Predikant worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Odyseus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 sep 2007 21:34
Locatie: epe
Contacteer:

Predikant worden

Berichtdoor Odyseus » 24 sep 2007 02:01

Ik liep deze week ineens met het idee, dat ik misschien wel predikant zou willen worden.

Maar dan rijzen er natuurlijk allerlei vragen. Afgezien van geschiktheid, want dat zalik voor mezelf moeten bepalen.

Kan iemand mij misschien vertellen hoe je nou predikant wordt. En is dit ook mogelijk zonder een opleiding theologie, want als ik op internet zoek, kom ik alleen opleidingen theologie tegen, terwijl er volgens mij ook wel predikanten zijn zonder zon opleiding.
ik voel Uw kracht en stijg op als een arend,
dan zweef ik op de wind, gedragen door Uw geest
en de kracht van Uw liefde.

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Predikant worden

Berichtdoor pol » 24 sep 2007 06:13

Odyseus schreef:Ik liep deze week ineens met het idee, dat ik misschien wel predikant zou willen worden.

Maar dan rijzen er natuurlijk allerlei vragen. Afgezien van geschiktheid, want dat zalik voor mezelf moeten bepalen.

Kan iemand mij misschien vertellen hoe je nou predikant wordt. En is dit ook mogelijk zonder een opleiding theologie, want als ik op internet zoek, kom ik alleen opleidingen theologie tegen, terwijl er volgens mij ook wel predikanten zijn zonder zon opleiding.



Misschien kun je met je eigen predikant gaan praten erover

Gebruikersavatar
Odyseus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 sep 2007 21:34
Locatie: epe
Contacteer:

Berichtdoor Odyseus » 24 sep 2007 08:39

Dat idee had ik natuurlijk zelf ook al, ik heb binnenkort toch een afspraak met hem, maar misschien dat er wel andere wegen zijn te bewandelen of mensen met andere idee"n enzovoort.
ik voel Uw kracht en stijg op als een arend,

dan zweef ik op de wind, gedragen door Uw geest

en de kracht van Uw liefde.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 sep 2007 08:55

Hoi, ik heb ook met deze gedachte gespeeld. Als je het goed vindt, wil ik je graag een paar vragen stellen. Om te beginnen:

Wat stel je je er van voor?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

leki
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jun 2007 13:21

Berichtdoor leki » 24 sep 2007 09:48

Hallo Odyseus,
Wat fijn om te horen dat er nog steeds jongeren zijn die erover denken om predikant te worden. En ook goed dat je dat hier wilt delen en anderen om hun mening vraagt, dat lijkt me zeer belangrijk ter ondersteuning van de keuzes die je evt gaat maken.
Om even op je vraag aan het begin terug te komen: Over het algemeen kun je stellen dat je om predikant te worden theologie aan de universiteit moet hebben gestudeerd. In "onze kerkelijke hoek" wordt hier volgens mij heel strikt mee omgegaan want ik las een tijdje geleden nog een discussie in het RD waarom HBO-theologen dan geen predikant konden worden......Over dat laatste kun je discussiëren, maar ik denk wel dat een studie theologie een heel goede voorbereiding is op het predikantschap en vindt het niet vreemd dat dat als voorwaarde wordt gesteld.
MAAR: Al weet ik niet hoe oud je bent of wat voor opleiding je doet: Als God het verlangen in jou laat groeien om predikant te worden....dan geloof ik zeker dat hij ook de weg erheen wil toebereiden en zegenen!!
Dus vraag gebed/meningen/steun van de mensen om je heen (dominee, familie, mede-forummers.....) om je te helpen om de juiste keuzes te maken! (= Gods plan voor jou ontdekken!)
En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt. (Joh 17:3)

Gebruikersavatar
Odyseus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 sep 2007 21:34
Locatie: epe
Contacteer:

Berichtdoor Odyseus » 24 sep 2007 11:47

Het belangrijkste van alles is natuuirlijk Gods woord verkondigen in een Christelijke gemeenschap. De daarbij horende taken als diensten voorbereiden, mensen steunen bij vreugde en ziekte, raadgeven etc etc.

Over mijn persoon:
Ik ben nu 28
ik ben kok, heb daar dus ook alle opleidingen voor.
Ben via havo, 2 jaar mileutechnologie aan het hbo de horeca ingegaan.
heb me inmijn vrije tijd verder verdiept in: de bijbel, de koran, griekse mythologie en romeinse mythologie.
Ik heb vaak gesproken binnen en buiten de kerk over allerlei onderwerpen, met daarin het geloof verkt, of uitleg geven over bepaalde bijbelverhalen etc.
ik voel Uw kracht en stijg op als een arend,

dan zweef ik op de wind, gedragen door Uw geest

en de kracht van Uw liefde.

leki
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jun 2007 13:21

Berichtdoor leki » 24 sep 2007 12:55

Ik zie net op een ander forum-onderdeel dat je vrij-evangelisch bent. Ik denk dat ze daar wat minder eisen aan je opleiding stellen dan in reformatorische hoek. Dat wil niet zeggen dat opleiding overbodig is, maar misschien kom je daar op ervaring een stuk verder. Dat zou je idd het beste met je eigen voorganger kunnen bespreken. Maakt wel dat je dus daarin zelf een keuze moet maken of je zelf vindt dat je een theologie-opleiding nodig hebt en zo ja wat dan precies....
Je zou ook nog kunnen overwegen of je verlangen om dienstbaar te zijn in de gemeente zich op een andere manier zou kunnen uiten (ouderling, cathecheet etc)
Misschien zijn er hier op Refoweb wel theologiestudenten, dan kun je eens wat ervaringen uitwisselen. In het vragenpanel zitten volgens mij ook wel een paar jonge dominees, misschien kan je ook eens naar hun ervaring vragen.
En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt. (Joh 17:3)

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 24 sep 2007 15:05

In welke kerk wil je het Woord gaan bedienen, Odysseus?

* PKN --> Utrecht, Leiden of Kampen
* GKV --> Kampen
* CGK --> Apeldoorn
* NGK --> Amersfoort
* GG --> Rotterdam (succes met door het curatorium heen te komen!)
* Kleinere reformatorische kerken --> ik dacht dat deze hun kandidaten "aan huis" opleiden
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Berichtdoor SimonT » 24 sep 2007 15:08

HHK---> Amsterdam :wink:
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 24 sep 2007 15:17

Bedankt, die was ik vergeten, ja. :D
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 sep 2007 15:38

Wat is je relatie met de HEERE?

Gebruikersavatar
Yotam
Mineur
Mineur
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 mei 2007 20:04

Berichtdoor Yotam » 25 sep 2007 18:01

essieee schreef:Wat is je relatie met de HEERE?

ik wil niet vervelend zijn, maar als je dominee wilt worden lijkt het me LOGISCH dat je HERE wilt dienen.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 sep 2007 18:03

Yotam schreef:
essieee schreef:Wat is je relatie met de HEERE?

ik wil niet vervelend zijn, maar als je dominee wilt worden lijkt het me LOGISCH dat je HERE wilt dienen.
Zo logisch is dat in deze tijd niet hoor...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8213
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 sep 2007 18:07

GKN'er schreef:In welke kerk wil je het Woord gaan bedienen, Odysseus?

* PKN --> Utrecht, Leiden of Kampen
* GKV --> Kampen
* CGK --> Apeldoorn
* NGK --> Amersfoort
* GG --> Rotterdam (succes met door het curatorium heen te komen!)
* Kleinere reformatorische kerken --> ik dacht dat deze hun kandidaten "aan huis" opleiden

Niet elke christen is grefo...

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 25 sep 2007 18:10

Lalage schreef:Niet elke christen is grefo...

Maar wel elke gristen. :D

Zonder dollen: dit is toch een gereformeerd/reformatorisch forum? Bovendien ken ik de predikantsopleidingen van andere kerken niet. ;)
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten