vertaalfoutjes in de Bijbel of gewone fouten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

vertaalfoutjes in de Bijbel of gewone fouten?

Berichtdoor zahra » 20 jul 2007 19:22

In de Bijbel staan veel tegenstrijdigheden in verhalen..dan word een verhaal in een ander hoofstuk weer een keer verteld..maar dan net iets anders...hoe komt dit? zijn dit vertaalfouten(maar staat wel in alle Bijbels)...hoe zou dit komen?
Dit is niet om de Bijbel af te kraken ofzo(ookal is het voor mij geen waarheid) maar wil toch weten hoe jullie deze kleine foutjes zien, want het zijn er erg veel



1 Kronieken 18:4. En David nam hem 1.000 wagens af, en 7.000 ruiters, en 20.000 man te voet en David ontzenuwde al de wagen paarden, doch hij behield 100 wagens daarvan over.
2 Samuël 8:4. En David nam hem 1.000 wagens af, en 600 ruiteren, en 20.000 man te voet en David ontzenuwde alle wagenpaarden, en hield daarvan 100 wagenen over.


2 Koningen 8:26. Twee en twintig jaren was Ahazia oud, toen hij koning werd, en regeerde een jaar te Jeruzalem; en de naam zijner moeder was Athalia, de dochter van Omri, den koning van Israel.
2 Kronieken 22:2. Twee en veertig jaar was Ahazia oud, toen hij koning werd, en hij regeerde een jaar te Jeruzalem; en de naam zijner moeder was Athalia, een dochter van Omri.


Jeremia 52:12. Daarna, in de vijfde maand, op den tienden der maand (dit jaar was het negentiende jaar van den koning Nebukadrezar, den koning van Babel), als Nebuzaradan, de overste der trawanten, die voor het aangezicht des konings van Babel stond, te Jeruzalem gekomen was; Zo verbrandde hij het huis des HEEREN en het huis des konings; mitsgaders alle huizen van
Jeruzalem en alle huizen der groten verbrandde hij met vuur.
2 Koningen 25:8. Daarna in de vijfde maand, op den zevenden der maand (dit was het negentiende jaar van Nebukadnezar, den koning van Babel) kwam Nebuzaradan, de overste der trawanten, de knecht des konings van Babel, te Jeruzalem. En hij verbrandde het huis des HEEREN, en het huis des konings, mitsgaders alle huizen van Jeruzalem en alle huizen der groten verbrandde hij met vuur.


1 Koningen 7:26. Haar dikte nu was een hand breed, en haar rand als het werk van den rand eens bekers of ener leliebloem, zij hield 2.000 bath.
2 Kronieken 4:5. Haar dikte nu was een hand breed, en haar rand als het werk van den rand eens bekers of ener leliebloem, bevattende vele bathen, zij hield 3.000 (i.e. bath).


2 Kronieken 3:16. Hij maakte ketenen als in de aanspraakplaats en hij zette ze op de hoofden der pilaren daartoe maakte hij 100 granaatappelen en zette ze tussen de ketenen.
1 Koningen 7:20. De kapitelen nu waren op de twee pilaren, daarboven tegenover den buik dewelke was nevens het net en 200 granaatappelen waren in rijen rondom, ook over het andere kapiteel.

Johannes 5:37 ''Gij hebt nooit zijn stem gehoord of zijn gedaante gezien.

Johannes 14:9 ''Wie Mij gezien heeft,heeft de Vader gezien.



Johannes 5:31 ''Indien Ik getuig van Mijzelf,is mijn getuigenis niet waar.''

Johannes 8:14 ''Jezus antwoordde en zeide tot hen: Ook al getuig ik van Mijzelf,toch is mijn getuigenis waar.
Laatst gewijzigd door zahra op 20 jul 2007 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
.

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 20 jul 2007 19:23

2 Kronieken 36:9. Acht jaren was Jojachin oud, als hij koning werd, en regeerde drie maanden en tien dagen te Jeruzalem, en deed dat kwaad was in de ogen des HEEREN.
2 Koningen 24:8. Jojachin was achttien jaren oud, toen hij koning werd, en regeerde drie maanden te Jeruzalem; en de naam zijner moeder was Nehusta, een dochter van Elnathan, van Jeruzalem.


2 Samuël 24:13. Zo kwam Gad tot David, en maakte het hem bekend, en zeide tot hem, Zal u een honger van zeven jaren in uw land komen? Of wilt gij drie maanden vlieden voor het aangezicht uwer vijanden, dat die u vervolgen? Of dat er drie dagen pestilentie in uw land zij? Merk nu, en zie toe, wat antwoord ik Dien zal wederbrengen, Die mij gezonden heeft.
1 Kronieken 21:11. En Gad kwam tot David, en zeide tot hem: Zo zegt de HEERE, Neem u uit, Of drie jaren honger, of drie maanden verteerd te worden voor het aangezicht uwer wederpartij, en dat het zwaard uwer vijanden u achterhale; of drie dagen het zwaard des HEEREN, dat is, de pestilentie in het land, en een verdervenden engel des HEEREN in al de landpalen van Israel? Zo zie nu toe, wat antwoord ik Dien zal wedergeven, Die mij gezonden heeft.


2 Kronieken 9:25. Ook had Salomo vier duizend paardenstallen, en wagenen, en twaalf duizend ruiteren en hij legde ze in de wagensteden, en bij den koning te Jeruzalem.
1 Koningen 4:26. Salomo had veertig duizend paardenstallen tot zijn wagenen, en twaalf duizend ruiteren.


2 Koningen 1:17. Alzo stierf hij, naar het woord des HEEREN, dat Elia gesproken had; en Joram werd koning in zijn plaats, in het tweede jaar van Joram, den zoon van Josafat, den koning van Juda.
2 Koningen 8:16. In het vijfde jaar nu van Joram, den zoon van Achab, den koning van Israel, toen Josafat koning was van Juda, begon Jehoram, de zoon van Josafat, den koning van Juda, te regeren.


2 Koningen 25:19. En uit de stad nam hij een hoveling, die over de krijgslieden gesteld was, en vijf uit degenen, die des konings aangezicht zagen, die in de stad gevonden werden, mitsgaders den oversten schrijver des heirs, die het volk des lands ten oorlog opschreef, en zestig mannen van het volk des lands, die in de stad gevonden werden.
Jeremia 52:25. En uit de stad nam hij een hoveling, die over de krijgslieden gesteld was, en zeven mannen uit degenen, die des konings aangezicht zagen, die in de stad gevonden werden, mitsgaders den oversten schrijver des heirs, die het volk des lands ten oorlog opschreef, en zestig mannen van het volk des lands, die in het midden der stad gevonden werden.
.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 jul 2007 19:44

zahra schreef:2 Kronieken 9:25. Ook had Salomo vier duizend paardenstallen, en wagenen, en twaalf duizend ruiteren en hij legde ze in de wagensteden, en bij den koning te Jeruzalem.
1 Koningen 4:26. Salomo had veertig duizend paardenstallen tot zijn wagenen, en twaalf duizend ruiteren.


ik weet niet wat je aan het doen bent, maar ik pik er zomaar een vergelijking uit en zie dat in mijn bijbel (NBV) 1 Koningen 4 maar 20 verzen heeft...

dus vers 26 dat jij 'citeert' is al helemaal zoek....

Gebruikersavatar
Ilias
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:53

Berichtdoor Ilias » 20 jul 2007 19:53

Denkertje21 schreef:
zahra schreef:2 Kronieken 9:25. Ook had Salomo vier duizend paardenstallen, en wagenen, en twaalf duizend ruiteren en hij legde ze in de wagensteden, en bij den koning te Jeruzalem.
1 Koningen 4:26. Salomo had veertig duizend paardenstallen tot zijn wagenen, en twaalf duizend ruiteren.


ik weet niet wat je aan het doen bent, maar ik pik er zomaar een vergelijking uit en zie dat in mijn bijbel (NBV) 1 Koningen 4 maar 20 verzen heeft...

dus vers 26 dat jij 'citeert' is al helemaal zoek....


http://www.statenvertaling.net/bijbel/1kon/4.html

Ik denk dat het aan je bijbel ligt... en niet aan zahra.

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 20 jul 2007 19:55

Denkertje21 schreef:
zahra schreef:2 Kronieken 9:25. Ook had Salomo vier duizend paardenstallen, en wagenen, en twaalf duizend ruiteren en hij legde ze in de wagensteden, en bij den koning te Jeruzalem.
1 Koningen 4:26. Salomo had veertig duizend paardenstallen tot zijn wagenen, en twaalf duizend ruiteren.


ik weet niet wat je aan het doen bent, maar ik pik er zomaar een vergelijking uit en zie dat in mijn bijbel (NBV) 1 Koningen 4 maar 20 verzen heeft...

dus vers 26 dat jij 'citeert' is al helemaal zoek....


Ik weet niet of jij kan lezen :mrgreen:
nee hoor... 1 koningen 4 gaat tot vers 34..en zowel in de Statenvertaling als de vertaling die jij hebt......het staat er wel gewoon..
Laatst gewijzigd door zahra op 20 jul 2007 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 jul 2007 19:56

Ilias schreef:
Denkertje21 schreef:
zahra schreef:2 Kronieken 9:25. Ook had Salomo vier duizend paardenstallen, en wagenen, en twaalf duizend ruiteren en hij legde ze in de wagensteden, en bij den koning te Jeruzalem.
1 Koningen 4:26. Salomo had veertig duizend paardenstallen tot zijn wagenen, en twaalf duizend ruiteren.


ik weet niet wat je aan het doen bent, maar ik pik er zomaar een vergelijking uit en zie dat in mijn bijbel (NBV) 1 Koningen 4 maar 20 verzen heeft...

dus vers 26 dat jij 'citeert' is al helemaal zoek....


http://www.statenvertaling.net/bijbel/1kon/4.html

Ik denk dat het aan je bijbel ligt... en niet aan zahra.



Ben ik nou gek of is de Satenvertaling dan toch onbetrouwbaar??

http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijb ... et=10&l=nl

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 20 jul 2007 19:59

Ilias schreef:
Denkertje21 schreef:
zahra schreef:2 Kronieken 9:25. Ook had Salomo vier duizend paardenstallen, en wagenen, en twaalf duizend ruiteren en hij legde ze in de wagensteden, en bij den koning te Jeruzalem.
1 Koningen 4:26. Salomo had veertig duizend paardenstallen tot zijn wagenen, en twaalf duizend ruiteren.


ik weet niet wat je aan het doen bent, maar ik pik er zomaar een vergelijking uit en zie dat in mijn bijbel (NBV) 1 Koningen 4 maar 20 verzen heeft...

dus vers 26 dat jij 'citeert' is al helemaal zoek....


http://www.statenvertaling.net/bijbel/1kon/4.html

Ik denk dat het aan je bijbel ligt... en niet aan zahra.


je het staat er wel gewoon...ook in zijn vertaling

Want voordat ik het plaatste heb ik het allemaal nagekeken in de Bijbels die ik thuis heb liggen

ik heb het trouwens niet zelf gevonden in de Bijbel, maar gekregen van een vriendin
.

Gebruikersavatar
Ilias
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:53

Berichtdoor Ilias » 20 jul 2007 20:00

:) welke is nou juist? Ik heb een bron gesteld en jij hebt het gedaan.....

Ach ja daar gaat de discussie niet eens over, ik ben benieuwd daar de verklaring van de tegenstrijdigheden van die verhalen. Het boek van God mag in mijn ogen geen 1 fout hebben...
Laatst gewijzigd door Ilias op 20 jul 2007 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 jul 2007 20:06

Lieve Zahra, ik weet echt niet wat je bedoeling is...

Meer en meer krijg ik het idee dat je tegen jezelf in aan het schreeuwen bent. Het lijkt er zo op dat je jezelf probeert te overtuigen... En het lukt niet helemaal.

Kennelijk is er ooit genoeg zaad gevallen van een christelijke opvoeding om je steeds weer te doen zoeken naar het gelijk van de Islam waarvoor je gekozen hebt. Maar dat lukt dan weer niet echt, hoewel je dat ook weer niet wilt toegeven...

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 20 jul 2007 20:10

Denkertje21 schreef:Lieve Zahra, ik weet echt niet wat je bedoeling is...

Meer en meer krijg ik het idee dat je tegen jezelf in aan het schreeuwen bent. Het lijkt er zo op dat je jezelf probeert te overtuigen... En het lukt niet helemaal.

Kennelijk is er ooit genoeg zaad gevallen van een christelijke opvoeding om je steeds weer te doen zoeken naar het gelijk van de Islam waarvoor je gekozen hebt. Maar dat lukt dan weer niet echt, hoewel je dat ook weer niet wilt toegeven...


nee dat is het niet..ik wil gewoon weten hoe Christenen zelf over die foutjes denken..en hoe het komt die foutjes..het zijn geen taalfouten, want in de Engelse Bijbel en Spaanse enz. staat het precies zo..dus in de oorspronkelijke taal stond het al zo

Ik vertelde het laatst aan mijn zus..en die zei je zegt gewoon maar wat..maar toen had ik het haar via de mail gestuurd, toen gaf ze mij gelijk..veel Christenen zijn er niet eens van op de hoogte

Waarom denk je steeds dat ik toch twijfel aan de Islam....hoe kun jij dat opmaken aan mijn woorden :?:
Laatst gewijzigd door zahra op 20 jul 2007 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
.

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 20 jul 2007 21:00

GKN'er schreef:
Denkertje21 schreef:Hé hé, ik zat me ook danig op te winden.
Gewoon negern dus maar.

Ja, bij de meeste reacties zit ik ook met gekromde tenen. Ik begrijp je woede, verdriet en verbazing maar al te goed. Ik heb expres niet in deze topics gereageerd, omdat we toch roependen in de woestijn zijn. Maar nu kon ik het toch echt even niet laten.

@ Zahra: je zegt wel dat dit topic niet over het "gelijk" van de Islam gaat, maar waarom heb je het dan geopend? Wat als er een topic geopend wordt met de titel "vertaalfoutjes in de Koran of gewone fouten?"...eens zien hoe je dan reageert.



In de Bijbel dus wel..jammer dat niemand daar op in gaat...beetje vluchtgedrag vind ik dat :|
Want hoe komt het dat er in 2 Bijbelboeken hetzelfde verhaal word verteld maar net iets anders.. het zijn misschien niet grote fouten..maar het is toch niet correct....misschien kloppen andere Bijbelversen dan ook niet
Terwijl de schrijvers wel door God geinspireerd zijn aldus Christenen
En dat ik deze topic open heeft niks te maken dat ik moslim ben..een goed oplettende Christen of Hindoe of Atheist kan ook zo'n topic openen
.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 20 jul 2007 21:14

De verklaring die het meest logisch is, is dat het gewoon mensen zijn die de overlevering hebben opgeschreven. Zij hebben opgeschreven wat hun overgeleverd is met de beste bedoelingen.

Wat ik aan teksten gelezen heb jou lijken mij niet echt bij te dragen aan het christelijk geloof zahra. Dit zijn slechts verhalen.

Daar komt nog bij dat de koran ook niet perfect is, soms Osama vergeten?
"Being second is to be the first of the ones who lose."

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 20 jul 2007 21:21

The Engineer schreef:De verklaring die het meest logisch is, is dat het gewoon mensen zijn die de overlevering hebben opgeschreven. Zij hebben opgeschreven wat hun overgeleverd is met de beste bedoelingen.

Wat ik aan teksten gelezen heb jou lijken mij niet echt bij te dragen aan het christelijk geloof zahra. Dit zijn slechts verhalen.

Daar komt nog bij dat de koran ook niet perfect is, soms Osama vergeten?




Maar goed in iedergeval bedankt voor je bijdrage :D
Maar als deze kleine dingetjes al niet kloppen..wie zegt dat er dan niet nog meer fouten in bepaalde Bijbelboeken staan..voor mij is daardoor de Bijbel ook niet een geheel betrouwbaar boek

De Koran is afkomstig van God, niet van Osama
en als jij op die toer verder wilt gaan...ben jij soms hitler vergeten..die las ook de Bijbel..en gaf zelf aan Christen te zijn
Maar de Bijbel is toch ook niet afkomstig van hitler

En nogmaals ik wil het niet hebben over de Islam...het gaat over de Bijbel nu
.

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 20 jul 2007 22:24

zahra schreef:
The Engineer schreef:De verklaring die het meest logisch is, is dat het gewoon mensen zijn die de overlevering hebben opgeschreven. Zij hebben opgeschreven wat hun overgeleverd is met de beste bedoelingen.

Wat ik aan teksten gelezen heb jou lijken mij niet echt bij te dragen aan het christelijk geloof zahra. Dit zijn slechts verhalen.

Daar komt nog bij dat de koran ook niet perfect is, soms Osama vergeten?




Maar goed in iedergeval bedankt voor je bijdrage :D
Maar als deze kleine dingetjes al niet kloppen..wie zegt dat er dan niet nog meer fouten in bepaalde Bijbelboeken staan..voor mij is daardoor de Bijbel ook niet een geheel betrouwbaar boek

De Koran is afkomstig van God, niet van Osama
en als jij op die toer verder wilt gaan...ben jij soms hitler vergeten..die las ook de Bijbel..en gaf zelf aan Christen te zijn
Maar de Bijbel is toch ook niet afkomstig van hitler

En nogmaals ik wil het niet hebben over de Islam...het gaat over de Bijbel nu
Hoe kan een boek perfect zijn als het geschreven is in de taal van mensen? Als mensen beweren dat bijvoorbeeld de koran perfect is dan gaat er bij mij al een belletje rinkelen.

En ik denk juist dat het niet-toevallig is dat een moslim een dergelijk topic opent over de Bijbel. De meeste Christenen bezien de Bijbel in zijn geheel als de perfecte boodschap geschreven door de Heilige Geest (in een mensentaal geschreven) en als het hart daar van vol is ga je niet over andere zaken zagen. Nog een reden is dat moslims ook wel zien dat hun koran wel heel rijkelijk geput heeft uit de bron, Bijbel. Dit "plagiaat" (vergeef me de uitdrukking, ik wil iedereen in zijn waarde laten) valt alleen goed te praten door te stellen dat de Bijbel een vervalsing is. Een bewering die men dan wil onderbouwen door te wijzen op mogelijke tegenstrijdigheden.

Overigens zou het aardig zijn als je de Bijbel verder wilt onderzoeken je eens te verdiepen in alternatieve vertalingen. Ik zag net iemand op dit forum al een advertentie zetten voor een winkel met Christelijk orthodoxe boeken met de Willibrordvertaling (katholieke bronvertaling). Zelf ben ik nu bezigmet het lezen van een artikel over de peshittabijbel. Dat zijn interessante discussies die bijna altijd gaan over de details.

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 21 jul 2007 11:35

goshen schreef:
zahra schreef:
The Engineer schreef:De verklaring die het meest logisch is, is dat het gewoon mensen zijn die de overlevering hebben opgeschreven. Zij hebben opgeschreven wat hun overgeleverd is met de beste bedoelingen.

Wat ik aan teksten gelezen heb jou lijken mij niet echt bij te dragen aan het christelijk geloof zahra. Dit zijn slechts verhalen.

Daar komt nog bij dat de koran ook niet perfect is, soms Osama vergeten?




Maar goed in iedergeval bedankt voor je bijdrage :D
Maar als deze kleine dingetjes al niet kloppen..wie zegt dat er dan niet nog meer fouten in bepaalde Bijbelboeken staan..voor mij is daardoor de Bijbel ook niet een geheel betrouwbaar boek

De Koran is afkomstig van God, niet van Osama
en als jij op die toer verder wilt gaan...ben jij soms hitler vergeten..die las ook de Bijbel..en gaf zelf aan Christen te zijn
Maar de Bijbel is toch ook niet afkomstig van hitler

En nogmaals ik wil het niet hebben over de Islam...het gaat over de Bijbel nu
Hoe kan een boek perfect zijn als het geschreven is in de taal van mensen? Als mensen beweren dat bijvoorbeeld de koran perfect is dan gaat er bij mij al een belletje rinkelen.

En ik denk juist dat het niet-toevallig is dat een moslim een dergelijk topic opent over de Bijbel. De meeste Christenen bezien de Bijbel in zijn geheel als de perfecte boodschap geschreven door de Heilige Geest (in een mensentaal geschreven) en als het hart daar van vol is ga je niet over andere zaken zagen. Nog een reden is dat moslims ook wel zien dat hun koran wel heel rijkelijk geput heeft uit de bron, Bijbel. Dit "plagiaat" (vergeef me de uitdrukking, ik wil iedereen in zijn waarde laten) valt alleen goed te praten door te stellen dat de Bijbel een vervalsing is. Een bewering die men dan wil onderbouwen door te wijzen op mogelijke tegenstrijdigheden.

Overigens zou het aardig zijn als je de Bijbel verder wilt onderzoeken je eens te verdiepen in alternatieve vertalingen. Ik zag net iemand op dit forum al een advertentie zetten voor een winkel met Christelijk orthodoxe boeken met de Willibrordvertaling (katholieke bronvertaling). Zelf ben ik nu bezigmet het lezen van een artikel over de peshittabijbel. Dat zijn interessante discussies die bijna altijd gaan over de details.


Ja ik weet ook wel dat die kleine foutjes in feite niks met de boodschap te maken hebben..ik heb vaak genoeg de Bijbel gelezen..en nooit er iets van gemerkt bv
Ik heb deze lijst van een vriendin gekregen..dus iemand heeft de Bijbel zo gecontroleerd op zoek naar foutjes..want anders lees je er gewoon overheen
Het zijn voornamelijk ook citaten uit het Oude-Testament zie ik, misschien zijn ze ook in het Nieuwe Testament te vinden..ik heb er ooit wat van gelezen in het boek : als de Bijbel een tong had

Maar het gaat erom dat die mensen die vervuld waren van de Heilige Geest deze foutjes dan gemaakt hebben(of ze zijn er in de loop der tijd ingeslopen..kan ook) wie zegt dan dat andere dingen die deze Bijbelschrijvers schrijven ook kloppen......daar gaat het mij om
.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten

cron