meeschrijven met een preek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 mei 2007 15:39

Galateia schreef:De kerk waar ik (meestal) naartoe ga is tweetalig: eerst Engels, dan vertaling in het Nederlands :mrgreen:

Ow dat is echt vet irritant, want dan ga je 't zelf ook proberen te vertalen :-S Dan heb ik liever een alleen Engelstalige kerk ;)

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 03 mei 2007 16:15

Lalage schreef:
Galateia schreef:De kerk waar ik (meestal) naartoe ga is tweetalig: eerst Engels, dan vertaling in het Nederlands :mrgreen:

Ow dat is echt vet irritant, want dan ga je 't zelf ook proberen te vertalen :-S Dan heb ik liever een alleen Engelstalige kerk ;)


ja, of het gebeurt andersom: eerst in het Nederlands, dan in het Engels. Pfff. Maar 2 voordelen: iedereen kan het volgen en als je even de draad kwijt bent, dan luister je de tweede keer, weet je weer waar het over gaat. Da's dan wel weer handig!

Gebruikersavatar
miepjuh
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 mar 2007 11:46
Locatie: Veluwe

Berichtdoor miepjuh » 08 mei 2007 20:18

miepjuh schreef:
Galateia schreef:Voor je gasten uit Canada kun je misschien wel de Bijbelteksten even noteren en het onderwerp van de preek ofzo. Hebben ze iets te doen. Als je dan verder in het Nederlands aantekeningen maakt (als je dat moeilijk vindt in het Engels), kun je na de preek altijd even voor ze samenvatten wat er gezegd is, toch? Het fluisteren in de oor kan voor de andere aanwezigen als storend ervaren worden. Tenzij je achterin gaat zitten misschien?


Zoiets kan idd heel goed! En als zij een Engelse Bijbel bij zich hebben, kunnen ze zelf ook al wel een beetje de tekst bekijken.

Napraten is idd goed idee. Sommige woorden verstaan ze waarschijnlijk wel, kunnen ze aan de hand daarvan ook wel iets volgen denk ik.


Bedankt voor de tips allemaal. :)

Het ging best wel goed. Zaterdag zijn we naar de dominee gegaan, en hebben we de preekvoorbereiding gehad. Die hebben we doorgesproken. Ook woorden in het Engels vertaald, en alles meegenomen naar de kerk. Het was toch nog best wel lastig voor hen.

's Avonds ging het beter. Toen hadden we een catechismuspreek. We hadden de Engelse catechismus erbij (vertaling Heidelberger). We hadden een vel papier meegenomen, en al thuis een heleboel woorden die de dominee vaak gebruikt opgeschreven en vertaald. Aan de hand daarvan konden ze het best wel volgen. Ook waren er die avond wat meer begrippen die in het Nederlands veel op Engels lijken, waardoor het dus ook makkelijker was.

Wat nog wel lastig was, was als de dominee opeens heel snel ging praten. Maar dat gebeurde niet zo heel veel, dus viel het nog wel mee.

Tis in ieder geval wel heel gezellig, die twee meiden hier in Holland!
Als je blijft staren naar de plaats waar de zon onder ging, zul je hem nooit meer op zien gaan.

Dimdidoro
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mar 2007 20:55

Berichtdoor Dimdidoro » 25 mei 2007 15:57

----

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 25 mei 2007 16:35

Ik denk dat ik gewoon mee ga schrijven. maar dan koop ik echt een miniblokje (A6 formaat) met ringbandje (dat lijkt mij wel makkelijk). En een klein potloodje ofzo.

Jullie vinden het allemaal niet gek gelukkig, maar er zitten bij ons in de kerk best veel oudere mensen en ik weet niet wat zij ervan zullen vinden. Jullie een idee?

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 25 mei 2007 17:07

Maakt dat wat uit?
Als ze er naar vragen leg je gewoon uit wat je doet, ik kan me niet voorstellen dat er dan mensen bezwaar zouden hebben.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

André

Berichtdoor André » 25 mei 2007 17:08

dorine88 schreef:Ik denk dat ik gewoon mee ga schrijven. maar dan koop ik echt een miniblokje (A6 formaat) met ringbandje (dat lijkt mij wel makkelijk). En een klein potloodje ofzo.

Jullie vinden het allemaal niet gek gelukkig, maar er zitten bij ons in de kerk best veel oudere mensen en ik weet niet wat zij ervan zullen vinden. Jullie een idee?
Ik heb wel een mening vwb de oudere mensen.
Niet opletten, mee schrijven maakt minder geluid dan pepermunt eten en ontdoen van papier.
M.i. is mee schrijven ook niet oneerbiedig, getuigd eerder van erbij betrokken zijn.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 25 mei 2007 23:47

Tja, het klinkt misschien wat hard, maar als zij zich irriteren, dan moeten ze dat eerlijk tegen jou zeggen, en dan kun jij je goede bedoeling uitleggen, en begrijpen ze het vast wel.
Zolang zij niet zeggen dat zij zich irriteren, is het jouw probleem niet.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Wolkje
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:32
Locatie: Drenthe

Berichtdoor Wolkje » 06 jun 2007 21:55

He ja hoor, laat ze blij zijn dat een jongere initiatief neemt om haar/zijn aandacht bij de preek te houden!

Ik schrijf ook vaak mee, onze dominee heeft er een handje van om nogal chaotisch te preken en om het dan een klein beetje te volgen is voor jezelf op een rijtej te zetten errug handig. :lol:

Gebruikersavatar
jodela
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2007 11:01

Berichtdoor jodela » 07 jul 2007 18:45

Wij hadden op jv een keer een avond met oude mensjes erbij...een oude man vertelde dat hij het zo fijn vond als hij jongeren mee zag schrijven..hij had dan iig het idee dat ook jongeren wat met de preek deden en dat ze er belangstelling in hebben!!!
Nou heel positief toch!! Er is geen 1 oudere tegenin gegaan....duss gewoon doen!!!!! :!:
God houd zoveel van je dat Hij je neemt zoals je bent!!...maar Hij houdt te veel van je om je zo te laten!!

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 29 jul 2007 09:42

Wolkje schreef:He ja hoor, laat ze blij zijn dat een jongere initiatief neemt om haar/zijn aandacht bij de preek te houden!

Ik schrijf ook vaak mee, onze dominee heeft er een handje van om nogal chaotisch te preken en om het dan een klein beetje te volgen is voor jezelf op een rijtej te zetten errug handig. :lol:
Dat chaotische is voor mij inderdaad ook een reden om af-en-toe wat aantekeningen te maken. Plus dat de beste man er vanuit gaat dat zijn gemeente het NT uit het hoofd kent. "en zoals we allemaal weten is in handelingen 14:35 uitééngezet door Paulus"... etc. Ja hallo daar op de kansel :!: :| 9 het vb van handelingen hoef je overigens niet op te zoeken :mrgreen:

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 jul 2007 12:07

Die teksten kun je nog opzoeken, onze dominee zegt vaak 'daar heb ik het vorige jaar nog met u over gehad', of zoals de oudvader Onbekendenamus het al gezegt heeft..

Vandaag verviel hij in Flakkees, was wel grappig, volgens mij bedacht hij daarna pas dat Rijssenaren dat niet verstaan en dus vertaalde hij het nog ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 29 jul 2007 12:29

Bij ons in de kerk wordt de preek vaak gestructureerd met 3 hoofdgedachten maar dat verschilt per dominee.

Ben nog niet begonnen met meeschrijven met de preek. Ik wil het eigenlijk eens ter sprake laten komen op jv of categesatie of jv.

Bedankt dat jullie allemaal reageren en me het gevoel geven dat ik dan niet de enige ben en dat meeschrijven helemaal niet raar of evrvelend is...

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 jul 2007 16:34

Het beste is om gewoon te beginnen, het gewoon te doen. Als je het van te voren vraagt zijn er altijd mensen die negatief doen. Als je het gewoon doet, en misschien daar wat over zult horen (ik betwijfel het, heb het nog nooit gehad) heb je dat probleem niet, je kunt ze hooguit vragen waarom zij het niet doen?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 30 jul 2007 17:10

Ik schrijf ook en het is heel handig, je onthoud het beter en je kunt het noch eens nalezen. Noem eens één reden waarom iemand zich er aan zou moeten irriteren?? Wat is irritant aan een oplettend en geinteresseerd mens? Weet je wat irritant is, mensen die slapen of jongeren die keten op de galerij en grote hoeveelheden snoep schranzen.

En als een vreemde snuiter zich aan jou irriteerd moet hij of zij maar naar de dominee kijken en luisteren dan ziet diegene je niet.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 80 gasten