Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 30 sep 2007 21:13

Omega schreef:
elbert schreef:Eerlijk gezegd weet ik niet of je dat zo kunt zeggen: dat zonder de stichting JijDaar er geen geestelijk leven in een gemeente zou zijn. Dat is me nogal een uitspraak. Want daarmee zeg je dat een gemeente eigenlijk geen gemeente genoemd kan worden. Dat werd zelfs van de gemeente in Korinthe door Paulus niet gezegd.

Ik heb dat zo niet gezegd en zou dat ook zeker niet willen beweren. Wat ik bedoel is: als er alleen onder ambtelijke leiding aan bijbelstudie gedaan mag worden (over verenigingen worden opgericht), dan schuilt hierin een groot gevaar. Namelijk dat de kerkenraad alleen bepaalt wat goed is voor een gemeente. Wat zie je dan in de praktijk? Dat in bepaalde kringen en gemeenten bijbelstudie, jeugdverenigingen, bijbelkringen, gebedskringen enzovoort verboden worden. Met inderdaad als gevolgd dat een gemeente gedwongen wordt de exegese van een kerkenraad te volgen en dus geestelijk volkomen doodbloed. Jij kent die voorbeelden ook wel.

Oke, nu begrijp ik je eerdere uitspraak beter. Inderdaad is dwang om alleen onder ambtelijk opzicht de Bijbel te bestuderen, iets wat gewoonweg een praktische onmogelijkheid is en wat ook onwenselijk is. Want op die manier moet je alle huisgodsdienst gaan verbieden, tenzij er een ambtsdrager bij is.
Nu zal dat vast niet zo bedoeld worden, men bedoelt hoogstwaarschijnlijk het in groepsverband bestuderen van de Bijbel. Ook dat is iets wat praktisch niet dicht te timmeren valt: in dat geval mag je als gemeentelid ook geen lid worden van bijv. een reformatorische studentenvereniging, waar immers ook aan bijbelstudie wordt gedaan en waar ook geen ambtelijk toezicht over is. Het aantal voorbeelden valt natuurlijk uit te breiden.

Aan de andere kant is een kerkenraad er wel om geestelijke leiding te geven aan de gemeente. Dus wel als richtingaanwijzer fungeren, die ook waar nodig de christelijke tucht toepast. In dit geval worden er wel nogal zware middelen van stal gehaald om het bezoek van een jongerenavond te voorkomen. En dat alles zonder dat we er in de gegeven brief concrete bezwaren (buiten die van de ambtelijke leiding) in terug vinden. Het lijkt daarom op een defensieve actie die erop gericht is om de grenzen van de gemeente mee af te grendelen en om de gewetens te binden. Het getuigt ook niet van onderling vertrouwen binnen de gemeente. Als het klopt wat in de open brief staat (dat je bij het doen van belijdenis moet beloven niet meer een jongerenavond te bezoeken), dan komt dit neer op het binden van gewetens. Juist dit laatste kan en mag een kerkenraad niet doen.

Hoe zou de stichting JijDaar daar mee om moeten gaan? Ik geef maar mijn onbescheiden en ongevraagde mening (;)): in elk geval door aan te geven dat ze van harte staat achter de gereformeerde belijdenisgeschriften, naar letter en geest. En dat ze met name de leer zoals die in de reformatie tot ons is gekomen en waarvan we geloven dat die naar de Bijbel is, weer op de voorgrond wil hebben.
In de tweede plaats door te honoreren dat de kerkenraad ten allen tijde het ambtelijk opzicht over de gemeente heeft en dat een stichting dat ambtelijk opzicht niet heeft. Ook door te stellen dat de stichting niet als doel heeft om tweedracht in de betreffende gemeente te veroorzaken. En ook dat het de gewone weg is dat de gemeente in de eerste plaats door de verkondiging van het Woord en de bediening van de sacramenten wordt gebouwd. M.a.w. respect voor de gereformeerde opvatting van de regering van de kerk.
Ik noem deze 2 punten als eerste, om te voorkomen dat de indruk zou ontstaan dat dat respect zou ontbreken. Dáár moet de stichting JijDaar ten allen tijde voor beducht zijn en ik ben bang dat die indruk wel bestaat/ontstaat.

In de derde plaats dat de stichting vanuit het ambt van alle gelovigen haar zorg uit over de gang van zaken met betrekking tot deze brief van de kerkenraad. De kerkenraad waarschuwt haar leden voor de stichting JijDaar, maar ik neem aan dat je als stichting zulke vergaande waarschuwingen aan je adres graag uitgelegd wil zien. Als de stichting of de sprekers daarop echt dwaalt, is het ook de taak van de betreffende kerkenraad om uit te leggen wat die dwalingen concreet inhouden. Want de kerkenraad heeft ook een roeping richting de "buitenwereld" (wel vreemd dat je in dit verband een christelijke stichting buitenwereld moet noemen, maar ik ben bang dat de kerkenraad het zo ziet). Kortom: er zou een gesprek moeten komen en een uitwisseling van gedachten naar aanleiding van dit incident en de achterliggende visie. En dan natuurlijk niet via allerlei media, maar van aangezicht tot aangezicht. Dan kom je er mogelijk nog niet uit, maar heb je elkaar tenminste eerlijk kunnen behandelen en is er een mogelijkheid dat met de verschillen van inzicht beter wordt omgegaan. In zo'n gesprek kan ook de nood aan de orde komen, die de stichting JijDaar ziet onder reformatorische jongeren en de bewogenheid waaruit de stichting daar bijbels-gefundeerde antwoorden op wil geven.
Het is uiteraard aan de leden van de gemeente om ieder persoonlijk na te gaan of de bezwaren van de kerkenraad terecht zijn en men zich aan het herderlijk opzicht moet onderwerpen (ergo: wat minder bezoekers bij JijDaar), of dat de kerkenraad niet wél regeert en er bij de eerstvolgende ambtelijke verkiezing tegenkandidaten moeten worden aangedragen. Dat is de geeigende kerkelijke weg.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 okt 2007 09:20

elbert schreef:Hoe zou de stichting JijDaar daar mee om moeten gaan? Ik geef maar mijn onbescheiden en ongevraagde mening (;)): in elk geval door aan te geven dat ze van harte staat achter de gereformeerde belijdenisgeschriften, naar letter en geest. En dat ze met name de leer zoals die in de reformatie tot ons is gekomen en waarvan we geloven dat die naar de Bijbel is, weer op de voorgrond wil hebben.

weer? die hebben daar altijd al gestaan!

In de tweede plaats door te honoreren dat de kerkenraad ten allen tijde het ambtelijk opzicht over de gemeente heeft en dat een stichting dat ambtelijk opzicht niet heeft. Ook door te stellen dat de stichting niet als doel heeft om tweedracht in de betreffende gemeente te veroorzaken. En ook dat het de gewone weg is dat de gemeente in de eerste plaats door de verkondiging van het Woord en de bediening van de sacramenten wordt gebouwd. M.a.w. respect voor de gereformeerde opvatting van de regering van de kerk.

Als de stichting iets altijd roept is: Blijf je eigen gemeente trouw en wij zijn geen kerk, maar een grote huiskamer waar iedereen welkom is. Omdat het ooit is zo begonnen is met een groepje jongeren die in een huiskamer bij elkaar kwamen.
Misschien zouden de kerkenraden die hier tegen zijn is bij zich ten rade moeten gaan waarom jongeren wel naar deze avonden gaan en met de mensen over geloof willen praten, maar niet in hun eigen kerk en met hun eigen kerkenraad.


Ik noem deze 2 punten als eerste, om te voorkomen dat de indruk zou ontstaan dat dat respect zou ontbreken. Dáár moet de stichting JijDaar ten allen tijde voor beducht zijn en ik ben bang dat die indruk wel bestaat/ontstaat.

Dat is dan geheel onterecht.
Ik denk dat het komt dat mensen ideeën hebben en dat uiten maar er niet met de stichting zelf er over praten, om te vragen hoe ze het daadwerkelijk doen en zien.

In de derde plaats dat de stichting vanuit het ambt van alle gelovigen haar zorg uit over de gang van zaken met betrekking tot deze brief van de kerkenraad. De kerkenraad waarschuwt haar leden voor de stichting JijDaar, maar ik neem aan dat je als stichting zulke vergaande waarschuwingen aan je adres graag uitgelegd wil zien. Als de stichting of de sprekers daarop echt dwaalt, is het ook de taak van de betreffende kerkenraad om uit te leggen wat die dwalingen concreet inhouden. Want de kerkenraad heeft ook een roeping richting de "buitenwereld" (wel vreemd dat je in dit verband een christelijke stichting buitenwereld moet noemen, maar ik ben bang dat de kerkenraad het zo ziet). Kortom: er zou een gesprek moeten komen en een uitwisseling van gedachten naar aanleiding van dit incident en de achterliggende visie. En dan natuurlijk niet via allerlei media, maar van aangezicht tot aangezicht. Dan kom je er mogelijk nog niet uit, maar heb je elkaar tenminste eerlijk kunnen behandelen en is er een mogelijkheid dat met de verschillen van inzicht beter wordt omgegaan. In zo'n gesprek kan ook de nood aan de orde komen, die de stichting JijDaar ziet onder reformatorische jongeren en de bewogenheid waaruit de stichting daar bijbels-gefundeerde antwoorden op wil geven.

Ze zijn daar nog nooit een gesprek uit de weg gegaan met dominee's en kerkenraden. Ben het hier helemaal mee eens

Het is uiteraard aan de leden van de gemeente om ieder persoonlijk na te gaan of de bezwaren van de kerkenraad terecht zijn en men zich aan het herderlijk opzicht moet onderwerpen (ergo: wat minder bezoekers bij JijDaar), of dat de kerkenraad niet wél regeert en er bij de eerstvolgende ambtelijke verkiezing tegenkandidaten moeten worden aangedragen. Dat is de geeigende kerkelijke weg.

Dan moet je wel weten wie hier werkelijk achter stonden.
Daarbij vind ik het vreemd dat een kerkenraad het zo doet en niet zelf met de stichting gaat praten. Leren zij hun gemeente niet om via Mat. 18 te handelen als iemand dwaald? Zouden zij het dan ook niet toe moeten passen?

Zou de kerkenraad het accepteren als mensen ondanks hun brief toch naar de jongerenavonden blijven gaan?
Persoonlijk denk ik van niet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 01 okt 2007 10:03

Gerdien B. schreef:weer? die hebben daar altijd al gestaan!

Met het woordje "weer" voelt in elk geval iemand zich aangesproken. :)
Ik bedoelde er trouwens "weer in het geheel van de reformatorische gezindte" mee.

Gerdien B. schreef:Als de stichting iets altijd roept is: Blijf je eigen gemeente trouw en wij zijn geen kerk, maar een grote huiskamer waar iedereen welkom is. Omdat het ooit is zo begonnen is met een groepje jongeren die in een huiskamer bij elkaar kwamen.

Een soort "gezelschap" dus. Opvallend dat juist een Ger.Gem., gezien haar historie, zich daartegen verzet. ;)

Gerdien B. schreef:Misschien zouden de kerkenraden die hier tegen zijn is bij zich ten rade moeten gaan waarom jongeren wel naar deze avonden gaan en met de mensen over geloof willen praten, maar niet in hun eigen kerk en met hun eigen kerkenraad.

Helemaal mee eens. Dat is het eigenlijke probleem.

Gerdien B. schreef:
Ik noem deze 2 punten als eerste, om te voorkomen dat de indruk zou ontstaan dat dat respect zou ontbreken. Dáár moet de stichting JijDaar ten allen tijde voor beducht zijn en ik ben bang dat die indruk wel bestaat/ontstaat.

Dat is dan geheel onterecht.
Ik denk dat het komt dat mensen ideeën hebben en dat uiten maar er niet met de stichting zelf er over praten, om te vragen hoe ze het daadwerkelijk doen en zien.

Gezien de publicaties op refo-nieuws en de indruk die er kan ontstaan dat dit een spreekbuis voor JijDaar zou zijn, is die vrees niet onterecht, ben ik bang. Je hebt in dit soort situaties al heel snel verkeerde beeldvorming.
Het is dan wel aan de stichting om dat te voorkomen.

Gerdien B. schreef:Daarbij vind ik het vreemd dat een kerkenraad het zo doet en niet zelf met de stichting gaat praten. Leren zij hun gemeente niet om via Mat. 18 te handelen als iemand dwaald? Zouden zij het dan ook niet toe moeten passen?

In elk geval was de brief intern bedoeld. Ik heb ook begrepen dat het een "vertrouwelijke brief" was. Maar ja, als je zo'n brief stuurt aan je gemeenteleden, waarbij je van tevoren weet dat er gemeenteleden zijn die het er helemaal niet mee eens zijn, dan kun je ook weten dat het niet "onder ons gemeenteleden" blijft, natuurlijk.
We weten niet of er gesprekken zijn tussen de kerkenraad en de stichting en zo ja, hoe die verlopen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 okt 2007 10:17

Omega schreef:Optimatus schreef:

Waarom zou die erfenis verkwanseld zijn? Op welke gronden baseer je die uitspraak?


De gereformeerde erfenis, is die van de reformatie. Prof. Blauwendraad heeft in zijn boeken "Het is ingewikkeld geworden" en "De leer tegen het licht" fijntjes uitgelegd dat met name aan het begin van de 20e eeuw die gereformeerde leer zo is aangevuld met onbijbelse menselijke voorwaarden en gedachten, dat er van de zuiverheid van de reformatie weinig meer is overgebleven. Dat is overigens ook de gedachte van Klaas van der Zwaag.


Kun je mij wat voorbeelden van deze voorwaarden en gedachten geven, of anders, bij een meeting, deze boeken aan mij uitlenen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Tijn
Luitenant
Luitenant
Berichten: 566
Lid geworden op: 26 jun 2004 10:51
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 01 okt 2007 11:48

aaargh... wat is dit vreselijk om te lezen, zeg... Om zo angstig voor satan te zijn, dat is gewoon hem meer eer geven. En de goede boodschap geen kans geven.

Leuk van dat hokjes denken... en Gerdien het is idd waar dat veel van de mensen die het zo veroordelen er zelf nooit zijn geweest. Dat je als christen niet naar een moskee gaat, dat kan ik nog snappen. Maar het niet naar interkerkelijke avonden gaan, dat vind ik echt te ver gaan hoor...
Laat je leiden door Hem!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 01 okt 2007 17:44

CaptainCaveman schreef:
Jantjes schreef:
André schreef:@ Jantjes, ik vind het jammer dat je moeite hebt met de manier waarop de openbrief is opgesteld. M.i. stelt de schrijver zich bijzonder kwetsbaar op om zo mensen aan het denken te zetten. Ik zie nergens een cynische toon. Maar wel een oprecht bezorgde toon.

Ik zei het al dat ik het niet diplomatiek gevonden heb van de Ger.Gem. Terwolde-De Vecht om zo’n brief uit te laten gaan naar de leden. Maar als ik de openbrief lees kan ik er zo helen stukken uithalen waarbij je kunt zeggen dat is tegen de leer van de Ger.Gem. en dat voelt en ziet die kerkenraad ook. Maar volgens mij niet de openbriefschrijver.
Ik geef hieronder een stukje weer van de brief waarbij in het rood de tegenstelling van de Ger.Gem. leer

Opnieuw moest ik even slikken bij het lezen van "ambtelijke leiding" bij het onderzoeken van Gods Woord. Ik zal het u eerlijk vertellen: zelf lees en zoek ik graag in Gods Woord. Hoe meer ik in Zijn Woord zoek en graaf, hoe meer ik ontdek. En hoe meer ik ontdek, hoe meer ik wil vinden. En door Gods genade heb ik al vele malen opnieuw Gods genade mogen ontdekken, mogen ontvangen en mogen omhelzen. Maar nu schrik ik: ik heb dit gedaan zonder ambtelijke leiding! Wat nu? Wel mag ik er eerlijk en vrij bij vertellen dat ik alles verwacht van de leiding van de Heilige Geest en dat Hij mij nog nooit heeft beschaamd! O ja, ik beschaam Hem maar al te vaak, maar dan ook weer mag ik vluchten met al mijn gebrek en tekort naar de Zaligmaker van zondaren, Die iemand die tot Hem komt, geenszins zàl uitwerpen. Dat heb ik in Gods heilig Woord gelezen. En ik vertrouw op Zijn Woord!

Tevens maakt de openbriefschrijver de zelfde fout als K. van der Zwaag, J. Blauwendraad en A.A. Bart gedaan hebben namelijk om niet eerst persoonlijk naar die kerkenraad van Ger.Gem. Terwolde-De Vecht toe te stappen en het e.a. te gaan bespreken.

Van daar dat ik het ook met Speedy en freek eens ben het bloed als het ware van zelf dood en je bereikt totaal niets.


Kun je mij concréét uitleggen hoe dit tegen de leer van de GG ingaat?

Wel beste vriend / vriendin, dat is heel eenvoudig. Het is een verdraaiing van de Bijbel wat die predikant daar zegt. De juist tekst is dit: Joh 6:37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

Dit: ‘Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen’ gaat vooraf aan de tekst die de predikant aanhaalt en dat laat hij weg maar het is wel héél belangrijk of hét belangrijkste van die tekst. Wij kunnen niet tot Christus komen, zoals ik al eerder zei, tenzij het door de Vader gegeven wordt. Dat gaat zéér zeker vooraf aan de woorden van die predikant en daarom is het evangelisch wat hij zegt. De evangelische zeggen namelijk ook dat wij kunnen aannemen en geloven, maar het is mis. Natuurlijk is het scherp wat ik zegt, maar de zuiver leer der waarheid is ook scherp en dat leert de Ger.Gem.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 okt 2007 17:50

Wat heeft bidden dan nog voor zin?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 okt 2007 17:53

Jantjes schreef: Natuurlijk is het scherp wat ik zegt, maar de zuiver leer der waarheid is ook scherp en dat leert de Ger.Gem.


de grap van de dag :lol:

dat zou betekenen dat alle andere kerken er naast zitten. Elke kerk heeft fouten in de leer en in de uitvoering er van. Dat kan niet anders want de kerken zijn vooral het werk van de mensen (waar God door heen wilt werken).
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 01 okt 2007 17:56

Kreeg een mail terug van Refo-nieuws. De column is niet meer dan wat het is: een column. Een bezoeker van refo-nieuws heeft deze op eigen initiatief geschreven. De stichting Jijdaar heeft dus helemaal niets met de open brief te maken.

Dat u het even weet ;)

---

@ Jantjes:
De claim van enige ware kerk kan maar een ware kerk maken: de vrijgemaakten 8) :lol:

Verder snap ik voor de eerste keer eens wat jij bedoelt. Aan het citaat gaat geen belijdenis van uitverkiezing vooraf. Volgens jou moet dat eerst komen, voordat je kunt zeggen dat je bij God mag komen met al je gebreken en dergelijke. Jezus zal je pas aannemen als God de Vader jou aan Christus geeft. Uitverkiezing dus.

Heel Ger. Gem.-achtig dus. Je kunt simpelweg nooit weten of God jou ook aan Jezus geeft, dus is dat stukje tekst uit de Bijbel uit zijn verband gerukt.

Wel beste vriend / vriendin, dat is heel eenvoudig. Het is een verdraaiing van de Bijbel wat die predikant daar zegt. De juist tekst is dit: Joh 6:37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

Klopt. Dit is overigens niet in tegenspraak met wat de briefschrijver zegt. Aan zijn opmerking ligt namelijk de vooronderstelling ten grondslag dat hij al door God aan Jezus is gegeven. Naar mijn mening een heel bijbelse gedachte.

Dat gaat zéér zeker vooraf aan de woorden van die predikant en daarom is het evangelisch wat hij zegt.

Als het evangelie evangelisch is, then so be it.

De evangelische zeggen namelijk ook dat wij kunnen aannemen en geloven, maar het is mis.

Grappig dat je dit aan die uitspraak koppelt. Naar mijn mening heeft de briefschrijver het hier niet eens over! Hij heeft het erover dat hij ondanks al zijn zonden en fouten, gebreken en andere troep altijd weer bij God mag komen. Jezus werpt mensen die Hem belijden niet zomaar aan de kant!
Laatst gewijzigd door Bevlogen op 01 okt 2007 18:16, 2 keer totaal gewijzigd.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 01 okt 2007 17:58

Natuurlijk is het scherp wat ik zegt, maar de zuiver leer der waarheid is ook scherp en dat leert de Ger.Gem.

Je doet nu wel heel hooghartig.

Wat ben ik blij dat ik besloten heb om uit de Ger. Gem. te stappen en de 'ware' leer te verlaten.

Vreemde interpretatie; Jezus bedoelt hier m.i. dat datgene wat Zijn Vader wil, dát gebeurt, Zijn wil geschiedde.

Twee verzen eerder is te lezen; 35 En Jezus zei tegen hen: Ik ben het Brood des levens; wie tot Mij komt, zal beslist geen honger hebben, en wie in Mij gelooft, zal nooit meer dorst hebben. Dat maakt het m.i. duidelijker.

Wie tot Hem komt. Niet gebracht wordt, nee, kómt.
Klopt, en u zal opengedaan worden. Jíj moet kloppen, ík moet kloppen.
Maar zóekt eerst het Koninkrijk van God. Hier geldt hetzelfde.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 okt 2007 18:07

Bevlogen schreef:Kreeg een mail terug van Refo-nieuws. De column is niet meer dan wat het is: een column. Een bezoeker van refo-nieuws heeft deze op eigen initiatief geschreven. De stichting Jijdaar heeft dus helemaal niets met de open brief te maken.

Dat u het even weet ;)

---

@ Jantjes:
De claim van enige ware kerk kan maar een ware kerk maken: de vrijgemaakten 8) :lol:


Allemaal dwaalwegen! De katholieke kerk is de ware ;)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2007 21:41

Jantjes schreef:
CaptainCaveman schreef:
Jantjes schreef:
André schreef:@ Jantjes, ik vind het jammer dat je moeite hebt met de manier waarop de openbrief is opgesteld. M.i. stelt de schrijver zich bijzonder kwetsbaar op om zo mensen aan het denken te zetten. Ik zie nergens een cynische toon. Maar wel een oprecht bezorgde toon.

Ik zei het al dat ik het niet diplomatiek gevonden heb van de Ger.Gem. Terwolde-De Vecht om zo’n brief uit te laten gaan naar de leden. Maar als ik de openbrief lees kan ik er zo helen stukken uithalen waarbij je kunt zeggen dat is tegen de leer van de Ger.Gem. en dat voelt en ziet die kerkenraad ook. Maar volgens mij niet de openbriefschrijver.
Ik geef hieronder een stukje weer van de brief waarbij in het rood de tegenstelling van de Ger.Gem. leer

Opnieuw moest ik even slikken bij het lezen van "ambtelijke leiding" bij het onderzoeken van Gods Woord. Ik zal het u eerlijk vertellen: zelf lees en zoek ik graag in Gods Woord. Hoe meer ik in Zijn Woord zoek en graaf, hoe meer ik ontdek. En hoe meer ik ontdek, hoe meer ik wil vinden. En door Gods genade heb ik al vele malen opnieuw Gods genade mogen ontdekken, mogen ontvangen en mogen omhelzen. Maar nu schrik ik: ik heb dit gedaan zonder ambtelijke leiding! Wat nu? Wel mag ik er eerlijk en vrij bij vertellen dat ik alles verwacht van de leiding van de Heilige Geest en dat Hij mij nog nooit heeft beschaamd! O ja, ik beschaam Hem maar al te vaak, maar dan ook weer mag ik vluchten met al mijn gebrek en tekort naar de Zaligmaker van zondaren, Die iemand die tot Hem komt, geenszins zàl uitwerpen. Dat heb ik in Gods heilig Woord gelezen. En ik vertrouw op Zijn Woord!

Tevens maakt de openbriefschrijver de zelfde fout als K. van der Zwaag, J. Blauwendraad en A.A. Bart gedaan hebben namelijk om niet eerst persoonlijk naar die kerkenraad van Ger.Gem. Terwolde-De Vecht toe te stappen en het e.a. te gaan bespreken.

Van daar dat ik het ook met Speedy en freek eens ben het bloed als het ware van zelf dood en je bereikt totaal niets.


Kun je mij concréét uitleggen hoe dit tegen de leer van de GG ingaat?

Wel beste vriend / vriendin, dat is heel eenvoudig. Het is een verdraaiing van de Bijbel wat die predikant daar zegt. De juist tekst is dit: Joh 6:37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

Dit: ‘Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen’ gaat vooraf aan de tekst die de predikant aanhaalt en dat laat hij weg maar het is wel héél belangrijk of hét belangrijkste van die tekst. Wij kunnen niet tot Christus komen, zoals ik al eerder zei, tenzij het door de Vader gegeven wordt. Dat gaat zéér zeker vooraf aan de woorden van die predikant en daarom is het evangelisch wat hij zegt. De evangelische zeggen namelijk ook dat wij kunnen aannemen en geloven, maar het is mis. Natuurlijk is het scherp wat ik zegt, maar de zuiver leer der waarheid is ook scherp en dat leert de Ger.Gem.


Je bekijkt de dingen door een verkeerde bril. De tekst waar je op in gaat is die van een gelovige. Iemand die door Gods genade bij Jezus kudde mag horen en dus Hem van de Vader gegeven IS. Wie bij Hem hoort mag altijd weer naar Hem vluchten als hij tekortschiet. Het klopt dus helemaal en is volledig Bijbels. Wat jij zegt klopt ook maar dat gaat over mensen die Hem (nog) niet toebehoren. Een wat ander verhaal dus. Een gelovige horot bij Hem en mag de tekst die jij rood hebt gekleurd altijd uitspreken en er al helemaal altijd naar handelen. Zoals de verloren zoon terugkeert naar Vader mag hij dat ook, ook al is hij diep gevallen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 03 okt 2007 07:49

Zijn wij binnen of buiten @Marix, erg belangrijk, er zijn maar twee wegen.
De Ger, Gem. leert dat degenen die zich in de schaapskooi bevinden, door de deur Christus zijn binnen gekomen. Christus heeft de deur voor hen ontsloten en gezegd: ‘Kom in, gij, gezegende des HEEREN! waarom zoudt gij buiten staan? De plaats is u toebereid van voor de grondlegging der wereld’ (Efe 1:4).

Dus de gelovige zeggen wel ik ben tot Christus gevlucht, maar de ontsluiting van die vluchtweg is in des Vaders hand. Ik denk niet dat het een verkeerde bril is maar een bepaalde trede of opklimmen op dé bijzonder genadeladder van Gods uitverkoren volk.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 03 okt 2007 09:35

Dus de helft van de bijbel zijn alleen maar aanwijzingen voor een heel select groepje? Voor de rest zijn het verhalen waarin de anderen kunnen lezen dat ze niet uitverkoren zijn. Fijn evangelie zeg.
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Lana
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 jul 2004 13:02
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Lana » 03 okt 2007 09:58

@Jantjes

Denk je echt, op grond van wat de Gergem leert, dat het een verdraaiing is van de Bijbel als die predikant zegt dat hij met zijn zonde en zijn gebrek mag vluchten naar Jezus? Sorry, maar nu ga je me echt te ver.
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
(Rom. 12:21)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten