werken. Want God doet het zo dat Hij alleen geëerd wordt en dat je ontdekt dat zalig worden alleen Gods werk is. Want: “Alle roem is uitgesloten / Onverdiende zaligheên / Heb ik van mijn God genoten / 'k Roem in vrije gunst alleen.”


De soms mystieke kanten van de medaille uit menselijk oogpunt.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 04 okt 2007 21:35

Kan ik mij niet zo herinneren maar dat is best mogelijk. Bunyan staat vol met beeldspraak waarbij je wel goed moet opletten wat precies bedoeld wordt in de context.


Ik zit werkelijk met mijn digitale oren te klapperen.
Deze tekst moet in zijn context gelezen worden? Dat is je argument om dit onderuit te halen?
Met bijbelteksten ben je juist zelf degene die het nooit zo nauw neemt met de context.
Beetje selectief.
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 05 okt 2007 08:26

Even terug naar het onderwerp. Op internet vond ik het volgende bericht:
Namens een aantal jongeren uit de Gereformeerde Gemeente van Terwolde-De Vecht willen wij reageren naar aanleiding van de verklaring van Jij Daar en de discussie op internet. Om maar met de deur in huis te vallen. Wij staan helemaal achter de activiteiten van Jij Daar, maar wij betreuren eveneens de vele discussies op internet (Refoforum, Refowebforum, Forum Gereformeerd Gezind, Forum Refoanders). Wij vinden hier en daar de toon van de discussies polariserend en niet positief opbouwend.
Als jongeren praten en mailen wij veel met elkaar. Ook met jongeren die niet naar Jij Daar! gaan.
Onze verbondenheid en liefde onderling in onze gemeente is namelijk zo goed.
Om te voorkomen dat we elkaar 'niet voldoende begrijpen' hebben wij besloten om de alle informatie over de kwestie te bundelen via deze website.
Ons doel is om - onder elkaar - een open gesprek op gang te brengen, maar ook om elkaar toe te rusten in het geloof en elkaar van informatie te voorzien.
Wij willen ook onze kerkenraad hiermee helpen. Niet alle kerkenraadsleden zijn in het bezit van een computer. Inmiddels hebben wij de brief van de kerkenraad voorzien van voetnoten.
Hoewel de argumentie hier en daar niet sterk is, heeft het notenapperaat voor ons wel weer bezinning op gang gebracht. Toch vinden wij de brief, die aan onze gemeente is verstuurd 'niet tactvol'.
Eveneens vinden wij de discussies op internet door andere reformatorische jongeren, over onze kerkenraad, 'niet respectvol'. Wij hopen en bidden dat onze gemeente voor de onderlinge liefde bewaard blijft.

Een aantal jongeren uit de Gereformeerde Gemeente van Terwolde-De Vecht

Hoewel ik dit berichtje een goede toon en bedoeling vind hebben, vind ik wel dat de makers van deze website mede verantwoordelijk zijn voor de vele discussies op internet. Want door ook deze website aan te maken, wordt mede daardoor deze hele kwestie beschikbaar voor een groter publiek en loop je ook de kans dat er overal op internet discussies ontstaan over dit onderwerp; discussies die je vervolgens niet meer in de hand hebt en die schade kunnen berokkenen aan de eenheid in je gemeente.
Ik hoop dan ook dat de eenheid en de onderlinge band binnen die gemeente bewaard kan blijven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 05 okt 2007 10:10

Inderdaad een duidelijke brief met duidelijk goede bedoelingen.

Maar, de kritiek op de discussies is misschien wel wat naïef.
Natuurlijk is het niet leuk dat de (respectloze) kritiek zwartwit voor je op een schermpje verschijnt. Misschien is het wel eens goed dat het gebeurd, want nu verschijnt op het schermpje wat normaal van mond tot mond overgaat..
pobody's nerfect

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 05 okt 2007 11:10

elbert schreef:

Hoewel ik dit berichtje een goede toon en bedoeling vind hebben, vind ik wel dat de makers van deze website mede verantwoordelijk zijn voor de vele discussies op internet. Want door ook deze website aan te maken, wordt mede daardoor deze hele kwestie beschikbaar voor een groter publiek en loop je ook de kans dat er overal op internet discussies ontstaan over dit onderwerp; discussies die je vervolgens niet meer in de hand hebt en die schade kunnen berokkenen aan de eenheid in je gemeente.
Ik hoop dan ook dat de eenheid en de onderlinge band binnen die gemeente bewaard kan blijven.

Ik krijg hoe langer hoe meer moeite met de kerk en de ambten.
Eenheid in verscheidenheid is de juiste waarover je met elkaar kunt discussiëren die wel scherp kan zijn maar nooit ex cathedra!

Dit was de verzuchting, het gebed, van Melanchton, één van de reformatoren van het eerste uur.

"Heer bewaar me voor de woede der theologen".

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 05 okt 2007 11:40

Jantjes schreef:
elbert schreef:

Hoewel ik dit berichtje een goede toon en bedoeling vind hebben, vind ik wel dat de makers van deze website mede verantwoordelijk zijn voor de vele discussies op internet. Want door ook deze website aan te maken, wordt mede daardoor deze hele kwestie beschikbaar voor een groter publiek en loop je ook de kans dat er overal op internet discussies ontstaan over dit onderwerp; discussies die je vervolgens niet meer in de hand hebt en die schade kunnen berokkenen aan de eenheid in je gemeente.
Ik hoop dan ook dat de eenheid en de onderlinge band binnen die gemeente bewaard kan blijven.

Ik krijg hoe langer hoe meer moeite met de kerk en de ambten.
Eenheid in verscheidenheid is de juiste waarover je met elkaar kunt discussiëren die wel scherp kan zijn maar nooit ex cathedra!

Dit was de verzuchting, het gebed, van Melanchton, één van de reformatoren van het eerste uur.

"Heer bewaar me voor de woede der theologen".


Je moet geen moeite hebben met de kerk en de ambten! Die zijn door God ingesteld. Je kunt wel moeite hebben met de mensen die die ambten bekleden en de kerk besturen.
Discussiëren mag en moet ook, om elkaar scherp te houden. En doe je dit met wat humor, dan leer je ook relativeren in deze zaken.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 05 okt 2007 16:01

Je moet geen moeite hebben met de kerk en de ambten! Die zijn door God ingesteld.


Jaja, dan vreet ik mn neus op. De ambten zoals wij ze kennen zijn ingesteld door mensen.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 05 okt 2007 17:57

Over ouderlingen staat het volgende in 1 Timoteüs 3:2-7

Een opziener moet onberispelijk zijn. Hij kan slechts de man van één vrouw zijn en hij moet sober, bezonnen, gematigd, gastvrij en een goede leraar zijn. Hij mag niet te veel drinken of driftig zijn, maar hij moet vredelievend en vriendelijk zijn, en niet geldzuchtig. Hij moet zijn huisgezin goed leiden en op een waardige manier gezag over zijn kinderen uitoefenen. Als iemand geen leiding kan geven aan zijn huisgezin, hoe zou hij dan voor de gemeente van God kunnen zorgen? Hij mag ook niet iemand zijn die net bekeerd is; anders raakt hij verblind en valt hij ten prooi aan de duivel. Verder moet hij buiten de gemeente een goede reputatie hebben, zodat hij niet in opspraak komt en door de duivel wordt gestrikt.

Nou, er zwaait wat voor de ouderlingen in Terwolde-De Vecht want hun reputatie heeft toch wel schade geleden door de betreffende brief.

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 05 okt 2007 20:02

tè flauw voor woorden...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 05 okt 2007 20:51

Bevlogen schreef:tè flauw voor woorden...

Met een 'vertrouwelijke' correspondentie aan alle gemeenteleden, wordt het positieve effect, wat ongetwijfeld de bedoeling zal zijn, niet of nauwelijks bereikt, en leidt indirect tot polarisatie.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten