Cremeren of begraven?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Cremeren of begraven?

Berichtdoor Harm-J » 28 apr 2007 03:06

ChristenUnie bezorgd over hoge grafkosten

Nieuwsredactie

DEN HAAG - De Tweede-Kamerfractie van de ChristenUnie is bezorgd over de hoge kosten van begraven in Nederland. CU-kamerlid Anker heeft daarover vrijdag aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vragen gesteld.


Vraag: 1. Hebt u kennisgenomen van het onderzoek van DELA naar de ontwikkeling van grafkosten in de afgelopen jaren?

Vraag: 2. Hebt u kennisgenomen van de conclusie van DELA dat vijftien procent van de Nederlanders die kiezen voor crematie, dit heeft gedaan omwille van de lagere kosten en dat van diegenen die kiezen voor begraven, tien procent overweegt zich te laten cremeren als de grafkosten verder stijgen?

Vraag: 3. Deelt u de mening dat het onwenselijk is dat mensen die liever begraven willen worden, kiezen voor een crematie omwille van de hoge kosten van begraven? Zo ja, wat gaat u doen om dit substitutie-effect te voorkomen?

Vraag: 4. Deelt u de conclusie van DELA dat de transparantie van gemeenten met betrekking tot de opbouw van de grafkosten onvoldoende is en de democratische controle door de gemeenteraad mede daardoor te wensen overlaat? Zo ja, bent u bereid het belang van grotere transparantie en inzichtelijkheid in de opbouw van grafkosten in een overleg met de VNG aan de orde te stellen?


bron:refoniews

Vraagt zijn eigen af of C.U. op de hoogte is van wat de kosten bedragen van een kamervraag? (btw het antwoord is 2000 euro per gestelde vraag)

Cremeren (verassen) werd vroeger gezien als schoppen tegen de Christelijke tradities, dit in de zin van iets wat uitgestrooid is kan niet meer samengevoegd worden. De grondprijs stijgt in Nederland, persoonlijk vind ik het niet meer dan logisch dat de prijzen van graven dan ook stijgen. Een gestorvene (algemeen graf) houd het stukje grond (vaak in combinatie met 2 andere) al gauw een jaartje of 10 bezet. (afhankelijk van wanneer de laatste persoon begraven word).

De tijd van "eeuwige graven" lijkt mij wat achterhaald of men moet van heel Nederland een grote begraafplaats willen maken. Daarbij, (voor mensen die het nog niet wisten) word na beeindiging van de grafhuur nog alles te samen met andere gestorvenen in een knekelput gestort, om tot stof weder te keren. Ja elke begraafplaats heeft er een, al weten mensen er vaak niet van of willen ze er niet van weten.

Ik snap waarlijk niet waar de C.U .zich zo druk over maakt?

Een wat meer Christelijke opvatting: "Zou God nu echt, die de mens uit stof heeft geschapen, niet uit stof kunnen laten wederkeren"?

Persoonlijk word ik ook liever begraven, is dit niet meer verzekerbaar of betaalbaar, dan mogen de nabestaanden er ook voor kiezen om mij te cremeren. Begraven is een traditie m.i. Cremeren en schoppen tegen Christelijke traditie's lijkt mij tamelijk achterhaald toch ?

*ondergetekende is verzekerd bij Dela.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 28 apr 2007 07:41

Begraven is inderdaad ontzettend duur, toch heb ik er wel voor gekozen.
'k Heb gewoon een polis via de RVS, die keren het bedrag ook werkelijk uit, iets wat de Dela en Monuta niet doen, ook heb ik nog een bedrag apart staan voor als het t.z.t. niet genoeg is, verder heb ik een vriendin een bedrag gegeven om de periode een keer te verlengen, tja dat is even sparen, maar je weet dat het geld kost en ik wil niet dat het op anderen neer komt.
Ik heb helemaal niets met cremeren, 'k vind het vreselijk afstandelijk en koel, aan het eind van de herdenking loopt iedereen langs de kist, dat was het dan, bij een begrafenis gaat men tegelijk naar het graf, staat er met z'n allen omheen, blijft tot de kist gezakt is, en men gaat tegelijk weer terug, dat heeft voor mij iets saamhorigs, dat hoort bij mij.
Wat de kosten van cremeren betreft, als men daar steeds meer voor gaat kiezen, zal dat ook wel stukken duurder worden.
Op één of andere manier profiteert men van uitvaarten, als je de rekening later krijgt, schrik je er van welke bedragen ze voor bepaalde diensten durven vragen, maar ja, wie gaat er nu reclameren over de rekening van een uitvaart, dat doe je ook niet, daarom kunnen ze het net zo duur maken als ze willen.

Zareb
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 27 jun 2004 10:26

Berichtdoor Zareb » 28 apr 2007 09:03

uit het onderzoek:
Top 10 o.b.v. hoogste tarieven, graf 20 jaar 2007
Waddinxveen € 4.386
Rijnsaterwoude/Jacobswoude € 3.548
Amstelveen (Zorgvlied) € 3.535
Schagen € 3.418
Steenwijkerland € 3.354
Abcoude € 3.334
Hengelo OV € 3.147
Heemstede € 3.115
Tiel € 3.087

Top 10 o.b.v. laagste tarieven, graf 20 jaar 2007
Ferwerderadiel € 224
Littenseradiel € 311
Asten € 445
Lemsterland € 500
Beesel € 545
Maasbracht € 554
Oldebroek € 569
Schinnen € 595
Oudewater € 632
Vlagtwedde € 645

Top 10 o.b.v. hoogste procentuele stijging

Bedum 37%
Voorst 26%
Hoogeveen 22%
Rozenburg 18%
Coevorden 15%
Neder Betuwe 14%
Doetinchem 13%
Castricum 12%
Ruinen 11%
Leek 10%

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 apr 2007 11:21

Oudewater is hier in de buurt :lol:

Daarbij ou ik zijn voor begraven. toch is het wel fijn om soms even naar een graf toe te kunnen gan als je iemand mist. Naar een urn staren heeft toch minder voor mij persoonlijk dan even bij een graf gaan zitten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 28 apr 2007 13:24

Zabreb

Dank je voor je overzicht.

Wil jij hier iets mee aan tonen? Het is mij niet geheel duidelijk?

Wat ik wel idd terug zie, in het overzicht dat de kosten aardig gestegen zijn in de loop van ' 10 - 20 jaar' aan de andere kant als ik kijk naar de waarde van mijn huis die is van af het moment van aankoop ook in waarde verdubbeld. Het een sluit het ander niet uit.

Het lijkt mij wel duidelijk uit het overzicht dat waar het gaat om plaatsen waar er meer (bouw) grond beschikbaar is de prijzen ook minder snel gestegen zijn. Met uitzondering van een x aantal gemeenten die in grafrechten e.d een melkkoe zien. Meestal is dit dan niet alleen op de graven of grafrechten van toepassing.! Die gemeenten zijn vaak in vele dingen ook stukken duurder in hun lege's dan andere gemeenten.

Gerdien, een graf kun je inderdaad bezoeken. Toch zie je dat het na verloop van tijd dat de gang naar een graf van een dierbare steeds minder word. Het seiszoen speelt hier natuurlijk ook parten mee. Btw een urn kan je na een aantal weken (5 gemiddeld dacht) na verassen mee naar huis krijgen.

Btw, op urnen gebied is tegenwoordig van alles mogelijk, je kan het eigenlijk niet zo gek bedenken of het is wel mogelijk.!

Er zit m.i. een grote waarde in wat Cisca schreef, iedereen weet dat als je graf wilt huren dan wel kopen (waar dat nog mogelijk is), dat het geld kost. Dus dan moet er inderdaad gewoon voor gespaard worden, net zoals je spaart bv voor een nieuwe auto. Het is gewoon een keuze die je maakt.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
Leej
Mineur
Mineur
Berichten: 178
Lid geworden op: 26 mar 2007 18:45
Locatie: Erhuns in de polder, onderlangs de diek

Berichtdoor Leej » 28 apr 2007 14:00

Ik ben vóór begraven.......waarom? Jezus is toch ook begraven?? Ik vind dat een hele natuurlijke manier. Cremeren is ook niet Bijbels, je leest het nergens. Het begraven heeft meer het wachten op de opstanding van de doden.
Het cremeren doet me altijd aan de kampen van de 2e WereldOorlog, met die gaskamers en dat verbranden van lijken.......
En ook de gedachte van sommige mensen die gecremeerd willen worden dat ze niet op kunne staan op de jongste dag omdat ze helemaal verstrooid zijn over bijv. de zee (mijn buurman is ook bij ons aan de zeedijk uitgestrooid...het idee alleen al...een ander zwemt in dat water)
Alleen de gedachte al......en ook voor de nabestaanden. Nee, ik ben tegen cremeren.
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 28 apr 2007 15:22

Vind bovenstaande weer zo'n tradioneel en niet echt bijbels beargumenteerd antwoord .

Jezus is niet begraven, om vervolgens te rusten op de jongste dag.! Vele gestorven van vroeger zijn ook al teruggekeerd tot stof en as al dan niet gemend met de as van anderen in de knekelputten. (Als mensen zich zouden verdiepen hoe er met knekelputten word omgegaan, zou iemand zich zelf afvragen of dat nu wel zo christelijk is.....)

"Het begraven heeft meer het wachten op de opstanding van de doden" kan een argument zijn....Maar, waar moet je dan, zoals nu zo'n beetje alle begraafplaatsen in Nederland volraken? Wat te denken van de stelling die ik deponeerde: "Een wat meer Christelijke opvatting: "Zou God nu echt, die de mens uit stof heeft geschapen, niet uit stof kunnen laten wederkeren"?

Het valt mij vaak op dat mensen als ze ergens tegen zijn vanuit een vaag soort van traditie, zich vaak beroepen op en het proberen te beargumenteren op bijbelse gronden, die vaak bij enig denkwerk en het zoeken naar logica niet blijken te kloppen.

Ik zwem btw liever in de as (van een gecremeerde) dan in de andere afval troep die rond drijft in en rondom de zeedijk. Het is meer de gedachte aan iets dat een mens iets vies doet vinden dan dat het soms ook daadwerkelijk is.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
Leej
Mineur
Mineur
Berichten: 178
Lid geworden op: 26 mar 2007 18:45
Locatie: Erhuns in de polder, onderlangs de diek

Berichtdoor Leej » 28 apr 2007 15:38

Toch vind ik dat cremeren niet Bijbels is, je leest het nergens in de Bijbels(je vraagt toch om een BIJBELS argument), behalve van de mensen die geofferd werden aan de goden. Het is meer heidens dan christelijk. Hoe denk je trouwens over kannibalen? Maar als jij er zo over denkt: zwem jij dan maar in de as van een ander.....jij jouw mening, ikke de mijne
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 apr 2007 15:41

In de zee zwem je vooral in de stront en de afgewerkte olie van een ander, die as stelt niets voor in vergelijking met wat er allemaal aan riool in de zee wordt afgevoerd.

En verder zegt het feit dat het in de bijbel niet voorkomt natuurlijk ook weinig. Ik lees ook nergens dat Jezus op een stoel aan tafel zat tijdens het eten.

Gebruikersavatar
Leej
Mineur
Mineur
Berichten: 178
Lid geworden op: 26 mar 2007 18:45
Locatie: Erhuns in de polder, onderlangs de diek

Berichtdoor Leej » 28 apr 2007 15:44

Goeie vergelijking zeg!! Cremeren/begraven of op een stoel zitten
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 apr 2007 15:51

In dit verband wel ja. Het gaat immers in beide gevallen om gebruiken die in Jezus' tijd niet gangbaar waren en nu wel.

Dat jij aan het begraven/cremeren-dilemma een religieuze dimensie toevoegt komt voor je eigen rekening, dat lijkt mij niet echt noodzakelijk.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 28 apr 2007 15:52

Leej schreef:Goeie vergelijking zeg!! Cremeren/begraven of op een stoel zitten


Beetje offtopic. (Dit even om iets duidelijk te maken.)

Vond het wel een goede vergelijking van Aragon. In de tijd van de bijbel lagen ze n.l. aan. Kijk eens terug in de kerkgeschiedenis (Kort geleden) wat voor commotie er niet was, toen het lopend avondmaal werd geintroduceerd. Men hing hier ook aan traditie. Wil men avondmaal op traditionele (bijbelse) gronden vieren, dan moet men aan gaan liggen. Dus niet zittend of lopend avondmaal vieren.!!

Leej schreef:Hoe denk je trouwens over kannibalen? Maar als jij er zo over denkt: zwem jij dan maar in de as van een ander.....jij jouw mening, ikke de mijne


Beetje onzinnige vergelijking...maar goed.
Wat te denken van de vroeger kerken die na het ontvlezen van de gestorvenen (met name de armen van geld )hun in een knekelput storten?

Het ging mij niet om mijn mening of de jouwe, het gaat mij er meer om, waarop een mening gestoeld dan wel onderbouwd is. Men beroept zich vaak ten onrechte op de bijbel. Dit zonder te kijken of e.a. wel klopt.!

Edit: even een wat ontopic reaktie bijgevoegd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 28 apr 2007 16:54

Liever begraven dan cremeren, daar heb ik niet echt een argument voor wat uit de bijbel komt. Maar ik vind het idee dat je lichaam verbrand wordt een beetje eng :oops: het is puur een gevoelskwestie...

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 30 apr 2007 08:36

cremeren komt wel in de bijbel voor, maar dan alleen als aanhaling naar "de heidenen", die dat wel doen.
what the soul hides, blood tells

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 apr 2007 09:02

dorine88 schreef:Liever begraven dan cremeren, daar heb ik niet echt een argument voor wat uit de bijbel komt. Maar ik vind het idee dat je lichaam verbrand wordt een beetje eng :oops: het is puur een gevoelskwestie...

En als het opgegeten wordt door de wormen, vind je dat dan geen eng idee?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten