Cremeren of begraven?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 17 mei 2007 16:24

Teuntje schreef:
dorine88 schreef:Wie zegt dat dat niet kan? Het is een keus van de overledene zelf (meestal). Je komt toch ook weleens op een begrafenis die niet in de kerk plaatsvindt?


Het wordt gezegt door mensen uit onze kringen, die zeggen dat het niet overheen komt met ons geloof. Tuurlijk kom je op een begravenis van mensen die niet kerkelijk zijn, maar dat was mijn vraag ook niet.

En ook als je wel gelooft, ga je gewoon naar een crematie. Het gaat niet om wat je wel of niet gelooft, het gaat erom dat je de familie steunt, simpel al door aanwezig te zijn bij een crematie. Dat is gewoon naastenliefde.
Mag je het er voor jezelf niet mee eens zijn, maar daar gaat het dan even niet om...

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 17 mei 2007 16:26

Teuntje schreef:
dorine88 schreef:Wie zegt dat dat niet kan? Het is een keus van de overledene zelf (meestal). Je komt toch ook weleens op een begrafenis die niet in de kerk plaatsvindt?


Het wordt gezegt door mensen uit onze kringen, die zeggen dat het niet overheen komt met ons geloof. Tuurlijk kom je op een begravenis van mensen die niet kerkelijk zijn, maar dat was mijn vraag ook niet.


Ik probeerde een vergelijking te maken tussen een crematie (waar sommige gelovigen het niet mee eens zijn) en een begrafenis waar geen dienst bij is (waar sommige gelovigen het ook niet mee eens zijn).

Hadassa
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 feb 2007 15:07

Berichtdoor Hadassa » 17 mei 2007 16:30

dorine88 schreef:
Teuntje schreef:
dorine88 schreef:Wie zegt dat dat niet kan? Het is een keus van de overledene zelf (meestal). Je komt toch ook weleens op een begrafenis die niet in de kerk plaatsvindt?


Het wordt gezegt door mensen uit onze kringen, die zeggen dat het niet overheen komt met ons geloof. Tuurlijk kom je op een begravenis van mensen die niet kerkelijk zijn, maar dat was mijn vraag ook niet.


Ik probeerde een vergelijking te maken tussen een crematie (waar sommige gelovigen het niet mee eens zijn) en een begrafenis waar geen dienst bij is (waar sommige gelovigen het ook niet mee eens zijn).


Oké, het is duidelijk, ja daar heb je ook gelijk in, maar waarom zouden ze zich dan daar makelijker overheen kunnen zetten dan een crematie?
U schonk mij het leven en de liefde, Uw zorg heeft mij bewaard !

Hadassa
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 feb 2007 15:07

Berichtdoor Hadassa » 17 mei 2007 16:31

Riska schreef:
Teuntje schreef:
dorine88 schreef:Wie zegt dat dat niet kan? Het is een keus van de overledene zelf (meestal). Je komt toch ook weleens op een begrafenis die niet in de kerk plaatsvindt?


Het wordt gezegt door mensen uit onze kringen, die zeggen dat het niet overheen komt met ons geloof. Tuurlijk kom je op een begravenis van mensen die niet kerkelijk zijn, maar dat was mijn vraag ook niet.

En ook als je wel gelooft, ga je gewoon naar een crematie. Het gaat niet om wat je wel of niet gelooft, het gaat erom dat je de familie steunt, simpel al door aanwezig te zijn bij een crematie. Dat is gewoon naastenliefde.
Mag je het er voor jezelf niet mee eens zijn, maar daar gaat het dan even niet om...


Precies, zo denk ik er eigenlijk ook over, want als het van onze kant is zeg maar en er is een dienst bij dan zullen die mensen zich ook aanpassen naar ons.
U schonk mij het leven en de liefde, Uw zorg heeft mij bewaard !

Gebruikersavatar
sluisje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 feb 2007 11:22

Berichtdoor sluisje » 17 mei 2007 17:04

Ik zie ook liever dat mensen begraven worden gecremeerd. In de bijbel staat immers dat bij Jezus terugkomst de graven open zullen gaan, en de doden op zullen staan.

Mijn opa is een paar jaar geleden overleden aan kanker, maar die is wel gecremeerd. Toch doe ik hier niet moeilijk over. Het is zijn keuze, daar heb ik toch niets mee te maken? Of zie ik dat verkeerd? En toch geloof ik dat God nog steeds van hem houdt!!

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 17 mei 2007 17:10

Teuntje schreef:
dorine88 schreef:
Teuntje schreef:
dorine88 schreef:Wie zegt dat dat niet kan? Het is een keus van de overledene zelf (meestal). Je komt toch ook weleens op een begrafenis die niet in de kerk plaatsvindt?


Het wordt gezegt door mensen uit onze kringen, die zeggen dat het niet overheen komt met ons geloof. Tuurlijk kom je op een begravenis van mensen die niet kerkelijk zijn, maar dat was mijn vraag ook niet.


Ik probeerde een vergelijking te maken tussen een crematie (waar sommige gelovigen het niet mee eens zijn) en een begrafenis waar geen dienst bij is (waar sommige gelovigen het ook niet mee eens zijn).


Oké, het is duidelijk, ja daar heb je ook gelijk in, maar waarom zouden ze zich dan daar makelijker overheen kunnen zetten dan een crematie?


Ik denk dat (wat sluisje zegt) de tekst over dat wanneer de Here Jezus terugkomt, dan alle graven open zullen gaan en de botten skeletten worden, ze een huid en zenuwen krijgen en ook weer leven.

Bij crematie is het denk ik zo definitief, dat het lichaam er echt niet meer is. Hoewel de lichamen van mensen van 1000 jaar geleden wel verteerd zijn (denk ik) en die mensen zullen ook tot leven worden gemaakt als Jezus terugkomt toch?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 mei 2007 20:40

Ik heb een begrafenis van een vriend van me meegemaakt die niet geloofde maar wel ooit gedoopt, vanwege zijn ouders. Toen hoopte ik dat er geen kerkdienst zou zijn, omdat dat niet bij hem paste. Gelukkig was dat er ook niet.

Gebruikersavatar
sluisje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 feb 2007 11:22

Berichtdoor sluisje » 18 mei 2007 11:33

het blijft gewoon heel moeilijk..

Hadassa
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 feb 2007 15:07

Berichtdoor Hadassa » 18 mei 2007 11:39

Ja het blijft ook heel moeilijk, vooral als je goed na denkt, crematie in onze kringen is eigenlijk uitgesloten, maar dat we over heel veel jaren ook niet meer in het graf zullen liggen, en ergens ja zeg het maar waar ze je laten als je graf wordt ontruimt, daar wordt eigenlijk niet over gesproken.
U schonk mij het leven en de liefde, Uw zorg heeft mij bewaard !

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 18 mei 2007 12:42

Teuntje schreef:Ja het blijft ook heel moeilijk, vooral als je goed na denkt, crematie in onze kringen is eigenlijk uitgesloten, maar dat we over heel veel jaren ook niet meer in het graf zullen liggen, en ergens ja zeg het maar waar ze je laten als je graf wordt ontruimt, daar wordt eigenlijk niet over gesproken.


Tegenwoordig is grafrust maar gem. 10 jaar, daarna is het knekelput, waar iemand verder toch stof en as vergaat.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Hadassa
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 feb 2007 15:07

Berichtdoor Hadassa » 18 mei 2007 16:16

Harm-J schreef:
Teuntje schreef:Ja het blijft ook heel moeilijk, vooral als je goed na denkt, crematie in onze kringen is eigenlijk uitgesloten, maar dat we over heel veel jaren ook niet meer in het graf zullen liggen, en ergens ja zeg het maar waar ze je laten als je graf wordt ontruimt, daar wordt eigenlijk niet over gesproken.


Tegenwoordig is grafrust maar gem. 10 jaar, daarna is het knekelput, waar iemand verder toch stof en as vergaat.


Precies, en daar maakt niemand zich eigenlijk druk om, maar als je, je laat cremeren wel.
U schonk mij het leven en de liefde, Uw zorg heeft mij bewaard !

Zareb
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 27 jun 2004 10:26

Berichtdoor Zareb » 19 mei 2007 07:57

Harm-J schreef:
Teuntje schreef:Ja het blijft ook heel moeilijk, vooral als je goed na denkt, crematie in onze kringen is eigenlijk uitgesloten, maar dat we over heel veel jaren ook niet meer in het graf zullen liggen, en ergens ja zeg het maar waar ze je laten als je graf wordt ontruimt, daar wordt eigenlijk niet over gesproken.


Tegenwoordig is grafrust maar gem. 10 jaar, daarna is het knekelput, waar iemand verder toch stof en as vergaat.


Da's geen gemiddelde Harm-J. De wettelijke termijn van grafrust in Nederland is 10 jaar. Dit is de termijn waarbij men er van uit gaat dat onder ideale omstandigheden de vertering dermate ver gevorderd is dat het graf op een verantwoorde wijze geruimt kan worden.

Deze wettelijke grafrust is dan tegelijk de minimale termijn waarvoor een gemeente verplicht is een algemeen graf ter beschikking te stellen. Langere termijnen zijn toegestaan, korter niet.

De knekelpunt was vroeger inderdaad gewoon een open put op een afgelegen deel van een begraafplaats. Vroeger had elke plaats een knekelhuisje, waar botten en schedels opgestapeld lagen. Het laatste stond op Urk. Deze is in 1930 opgeruimd en de resten zijn begraven op het kerkhof. Hierboven hebben inmiddels al weer beaardingen plaats gevonden.
Op kleine begraafplaatsen bestaat het ruimen hierin dat de resten die zich in het graf bevinden gewoon in het zelfde graf op grotere diepte worden herbegraven. Grote begraafplaatsen hebben meestal een of meerdere grafruimtes die als knekelput gebruikt worden. Dit zijn anonieme plaatsen. Een enkele gemeente kiest ervoor om op een knekelgraf toch een monument te plaatsen, maar dat komt niet vaak voor.

schwesterchen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:15

Berichtdoor schwesterchen » 19 mei 2007 13:33

In de Bijbel lees je ook over mensen die worden begraven.

Een poosje geleden is een vriendin van mij overleden... je wereld staat dan echt stil... ik heb de begrafenis als moeilijk, maar ook bijzonder ervaren.
Natuurlijk vergaat een lichaam dat begraven is ook, dat is de weg van elk mens. Het is al erg genoeg dat dat zo gaat, moeten we dan 'een handje helpen' door mensen te gaan cremeren?? Ik moet er trouwens niet aan denken dat we die vriendin verbrand hadden, het idee alleen al...:( je gaat toch niet iemand van wie je houdt verbranden?
Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten!

Riska

Berichtdoor Riska » 19 mei 2007 13:37

Schwesterchen, ik begrijp volkomen wat je bedoelt. Mijn broer werd vorig jaar gecremeerd.
Maar het is wel een puur gevoelsmatige kwestie, ik denk dat er theologisch geen verschil is...

Hadassa
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 feb 2007 15:07

Berichtdoor Hadassa » 19 mei 2007 13:47

Riska schreef:Schwesterchen, ik begrijp volkomen wat je bedoelt. Mijn broer werd vorig jaar gecremeerd.
Maar het is wel een puur gevoelsmatige kwestie, ik denk dat er theologisch geen verschil is...


Dit ben ik wel met je eens Riska, volgens mij gaat het in onze kringen echt zo van dat doe je niet, maar mijn ervaring is eigenlijk dat er nooit zo over gepraat wordt en eigenlijk niet uit gelegt wordt waarom het niet kan.
U schonk mij het leven en de liefde, Uw zorg heeft mij bewaard !


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten