zondagschool leiden, zijn er mensen met ervaring???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
de_bisschop
Mineur
Mineur
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 okt 2004 20:19
Contacteer:

zondagschool leiden, zijn er mensen met ervaring???

Berichtdoor de_bisschop » 24 mar 2007 10:07

Laatst heeft onze kerkenraad mij gevraagd of ik bereid ben om de jongste groep van de zondagschool te gaan leiden. Maar ik weet absoluut niet wat ik moet doen. Aan de ene kant lijkt het mij erg leuk met al die kleintjes. Maar aan de andere kant weet ik niet wat het inhoud. Zelf heb ik nooit op de zondagschool gezeten, dus weet ik gewoon niet echt wat ik ervan moet verwachten. En wat het nou precies inhoud wat 'leiding zijn' betekend. Zijn er hier mensen die ervaring hebben en mij wat kunnen vertellen over dit werk?
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

Hadassa
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 feb 2007 15:07

Berichtdoor Hadassa » 24 mar 2007 10:33

Zelf ben ik eens jaren geleden gevraagd om de zondagschool te leiden, moet nu zeggen had ik het toen maar gedaan, heb er nu wel spijt van dat ik toen nee zei.
Je vraag is wat moet je doen, eigenlijk is het heel eenvoudig, je vertelt een Bijbelverhaal, je kunt eventueel na aan leiding van het verhaal een kleurplaat erbij zoeken (vraag wel aan de kerkeraad of dit mag, er zijn erbij die het niet goed keuren), verder kun je ze een bijbeltekst laten leren voor de volgende keer, die je dan overhoord. Dit zijn maar wat sugesties.
Leiding geven is eigenlijk de kinderen wat mee geven (op een kinderlijke manier) uit de Bijbel, zodat ze snappen wat erin staat.
U schonk mij het leven en de liefde, Uw zorg heeft mij bewaard !

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Berichtdoor Saskia » 24 mar 2007 10:39

Zelf heb ik een jaar of 6 zondagsschool gedaan, maar altijd de oudste groep, dus dat is wel een verschil met de kleintjes.
Sowieso weet ik niet hoe zondagsschool bij jullie gehouden wordt, dat is in iedere kerk verschillend. Bij ons wat het:
-beginnen met zingen, bidden, Bijbellezen
-vertellen van het Bijbelverhaal
-overhoren van tekst / versje dat ze geleerd hadden
-en als er nog tijd over was: voorlezen

Degenen die net begonnen met leidinggeven vertelden nog geen Bijbelverhaal als ze daar erg tegenop zagen. Dan zaten ze dus alleen tussen de kinderen om de orde te bewaren en overhoorden ze wat de kinderen geleerd hadden. Zeker bij dat overhoren kun je zelf ook wat dingen bedenken zoals: overhoren in groepjes, omdebeurt, groepen van jongens en meisjes enz.
Voorlezen was altijd een goede manier om de aandacht er tot het eind toe bij te houden, als ze zich niet gedroegen werd er ook niet voorgelezen. Ook heeft het me altijd een leuk idee geleken om het laatste stukje van de tijd iets anders te doen dan voorlezen, zoals het aanleren van een lied / psalmvers of zoiets.
Terug laten vertellen van de vertelling van de vorige week is ook leuk, aan de hand van gerichte vragen of de kinderen zelf laten vertellen.

Nou ja, zo ongeveer dus, maar er zullen ongetwijfeld ook nog andere ervaringen zijn.

Succes ermee!

Riska

Berichtdoor Riska » 24 mar 2007 21:37

Hoe oud zijn die kleintjes? Vanaf, zeg maar, groep 2 van de basisschool? Of al groep 1, dus vanaf vierjarigen?
Dat is heel belangrijk om te weten. Als het om kleuters gaat: veel zingen, liedjes die de kinderen begrijpen - er zijn er genoeg, een Bijbelverhaal op heel eenvoudige manier. Bidden en danken hoort er natuurlijk bij.
En bij hele kleintjes kun je niet een week later terugvragen, wat de vertelling is geweest. Op school krijgen ze ook al een bijbelverhaal... En het heet wel zondagsschool, maar moet toch niet te veel schools zijn.
Het is heel goed, als je een versje wilt aanleren, om bv. dat versje enkele weken achter elkaar te herhalen.

Maar eigenlijk heb ik maar één advies: ga een keer kijken bij die groep op de zondagsschool. Kijk hoe ze het doen, dan weet je of je het wilt en aandurft... Het is prachtig werk!

sela

Berichtdoor sela » 24 mar 2007 21:42

't is schattig op te doen. vooral een jongere groep. heb er zelf voldoening van [gehad [doe nu de kinderclub op vrijdag]].
'kreeg altijd over de post een blaadje wat je kon gebruiken als leiddraad.

Gebruikersavatar
wormpje
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 30 jun 2003 19:48
Locatie: Noord Holland

Berichtdoor wormpje » 25 mar 2007 08:24

Als ik jou was zou ik eens gaan praten met de mensen die die groep nu doen. Of met de diaken/ouderling die verantwoordelijk is voor het hele kinderwerk. Want vaak is er een programma dat gevolgd wordt. Dat heeft voor jou het voordeel dat je niet iedere week zelf vanalles moet gaan verzinnen om te doen, je hebt alvast een thema en vaak zitten daar ook voorbeelden van werkjes bij.

Ook wel belangrijk om te weten: om hoeveel kinderen gaat het ongeveer per week en doe je die groep dan alleen of samen met iemand?

Je kan natuurlijk geen beslissing nemen als je helemaal niet weet wat het eigenlijk inhoudt, dus vraag gewoon. Dat maakt ook een goede indruk hoor, dan laat je merken dat je het serieus overdenkt.

Gebruikersavatar
Mariekje88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 560
Lid geworden op: 02 jan 2005 09:19
Locatie: Veen

Berichtdoor Mariekje88 » 25 mar 2007 11:16

Wij leiden elke groep met twee personen, zodat we niet elke week aan de beurt zijn. Tot enkele weken geleden had ik de groep met kinderen van 3 tot 7 jaar. Nu zit ik (helaas) een groep hoger.
Ik ben gewoon een paar keer gaan kijken bij een andere leidinggevende, hoe doen zij het? Wij krijgen redelijke vrijheid om te bepalen hoe je je uurtje wilt indelen. Daardoor zongen wij veel psalmen en liedjes, praatten veel over de Heere Jezus en de bijbelverhalen. Daarna lazen we ook nog een 'gewoon' verhaaltje.
Ook wij hebben een boekje van de zondagsscholenbond, waarin de verhalen al uitgewerkt staan (hier hoeven we ons niet perse aan te houden). Ik vind het meestal aardiger om de verhalen flink te bewerken.
De kinderen leren alleen het versje dat in het boekje staat, de bijbeltekst niet.

Eerlijk gezegd heb ik die kleine kinderen onderschat, maar sjonge, wat kan ik van hen veel leren. Ik vond het heerlijk om te doen, 'mijn' kinderen zijn heel eerlijk en open, ook als het over verkeerde-dingen-doen gaat, dingen die ze moeilijk en verdrietig vinden, de band met de Heere Jezus.
Nou ja, ik vond het iig heerlijk om te mogen vertellen van onze Heere, samen met de kinderen hierover te mogen praten, te zingen en te bidden. Ik zou dus zeggen, ga eens kijken bij de groep waar ze je voor hebben gevraagd, maar ik zou het wel weten! :)

Riska schreef:En bij hele kleintjes kun je niet een week later terugvragen, wat de vertelling is geweest. Op school krijgen ze ook al een bijbelverhaal... En het heet wel zondagsschool, maar moet toch niet te veel schools zijn.
In mijn groep zaten dus kinderen vanaf 3 jaar. Zij konden allemaal feilloos de vertelling van de vorige keer navertellen. Sowieso verhalen vertellen en niet voorlezen, maar m.i. is ook de manier waarop er vertelt wordt heel belangrijk.

Teuntje schreef:je kunt eventueel na aan leiding van het verhaal een kleurplaat erbij zoeken (vraag wel aan de kerkeraad of dit mag, er zijn erbij die het niet goed keuren)
In onze gemeente maken we niet echt werkjes, alleen puzzels.. Daarom gaf ik de werkjes gewoon mee naar huis. Zijn ze alsnog bezig met de verwerking.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 mar 2007 17:36

Mijn advies: ga gewoon een keer kijken en ontdek wat er gebeurt!
Het si heerlijk om te doen.

Ik heb het jaren gedaan. Ik werd ook voor de leeuwen gegooid. Zomaar! Maar je weet hoe de leeuwen op Daniel reageerden en waarom....

Gebruikersavatar
Maara
Mineur
Mineur
Berichten: 163
Lid geworden op: 05 aug 2005 19:11

Berichtdoor Maara » 25 mar 2007 21:16

Kinderen voelen het ook feilloos aan of je zelf met het verhaal leeft!
Duik dus eerst zelf in het verhaal zoals het gewoon in de bijbel staat en bedenk wat er precies staat, welke gebeurtenissen er plaats vinden en wat de boodschap van het verhaal is. Pas als het zo zelf voor je leeft kan je het ook voor de kinderen laten leven.
Desnoods vertel je het dan alsnog uit de kinderbijbel.
Tijdens jouw dagen van beproeving en lijden, zag je maar een paar voetafdrukken omdat Ik het was die je dan gedragen heeft.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 26 mar 2007 11:03

OOk ik heb het twee jaar gedaan, met heel erg veel plezier!
Doordat ik in die tijd ook op de Pabo zat, waren bijbelverhalen nogal simpel, daar heb ik dat wel geleerd.
Wij hadden altijd eerst liedjes zingen (Elly en Rikkert enzo) en de geleerde psalm en tekst opzeggen en zingen. Daarna terugvragen van het vorige verhaal, dan het bijbelverhaal. Ik deed het meestal met plaatjes en platen erbij (vooral bij kleine kinderen is het belangrijk om beeldmateriaal te hebben, dat onthouden ze het beste!)
Daarna zongen we nog wat, daarna de verwerking. Dat waren meestal knutselwerkjes of een puzzel of quiz.
Wij gingen dan voor de eerste helft en voor de tweede helft van het seizoen met elkaar om de tafel en dan gingen we bij alle bijbelverhalen verwerkingen bedenken. Was heel erg gaaf!

Ik heb echt genoten, maar ben gestopt omdat ik ook de tienerclub wilde gaan doen, en dat meer bij mij past.

Succes met je keuze!!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Berichtdoor AikonGirl » 27 mar 2007 13:14

Ik doe het nu ook al een aantal jaar,
en vind het geweldig om te doen.

Gebed.
Rondgesprek (Iedereen mag wat vertellen)
Zingen
Bijbelverhaal
Werkje
Gebed

We zitten nu maar met 13 kinderen (kleine gemeente),
Maar toen ik het bij de vorige gemeente deed, waren er wel een stuk of 60 kleine kinderen. Dus daar gingen we na het verhaal in (leeftijds-)groepjes uiteen.

Ik had trouwens dit topic gisteren gelezen,
en vanacht heb ik er heel erg van gedroomd. Dat alles misging etc.
En dat er uiteindelijk werd gezegd dat ik er maar beter mee kon stoppen. :biggrin:

Maar goed, succes met kiezen ;). Ik zou inderdaad een keertje meelopen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2007 14:34

werkje


Zolang je maar duidelijk maakt dat het geen goede werkjes zijn waar we wat mee kunnen verdienen :roll: :mrgreen:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
wormpje
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 30 jun 2003 19:48
Locatie: Noord Holland

Berichtdoor wormpje » 27 mar 2007 16:34

Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme." -- Efeze 2:8-9

Pas op Marnix, je verkondigt een gevaarlijke leer! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 27 mar 2007 16:50

Misschien is het een RK zondagschool. :mrgreen:

Maar goed, ik denk niet dat de_bisschop wat aan onze flauwe opmerkingen heeft.

Iemand nog een zinnige tip of opmerking?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 30 mar 2007 19:40

Ik lees hier veel over werkjes op de zondagsschool, bij ons werd er alleen een versje en een tekst aangeleerd (en dus ook overhoord) en er werd een verhaal verteld.

Op zich een mooie opzet, maar het schijnt momenteel best zwaar te zijn om de kinderen stil te houden. Ze hebben daarvoor ook al 1,5 uur stil moeten zitten in de kerk...

Dus ook mijn advies: ga eens praten met de ervaren mensen.

Mocht je ook gaan knutselen, ik heb wel kinderclubervaring (kinderen van 10 t/m 12 jaar), dus eventueel kan ik daar nog wel iets over zeggen. (Als ik weer eens hier ben)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 86 gasten