opa & oma

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 mei 2007 14:01

Ik heb nog één opa, hij is 87. Hij woont op 15 autominuten van mijn ouderlijk huis en op drie kwartier van mijn eigen appartementje. Ik ga dus vooral bij hem op bezoek als ik het kan combineren.
Verder belt hij bijna elke week 'even' op om een praatje te maken, dat 'even' duurt dan al gauw 20 minuten. :). Hij heeft echt veel belangstelling voor wat ik doe enzo, weet ook nog precies wanneer ik bijv. tentamens heb en vraagt dan hoe 't geweest is. Maar ja, ik ben zijn enige kleindochter, dus dat scheelt natuurlijk.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
-petje af-
Mineur
Mineur
Berichten: 168
Lid geworden op: 20 feb 2007 16:45
Locatie: ...de Iessel is van ons!

Berichtdoor -petje af- » 02 mei 2007 15:57

Ik heb ook geen opa's en oma's meer. Eén opa is al overleden toen mijn eigen vader 3 jaar was.
Mijn andere opa en mijn 2 oma's zijn overleden toen ik nog jong was...een jaar of 8-10.
Daarbij kwam dat mijn ene oma erg ver weg woonde en we haar niet zo heel vaak zagen, we probeerden wel altijd zo vaak als we konden naar haar toe te gaan. Toen ze dement geworden was, was het altijd afwachten wat je aantrof en of ze je herkende.

Mijn andere opa en oma woonden bij ons in de straat, nou ja het verlengde van onze straat. Die zag ik dus elke dag...vaak ging ik toen ik jong was alleen voor de snoepjes, maar toch.
Toen mijn opa overleed aan kanker, en mijn oma haar heup brak moest ze naar een verzorgingstehuis. Daar heeft ze haar laatste jaren gewoond en ik kwam daar 2x in de week. Op vrijdag deed ik altijd de boodschappen.
Af en toe mis ik best wel een opa en oma.....gewoon om hun levenservaring, verhalen en hun kijk op het leven.
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

Gebruikersavatar
Leej
Mineur
Mineur
Berichten: 178
Lid geworden op: 26 mar 2007 18:45
Locatie: Erhuns in de polder, onderlangs de diek

Berichtdoor Leej » 02 mei 2007 16:04

Ik heb al mijn opa's en oma's nog. De opa's komen bijna iedere dag bij ons (verzorgen gedeeltelijk tuin en beesten bij ons thuis)Ze wonen beiden op ongeveer 6á7 km afstand. Zie ze minstens 1 keer in de week. Oma's komen niet zo vaak, maar de ene zie ik altijd in de kerk. En de andere komt zaterdags wel eens langs. Ik maak me er schuldig aan dat ik zelf niet zo vaak langs ga. Gewoon tijd of vervoer of ik denk er gewoon niet aan. Het scheelt ook omdat ik ze toch wel zie.....ze komen gewoon vaak naar ons toe.
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Gebruikersavatar
nonno
Sergeant
Sergeant
Berichten: 434
Lid geworden op: 28 dec 2004 12:43
Locatie: aan de ijssel
Contacteer:

Berichtdoor nonno » 02 mei 2007 16:16

Ik heb nog een opa (vader van mn moeder) en een oma (moeder van mn vader) Ik vind dat ik ze veel te weinig zie. Als ik tijd en zin heb ga ik er heen, vaak ligt het meer aan de zin dan aan tijd. Ik zie ze ongeveer 1 keer in de 4 maand denk ik. Soms meer.
Als ik er eenmaal ben vind ik het best gezellig, en als ik dan wegga neem ik me voor om vaker langs te komen.
Beide hebben belangstelling, en er is altijd wel iets te praten. Verder merk ik dat het 'er alleen maar zijn' ook voldoende is voor ze.
Ik denk dat ik meer had met mijn opa (vader van mn vader) en oma (moeder van mn moeder) die al overleden zijn, hoewel ik toen wel een stuk jonger was.

LeChat schreef:Verder belt hij bijna elke week 'even' op om een praatje te maken, dat 'even' duurt dan al gauw 20 minuten.


Grappig! Ik zou juist niet weten wat ik voor de telefoon moest zeggen :). Daarnaast is het met mijn opa nogal moeilijk communiceren, omdat hij enorm doof is.
"zonder mannen aten we de hele dag moorkoppen"

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 mei 2007 17:54

nonno schreef:
LeChat schreef:Verder belt hij bijna elke week 'even' op om een praatje te maken, dat 'even' duurt dan al gauw 20 minuten.


Grappig! Ik zou juist niet weten wat ik voor de telefoon moest zeggen :). Daarnaast is het met mijn opa nogal moeilijk communiceren, omdat hij enorm doof is.
Ach, hij heeft zelf ook hele verhalen :); en doordat hij echt belangstelling heeft voor mijn leven en voor z'n leeftijd nog behoorlijk bij de tijd is, 'rolt' dat eigenlijk vanzelf. (Ik heb overigens niet altíjd zoveel tijd natuurlijk.)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 03 mei 2007 10:25

Ik heb alleen nog een oma van mijn moeders kant, maar die heeft ons nooit willen kennen omdat we Christen zijn. Nu is ze dement en kent ze ons sowieso niet meer.

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 03 mei 2007 10:54

Mijn opa van mijn moeders kant is jong overleden. Niet gekend. Mijn oma van moeders kant was een lieve, oprecht en puur gelovige, gulle, belangstellende, geweldige, zelfstandige, vooruitstrevende vrouw en als een tweede moeder voor me. Ik mis haar nog steeds.

Mijn opa en oma van mijn vaders kant leven allebei nog. Al heeft mn opa niet lang meer. Ik zie er erg tegenop hem te verliezen, al weet ik dat opa's en oma's zich nu eenmaal ergens aan het einde van hun leven bevinden. Mijn opa en OMa bezoek ik vaak, vooral nu opa ziek is. Het zijn wijze mensen van wie ik veel leer (vooral op geloofsgebied) en veel houd. Ze hebben allebei een ongelooflijk gevoel voor humor, zelfs mn opa lacht nog dagelijks, al is hij nu heel ziek. Het is leuk om bij ze te zijn.

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 04 mei 2007 14:11

Ik ben net thuis na een week op vakantie geweest te zijn met mijn opa en oma van mijn moeders kant ze zijn alletwee 75 jaar en heel erg modern zijn in alle delen van de wereld geweest en reizen nog steeds veel (5weken Nieuw-Zeeland staat weer op de planning) mijn opa heeft een computer met alles er op en er aan. En we hebben gewoon een super band met ze en zien ze om de paar weken wonen 1.5 uur bij ons vandaan.
Ook gingen we elke zomer mijn broer en ik bij ze logeren en dan gingen we elke dag naar pretparken enz enz geweldige weken waren dat. Nu doen mijn broertje zusje neefje en nichtje dat elke zomer.

Mijn vader heeft ook zijn ouders nog maar die zijn veel anders. hebben nooit geen auto gehad enz. paar weken geleden is mijn opa opgenomen omdat hij lichamelijk heel erg achteruit is gegaan en wij hem samen met mijn oma niet meer thuis konden verzorgen. Ik zie mijn opa en oma heel vaak omdat we vaak even naar verpleegtehuis 5km verderop gaan.
Ook super lieve opa en oma maar met hun hebben we een veel andere band

Gebruikersavatar
HansenMirjam
Mineur
Mineur
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 dec 2006 02:44
Locatie: Ridderkerk

Berichtdoor HansenMirjam » 18 mei 2007 04:33

Mijn man heeft nog 1 oma, ze is erg dement geworden, en we gaan erlangs als we een dag bij zijn ouders zijn en tijd over hebben om even bij haar langs te wippen, ze herkent ons niet meer, maar om zomaar niet meer te gaan kan ik niet over mijn hart verkrijgen.

Ik heb van mijn vaders kant nog 1 oma, een supermens waar we eigenlijk te weinig langs gaan, maar daar zul je haar nooit over horen, je bent altijd welkom
Van mijn moeders kant heb ik opa en oma nog, daar komen we zo`n twee keer per jaar, omdat ze een takke-eind wegwonen en we regelmatig zaterdags werken, en het niet zo gezellig is om daar met z`n tweeen heen te gaan. Meestal gaan we met een clubje, dan heb je ook nog wat gezelschap aan elkaar..
A smile costs nothing, but gives much

Gebruikersavatar
kuikentje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 405
Lid geworden op: 22 okt 2004 09:30

Berichtdoor kuikentje » 18 mei 2007 10:11

ik heb allebij me opa's en oma's nog. de 1 woont bij ons in het dorp. op de middelbare school kwam ik daar elke week haast wel over langs. sinds twee jaar dat ik nu op het mbo zit kom ik er veel te weinig. heb er geen tijd meer voor..
bij me andere opa en oma kom ik geregeld langs. ga er straks nog naar toe, feest van omdat ze 50jaar getrouwd zijn. heb opzich wel een goede band met ze. heb er 4 zomers gewoond, omdat ik daar dan vakantiewerk deed. was altijd super gezellig!
Probeer niet Gods hand vast te pakken, maar leg je hand in de Zijne

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Berichtdoor Tante Pollewop » 18 mei 2007 13:00

Ik heb 2 oma's en een opa.

Mijn opa van vaders kant is overleden, die heb ik ook nooit gekend.
Zijn vrouw leeft nog, en die zie/spreek ik wekelijks. Ik heb niet echt een band met haar.

Mijn andere opa en oma, van moeders kant, wonen 60 km bij ons vandaan. Daar kom ik weinig. Zij komen wel vaak naar ons ivm met verjaardagen enzo. Ze houden nog bijna alle verjaardagen van hun ong. 60 kleinkinderen bij!! Met mijn opa en oma heb ik wel altijd goed contact, zijn altijd belangstellend ed.
Jammer dat ze niet dichterbij wonen!! :(

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 18 mei 2007 13:15

Mijn oma is vanmorgen nog op kraamvisite geweest. Het is echt een ontzettend lief mens! Ze woont helaas nogal een eindje bij ons vandaan dus we zien haar niet echt heel vaak. Als je haar aan de telefoon hebt duurt het meestal ook wel even. Toen mijn opa nog leefde was dat wel eens anders, want die vond dat je de lijn niet te lang bezet moest houden. (Ze woonden in een flat met een beperkt aantal lijnen naar buiten ofzo.)

Overigens was mijn opa ook een prachtkerel, maar die leeft nu al weer heel wat jaar niet meer (op aarde).

De oma van mijn vaders kant heb ik nooit echt gekend, bij de opa kwamen we wel heel regelmatig, maar ook die kan ik me niet heel goed herinneren.

Mijn vrouw had toen we verkering kregen nog 2 opa's en een oma, maar alleen haar ene opa heb ik nog gekend, die was heel blij als we kwamen op zondagavond. Maar ook hij is al weer overleden.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 27 mei 2007 15:22

Mijn opa en oma (van mijn vader's kant) leven nog. Daar heb ik zo min mogelijk contact mee. Ze bemoeien zich verschrikkelijk met mijn leven. Zij bepalen wat ik wanneer en waar moet gaan doen. Hún waren veel beter toen zij gingen trouwen, alles was degelijker en netter enz... Op iedere verjaardag toont ze jaloezie op mijn spullen die ik heb gekregen op mijn verjaardag. Ze wil dan meteen ook nieuwe spullen. Toen wij het huis kochten en een mooi vloerkleed hadden, wilde zij meteen ook een nieuwe want die van haar was 'ouderwets'.
Mijn opa hangt er bij, die zit echt onder de plak. Ja ach, die mensen lopen tegen de 80 en 't aard van het beestje veranderd dan ook niet meer..

De moeder van mijn moeder is een schat en heel bezorgd maar op een lieve manier.

De oma van mijn aanstaande hebben we weinig contact mee, ook omdat ze zover weg woont. Ik hou van ze allemaal, maar ze moeten wel begrijpen dat ik volwassen (ahum 8) ) genoeg ben om mijn eigen leven, en straks ons eigen leven hebben.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 mei 2007 16:02

kwebbel schreef:Ja ach, die mensen lopen tegen de 80 en 't aard van het beestje veranderd dan ook niet meer..

Dat is vaak waar, maar mijn oma is wel veranderd toen ze een TIA (hersenbloedinkje) kreeg. Daarvoor had ze altijd veel commentaar op van alles en nog wat, mijn moeder werd soms helemaal gek van haar schoonmoeder die alles beter wist. Na die TIA is ze veel zachter geworden, dus dat was dan wel een geluk bij een ongeluk...

Hadassa
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 feb 2007 15:07

Berichtdoor Hadassa » 27 mei 2007 16:04

kwebbel schreef:Mijn opa en oma (van mijn vader's kant) leven nog. Daar heb ik zo min mogelijk contact mee. Ze bemoeien zich verschrikkelijk met mijn leven. Zij bepalen wat ik wanneer en waar moet gaan doen. Hún waren veel beter toen zij gingen trouwen, alles was degelijker en netter enz... Op iedere verjaardag toont ze jaloezie op mijn spullen die ik heb gekregen op mijn verjaardag. Ze wil dan meteen ook nieuwe spullen. Toen wij het huis kochten en een mooi vloerkleed hadden, wilde zij meteen ook een nieuwe want die van haar was 'ouderwets'.
Mijn opa hangt er bij, die zit echt onder de plak. Ja ach, die mensen lopen tegen de 80 en 't aard van het beestje veranderd dan ook niet meer..

De moeder van mijn moeder is een schat en heel bezorgd maar op een lieve manier.

De oma van mijn aanstaande hebben we weinig contact mee, ook omdat ze zover weg woont. Ik hou van ze allemaal, maar ze moeten wel begrijpen dat ik volwassen (ahum 8) ) genoeg ben om mijn eigen leven, en straks ons eigen leven hebben.


Wat vervelend als mensen zo zijn, laat ze gelukkig met elkaar zijn zij hebben elkaar nog en laat de kleinkinderen dan ook hun geluk hebben.

Zelf heb ik geen opa en oma meer, mijn man (zijn natuurlijk ook wel van mij) heeft nog 2 oma's en 1 opa schatten van mensen.
U schonk mij het leven en de liefde, Uw zorg heeft mij bewaard !


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten