UIT OF AAN?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Keesje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 mei 2007 09:19

UIT OF AAN?

Berichtdoor Keesje » 16 mei 2007 14:27

Hoi allemaal,
Ik zit met een n groot probleem, ik heb nu een jaar verkering en sinds een paar maanden wil mijn vriendin niets meer van het geloof af weten. Zij haat alles, ik heb het hier erg moeilijk mee. nu is mijn vraag of ik het moet uimaken of niet. Ik weet dat ik hier niet mee kan leven. Maar zonder haar kan ik ook niet. ik heb erg nare maanden achter de rug, maar ben er nu wel achter dat ik een keuze moet maken. Kan iemand mij helpen.
Groeten

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8206
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 mei 2007 14:49

Hier kan natuurlijk niemand zo ja of nee op zeggen. Wat ik wel even kwijt wil is dat je voor jezelf duidelijk moet hebben of je ooit met een niet-gelovige zou willen trouwen of dat je perse een christen als vrouw wilt (wat me een hele goede eis lijkt). En als je dan weet dat je een christen wilt, dan moet je je daar ook aan houden, dus niet trouwen zolang ze nog zo doet.
Ik neem aan dat je hier veel met elkaar over praat, het zal veel invloed hebben op jullie relatie, omdat het geloof toch vaak de basis van je leven is. Bid je er ook voor? God zal je de weg wijzen als je erom vraagt... dat is iig mijn ervaring! Moet je wel goed luisteren, dat is niet altijd even makkelijk.

Sterkte!

Gebruikersavatar
-petje af-
Mineur
Mineur
Berichten: 168
Lid geworden op: 20 feb 2007 16:45
Locatie: ...de Iessel is van ons!

Berichtdoor -petje af- » 16 mei 2007 14:53

Hey!

Wat een nare situatie!
Ik vind het nogal lastig om te zeggen of je het wel of niet uit moet maken. Het heeft vast zijn reden waarom je vriendin nu niets meer van het geloof wil hebben. Ik heb zelf ook zo'n periode gehad en ik ben blij dat mijn vrienden me toen niet in de steek hebben gelaten incl. mijn eigen vriend.
Is er helemaal geen uitzicht meer dat het weer goed komt tussen het geloof en haar? En waarom wil je haar dan nu aan de kant zetten? Is dat dan een goede houding richting haar?
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

Gebruikersavatar
Sofieke
Mineur
Mineur
Berichten: 115
Lid geworden op: 13 sep 2005 18:03
Locatie: Dreamland

Berichtdoor Sofieke » 16 mei 2007 14:55

Heya...

Mag ik voor mijn antwoord even vragen hoe oud jullie zijn?

Het is niet lullig bedoeld ofzo, maar ik ken veel mensen die ni hun jonge jaren (lees tienerjaren) een periode hebben waarin ze heel anti-geloof zijn. Bij de meesten ging dit na een periode weer over. Bij sommigen duurde het een aantal maanden, bij 1 van m'n broers meer dan een jaar....

Ik wil je geen valse hoop geven, maar bedenk bij jezelf of het mogelijk is dat het een soort van 'manie' is, of dat ze dit serieus vol gaat houden.....

Weet je ook de reden waarom ze 'opeens' niets meer wil weten van het geloof? Die kan ook van belang zijn nl....

Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst!!!
Laatst gewijzigd door Sofieke op 16 mei 2007 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
We can love completely, without complete understanding.....

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 16 mei 2007 14:56

Mijn eerste, niet doordachte reactie was: uitmaken! Maargoed, na 1 seconden nadenken realiseer ik me dat dat zo makkelijk niet is en gaat natuurlijk. Wat Lalage zegt vind ik een belangrijk punt: je moet denk ik voor jezelf bepalen of je wilt trouwen met een christen. Zo ja, dan kan je dat ook met haar bespreken. Aangeven dat je gek op haar bent, van haar houdt, maar dat je niet wilt trouwens met een meisje die geen christen is. Het beste is om samen tot een conclusie te komen: wel of niet samen verder gaan.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 16 mei 2007 14:56

Hallo Keesje. Pff wat is dit moeilijk zeg! Niet alleen voor jou, maar ook voor je vriendin. Tenslotte ben je toch met z'n tweeen in een relatie. Het is moeilijk om een relatie voort te zetten als jij wel gelovig bent en je vriendin niet. Ik meen dat er ergens in de Bijbel duidelijk text en uitleg wordt gegeven (zo snel kan ik het nu even niet vinden).

Mijn tip: praat veel met elkaar!! Praten is zo belangrijk in een relatie! En het is beter nu de pijn van een verbroken relatie ervaren, dan een langdurig huwelijk zonder God !
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 mei 2007 15:05

Je moet erachter zien te komen wat belangrijker voor je is: jullie liefde of het niet samen willen zijn met iemand die er wat andere opvattingen op na houdt.

Gebruikersavatar
janneman83
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 dec 2003 21:58
Locatie: rondom utrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 16 mei 2007 16:52

ook ik ben van mening dat praten idd belangrijk is. Ik durf er zelf geen mening over te geven of je het nu uit moet maken of het aan moet houden. zoals voor mij al gezecht is het goed om te weten of het een manie is of het serieus is. En tja als jullie allebij totaal andere waarden en normen er op na (gaan) houden. Dan lijkt het me uit eindelijk beter om het uit te maken.

sterkte en veel wijsheid toe gewenst.
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

ikkie89
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 dec 2006 16:59
Locatie: op m'n kamer of thuis

Berichtdoor ikkie89 » 16 mei 2007 19:04

niets meer van het geloof af weten. Zij haat alles, ik heb het hier erg moeilijk mee


Aragorn schreef:Je moet erachter zien te komen wat belangrijker voor je is: jullie liefde of het niet samen willen zijn met iemand die er wat andere opvattingen op na houdt.



het geloof haten lijkt me wat anders als dat wanneer je er wat andere opvattingen op nahoud...

Ik weet dat ik hier niet mee kan leven. Maar zonder haar kan ik ook niet. ik heb erg nare maanden achter de rug, maar ben er nu wel achter dat ik een keuze moet maken. Kan iemand mij helpen.


wat een super lastige situatie zeg!!!
ook dat dit tijdens jullie relatie gebeurt en eerst wel gelovig was!
als er niets aan te praten valt denk ik toch dat je
een keuze zal moeten maken.. wat je aan ons
vraagt te doen.. ik weet echt niet wat ik zal doen, maar
het lijkt mij dan ook heel erg als dit tijdens een
relatie gebeurt!
uiteindelijk komt het denk ik hierop neer: praten, praten en
daarna toch een keuze maken..
bid ook voor haar en of God jou wijsheid hierin mag schenken!
sterkte! greetz, ikkie
Wees eerst een individu voordat je een duo wordt

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 17 mei 2007 13:35

Keesje,

als voor jou de Heere en zijn dienst (zeg maar het geloof) belangrijker zijn dan je vriendin, dan is er weg: uitmaken en ook duidelijk zeggen waar om je het uitmaakt. Mocht zij later tot andere inzichten komen dan is natuurlijk niets uitgesloten, maar zoals het er nu voor staat is een serieuze relatie dan niet mogelijk.

Daarbij moet en mag je bedenken dat in de Bijbel staat dat niemand die iets verlaat voor Christus, het later niet honderdvoudig terug zal krijgen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mei 2007 14:16

ikkie89 schreef:
niets meer van het geloof af weten. Zij haat alles, ik heb het hier erg moeilijk mee


Aragorn schreef:Je moet erachter zien te komen wat belangrijker voor je is: jullie liefde of het niet samen willen zijn met iemand die er wat andere opvattingen op na houdt.


het geloof haten lijkt me wat anders als dat wanneer je er wat andere opvattingen op nahoud...

Klopt, het is dan ook wel een beetje afhankelijk van de manier waarop zij daar in de toekomst mee om zal gaan en wat voor consequenties dat heeft voor haar beeld van hem. Want iemand die een -in jouw ogen- belachelijk geloof aanhangt zou ik ook niet zo snel kunnen respecteren.

Hoe kijkt zij daar eigenlijk tegenaan, Keesje?

Keesje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 mei 2007 09:19

Berichtdoor Keesje » 18 mei 2007 18:46

We zijn 18

quote="Sofieke"]Heya...

Mag ik voor mijn antwoord even vragen hoe oud jullie zijn?

Het is niet lullig bedoeld ofzo, maar ik ken veel mensen die ni hun jonge jaren (lees tienerjaren) een periode hebben waarin ze heel anti-geloof zijn. Bij de meesten ging dit na een periode weer over. Bij sommigen duurde het een aantal maanden, bij 1 van m'n broers meer dan een jaar....

Ik wil je geen valse hoop geven, maar bedenk bij jezelf of het mogelijk is dat het een soort van 'manie' is, of dat ze dit serieus vol gaat houden.....

Weet je ook de reden waarom ze 'opeens' niets meer wil weten van het geloof? Die kan ook van belang zijn nl....

Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst!!![/quote]

Keesje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 mei 2007 09:19

Berichtdoor Keesje » 18 mei 2007 18:50

Ik waardeer het erg dat jullie hier op reageren,
ik zal er zeker wat mee doen,
voor mij is het zeker wel belangrijk dat ik met iemand
trouw die ook van God houdt. Het is voor mij heel erg moeilijk
ik bidt veel, praat er veel over met mijn vriendin, maar het
heeft nog neit veel veranderd

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2007 18:52

En wat vindt zij ervan dan?

Keesje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 mei 2007 09:19

Berichtdoor Keesje » 18 mei 2007 18:54

Ik mag van haar doen wat ik wil, ik mag geloven, maar zij wil het niet meer, er zijn wel wat dingen gebeurd waardoor ze van God is weg gegaan.
Zij gaat nog wel naar de kerk voor haar ouders, maar wil verder echt niets meer..............ze haat het!! HAAT:'(


Aragorn schreef:
ikkie89 schreef:
niets meer van het geloof af weten. Zij haat alles, ik heb het hier erg moeilijk mee


Aragorn schreef:Je moet erachter zien te komen wat belangrijker voor je is: jullie liefde of het niet samen willen zijn met iemand die er wat andere opvattingen op na houdt.


het geloof haten lijkt me wat anders als dat wanneer je er wat andere opvattingen op nahoud...

Klopt, het is dan ook wel een beetje afhankelijk van de manier waarop zij daar in de toekomst mee om zal gaan en wat voor consequenties dat heeft voor haar beeld van hem. Want iemand die een -in jouw ogen- belachelijk geloof aanhangt zou ik ook niet zo snel kunnen respecteren.

Hoe kijkt zij daar eigenlijk tegenaan, Keesje?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten