Cremeren of begraven?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Caligula
Mineur
Mineur
Berichten: 143
Lid geworden op: 20 feb 2007 20:02
Locatie: Leiden

Berichtdoor Caligula » 07 mei 2007 23:40

Het is mij nog alleszins onduidelijk.
Dulce et decorum est pro patria mori

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 08 mei 2007 02:58

meissie88 schreef:Onze dominee had het vanmiddag over begraven en cremeren, en hij zei over cremeren: 'crematie is de laatste demonstratie tégen het geloof...'


Hoe heeft die dominee dan zijn punt onderbouwd? Voor alsnog ga ik er vanuit dat jij niet alles klakkeloos van een/jouw dominee aanneemt als hij iets zegt zonder onderbouwing.
Als een/mijn dominee zegt dat: 'crematie is de laatste demonstratie tégen het geloof...', dan wil ik toch wel graag weten hoe hij tot die conclusie gekomen is.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 08 mei 2007 08:52

klopt...'t is heel stom...maar ik weet niet meer hoe hij dat precies zei, maar ik was het er wel mee eens...Zoals hij zei: Mensen die niet willen geloven, en dus ook niet geloven willen dat Jezus een zal terugkomen op deze aarde, zij laten zich verbranden, want 'dan kan er niks meer met hun lichaam gebeuren', hoop dat het zo een beetje duidelijk is :oops: :oops:
tja...ik vind dit zó lastig uitleggen...heb 't dan heelgoed in mn hoofd, maar om het te zeggen ...

Gebruikersavatar
T. Lindeman
Kapitein
Kapitein
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 mei 2006 14:42

Berichtdoor T. Lindeman » 08 mei 2007 08:55

meissie88 schreef:Zoals hij zei: Mensen die niet willen geloven, en dus ook niet geloven willen dat Jezus een zal terugkomen op deze aarde, zij laten zich verbranden, want 'dan kan er niks meer met hun lichaam gebeuren'


Dat lijkt meer op een onderschatting van de macht van God.
Auf Wiedersehen!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 08 mei 2007 09:02

T. Lindeman schreef:Dat lijkt meer op een onderschatting van de macht van God.
Inderdaad, daarnaast een beetje dubbel. Enerzijds gelooft men wel dat zeelieden die opgegeten zijn door haaien kunnen opstaan of dat mensen wel op kunnen staan uit knekelputten, maar uit as zou het dan weer niet kunnen.
Het lijkt er meer op dat men een bijbelse onderbouwing (hoe ontoereikend ook) zoekt om een culturele gewoonte te rechtvaardigen.

Gebruikersavatar
T. Lindeman
Kapitein
Kapitein
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 mei 2006 14:42

Berichtdoor T. Lindeman » 08 mei 2007 09:33

God heeft ons gemaakt uit het stof der aarde. Waarom dan niet uit het as op de aarde?

Persoonlijk zou ik nooit kiezen voor crematie, omdat ik die keuze maak van uit een bepaalde perceptie die mij toch dierbaar is. Anderzijds vind ik het geen prettig idee dat het lichaam aangevreten wordt en langzaam wegrot. Ik denk niet dat we de keuze voor begraven of cremeren kunnen maken op grond van wat de Bijbel daarover zegt. Dat zijn vooral cultureel/historische argumenten waar wij als westerlingen in 2007 weinig tot geen boodschap aan hebben.
Auf Wiedersehen!

Zareb
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 27 jun 2004 10:26

Berichtdoor Zareb » 08 mei 2007 12:25

meissie88 schreef:Zoals hij zei: Mensen die niet willen geloven, en dus ook niet geloven willen dat Jezus een zal terugkomen op deze aarde, zij laten zich verbranden, want 'dan kan er niks meer met hun lichaam gebeuren',

Tja, als mensen koste wat het kost aan bepaalde principes willen vasthouden die ze eigenlijk niet goed met de Bijbel kunnen bevestigen, komen ze vaak met emotionele uitspraken die op z'n minst bedenkelijk zijn.
Nu is het inderdaad wel zo dat dit argument wel eens gebruikt is en word door verstokte atheïsten die zekerheid wilden hebben. Maar om hier nu een standpunt op te baseren is wel erg mager. Ik hoor in mijn werk ook wel zeggen: “Kieper mij maar in een goedkoop putje want d'r blijft toch niets van over.”
Overigens heb ik voldoende crematieplechtigheden begeleid van mensen die diep gelovig waren, waar het genoemde argument totaal niet op van toepassing was.
T. Lindeman schreef: Ik denk niet dat we de keuze voor begraven of cremeren kunnen maken op grond van wat de Bijbel daarover zegt. Dat zijn vooral cultureel/historische argumenten waar wij als westerlingen in 2007 weinig tot geen boodschap aan hebben.

Zo sta ik daar zelf ook tegenover.
[quote]
Anderzijds vind ik het geen prettig idee dat het lichaam aangevreten wordt en langzaam wegrot.
[quote]
Ik las eerder ook al iets over “door de wormen aangevreten worden”.
Nu zal ik maar geen lezing gaan houden over de diverse stadia van ontbinding, maar door de wormen aangevreten worden is in de meeste gevallen onzin. Zeker niet op de nieuw aangelegde begraafplaatsen. Op de diepte waarin begraven moet worden komt geen actief bodemleven, in de vorm van wormen of insekten meer voor. De vertering is daar een bacterieel proces dat opgang gezet word door de bacteriën die nu al in de maag en darmen zorgen voor de spijsvertering.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mei 2007 12:27

Ach, of je nu door de wormen opgegeten wordt of langzaam verandert in een plasje, het is allebei niet zo relaxed.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 08 mei 2007 16:09

Aragorn schreef:Ach, of je nu door de wormen opgegeten wordt of langzaam verandert in een plasje, het is allebei niet zo relaxed.


Waarom niet, het lijkt me vrij natuurlijk.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 08 mei 2007 16:11

Een dode komt ook niet vanzelf op natuurlijk wijze in een graf terecht.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mei 2007 16:15

Wullimpie schreef:
Aragorn schreef:Ach, of je nu door de wormen opgegeten wordt of langzaam verandert in een plasje, het is allebei niet zo relaxed.


Waarom niet, het lijkt me vrij natuurlijk.

Ja, er zijn wel meer dingen natuurlijk waar ik niet zo van hou. Kots bijvoorbeeld, of een omgewaaide boom op m'n hoofd. Maarja, dat is mijn afwijking waarschijnlijk. 8)

Maargoed, uiteindelijk merk je er zelf toch ook niks meer van, dus who cares. :)

Hadassa
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 feb 2007 15:07

Berichtdoor Hadassa » 17 mei 2007 16:02

Ik heb eigenlijk een vraag?

Waarom zou je in onze kringen niet naar een crematie kunnen gaan? Zelf heb ik twee mee gemaakt en het verschild niets met een begravenis, zelf ben ik er niet voor.
U schonk mij het leven en de liefde, Uw zorg heeft mij bewaard !

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 17 mei 2007 16:04

Wie zegt dat dat niet kan? Het is een keus van de overledene zelf (meestal). Je komt toch ook weleens op een begrafenis die niet in de kerk plaatsvindt?

Gebruikersavatar
Leej
Mineur
Mineur
Berichten: 178
Lid geworden op: 26 mar 2007 18:45
Locatie: Erhuns in de polder, onderlangs de diek

Berichtdoor Leej » 17 mei 2007 16:05

Teuntje schreef:Ik heb eigenlijk een vraag?

Waarom zou je in onze kringen niet naar een crematie kunnen gaan? Zelf heb ik twee mee gemaakt en het verschild niets met een begravenis, zelf ben ik er niet voor.



Tja dat hoor je soms zeggen ja. Maar ik zou denk ik ook zelf wel naar een crematie gaan. Gewoon met het idee, dat het het allerlaatste is wat je voor diegene doet. En om mee te leven met de familie. ( Misschien een vraag, voor de vragenrubriek)
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Hadassa
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 feb 2007 15:07

Berichtdoor Hadassa » 17 mei 2007 16:11

dorine88 schreef:Wie zegt dat dat niet kan? Het is een keus van de overledene zelf (meestal). Je komt toch ook weleens op een begrafenis die niet in de kerk plaatsvindt?


Het wordt gezegt door mensen uit onze kringen, die zeggen dat het niet overheen komt met ons geloof. Tuurlijk kom je op een begravenis van mensen die niet kerkelijk zijn, maar dat was mijn vraag ook niet.
U schonk mij het leven en de liefde, Uw zorg heeft mij bewaard !


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 85 gasten