Gij vrouwen, zijt uw eigen mannen onderdanig...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
emmertje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 mei 2007 12:38
Locatie: Dordrecht

Berichtdoor emmertje » 13 mei 2007 20:27

marina87 schreef:Ik haal even de Van Dale erbij:

ge·zag (het ~)
1 door anderen aanvaarde macht
2 de overheid
3 geestelijk overwicht => autoriteit

ge·zag·heb·bend (bn.)
1 (van personen en hun uitspraken, meningen) overwicht hebbend of gewicht hebbend => prominent, van grote allure, vooraanstaand

Conclusie: de nieuwe vertaling blijft dus gewoon hetzelfde zeggen.


uhuh.. ik wilde ook alleen het rotwoord 'onderdanig' vermijden.. best hypocriet, so ... busted :mrgreen:

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 13 mei 2007 21:28

Galateia schreef:
*Annet* schreef:Als we ruzie hebben komt dat eigenlijk ook meestal door mij. Hij is gewoon altijd super makkelijk maar ik mag niet zeuren. En als ik dan te lang zeur en we bonje hebben moet ik mijn mond houden en naar hem luisteren.


In deze situatie lijkt mij helemaal geen sprake te zijn van een gelijkwaardige relatie!


Dit is dus grote onzin want we hebben het super met elkaar. Ik haal dit alleen even aan als voorbeeld voor de enige ruzie die we per jaar hebben!!!!!!!!!!!

En wij praten ook altijd zeer direkt naar elkaar toe, zeggen wat we denken dus ja, dan komt het op zulke momenten niet al te vriendelijk over.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2007 22:12

emmertje schreef:Ik krijg net zo goed kromme tenen bij het woord 'onderdanig', maar 'erkennen v/h gezag van de man', zoals het dan in de NV staat moet in wezen wel iets goed zijn als God Himself het heeft verzonnen. Ik bedoel: hij heeft ons hart ook ontworpen.

Het is alleen de vraag of God dat inderdaad heeft verzonnen of dat het een weerslag is van de cultuur en man/vrouw-verhouding in de tijd dat de bijbel geschreven is.

Ik ben ervan overtuigd dat het het laatste is. En zo niet, dan volg ik gewoon m'n eigen waarden ipv die van God.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 13 mei 2007 22:35

*Annet* schreef:
Galateia schreef:
*Annet* schreef:Als we ruzie hebben komt dat eigenlijk ook meestal door mij. Hij is gewoon altijd super makkelijk maar ik mag niet zeuren. En als ik dan te lang zeur en we bonje hebben moet ik mijn mond houden en naar hem luisteren.


In deze situatie lijkt mij helemaal geen sprake te zijn van een gelijkwaardige relatie!


Dit is dus grote onzin want we hebben het super met elkaar. Ik haal dit alleen even aan als voorbeeld voor de enige ruzie die we per jaar hebben!!!!!!!!!!!

En wij praten ook altijd zeer direkt naar elkaar toe, zeggen wat we denken dus ja, dan komt het op zulke momenten niet al te vriendelijk over.

Ach, een ruzie is zelden gelijkwaardig toch???
Ik ben en blijf vrouw, en scheld gewoon hardop, en huil en doe alsof de wereld vergaat omdat ik van iets baal.
Vriendlief draait zich om, staart naar buiten, zegt niets, blijft totaal kalm en rustig, pakt uiteindelijk mijn hand en zegt:' Ik zal er iets aan proberen te doen' en dat doettie dan ook echt. Zucht...sommige mannen zijn te lief ofzo ;)

Maar dan is onze ruzie echt niet gelijkwaardig hoor, en dat hoeft toch ook niet altijd ? :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
emmertje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 mei 2007 12:38
Locatie: Dordrecht

Berichtdoor emmertje » 13 mei 2007 22:36

Aragorn schreef:
emmertje schreef:Ik krijg net zo goed kromme tenen bij het woord 'onderdanig', maar 'erkennen v/h gezag van de man', zoals het dan in de NV staat moet in wezen wel iets goed zijn als God Himself het heeft verzonnen. Ik bedoel: hij heeft ons hart ook ontworpen.

Het is alleen de vraag of God dat inderdaad heeft verzonnen of dat het een weerslag is van de cultuur en man/vrouw-verhouding in de tijd dat de bijbel geschreven is.

Ik ben ervan overtuigd dat het het laatste is. En zo niet, dan volg ik gewoon m'n eigen waarden ipv die van God.


Allriiiiiiight... daarom zeg ik ook in een eerdere post 'als je christen bent', daarmee bedoel ik dan: gelooft dat de bijbel van kaft tot kaft Gods woord is en je je daaraan wilt houden op die manier. Ik bedoel: als je de bijbel niet aanvaardt als gezaghebbend en je totaal wilt onderwerpen aan de ultieme fantastische God JHWH, tsjaaaaah, dan ben je het natuurlijk niet met me eens, logisch. hihi

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 mei 2007 22:41

emmertje schreef:Allriiiiiiight... daarom zeg ik ook in een eerdere post 'als je christen bent', daarmee bedoel ik dan: gelooft dat de bijbel van kaft tot kaft Gods woord is en je je daaraan wilt houden op die manier. Ik bedoel: als je de bijbel niet aanvaardt als gezaghebbend en je totaal wilt onderwerpen aan de ultieme fantastische God JHWH, tsjaaaaah, dan ben je het natuurlijk niet met me eens, logisch. hihi

Ik hoop eerlijk gezegt dat je hiermee niet bedoeld dat alleen mensen die dat geloven christen zijn!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
emmertje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 mei 2007 12:38
Locatie: Dordrecht

Berichtdoor emmertje » 13 mei 2007 22:50

waarom hoop je dat?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2007 22:53

emmertje schreef:Allriiiiiiight... daarom zeg ik ook in een eerdere post 'als je christen bent', daarmee bedoel ik dan: gelooft dat de bijbel van kaft tot kaft Gods woord is en je je daaraan wilt houden op die manier. Ik bedoel: als je de bijbel niet aanvaardt als gezaghebbend en je totaal wilt onderwerpen aan de ultieme fantastische God JHWH, tsjaaaaah, dan ben je het natuurlijk niet met me eens, logisch. hihi

Tsjah, maar ook als je dat wel gelooft kun je dus nog van mening verschillen over de relevantie van dat soort teksten voor de invulling van je huwelijksleven in deze tijd.

En zoals Gerdien aangeeft hoef je de bijbel ook niet van kaft tot kaft letterlijk te nemen om jezelf christen te noemen.

Gebruikersavatar
emmertje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 mei 2007 12:38
Locatie: Dordrecht

Berichtdoor emmertje » 13 mei 2007 22:55

Aragorn schreef:
En zoals Gerdien aangeeft hoef je de bijbel ook niet van kaft tot kaft letterlijk te nemen om jezelf christen te noemen.


maar waarom niet dan?

Gebruikersavatar
emmertje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 mei 2007 12:38
Locatie: Dordrecht

Berichtdoor emmertje » 13 mei 2007 23:00

Aragorn schreef:Tsjah, maar ook als je dat wel gelooft kun je dus nog van mening verschillen over de relevantie van dat soort teksten voor de invulling van je huwelijksleven in deze tijd.


-ik postte weer eens te snel, excuses- Heeej.. ik moet inderdaad eens gaan kijken naar de context van toen!! En naar andere gedeelten in de Bijbel :D Goed idee. Vooralsnog denk ik echter (aan de hand van verschillende boeken die ik over het onderwerp heb gelezen) dat het relevant is voor nu.. maarrrrr I could definitely be proved wrong.
-heb jij suggesties voor bronnenonderzoek? (dat is een luiheidsvraag hoor )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2007 23:11

Nouja, iig was de hele cultuur toen gericht op onderdanigheid en ondergeschiktheid van de vrouw aan de man. Zoals bijna alle culturen, behalve de moderne Westerse. Van daaruit vallen dat soort uitspraken dus prima te verklaren, maar dat hoeft niet te betekenen dat God er ook zo over denkt.

maar waarom niet dan?

Omdat lang niet alles letterlijk bedoeld hoeft te zijn en de bijbelschrijvers ook vanuit hun eigen referentiekaders schreven.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 mei 2007 23:14

emmertje schreef:waarom hoop je dat?


Als je dat wel doet, dan moet je ook alle wetten houden uit het OT.
Jezus heeft het offer gebracht in het NT waardoor het OT volbracht werd. Wij kunnen daar zeker uit leren maar meoten het niet van begin tot eind letterlijk nemen.

Daarbij wordt er ook in de Bijbel beeldspraak genoemd. Je meot niet vergeten dat de Bijbel literair gezien op verschillende manieren geschreven is. Dat moet je per boek bekijken hoe je het moet lezen.

Er is ook nog een heel stuk van de wetgevingen en regels wat behoorlijk cultuur gebonden is.

Als jij beweerd dat allleen die mensen echte christenen zijn, dan denk ik dat heeeeeeeeeel veel christenen bij jou niet in dat hokje passen.
Daarbij streep jij mij van de lijst terwijl God mij zelf vanochtend nog bevestigt heeft dat ik Zijn kind ben.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8208
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 mei 2007 06:23

Gerdien B. schreef:
emmertje schreef:waarom hoop je dat?


Als je dat wel doet, dan moet je ook alle wetten houden uit het OT.
Jezus heeft het offer gebracht in het NT waardoor het OT volbracht werd. Wij kunnen daar zeker uit leren maar meoten het niet van begin tot eind letterlijk nemen.

Dat vind ik niet, want dit stukje komt uit een brief van Paulus en is dus gericht aan de heidenen, terwijl het Oude Testament over het volk Israel gaat.
Overigens ben ik het met Aragorn eens dat het ook cultuurgebonden kan zijn. Bij sommige stukjes zet Paulus er ook expliciet bij of het zijn eigen mening is of dat het zeker Gods directe mening is.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 mei 2007 07:03

Het ging hier niet alleen om dit stukje maar om de gehele Bijbel.

maar we gaan offtopic.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
emmertje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 mei 2007 12:38
Locatie: Dordrecht

Berichtdoor emmertje » 14 mei 2007 12:08

Gerdien B. schreef:
emmertje schreef:waarom hoop je dat?


Als je dat wel doet, dan moet je ook alle wetten houden uit het OT.
Jezus heeft het offer gebracht in het NT waardoor het OT volbracht werd. Wij kunnen daar zeker uit leren maar meoten het niet van begin tot eind letterlijk nemen.

Daarbij wordt er ook in de Bijbel beeldspraak genoemd. Je meot niet vergeten dat de Bijbel literair gezien op verschillende manieren geschreven is. Dat moet je per boek bekijken hoe je het moet lezen.

Er is ook nog een heel stuk van de wetgevingen en regels wat behoorlijk cultuur gebonden is.

Als jij beweerd dat allleen die mensen echte christenen zijn, dan denk ik dat heeeeeeeeeel veel christenen bij jou niet in dat hokje passen.
Daarbij streep jij mij van de lijst terwijl God mij zelf vanochtend nog bevestigt heeft dat ik Zijn kind ben.


Gerdien, dit is wat ik heb gezegd: '...gelooft dat de bijbel van kaft tot kaft Gods woord is en je je daaraan wilt houden op die manier. Ik bedoel: als je de bijbel niet aanvaardt als gezaghebbend en je totaal wilt onderwerpen aan de ultieme fantastische God JHWH ... '

Wat God van jou vind, daar kan ik nooit aankomen, zelfs al zou ik je van lijstjes af gaan strepen (wat ik niet doe) als jij in Zijn handpalm staat gegraveerd, maakt dat toch niks uit. Het zou lullig zijn, maar boeie. :) Ik kan je niks maken ;)

Ik geloof dat het erkennen van God als Heer en het serieus nemen van zijn Woord (niet met een korrel zout, wel met inachtneming van literaire stijl en context) onmisbaar is in het christenzijn. Mijn mening.

Daarnaast ben ik het met je eens dat dingen cultuurgebonden kunnen zijn, en dat ik het best bij het verkeerde eind zou kunnen hebben, maar dat heb ik al eerder aangegeven geloof ik. .

goed. ontopic ja.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten