meeschrijven met een preek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

dorine88

meeschrijven met een preek

Berichtdoor dorine88 » 21 mar 2007 17:33

Ik heb misschien een gekke vraag:

Ik ben net nieuw in een kerk en er preekt altijd een goede dominee. Ik kan goed mijn aandacht erbij houden maar ik zou graag later in de week alles nog een keer willen nalezen. Is het vreemd als ik mee ga schrijven met de preek. Ik ben er dus net nieuw en niemand anders schrijft mee met de preek...

Wat vinden jullie? :oops:

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Berichtdoor scape » 21 mar 2007 17:38

gewoon doen!! Ik neem ook altijd een aantekenboekje mee. Soms zijn het aantekeningen over de preek. Soms teken ik iets of krijg ik ideeen die gerelateerd zijn aan de inhoud van de preek.

Ik vindt het eigenlijk vreemd dat niet meer mensen dit doen. Bij een college van 45 minuten schrijft iedereen vellen vol . . .

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 mar 2007 17:49

Bij ons doet wel een aantal mensen het en in andere kerken zie ik het nog meer gebeuren.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 21 mar 2007 18:29

gewoon doen joh! Ik doe het ook. De ene keer is het 1 velletje vol, de andere keer 5. De eerste keer keek men ook raar, tweede keer niet meer. Ze zijn er zelfs zo aan gewend dat er soms weleens iemand vraagt om een blaadje uit mijn boekje, zodat het onrustige kind dat ze meegenomen hebben even kan tekenen 8)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 21 mar 2007 18:46

oké ik denk dat ik het dan ook gewoon moet doen, maar omdat ik nieuw ben en verder nieumand het doet, durf ik niet heel goed :)

misschien dat ik het over een tijdje gewoon kan doen, ook als ik naar cathechisatie ga en wat meer mensen leer kennen..

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Berichtdoor scape » 21 mar 2007 18:51

Misschien kunnen we het met elkaar delen . . inscannen en hier displayen?

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 21 mar 2007 18:59

Dat is wel een idee; al heb je de preek dan niet gekoord, als je kern leest kun je ook al veel leren.

Waar kun je dit voorstel kwijt ;) ??

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Berichtdoor scape » 21 mar 2007 19:04

hihi, aangezien het nu in het subforum "politiek" staat weet ik niet of het politiek correct is om dat hier te doen.

Misschien iets voor geloof&leven, of geloofsopbouw?

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 28 apr 2007 23:33

Ik schrijf ook vaak de tekst, het thema van de preek en de punten op. Voor als ik beetje afgedwaald ben met mijn gedachten dan kan je toch vaak de draad weer oppakken.

Verder doe ik er eigenlijk weinig mee. Niet dat ik het thuis nog eens ga zitten uitwerken. Een keer heb ik dat wel gedaan omdat het over een punt ging waar wij met een ander stel nog wel eens over in discussie gingen. Die preek gaf goed weer hoe wij er ook over dachten maar dan iets meer bijbels onderlegt.

André

Re: meeschrijven met een preek

Berichtdoor André » 28 apr 2007 23:59

dorine88 schreef:Ik heb misschien een gekke vraag:

Ik ben net nieuw in een kerk en er preekt altijd een goede dominee. Ik kan goed mijn aandacht erbij houden maar ik zou graag later in de week alles nog een keer willen nalezen. Is het vreemd als ik mee ga schrijven met de preek. Ik ben er dus net nieuw en niemand anders schrijft mee met de preek...

Wat vinden jullie? :oops:
Nee ik vind het niet vreemd, sommige predikanten willen ook wel de preek per email 'geven'.
Werkt niet altijd, sommige predikanten hebben niets of nauwelijks iets op papier staan.

Gebruikersavatar
jodela
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2007 11:01

Berichtdoor jodela » 30 apr 2007 17:17

zoiets moet je gewoon gaan doen!! Bij ons gaan zie ik steeds meer mensen zitten schrijven tijdens de preek!! Ik doe het ook...en het bevalt me erg goed!!! Ik kan mijn aandacht er veel beter bijhouden en ik onthoud veel meer!! ook is het handig als je later er nog weer over nadenkt!!! De eerste keer vond ik het ook 'spannend'maar het went al snel....laat die mensen lekker kijken...denken enzzz...ze kunnen er niets verkeerds over opmerken duss!! :D succes ermee!! :!:
God houd zoveel van je dat Hij je neemt zoals je bent!!...maar Hij houdt te veel van je om je zo te laten!!

Gebruikersavatar
koekie
Mineur
Mineur
Berichten: 187
Lid geworden op: 24 mar 2003 11:15
Locatie: rouveen

Berichtdoor koekie » 30 apr 2007 19:16

jodela schreef: Ik kan mijn aandacht er veel beter bijhouden en ik onthoud veel meer!! ook is het handig als je later er nog weer over nadenkt!!!


heb ik ook, werkt erg fijn, en de meeste mensen die meekijken lezen nieuwschierig wat ik allemaal neerkrabbel. (en dan kijken ze verbaast als er een bloemetje oid tussen door komt) 8)
als je een kuil graaft met je tanden, krijg je geen vieze handen.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Re: meeschrijven met een preek

Berichtdoor Liarose » 01 mei 2007 09:29

dorine88 schreef:Ik heb misschien een gekke vraag:

Vragen zijn nooit gek!

dorine88 schreef:Ik ben net nieuw in een kerk en er preekt altijd een goede dominee. Ik kan goed mijn aandacht erbij houden maar ik zou graag later in de week alles nog een keer willen nalezen. Is het vreemd als ik mee ga schrijven met de preek.

Nee, niet vreemd!

dorine88 schreef:Ik ben er dus net nieuw en niemand anders schrijft mee met de preek...

Weet je dat zeker? Je kunt dan ook heel bescheiden op je schoot doen, dat alleen de mensen vlak om je heen het zien. Misschien doen wel veel meer mensen het! En ookal zou niemand het doen, dan ben jij de eerste!

dorine88 schreef:Wat vinden jullie? :oops:

Gewoon doen!

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 02 mei 2007 11:03

Bij ons in de kerk doe een aantal mensen het ok. Het is heel makkelijk als je er thuis over na wilt praten en om het door de week nog een keer door te lezen. Hey is echt niet gek hoor :wink: .

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Berichtdoor LauraC » 02 mei 2007 11:12

Bij ons wordt het ook wel gedaan. Ik vind dat helemaal niet gek, je stoort er toch niemand mee? Als jij er lering uit kunt trekken, dan moet je het zeker doen!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten