Reactie op vragenrubriek: meisje wil verloving verbreken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Reactie op vragenrubriek: meisje wil verloving verbreken

Berichtdoor TheEdge » 27 apr 2007 10:55

Ik las net een nieuw antwoord in de vragenrubriek, namelijk deze, waarin een jongen aangeeft dat zijn vriendin de relatie - min of meer - aan de vooravond van hun huwelijk wil verbreken.

Ik schrok een beetje toen ik de reden van het verbreken van de relatie zag. Goed, waarschijnlijk zie ik wel spoken en is het lang zo erg niet als ik me nu voorstel, maar ik wilde toch graag even iets op het forum "kwijt" voor het geval het wél is wat ik vrees (en wat ik eerder al eens in mijn omgeving gezien heb).

Als een man in zijn verkeringstijd al dominant is en zijn vriendin het gevoel heeft dat hij haar in haar vrijheid beperkt, dan wordt dat in een huwelijk hoogstwaarschijnlijk niet beter. De kans op een echtscheiding is groot, of anders de kans op een vrouw die zich de rest van haar leven doodongelukkig en depressief voelt.

Dat ze al seks hadden gehad voor hun huwelijk, was voor mij een extra reden om alert te worden. Als er in je verkeringstijd één kenmerk is waaraan je een man kunt herkennen die zijn zin wil doordrijven, dan is het wel op het gebied van seks. Want wilden ze dat allebei graag, of heeft die jongen met zachte dwang het meisje tot seks voor het huwelijk overgehaald, en heeft zij erin toegestemd omdat ze de lieve vrede wilde bewaren? Bijvoorbeeld zodat ze zo'n lastig gesprek over hun relatie kon uitstellen? Als ze zich op dat gebied te makkelijk heeft laten overhalen tot iets wat ze eigenlijk liever anders wilde, dan is dat op andere gebieden ook heus wel gebeurd en zal dat patroon zich straks in het huwelijk voortzetten. Ik hoop van harte dat ik ongelijk heb, maar als ik dat wel heb, kan ik héél goed begrijpen dat het meisje haar twijfels heeft of ze met deze relatie verder wil gaan. En terecht.

Mocht het stel - of één van hen - dit lezen, ongeacht of de situatie werkelijk zo "donker" is als hierboven beschreven: Ik kan jullie HEEL STERK aanraden om een huwelijksvoorbereidingscursus in jullie gemeente te volgen, of een echtpaar uit de gemeente dat al een aantal jaren getrouwd is, te vragen om in deze voorbereidingstijd en in de eerste jaren van het huwelijk jullie mentor te zijn. Ookal zou je beiden 100% zeker van elkaar en van alles zijn, is het ook een goed idee om dat te doen: het kan enorm helpen bij je relatie.


(bewerkt: kleine nuancerinkjes aangebracht)
Laatst gewijzigd door TheEdge op 27 apr 2007 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 27 apr 2007 13:35

Ik vind je conclusies nogal heel voorbarig. Zonder ook maar een evenwichtig beeld te hebben van de situatie kom je met een aantal conclusie en aanbevelingen die nogal ongenuanceerd zijn.

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 27 apr 2007 14:11

Sabra schreef:Ik vind je conclusies nogal heel voorbarig. Zonder ook maar een evenwichtig beeld te hebben van de situatie kom je met een aantal conclusie en aanbevelingen die nogal ongenuanceerd zijn.


Zoals ik al aangaf ben ik van het ergste geval uitgegaan. Goede kans dat het allemaal wel meevalt.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.



Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 apr 2007 16:29

Hmm mijn reactie is heel anders.... ik ga nu even heel open zijn voor degene die de vraag stelt, want het is erg belangrijk dat zij de goede beslissing gaan nemen. Ik heb namelijk ook best wel getwijfeld vlak voordat we trouwden, omdat het nu eenmaal best een grote stap is. En dan moet je echt niet afgaan op je gevoel, want dat is nu eenmaal niet altijd hetzelfde. Ik heb zelf wel wat gehad aan het boek 'Zal ik trouwen' van M. Blaine Smith. Daarin wordt op een nuchtere manier vertelt hoe je tot een besluit kunt komen om te trouwen en welke argumenten daarbij belangrijk zijn. Dat klinkt wel een beetje droog en saai, maar helpt echt om de dingen op een rijtje te zetten. Aan het eind was ik best wel opgelucht, omdat ik weer zeker van m'n zaak was. Verder ben ik nu gelukkig getrouwd en het geeft best wel veel rust als je de knoop eenmaal hebt doorgehakt. Bovendien heb je dan niet meer dat gepieker over hoever je mag gaan op lichamelijk gebied. Ik ben het wel helemaal met The Edge eens: als die jongen 't meisje heeft overgehaald om seks te hebben, dan zit er iets niet goed!

Wij hebben trouwens ook zo'n voorbereidingsweekend gedaan en dat was echt supergoed, dus dat is echt wel een aanrader.

En nu maar hopen dat degene die de vraag heeft gesteld ook op het forum kijkt... of misschien kan er een link naar dit topic worden gemaakt in het antwoord op de vraag.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 apr 2007 19:52

Sabra schreef:Ik vind je conclusies nogal heel voorbarig. Zonder ook maar een evenwichtig beeld te hebben van de situatie kom je met een aantal conclusie en aanbevelingen die nogal ongenuanceerd zijn.

Inderdaad. Ik begrijp ook niet hoe TheEdge erbij komt dat bij het hebben van voorechtelijke gemeenschap grote kans is dat de man dat doorgedrukt zou hebben.

Bovendien heeft zij toch ook haar verantwoordelijkheid verzaakt door met hem te verloven (en dus aan te geven te willen trouwen) terwijl er diep van binnen iets niet helemaal goed zat.

Gebruikersavatar
Sofieke
Mineur
Mineur
Berichten: 115
Lid geworden op: 13 sep 2005 18:03
Locatie: Dreamland

Berichtdoor Sofieke » 27 apr 2007 20:06

Om ook maar even iets 'zwarts' toe te voegen: Ik werk in een opvangcentrum voor vrouwen, waar je veel vrouwen tegen komt die te maken hebben gehad met huiselijk geweld/narcisme....

Dit is niet geplaatst uit de overtuiging dat dit bij dit stel het geval is, ik weet niets van hen, en kan en wil daar niets over zeggen. Maar vaak hoor je idd dat mensen denken: Als we trouwen wordt het misschien wel beter..... Als we een kind krijgen veranderd het misschien.... Maar dat doet het niet.....

Nogmaals, niet als conclusie over bovengenoemde, maar een waarschuwing voor allen....
We can love completely, without complete understanding.....

André

Berichtdoor André » 27 apr 2007 21:06

Het feit dat 1 van de 2 zo ver is gekomen om een week rust in te plannen en daarna het nog een maand te proberen zegt héél veel is mijn ervaring.
Misschien vinden jullie het overdreven, maar ik kan de dominatie er van af lezen in de vraag.
Trouwens het antwoord is heel kort door de bocht, alleen het feit dat je gemeenschap hebt gehad is voor Mw. van Kooten voldoende om door te gaan. :?
En de vraag, zou het anders gaan met een ander, is helemaal onzin.
Verder ben ik het met de topic starter eens, dominatie hetzij bewust of onbewust sloopt relaties.

Gebruikersavatar
Lorijntje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 feb 2004 11:55
Locatie: Leiden

Berichtdoor Lorijntje » 27 apr 2007 21:56

Jeetje wat een suf antwoord van die vrouw zeg :S Kan ze dat niet beantwoorden na dr Israel reis?? Het gaat hier over een groot probleem. Denk niet dat die vragensteller daar wat aan heeft.. Ik zou absoluut niet trouwen als ik niet 100% zeker ben van mn zaak. Dan maar alle fotografen afbellen..Je kunt ook gewoon wat later trouwen ofzo.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 apr 2007 08:18

Ze hebben het ook over het eind van het jaar, dus het is niet zo dat 't een week van tevoren nog afgeblazen wordt. En dan nog... er zijn genoeg gevallen bekend van mensen die vlak van tevoren de bruiloft afblazen en daar erg opgelucht over zijn.

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 28 apr 2007 09:19

Aragorn schreef:
Sabra schreef:Ik vind je conclusies nogal heel voorbarig. Zonder ook maar een evenwichtig beeld te hebben van de situatie kom je met een aantal conclusie en aanbevelingen die nogal ongenuanceerd zijn.

Inderdaad. Ik begrijp ook niet hoe TheEdge erbij komt dat bij het hebben van voorechtelijke gemeenschap grote kans is dat de man dat doorgedrukt zou hebben.


Ik heb niet gezegd dat de kans groot was dat het aan de man ligt. Wat ik wél gezegd heb is dat je aan de manier waarop het is gebeurd - in het geval dat het dus wél aan de man ligt - kunt aflezen hoe de verhouding tussen beide personen ligt.

Overigens: de nuancering in deze kwestie is voor het stel zelf. Natuurlijk hoop ik dat het meisje dit leest en schrikt van "nou, zo erg is het echt niet gesteld, mijn vriend is heel lief en ik ga zometeen vertellen dat het me spijt dat ik hem zo aan het schrikken heb gemaakt." Zoals Lalage al zegt: genoeg mensen die in de aanloop naar het huwelijk gaan twijfelen. Dat lijkt me ook heel gezond.

Echter: ookal is er maar 1 promille kans dat het dus WEL zo erg gesteld is, lijkt het me geen kwaad kunnen om het meisje voor de gevolgen te waarschuwen. Ik wens niemand een rothuwelijk toe. En geen kind zulke ouders.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.



Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 28 apr 2007 09:22

Lorijntje schreef:Jeetje wat een suf antwoord van die vrouw zeg :S Kan ze dat niet beantwoorden na dr Israel reis?? Het gaat hier over een groot probleem. Denk niet dat die vragensteller daar wat aan heeft.. Ik zou absoluut niet trouwen als ik niet 100% zeker ben van mn zaak. Dan maar alle fotografen afbellen..Je kunt ook gewoon wat later trouwen ofzo.


Ja, ik vond het ook wat kort. Maar doorgaans komt ze erg integer op me over, dus ik kan me niet voorstellen dat ze zich er doelbewust met een Jantje-van-Leiden vanaf wilde maken. Ik vermoed dan ook dat Alie HvK een lange reis gaat maken, deze vraag vlak voor haar reis heeft ontvangen, weinig tijd had om een uitgebreid antwoord te geven maar het belangrijk genoeg vond om er tóch even wat over te zeggen voor ze weg ging en niet te wachten tot ze weer terug was.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.



Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 apr 2007 10:32

Alie HvK is meestal wel integer ja, maar met enige regelmaat heeft ze toch rare non-argumenten. Wat dat betreft vind ik de seksuologen van Eleos wel een goede aanwinst, die zijn vaak veel meer to the point.

Ik heb niet gezegd dat de kans groot was dat het aan de man ligt. Wat ik wél gezegd heb is dat je aan de manier waarop het is gebeurd - in het geval dat het dus wél aan de man ligt - kunt aflezen hoe de verhouding tussen beide personen ligt.

Ja, dan wel. Maar ik vind in de vraag geen aanleiding om aan te nemen dat het op die manier gebeurd zou zijn, dus het lijkt me een hoogst speculatieve opmerking.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Berichtdoor Katlheen » 30 apr 2007 16:58

Ik las het ook in de vraag en antwoord rubriek. Triest verhaal eigenlijk. Maar niets vreemd voor wat betreft twijfelen over trouwen, doe ik ook namelijk. Maar als je bedenktijd en dat soort dingen gaat inlassen, dan zit er denk ik iets erg verkeerd. Dan moet je je serieus gaan afvragen of je dan wel verder wilt. En niet naief blijven geloven dat het allemaal wel beter gaat als je gaat trouwen, want de eerste tijd is best een zware tijd, hoor ik om me heen. (ie. wennen aan elkaar, in een huis etc.) Lijkt me dus niet echt op een succesverhaal uitdraaien.

Voor wat betreft het antwoord op die vraag: dat vond ik bijna stuitend. Niet zozeer het korte antwoord, mevr. HvK ging tenslotte op reis. Maar het argument dat dit stel al sex had gehad, en dat er daardoor niets meer over was om naar vooruit te kijken. Denk je nu echt dat als je met dit soort problemen zit, en je nog geen sex had gehad, dat het dan allemaal makkelijker zou zijn? Als je met sex gaat beginnen, dan is na een jaartje de lol er ook wel af hoor. Niet dat ik wil zeggen dat sex geen inhoud meer heeft, of niet lekker meer is, maar er naar "uit kijken?" Als dat dan nog het enige bestaansrecht van je huwelijk zou moeten zijn, loop dan op het gemeentehuis na de voltrekking maar gelijk door naar de balie echtscheiding. Het lijkt me in het geval van dit stel juist nog een pluspunt dat ze juist wel sex hebben gehad. Het uitkijken naar sex is geen punt meer wat het een en ander zou kunnen vertroebelen. Ook daarin kennen ze elkaar, en het blijkt dat het meisje grote moeite heeft om met die jongen verder te gaan.....Nou ja, ik geef het je te doen. En net wat hier eerder ook al was opgemerkt, ik gun een kind zo'n ouderpaar niet.

Zo maar wat gedachten die even bij me opkwamen, is op het moment een zooitje in mijn brein, excuus daarvoor.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 apr 2007 17:08

Katlheen schreef: de eerste tijd is best een zware tijd, hoor ik om me heen. (ie. wennen aan elkaar, in een huis etc.)

Dat ligt er mijns inziens ook helemaal aan hoe je daarvoor met elkaar omging. Ons heeft het enkel rust gegeven: niet meer heen en weer reizen, niet meer elk weekend logeren, gewoon tegelijk lekker thuis zijn en toch bij elkaar. We hebben absoluut niet hoeven wennen. Maar dat terzijde ;)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Berichtdoor Katlheen » 30 apr 2007 17:55

Natuurlijk, is ook zo, ieder ervaart het anders. Maar in het geval van dit stelletje....lastig lijkt mij.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten