Voorbereiding HA

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Voorbereiding HA

Berichtdoor kwebbel » 06 sep 2007 11:36

Ik vind het persoonlijk altijd erg moeilijk om "voor mijzelf" te kiezen of ik wel of niet mag deelnemen aan het HA. Aan de ene kant vind ik dat ik af en toe best goed bezig ben, aan de andere kant ben je nooit perfect natuurlijk, je begaat zonden enz...

Hoe bepaal je of je wel of niet aangaat ? Wat geeft jou het laatste 'zetje' om bijv. wel of niet te gaan ??

Ik ben benieuwd naar jullie reacties :)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2007 11:52

Volgens mij is het de Heer die je uitnodigt. Waarom zou je Zijn uitnodiging niet aannemen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Re: Voorbereiding HA

Berichtdoor Jantjes » 06 sep 2007 11:56

kwebbel schreef:Ik vind het persoonlijk altijd erg moeilijk om "voor mijzelf" te kiezen of ik wel of niet mag deelnemen aan het HA. Aan de ene kant vind ik dat ik af en toe best goed bezig ben, aan de andere kant ben je nooit perfect natuurlijk, je begaat zonden enz...

Hoe bepaal je of je wel of niet aangaat ? Wat geeft jou het laatste 'zetje' om bijv. wel of niet te gaan ??

Ik ben benieuwd naar jullie reacties :)

Als je zo gesteld (min of meer onzeker) ben kun je beter niet aangaan.
Als je zo wel aangaat wordt de onzekerheid groter, want aan de avondmaalstafel ontvang je geen zekerheid van het geloof. De avondmaalstafel is voor de bevestigde christenen ter versterking van het geloof, maar dat geloof moed je dan wel bezitten.

Ik zeg dit niet om jou af te keuren omdat je het waarzaligmakend geloof niet zou bezitten, want dat weet ik niet, dat is een persoonlijke zaak tussen jou en God. Het is betere om zekerheid te bezitten want (nogmaals) aan de avondmaaltafel ontvang je dat niet, dat is voor versterking van het bezit.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2007 12:43

Lieve Kwebbel,

Je gaat niet aan het avondmaal omdat je zelf wel goed bezig bent. Jezus zegt zelf: Wie gezond zijn hebben geen heelmeester nodig. Het avondmaal is geen maaltijd voor mensen die best wel goed bezig zijn enzo... het avondmaal is een maaltijd voor zondaars die zijn dood herdenken omdat zijn lichaam en bloed het enige medicijn is dat hen kan genezen.

Als je dat zo ziet, als je aan zijn tafel wil komen omdat je je totaal afhankelijk weet van Hem en dat zijn offer de enige grond van jou redding en berouw hebt om je zonden, dan ben je aan zijn tafel op de juiste plek. Ga tot Hem als je belast en vermoeid bent. Schuldig en tegelijkertijd dankbaar voor zijn redding. Ben je dat? Als je die vraag beantwoordt weet je of je aan moet gaan of niet.

Het is dus niet zo'n complexe vraag.

Succes!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 06 sep 2007 13:42

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... rbereiding

Hier is al eens een topic over geweest, daar kun je nog eens het een en ander nalezen als je wilt.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 06 sep 2007 17:02

Marnix schreef:Lieve Kwebbel,
:oops: :oops:
Marnix schreef:Je gaat niet aan het avondmaal omdat je zelf wel goed bezig bent. Jezus zegt zelf: Wie gezond zijn hebben geen heelmeester nodig. Het avondmaal is geen maaltijd voor mensen die best wel goed bezig zijn enzo... het avondmaal is een maaltijd voor zondaars die zijn dood herdenken omdat zijn lichaam en bloed het enige medicijn is dat hen kan genezen.

Als je dat zo ziet, als je aan zijn tafel wil komen omdat je je totaal afhankelijk weet van Hem en dat zijn offer de enige grond van jou redding en berouw hebt om je zonden, dan ben je aan zijn tafel op de juiste plek. Ga tot Hem als je belast en vermoeid bent. Schuldig en tegelijkertijd dankbaar voor zijn redding. Ben je dat? Als je die vraag beantwoordt weet je of je aan moet gaan of niet.

Het is dus niet zo'n complexe vraag.

Succes!
Als je het zo bekijkt....... er zijn een aantal mensen (breed begrip natuurlijk) die stellen dat het Heilig Avondmaal voor uitverkorenen zijn. Die stelling heeft me eigenlijk best lang bezig gehouden. Want je weet immers niet of je wel uitverkoren bent! Je gaat niet over jezelf zeggen dat je uitverkoren bent !! :shock:
Mensen die zeggen: "Je moet je voorbereiding nemen, die week is er niet voor niets, je moet je uitgebreid bezig houden met of je wel aan mag gaan, of je denkt dat je aan kan gaan. Heb je bijv. iets gedaan of leef je nog in zonden/onmin met iemand? Dan mag je bijv. niet aangaan. Dan vind ik (persoonlijk) dat die beslissing weer een heel stuk moeilijker wordt. Als ik jouw antwoordt dan weer bekijk denk ik: Ja, het is eigenlijk weer niet zo moeilijk !!

Moeilijk denk ik he :oops:

Vooral deze zin: "Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt." wordt er in de gereformeerde gezindte (is ook verschillend, ik praat uit ervaring binnen mijn familiekring) vaak mee 'gesmeten' en als het ware toch een beetje bang wordt om aan te gaan...
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 06 sep 2007 17:16

Lees het avondmaal formulier, daar staat ook in waar aan je je aan dient te onderzoeken, en als je dat moeilijk vind lees dan een boek wat daar uitleg over geeft zoals "ten dis geleid" door Ds. van Aalst.
http://www.gebrkoster.nl/boeken/2865/TE ... ELEID.html
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 sep 2007 20:07

Kwebbel schreef:
Moeilijk denk ik he

Dat is niet moeilijk denken maar ‘strijden’.
Paulus zei hierover tegen Titus trijd den goeden strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijt, en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen.

Antiblob
Mineur
Mineur
Berichten: 121
Lid geworden op: 18 mei 2003 20:38
Locatie: Groningen

Re: Voorbereiding HA

Berichtdoor Antiblob » 06 sep 2007 20:48

kwebbel schreef:Ik vind het persoonlijk altijd erg moeilijk om "voor mijzelf" te kiezen of ik wel of niet mag deelnemen aan het HA. Aan de ene kant vind ik dat ik af en toe best goed bezig ben, aan de andere kant ben je nooit perfect natuurlijk, je begaat zonden enz...

Hoe bepaal je of je wel of niet aangaat ? Wat geeft jou het laatste 'zetje' om bijv. wel of niet te gaan ??

Ik ben benieuwd naar jullie reacties :)

Ik denk dat je niet moet aangaan omdat je misschien denkt dat je best wel goed bezig bent. Het avondmaal is juist erkennen dat je niet goed genoeg bezig bent voor God, maar dat Christus je met God in het reine kan brengen. Ondanks de fouten die je gemaakt hebt. Ga niet proberen de wet te houden. Dat lukt je niet. Erken dat en geloof dat Christus het voor jou heeft gedaan. Lees bijvoorbeeld het bijbelboek Galaten eens. (Het kost je maar een paar minuten :)). Er staan zulke mooie dingen in, die we als refo's niet altijd tot ons door laten dringen. Paulus zegt bijvoorbeeld in Galaten 5(NBV): "4 Als u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld." Christen zijn is juist erkennen dat we het NIET kunnen.

Ok, ik wilde eigenlijk gewoon aansluiten bij wat Marnix al zei. Het duurde bij mij een tijd voor dat deze belangrijke boodschap tot me doordrong, dus als het nodig is wil ik het nog wel een paar keer herhalen. :)

André

Berichtdoor André » 06 sep 2007 21:34

Beste Kwebbel, mijn mening is dat als je van jezelf weet dat je bewust volhard in een zonde je even niet moet aangaan en eens in gesprek moet gaan met je ds. of ouderling, verder ben je gelijk aan iedere zondaar die wel aangaat. Eensch met Marnix trouwens.

Antiblob
Mineur
Mineur
Berichten: 121
Lid geworden op: 18 mei 2003 20:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Antiblob » 06 sep 2007 21:49

André schreef:Beste Kwebbel, mijn mening is dat als je van jezelf weet dat je bewust volhard in een zonde je even niet moet aangaan en eens in gesprek moet gaan met je ds. of ouderling, verder ben je gelijk aan iedere zondaar die wel aangaat. Eensch met Marnix trouwens.


Bedoel je hier ook zonden mee waar je misschien aan vastzit, maar waar je niet vast aan WILT zitten? Ik kan me voorstellen dat je God iedere keer gemeend vergeving vraagt voor een zonde, maar toch weer de fout in gaat. Zou je dan aan mogen/moeten gaan?

André

Berichtdoor André » 06 sep 2007 21:55

Antiblob schreef:
André schreef:Beste Kwebbel, mijn mening is dat als je van jezelf weet dat je bewust volhard in een zonde je even niet moet aangaan en eens in gesprek moet gaan met je ds. of ouderling, verder ben je gelijk aan iedere zondaar die wel aangaat. Eensch met Marnix trouwens.


Bedoel je hier ook zonden mee waar je misschien aan vastzit, maar waar je niet vast aan WILT zitten? Ik kan me voorstellen dat je God iedere keer gemeend vergeving vraagt voor een zonde, maar toch weer de fout in gaat. Zou je dan aan mogen/moeten gaan?
Je zou God ook kunnen vragen om te 'genezen' van deze zonde, het zou zelfs zo kunnen zijn dat je therapie nodig bent om van een zonde af te komen. Als je dit soort dingen van jezelf weet wat jij hier aanhaalt dan zou ik dat bespreekbaar maken met bijvoorbeeld je ds.

schwesterchen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:15

Berichtdoor schwesterchen » 06 sep 2007 22:32

Marnix schreef:Je gaat niet aan het avondmaal omdat je zelf wel goed bezig bent. Jezus zegt zelf: Wie gezond zijn hebben geen heelmeester nodig. Het avondmaal is geen maaltijd voor mensen die best wel goed bezig zijn enzo... het avondmaal is een maaltijd voor zondaars die zijn dood herdenken omdat zijn lichaam en bloed het enige medicijn is dat hen kan genezen.

Als je dat zo ziet, als je aan zijn tafel wil komen omdat je je totaal afhankelijk weet van Hem en dat zijn offer de enige grond van jou redding en berouw hebt om je zonden, dan ben je aan zijn tafel op de juiste plek. Ga tot Hem als je belast en vermoeid bent. Schuldig en tegelijkertijd dankbaar voor zijn redding. Ben je dat? Als je die vraag beantwoordt weet je of je aan moet gaan of niet.

Het is dus niet zo'n complexe vraag.

Succes!
Als je het zo bekijkt....... er zijn een aantal mensen (breed begrip natuurlijk) die stellen dat het Heilig Avondmaal voor uitverkorenen zijn. Die stelling heeft me eigenlijk best lang bezig gehouden. Want je weet immers niet of je wel uitverkoren bent! Je gaat niet over jezelf zeggen dat je uitverkoren bent !! :shock:
Mensen die zeggen: "Je moet je voorbereiding nemen, die week is er niet voor niets, je moet je uitgebreid bezig houden met of je wel aan mag gaan, of je denkt dat je aan kan gaan. Heb je bijv. iets gedaan of leef je nog in zonden/onmin met iemand? Dan mag je bijv. niet aangaan. Dan vind ik (persoonlijk) dat die beslissing weer een heel stuk moeilijker wordt. Als ik jouw antwoordt dan weer bekijk denk ik: Ja, het is eigenlijk weer niet zo moeilijk !!

Moeilijk denk ik he :oops:

Vooral deze zin: "Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt." wordt er in de gereformeerde gezindte (is ook verschillend, ik praat uit ervaring binnen mijn familiekring) vaak mee 'gesmeten' en als het ware toch een beetje bang wordt om aan te gaan...


ik ben het eens met Marnix, het gaat er juist om dat je ziet dat je schuldig bent, maar dat Christus alles voor je heeft volbracht.
Kwebbel, een voorbereidingsweek is er inderdaad niet voor niets. Het is goed om je voor te bereiden op het avondmaal. 'Voorbereiding' kan heel zwaar klinken, maar heeft juist tot doel dat je aangaat aan het avondmaal, niet dat je afblijft!
- Geloof je dat Jezus jouw Redder is? Dat Hij je gekocht heeft met Zijn dierbaar bloed? Dat Hij voor je zonden betaald heeft? Dan ben je hartelijk welkom aan Zijn tafel!
- Leef je dan bijvoorbeeld in onmin met iemand? Dan moet je dat belijden aan God en goedmaken met die persoon en dan is er geen reden om af te blijven.
- Verder is voorbereiden je op Christus en Zijn weldaden richten, denk ik. Een dagboek wat ik lees is: 'De avondsmaaltafel-over de viering van het Heilig Avondmaal' van Andrew Murray. Hij spreekt zeer rijk over Christus en de vreugde die er ligt in de gemeenschap met Hem. Echt een aanrader!

Hoe bepaal je of je wel of niet aangaat ? Wat geeft jou het laatste 'zetje' om bijv. wel of niet te gaan ??

Het is voor mij ondenkbaar om niet aan te gaan. Maar het is voor mij geen gewoonte in de zin dat ik het 'zomaar' doe, zie bovenstaand stukje over voorbereiding. Vaak wordt al in de voorbereiding mijn geloof versterkt: Ik weet mij welkom, ondanks mijn zonden en het niet waard zijn, omdat Jezus alles volkomen voor mij volbracht heeft en Hij mij Zelf aan Zijn tafel nodigt. Als ik dat bedenk, kan ik niet meer blijven zitten!

"Dan zingt mijn ziel: hoe groot zijt Gij!"
Laatst gewijzigd door schwesterchen op 06 sep 2007 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten!

schwesterchen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:15

Berichtdoor schwesterchen » 06 sep 2007 23:01

André schreef:
Antiblob schreef:
André schreef:Beste Kwebbel, mijn mening is dat als je van jezelf weet dat je bewust volhard in een zonde je even niet moet aangaan en eens in gesprek moet gaan met je ds. of ouderling, verder ben je gelijk aan iedere zondaar die wel aangaat. Eensch met Marnix trouwens.


Bedoel je hier ook zonden mee waar je misschien aan vastzit, maar waar je niet vast aan WILT zitten? Ik kan me voorstellen dat je God iedere keer gemeend vergeving vraagt voor een zonde, maar toch weer de fout in gaat. Zou je dan aan mogen/moeten gaan?

Je zou God ook kunnen vragen om te 'genezen' van deze zonde, het zou zelfs zo kunnen zijn dat je therapie nodig bent om van een zonde af te komen. Als je dit soort dingen van jezelf weet wat jij hier aanhaalt dan zou ik dat bespreekbaar maken met bijvoorbeeld je ds.


Dat is een goede vraag Antiblob. Ik heb daar ook wel eens over nagedacht. Het geldt natuurlijk sowieso in ons leven, avondmaal of niet, dat het zo kan zijn dat we telkens weer vergeving vragen voor een zonde die we daarna toch weer doen. En dan kan de vraag je bespringen: "zou de Heere me wel vergeven, daar kom ik weer met diezelfde zonde aan! Zou Zijn geduld en liefde nooit 'op' zijn?"
Gelukkig heeft Zijn liefde geen einde! In de Bijbel staat dat als we onze zonden belijden, de Heere ze vergeeft. Wat een genade! En dan mag je ook aan het avondmaal gaan.
Toch is het natuurlijk verschrikkelijk als we zonden aan de hand houden. Ik denk dat je dan zeker moet vragen om kracht om tegen deze zonde te strijden. En de geestelijke wapenrusting aan te trekken. Het is hierbij inderdaad erg goed om met een dominee/ouderling/iemand die je goed kent, te praten en samen te bidden.
Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 sep 2007 08:02

Probeer er voor jezelf achter te komen hoe jij tegen over God staat en hoe Hij naar jou kijkt.
Probeer echt persoonlijk een keuze te maken.
Ik heb mij een jaar door mensen laten tegen houden en daar nu spijt van. Het gaat om jou en God en niet wat Jan en alleman er van vind in de kerk. Al keurt iedereen het af dat je het doet, weet je dan verzekerd van God.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten