Cremeren of begraven?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Leej
Mineur
Mineur
Berichten: 178
Lid geworden op: 26 mar 2007 18:45
Locatie: Erhuns in de polder, onderlangs de diek

Berichtdoor Leej » 19 mei 2007 13:52

schwesterchen schreef:In de Bijbel lees je ook over mensen die worden begraven.

Een poosje geleden is een vriendin van mij overleden... je wereld staat dan echt stil... ik heb de begrafenis als moeilijk, maar ook bijzonder ervaren.
Natuurlijk vergaat een lichaam dat begraven is ook, dat is de weg van elk mens. Het is al erg genoeg dat dat zo gaat, moeten we dan 'een handje helpen' door mensen te gaan cremeren?? Ik moet er trouwens niet aan denken dat we die vriendin verbrand hadden, het idee alleen al...:( je gaat toch niet iemand van wie je houdt verbranden?


Begrijp je heel goed!! Dat is ook een reden waarom ik tegen crematie ben
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 mei 2007 15:24

En iemand waarvan je houdt in een kist timmeren en onder de grond stoppen? Zou ik ook niet zo snel doen.

Hadassa
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 feb 2007 15:07

Berichtdoor Hadassa » 19 mei 2007 15:32

Aragorn schreef:En iemand waarvan je houdt in een kist timmeren en onder de grond stoppen? Zou ik ook niet zo snel doen.


Sorry Aragorn, maar heb je dan nog een andere oplossing?
U schonk mij het leven en de liefde, Uw zorg heeft mij bewaard !

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 mei 2007 15:41

Ik kan er genoeg bedenken, maar daar gaat het niet om.

Het punt is dat een lijk iets anders is dan een levend lichaam en het verbranden ervan dus ook niet te vergelijken is met het verbranden van een levend persoon.

Riska

Berichtdoor Riska » 19 mei 2007 17:59

Aragorn schreef:Ik kan er genoeg bedenken, maar daar gaat het niet om.

Het punt is dat een lijk iets anders is dan een levend lichaam en het verbranden ervan dus ook niet te vergelijken is met het verbranden van een levend persoon.

Op zich heb je gelijk, maar er zijn nou eenmaal gevoelens als het om jouw familie gaat. Dan mag de geest er wel uit zijn, het is toch het lichaam van iemand waarvan je gehouden hebt en nog houdt...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 mei 2007 15:26

Inderdaad, het is een gevoel. En iedereen gaat daar op z'n eigen manier mee om. Ik denk dan ook niet dat het zinvol is om te beweren dat het één goed is en het ander niet.

Zareb
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 27 jun 2004 10:26

Berichtdoor Zareb » 20 mei 2007 15:46

Aragorn schreef:Inderdaad, het is een gevoel. En iedereen gaat daar op z'n eigen manier mee om. Ik denk dan ook niet dat het zinvol is om te beweren dat het één goed is en het ander niet.


En als het ook in Nederland doorzet, wat de verwachting is, zal binnen enkele jaren een derde vorm van lijkbezorging de keus nog groter worden

Bron: Uitvaartmedia.
Zweedse minister wil vriesdrogen goedkeuren
16-5-2007

De Zweedse minister van cultuur Lena Adelsohn Liljeroth wil het vriesdrogen als vorm van lijkbezorging goedkeuren.

Voorstander
Dat heeft ze deze week gezegd in de Kyrkans Tidning. “Ik zou deze methode willen aanmoedigen. Het is interessant en rekening houdend met wat ik ervan vernomen heb, ben ik een voorstander.” De wet op de lijkbezorging valt onder haar portefeuille.

Wet aangepast
Om vriesdrogen als lijkbezorging mogelijk te maken, moet de Zweedse wet worden aangepast. "We zullen een voorstel moeten indienen om de wet te veranderen”, zei de minister. Ze voegde daaraan toe dat de Zweedse bisschoppen haar positieve mening deelden.

Riska

Berichtdoor Riska » 20 mei 2007 16:26

En dan later weer ontdooien? Soort reïncarnatie dus???
Ik zie het absoluut niet zitten...

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 20 mei 2007 19:08

Riska schreef:En dan later weer ontdooien? Soort reïncarnatie dus???
Ik zie het absoluut niet zitten...


Volgens mij gaat het bij vriesdrogen om het ontrekken van het vocht uit het lichaam? (Net als bij gevriesdroge groenten. het volume word minder en breekbaar) Je kunt wat meer zien als een andere vorm van cremeren denk ik. Ipv van vuur, zal er waarschijnlijk bij het vriesdrogen van lichamen gebruik worden gemaakt van vloeibare stikstof.

Iets wat gevriesdroogd is kan niet meer gereïncaneerd worden. Tenminste niet in de oude vorm.

Eigenlijk zou iemand die niet van cremeren houd of er tegen is, wel voor vriesdrogen kunnen zijn. Men zou kunnen stellen dat vriesdrogen een versnelt proces is van vergaan.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Hadassa
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 feb 2007 15:07

Berichtdoor Hadassa » 20 mei 2007 19:17

Harm-J schreef:
Riska schreef:En dan later weer ontdooien? Soort reïncarnatie dus???
Ik zie het absoluut niet zitten...


Volgens mij gaat het bij vriesdrogen om het ontrekken van het vocht uit het lichaam? (Net als bij gevriesdroge groenten. het volume word minder en breekbaar) Je kunt wat meer zien als een andere vorm van cremeren denk ik. Ipv van vuur, zal er waarschijnlijk bij het vriesdrogen van lichamen gebruik worden gemaakt van vloeibare stikstof.

Iets wat gevriesdroogd is kan niet meer gereïncaneerd worden. Tenminste niet in de oude vorm.

Eigenlijk zou iemand die niet van cremeren houd of er tegen is, wel voor vriesdrogen kunnen zijn. Men zou kunnen stellen dat vriesdrogen een
versnelt proces is van vergaan.


Sorry vinden we dat allemaal niet een beetje te vergaan, wat is de vogende methode, nee mijn mening denk ik toch maar gewoon begraven.
U schonk mij het leven en de liefde, Uw zorg heeft mij bewaard !

Riska

Berichtdoor Riska » 20 mei 2007 19:17

Mij niet gezien... ik hoop dat mijn kinderen later normaal blijven doen! :wink:

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 20 mei 2007 19:45

Riska schreef:Mij niet gezien... ik hoop dat mijn kinderen later normaal blijven doen! :wink:


:mrgreen:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Zareb
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 27 jun 2004 10:26

Berichtdoor Zareb » 20 mei 2007 21:19

Riska schreef:En dan later weer ontdooien? Soort reïncarnatie dus???
Ik zie het absoluut niet zitten...
Tja, in Amerika zijn er inderdaad mensen die diepgevroren op nieuwe medische technieken wachten.

Nee, als het over vriesdrogen of cryomatie gaat moet je aan het volgende denken.

De vier stappen van cryomatie:
1. Het stoffelijk overschot wordt in 10 dagen gekoeld tot min 18 graden Celsius.
2. Het door en door bevroren lichaam wordt ondergedompeld in vloeibare stikstof (-196 graden), waardoor het heel broos wordt.
3. Dit ijslichaam wordt blootgesteld aan kleine trillingen en valt uiteen in een organische substantie.
4. Het kwik (van vullingen) en eventuele resten van chirurgische metalen worden magnetisch
verwijderd.
5. 25 tot 30 kilo droog poeder blijft over en wordt in een milieuvriendelijke kist (van bijvoorbeeld aardappelzetmeel) gedaan.
6. De kist kan worden begraven in een klein formaat graf. De overblijfselen zullen binnen 6 tot 12 maanden tot compost zijn vergaan.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 21 mei 2007 10:59

Vriesdrogen, veel te koud :(br stop mij maar gewoon in de grond Afbeelding


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten