vergeven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 09 jul 2007 11:48

Ik denk dat de worsteling van Gerdien en die van mij niet uit te leggen is.
Als je voor het leven beschadigd bent, als dat gedaan is door iemand die zich gelovig noemt, die actief was in de kerk en van aanzien in kerk en verenigingsleven, (in mijn geval) dan is het helemaal niet te begrijpen en is 'vergeven' nou niet direct iets wat je zomaar doet.
Als de dader niet inziet wat hij/zij heeft aangericht - en soms gewoon doorgaat, of je glashard voor 'fantast' uitmaakt (ik noem maar een paar dwarsstraten) dan is het (bijna) onmogelijk.
De kunst is eerder niet bitter te worden, dan om te denken aan vergeving.

De mens is niet alleen 'ratio', de mens is ook 'gevoel'. Dus het een valt niet uit te vlakken voor het ander.

Zowel Gerdien als ik hebben aangegeven dat we vechten om zover te komen dat we kunnen vergeven. Dáár weet ik mij in gekend door God.
En dan is er nog iets: soms kom je (zoals ik inmiddels na tig jaren strijd) wel tot vergeven. Maar als dan aan de pijn geraakt wordt, als je merkt hoe ook anderen (soms uit één gezin) door die persoon in kwestie beschadigd zijn, dan laait de boosheid, de woede weer op. En dan begint het gevecht opnieuw, zij het dat het dan korter kan duren.

Voor mij is zeggen dat waar God jou vergeeft jij de ander moet vergeven te kort door de bocht. God is een barmhartig God en Hij kent mijn lek en gebrek, en heeft mij ondanks dat aanvaard zoals ik ben...

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 09 jul 2007 12:07

Misschien is die worsteling niet uit te leggen maar ik ken hem wel.

En elbert als je tot het besef gekomen ben dan zullen we ook tot het besef van onze zonde komen.
Maar allereerst is daar God, die naar ons toe komt, Hij heeft ze al willen vergeven voor wij ook maar enig besef hadden.

Verder vraag ik me af hoe zien we vergeven?
Dat we b.v. er nooit meer boos over mogen zijn?
Of dat we het dan gewoon vergeten?
Of: Zoals God ons vergeeft?

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 jul 2007 12:18

'gewoon vergeten' zal er nooit en te nimmer wezen. Wij kunnen geen gebeurtenissen wissen zoals God.

Het is de bedoeling dat het niet langer tussen jou en die persoon staat en dat het niet meer de boven toon voert in je leven.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 09 jul 2007 14:35

tante-tortel schreef:
Marnix schreef:
Gerdien B. schreef:Ja en daarom moet je werken aan de vergeving naar anderen toe, maar je kan niet van mij verwachten dat ik alles vandaag vergeef en God verwacht dat ook niet, want als iemand weet hoeveel strijd het in een leven geeft, dan is God dat wel. Hij weet ook dat wanneer iemand zijn/ haar best doet om zover te komen dat ze het een ander kan vergeven.
Hij is stukken geduldiger hier in dan wie dan ook hier op aarde.

Als je perse voor je dood iedereen moet vergeven, dan geloof jij in een andere God dan ik.
Als ik morgen of vandaag zou overlijden kan ik dus niet bij God komen vanwege wat anderen mij hebben aangedaan?

Daarbij ben ik niet toornig maar verdrietig om wat mij is aangedaan. Is even iets anders.


Snap ik. Maar heeft diegene of die personen er ook spijt van? Dat is denk ik wel een voorwaarde, anders snap ik dat het niet lukt om iemand te vergeven, die persoon heeft namelijk geen berouw.

Ik zeg ook niet dat je vandaag iedereen alles moet vergeven, maar God stelt wel de voorwaarde dat we anderen hun misstappen vergeven. Hij is geduldig, zeker. Maar tegelijkertijd lees ik de opdracht tot vergeven met daar bij ook consequenties voor als we dat doen... maar ook voor als we dat niet doen. Ik vind dat toch sterker dan een hopelijk, uiteindelijk, de ander kunnen vergeven. Dat uiteindelijk, daar kan ik me in vinden. Dat "hopelijk" klinkt een beetje lijdelijk en onzeker, terwijl Jezus juist toch heel stellig is in zijn woorden. Vandaar dat ik, ondanks dat ik je postings goed gelezen heb, toch dit noem ;)

Tante Tortel, lees de discussie maar een stukje terug. Ik heb aangegeven dat ik dat een moeilijk punt vind. In het licht van Gods vergeving denk ik: Als wij Hem niet om vergeving vragen, krijgen we het denk ik ook niet? Aan de andere kant, Jezus en Stefanus roepen om vergeving voor hun moordernaars. Is wel weer de vraag of ze dat dan ook echt kregen.


Denk je dat God onze zonde alleen vergeeft die waar wij vergeving voor vroegen? Of zou God al onze zonde van ons wegdoen zonder dat wij erom vragen? Benoem jij al je zonde als je omvergeving vraagt?
Ik geloof dat wij altijd met zonde besmet zijn, van voor onze geboorte.
Wij worden in zonde ontvangen en geboren.
Dan al vergeeft God ze ons, zonder dat wij erom kunnen vragen.

Zou dat dan anders zijn met de vergeving naar de ander?


Je moet het niet te specifiek, per zonde gaan doen. We hoeven niet iedere zonde te benoemen om er ook vergeving van te krijgen. We moeten spijt hebben van de zonde en dat we zo tekortschieten in wat we doen. Hebben we dat niet, dan zal God de zonde oook niet vergeven. Dat kan je niet onderverdelen in "de ene zonde waar je wel vergeving om vraagt met oprecht berouw vergeeft Hij wel en de andere waarbij je dat niet doet niet"

Riska, Gerdien B, helemaal mee eens. Ik probeerde gewoon vanuit de Bijbel te kijken wat er staat, en zoals ik al eerder zei, ik ken die zware strijd niet, ik weet zeker dat die veel moeite kost en wil er ook niet makkelijk over gaan doen. Ik wens jullie veel kracht, zegen en liefde van God toe daarbij... en ik hoop dat de woorden van Jezus daarbij helpen. En wee zeker dat God ook daarin hulp kan geven!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

sela

Berichtdoor sela » 09 jul 2007 22:27

elbert schreef:@tante-tortel: een wedervraag: vergeeft God ons als wij nooit tot de erkentenis komen dat wij vergeving nodig hebben en geheel afhankelijk zijn van Zijn genade?

Waar het vaak op vast zit bij geschillen tussen mensen onderling, is niet dat het slachtoffer niet bereid zou zijn om te vergeven, maar dat de dader niet bereid is om zijn fouten toe te geven. Dat is vaak het echte struikelblok.


dat maakt het idd vaak een casus op zich. niet direct naast een vergelijkenis te leggen. iets waarmee je rond kunt lopen en over tobben.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2007 06:56

Hoezo niet? Die gelijkenis geeft juist ook aan wat Elbert zegt, of mensen spijt hebben en dus inzien dat ze vergeving nodig hebben... en daarnaast is de praktijk idd vaak anders dan de theorie, maar dat maakt de theorie op zich toch nog niet verkeerd?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 17 aug 2007 14:39

http://www.refo-nieuws.nl/nieuws/2007/K ... ndstichter

De daders zijn nog niet eens bekend en ze hebben al vergeven, en dat mag natuurlijk heel Nederland weten.
Gaat men hier niet voorbij aan een belangrijk onderdeel van vergeven, namelijk berouw.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8817
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 17 aug 2007 14:52

Zie ook dit artikel.
Dat geeft denk ik wel aan wat de verschillen zijn tussen christenen in het denken over vergeving.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Berichtdoor Jess » 14 sep 2007 08:47

Is het niet zo dat je iemand alleen kunt vergeven als je met de dader een gesprek hebt gehad, en/of als hij/zij berouw heeft getoond?

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 sep 2007 09:00

nee, dat is neit perse nodig. Anders zouden mensen nu nog met haat rondlopen omdat de dader niet meer aan te spreken is. Terwijl hun verwerking en vergeving zo belangrijk is om door te kunnen gaan met hun leven. Vergeving is iets wat je niet zomaar even van het 1 op het andere moment doet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 14 sep 2007 09:58

volstrekt mee eens!

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 14 sep 2007 11:49

Riska schreef:volstrekt mee eens!


EENS!

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Berichtdoor Jess » 14 sep 2007 14:14

En hoe kom je zover dat je iemand kunt vergeven zonder dat ooit die persoon berouw heeft getoond? Eigenlijk heb ik absoluut geen behoefte aan een gesprek waar dat uit blijkt, lijkt me ook weer zo confronterend om het erover te hebben. Maar ik ben nog steeds boos, na heel veel jaar, en die boosheid gaat niet weg. Die wordt juist erger.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 sep 2007 14:24

Jess schreef:En hoe kom je zover dat je iemand kunt vergeven zonder dat ooit die persoon berouw heeft getoond? Eigenlijk heb ik absoluut geen behoefte aan een gesprek waar dat uit blijkt, lijkt me ook weer zo confronterend om het erover te hebben. Maar ik ben nog steeds boos, na heel veel jaar, en die boosheid gaat niet weg. Die wordt juist erger.

En dat is nou precies de kern van het probleem. Als je boos bent en blijft, dan is de kans groot dat het omslaat in verbittering.
Als je wacht met vergeven tot de ander berouw heeft getoond, dan blijf je afhankelijk van die mens die jou kwaad heeft gedaan. Dan blijf je dus in feite slachtoffer.
Als je voor jezelf alle boosheid eruit hebt laten komen, dus jezelf serieus hebt genomen en die gevoelens niet hebt weggestopt, dan komt er een moment dat je het los kunt laten, want dat is vergeven, zeker als de ander geen berouw toont, of dat domweg niet meer kan omdat hij/zij niet meer leeft.
Het is een onvoorstelbaar moeilijke weg, maar hij is wel heel heilzaam!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 sep 2007 14:26

Per soonlijk heb ik daar voor contact met een maatschappelijk werker. In mijn eentje kwam ik er ook niet uit. Daabrij was de persoon in kwestie al jaren geleden overleden zonder enig berouw te tonen. het tegen deel zelfs, ik moest mij niet zo aanstellen.
O goed door te kunnen gaan met mijn levne zal ik het moeten verwerken en daar hoort ook een stuk vergeving bij. Dat zegt niet dat iedereen ooit tot het punt van vergeven komt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten