Niet verliefd, gelukkig getrouwd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Niet verliefd, gelukkig getrouwd

Berichtdoor André » 12 mar 2007 19:40

Dit artikel stond in het ND van Za. 10-3
Ik wil het graag hier plaatsen omdat er volgens mij héle leerzame dingen gezegd worden, voor mensen die willen gaan trouwen, maar ook voor mensen die (kort) getrouwd zijn.
Het is een wat lang stuk, maar m.i. voor de eerder genoemde doelgroepen zeker de moeite van het lezen waard.
Je kunt hier ook 'uithalen' welke de meest voorkomende 'redenen' zijn geworden om te scheiden.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Niet verliefd, gelukkig getrouwd

door Marry Kooy

Hoe lang is het geleden dat ze iets van liefde voor elkaar voelden? Ze weet het niet en kan het hem niet vragen want hij slaapt in een ander bed, op zolder. Soms is het net alsof hun verliefde blikken op de zonnige trouwfoto's haar uitlachen. Niks droomhuwelijk. Gewoon een bitter gevecht van zonde en genade. Wie gaat trouwen moet het huwelijk daarom niet belasten met romantiek.
Zij drinkt te veel. Met de kinderen is er leven in huis en hoeven ze niet samen te praten. Als ze scheiden, gaat zijn bedrijf failliet. Liever denken ze niet meer aan de hoge verwachtingen die ze ooit hadden. Natuurlijk hebben ze allerlei boekjes gelezen en ze zijn zelfs in therapie geweest. Maar nog steeds neemt hij elke avond een trap extra naar de zolder. In een andere wijk woont een man, getrouwd, vier kinderen. Hij leeft met zijn vrouw als broer en zus. Ze hebben elk hun eigen slaapkamer. Zolang de kinderen nog thuis wonen, blijven ze bij elkaar. En daarna?


Als je gelukkig wilt worden, trouw dan niet
,,Ik denk dat wij geen veertig jaar meer nodig hebben om zover te zijn dat we samenleven als kat en hond'', zegt Lyanne, ruim tien jaar getrouwd met Alfred*. ,,Er moet nu echt iets gebeuren.'' Ze volgden een ontdekkende huwelijkscursus en zagen dat het anders kan. Maar het lukt ze niet het geleerde vast te houden. Ze zouden avonden vrij maken voor elkaar, maar dat komt er niet van. Ze zouden meer complimentjes geven, maar die komen zo gemaakt over. Ze zouden elkaar dienen, maar willen vooral zelf gediend worden. Ze zouden meer praten, maar zij gaat liever naar een vriendin dan naar hem. ,,Het zijn allemaal dingen die je moet doen omdat het goed is voor de ander'', zegt Lyanne. ,,Geven is het belangrijkste, maar we willen liever nemen'', zegt Alfred. 'Als je gelukkig wilt worden, trouw dan niet. Als je de ander gelukkig wilt maken, trouw dan', haalt Lyanne aan. Egoïsme blijkt hun grootste vijand. Hij: ,,Ik wil best een ontbijtje op bed.'' Zij: ,,Dat wordt nooit wat.'' Hij: ,,Weet ik, maar ik dacht: ik probeer het toch even.''

Lyanne kan eigenlijk niets positiefs meer aan het huwelijk ontdekken en Alfred is haar depressieve buien zat. ,,Natuurlijk kun je niet je hele leven verliefd op elkaar zijn, maar er moet wel intimiteit zijn'', zegt Lyanne. Daar is Alfred het mee eens. Onder intimiteit verstaat hij het uitwisselen van ervaringen en luisteren. Maar dat is langzaam weggeëbd. Overdag hebben ze nooit tijd voor elkaar vanwege het werk en hun kleine kinderen, 's avonds zijn ze moe of weg. ,,Onze ouders hadden geen goed huwelijk. Misschien dat we het daardoor te rooskleurig zagen, dat we dachten dat wij het wel beter zouden doen'', zegt Lyanne. ,,Maar we weten niet hoe het moet. Hadden we van tevoren maar huwelijkscatechese gehad. Dan waren we realistischer het huwelijk ingegaan, hadden we geleerd bewust met elkaar te praten. Romannetjes geven geen goed beeld, daar moet je mee oppassen.''Romannetjes en sprookjes leggen bloot hoe er in de huidige westerse cultuur over relaties en het huwelijk wordt gedacht. Anderhalve eeuw terug in de tijd, of op bepaalde plekken in onze huidige wereld zouden mensen zich geen raad weten met zulke romantische ideeën. Je trouwt toch in verband met de erfenis, het nageslacht en liefst een extra stukje land? Eventuele sympathie voor elkaar is mooi meegenomen.

Dat vinden velen wel erg zakelijk gedacht. Je trouwt tegenwoordig omdat je van elkaar houdt en niet vanwege het geld of sociale dwang. In totale overgave vul je elkaar aan en ontplooi je jezelf. ,,Dat kan leiden tot een intimiteit en psychologische diepgang die vroeger niet bestond'', zegt filosoof Maarten Doorman, schrijver van De romantische orde . ,,Maar dergelijke absolute idealen leiden ook per definitie tot teleurstelling, want na de eerste maanden verdwijnt dat liefdesgevoel.'' Ontsnappen aan dit dilemma is niet mogelijk, volgens Doorman. ,,We zijn zo beïnvloed door de Romantiek dat we niet anders meer kunnen kijken.''

Voortdurende poging om elkaars hart te winnen
Hoe kun je daar dan in leven, als christen? Predikant Tim Vreugdenhil heeft daar veel over nagedacht. Zijn gemeente in Amstelveen ontwerpt een eigen toerustingscursus voor mensen die gaan trouwen. Vreugdenhil werd geïnspireerd door Tim Keller, voorganger van de Redeemer Presbyterian Church in New York. ,,De aantrekkingskracht en de verliefdheid kunnen verdwijnen. In de Romantiek legt men zich neer bij de teleurstelling daarover, terwijl uit de Bijbel blijkt dat liefde een opdracht is, een gebod.'' Vreugdenhil noemt het huwelijk liever een verbond dan een contract. ,,Bij een verbond beloven twee partners dat ze er voor elkaar zullen zijn. En, heel bijzonder, het is op de een of andere manier niet over als een van beiden contractbreuk pleegt. Daarin spiegelt het de relatie tussen God en mensen. Op beslissende momenten is er altijd iets dat God verhindert om zijn relatie met mensen te verbreken. Hij wil het hart winnen van zijn volk.'' Volgens Vreugdenhil is een verbond daarom een voortdurende poging om elkaars hart te winnen. ,,De gevoelens volgen op de daden. Dat is in onze cultuur een absurd statement.'' ,,In de kerk beloof je trouw voor eeuwig'', zegt Angele Spijkers, ,,en niet totdat 'de liefde afgelopen is'.'' Spijkers is betrokken bij de jaarlijkse huwelijksvoorbereiding van de Emmaüsparochie in Tilburg. Alle stellen die in de kerk willen trouwen, moeten een dag bij elkaar komen om met elkaar over het huwelijk te praten. ,,Al kiezen sommigen in eerste instantie voor de kerk vanwege sfeer of gewoonte, die eeuwige belofte is toch wat iedereen eigenlijk het liefste wil. Mensen vertellen ook dat ze God dankbaar zijn, dat ze zich gedragen voelen. De liefde die ze ervaren, is groter dan die tussen mensen alleen, omdat God groter is.'' Ook Spijkers zegt dat passie geen goede basis voor een huwelijk is. 'Als het huwelijk een warme pot is op een koude stoof, koelt het snel af. Maar als het een koude pot is op een warme stoof, warmt de pot vanzelf op.''

Of, zoals Vreugdenhil het zegt: ,,Je kunt de liefde beïnvloeden met je wil, verstand en keuzes. Als je in iemand investeert, wordt dat je schat. Jezus was bereid te sterven om het hart van mensen te winnen. De vraag is dan hoever je als mens wilt gaan. Je eigen ego opgeven kan als je geworteld en gegrond bent in Gods liefde, zoals Paulus schrijft in Efeziërs 3.''

De ego's van Alfred en Lyanne zitten hen nog pittig in de weg. Liefde is heel hard werken, ontdekten ze, en volmaakt zal het nooit worden: ,,De zonde is overal. Daar moet je strijd tegen voeren en dat is af en toe heel zwaar. Honderd procent geluk zal het huwelijk nooit brengen'', zegt Alfred. Hij denkt dat veel huwelijken in werkelijkheid niet zo goed zijn als ze er van de buitenkant uitzien. Toch staan ze beiden achter het idee van het huwelijk als een levenslange relatie. ,,God heeft het zo bedoeld. We zijn met elkaar getrouwd in voor- en tegenspoed, tot de dood ons scheidt.'' Lyanne noemt scheiden alleen een optie als het leven in huis onhoudbaar wordt of in geval van overspel. ,,Maar wat is overspel? Als je geen tijd meer aan elkaar geeft, maar investeert in anderen, is dat dan ook geen overspel?'' Alfred: ,,Waar heb je dat gelezen?,, Lyanne: ,,Nergens, dat bedenk ik net.''

De waarheid over jezelf komt aan het licht
Waarom nog moeite doen als het al lang geleden is dat je liefde voor die ander voelde? Vreugdenhil: ,,Er zijn mensen die zeggen: liever heb ik vier keer een spetterende relatie. Veel mensen zijn daar gelukkig mee. Uit de Bijbel leren we niet dat het leven van een christen gelukkiger is, maar wel dat er hoogste wetten gelden als: vriendschap is beter dan ontrouw.''

Volgens Vreugdenhil is de mens altijd bezig om te pakken en te krijgen. Hij is bang zichzelf weg te geven. ,,God laat ons iets heel anders zien. Hij heeft alle mensen geschapen om in relatie met elkaar te leven. En zelf doet Hij al een eeuwigheid lang moeite voor ons, omdat hij het zo bedoeld heeft. Als iemand het recht had om bindingsangst te hebben, was het God wel. Maar Hij gaat liever dood dan mee te doen met de mens in het willen 'pakken'. Hij geeft zichzelf weg en heeft het diepe verlangen dat wij groeien in het geven. Jezus zegt: het is beter voor jou om te geven dan om te ontvangen, als een soort spirituele wet. Je kunt dat oefenen, vooral in het huwelijk.''

Dat is omdat je in een huwelijk naakt tegenover elkaar staat. ,,De waarheid over de ander, erger nog, de waarheid over jezelf komt aan het licht. Keller zegt dat de essentie van het evangelie een dubbel besef is. Het eerste is: je bent zondiger dan je dacht. En parallel daaraan ontdek je dat God meer van je houdt dan je hoopte. In deze twee dingen moet je je hele leven groeien. Dat kan een abstract verhaal zijn, maar in relaties met mensen kun je hierin oefenen. In vriendschappen, maar meer nog in een huwelijk waarin je elkaar voortdurend tegenkomt. Je gaat niet alleen de irritante dingen van de ander zien, maar vooral ook die van jezelf. Je kunt je niet verstoppen. En dan is de vraag of je eigenlijk wel wilt dat iemand alles van je weet.''

Het huwelijk moet dus niet gezien worden als een relatie waarin twee mensen romantiek beleven, maar als plek bij uitstek om liefde te leren en egoïsme te doden. Het is het mooiste als je man of vrouw je beste vriend is of wordt, gelooft Vreugdenhil. ,,Vrienden zeggen elkaar de waarheid: 'jij bent af en toe echt te veel met jezelf bezig'. Maar er is ook genade: je blijft immers vrienden.''

Je hart aan iemand geven, maakt kwetsbaar. Het niet geven, maakt ondoordringbaar. Lyanne en Alfred hopen dat ze ooit weer elkaars beste vrienden, maatjes zijn, zoals ze dat waren tijdens hun verkering. ,,We moeten samen met een meer ervaren echtpaar hierover praten'', zeggen ze. ,,En met God, dat doen we nauwelijks.''

Maar wat als je huwelijk ten onder gaat in het slagveld van zonde en genade? Neem de vrouw die heel wat mannen kent die een betere vriend voor haar zijn dan haar eigen man. En de man die niet meer opkan tegen het zelfmedelijden van zijn vrouw. Wat kunnen zij hiermee? ,,In de praktijk weerspiegelen veel goede vriendschappen meer van Gods liefde dan menig huwelijk'', zegt Vreugdenhil. ,,Voor mensen in een gebroken relatie kan het een grote troost zijn in de Bijbel te lezen over het verdriet van God om zijn moeizame relatie met Israël. Die liefde en trouw kunnen ook een geweldige krachtbron zijn voor iemand die de relatie wil verbeteren, maar daarin alleen staat. En soms is er niets anders waarop je kunt terugvallen dan de eeuwige basis van Gods liefde. Juist het evangelie is krachtig voor mensen die het moeilijk hebben.''

*Dit zijn niet hun echte namen.

Bron

Discussie is uiteraard welkom...

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 mar 2007 19:53

Tja, er staat niet zoveel nieuws in ;) Maar het is allemaal waar. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je getrouwd bent met iemand die niet je beste vriend/vriendin is, dat iemand anders meer van je weet dan je levenspartner.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 12 mar 2007 19:54

Ik heb het even vluchtig gelezen, maar ik ben het er niet helemaal mee eens. Ik ken gelukkig genoeg echtparen die dolgelukkig EN verliefd zijn met elkaar.
Mijn ouders waren gister 25 jaar getrouwd, en nog even of zelfs gelukkiger dan toen ze trouwden. Ik ken ook genoeg mensen in het verzorgingshuis die gelukkig hun 60e huwelijks jubileum vierden.
Tuurlijk moet je realistisch blijven. Een huwelijk is niet altijd vrede. En daarom ben ik zo blij dat wij in onze verkeringstijd al de nodige strubbelingen hebben gehad, zodat we daar op een goede en verantwoorde (met GOD!) manier mee om kunnen gaan als we getrouwd zijn.
Dat vind ik echt het belangrijkste, samen met God een huwelijk aangaan, en dat moet je in je verkeringstijd zeker al leren, om met zijn drieen die realtie aan te gaan, niet met zijn tweetjes...

Maar verder een mooi stuk!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

André

Berichtdoor André » 12 mar 2007 19:58

Lalage schreef:Tja, er staat niet zoveel nieuws in ;) Maar het is allemaal waar. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je getrouwd bent met iemand die niet je beste vriend/vriendin is, dat iemand anders meer van je weet dan je levenspartner.
Nahja dat kan dus blijkbaar wel, je kunt dus blijkbaar alleen koers varen op verliefdheid (maar die gaat over)
En ik denk gezien alle huwelijken die stranden op grond van hij/zij heeft een ander, dat gebeurd ook niet van de ene op de andere dag, zodat het kan zijn dat je 'nieuwe' maatje meer weet dan je huwelijkspartner.

André

Berichtdoor André » 12 mar 2007 20:09

MissF schreef:Ik heb het even vluchtig gelezen, maar ik ben het er niet helemaal mee eens. Ik ken gelukkig genoeg echtparen die dolgelukkig EN verliefd zijn met elkaar.
Mijn ouders waren gister 25 jaar getrouwd, en nog even of zelfs gelukkiger dan toen ze trouwden. Ik ken ook genoeg mensen in het verzorgingshuis die gelukkig hun 60e huwelijks jubileum vierden.
Tuurlijk moet je realistisch blijven. Een huwelijk is niet altijd vrede. En daarom ben ik zo blij dat wij in onze verkeringstijd al de nodige strubbelingen hebben gehad, zodat we daar op een goede en verantwoorde (met GOD!) manier mee om kunnen gaan als we getrouwd zijn.
Dat vind ik echt het belangrijkste, samen met God een huwelijk aangaan, en dat moet je in je verkeringstijd zeker al leren, om met zijn drieen die realtie aan te gaan, niet met zijn tweetjes...

Maar verder een mooi stuk!
Oké dan gaat het om mensen van 1 en 2 generaties eerder. Kijk wat er op TV (MTV, TMF etc.) te zien is over bijvoorbeeld kleding van m/v. Onlangs wist een vrouw mij precies te vertellen wat mannen mooi vinden. En ze kleedde zich daar ook naar, toen ik zei dat ik het helemaal niet mooi vond begreep ze me niet. Toen ik haar vertelde dat je door o.a. de TV wordt wijsgemaakt wat mannen mooi horen te vinden volgde er een stilte...
Als je daar dus nog even iets dieper op doorgaat zouden mensen dus verliefd kunnen worden op de 'buitenkant' van een m/v en dat is nu nét de bedoeling van een huwelijk niet.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 12 mar 2007 22:56

Luther zei eens tegen zijn vrouw: 'Ik houd van je omdat ik met je getrouwd ben'. Best een goeie, vind ik eigenlijk...

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 13 mar 2007 00:46

Haai schreef:Luther zei eens tegen zijn vrouw: 'Ik houd van je omdat ik met je getrouwd ben'. Best een goeie, vind ik eigenlijk...


Ik zou zeggen: 'Ik trouw met je, omdat ik van je hou.' :-s

Technico

Berichtdoor Technico » 13 mar 2007 02:56

Ik ben het met MissF en Smurffie eens. Het artikel is wat aan de eenzijdige kant hoor. Ik vind de inhoud niet echt met de titel stroken. Niet verliefd, gelukkig getrouwd. Niets op tegen. Maar van het 'gelukkig' getrouwd zijn zie ik niet zoveel terug in het artikel.
Ik denk overigens wel dat er waardevolle dingen in staan. Liefde is investeren, egoisme afleren, etc. Dat vriendschap een goede basis is.

Om even een stelling uit te lichten:

'Passie is geen goede basis voor een huwelijk.'
Nee, ik zou passie niet de boullion voor de soep noemen, maar het zijn mijns inziens toch net even die gehaktballetjes die het dé soep maken tegenover een cup-a-soupje. Neemt niet weg dat het gewoon dom is om water met ballen te consumeren. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 13 mar 2007 05:15

Liefde is geen seks alleen , seks alleen is geen liefde.

Liefde is elkaar durven vertrouwen en dingen aan elkaar durven toe te vertrouwen. Zonder wederzijds
vertrouwen kan er geen sprake van liefde zijn. Ware liefde onstijgt boven alles uit.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mar 2007 10:49

Ze volgden een ontdekkende huwelijkscursus en zagen dat het anders kan. Maar het lukt ze niet het geleerde vast te houden. Ze zouden avonden vrij maken voor elkaar, maar dat komt er niet van. Ze zouden meer complimentjes geven, maar die komen zo gemaakt over. Ze zouden elkaar dienen, maar willen vooral zelf gediend worden. Ze zouden meer praten, maar zij gaat liever naar een vriendin dan naar hem. ,,Het zijn allemaal dingen die je moet doen omdat het goed is voor de ander'', zegt Lyanne. ,,Geven is het belangrijkste, maar we willen liever nemen'', zegt Alfred. 'Als je gelukkig wilt worden, trouw dan niet. Als je de ander gelukkig wilt maken, trouw dan', haalt Lyanne aan. Egoïsme blijkt hun grootste vijand. Hij: ,,Ik wil best een ontbijtje op bed.'' Zij: ,,Dat wordt nooit wat.'' Hij: ,,Weet ik, maar ik dacht: ik probeer het toch even.''

Tsja, ik weet niet in hoeverre dit allemaal met egoïsme te maken heeft dat ieder mens in zich zou moeten zien te doden. Ik denk eigenlijk eerder aan een gebrek aan liefde want als je van iemand houdt geef je net zo graag als dat je krijgt, alhoewel die twee wel in balans moeten zijn.

En over dat je partner je beste vriend(in) zou moeten worden.. ik denk eerder dat die het al zou moeten zijn.

André

Berichtdoor André » 13 mar 2007 13:30

Aragorn schreef:
Ze volgden een ontdekkende huwelijkscursus en zagen dat het anders kan. Maar het lukt ze niet het geleerde vast te houden. Ze zouden avonden vrij maken voor elkaar, maar dat komt er niet van. Ze zouden meer complimentjes geven, maar die komen zo gemaakt over. Ze zouden elkaar dienen, maar willen vooral zelf gediend worden. Ze zouden meer praten, maar zij gaat liever naar een vriendin dan naar hem. ,,Het zijn allemaal dingen die je moet doen omdat het goed is voor de ander'', zegt Lyanne. ,,Geven is het belangrijkste, maar we willen liever nemen'', zegt Alfred. 'Als je gelukkig wilt worden, trouw dan niet. Als je de ander gelukkig wilt maken, trouw dan', haalt Lyanne aan. Egoïsme blijkt hun grootste vijand. Hij: ,,Ik wil best een ontbijtje op bed.'' Zij: ,,Dat wordt nooit wat.'' Hij: ,,Weet ik, maar ik dacht: ik probeer het toch even.''

Tsja, ik weet niet in hoeverre dit allemaal met egoïsme te maken heeft dat ieder mens in zich zou moeten zien te doden. Ik denk eigenlijk eerder aan een gebrek aan liefde want als je van iemand houdt geef je net zo graag als dat je krijgt, alhoewel die twee wel in balans moeten zijn.

En over dat je partner je beste vriend(in) zou moeten worden.. ik denk eerder dat die het al zou moeten zijn.
Het is een wat 'not done' argument (ben iets ouder dan jij) maar ik heb vaak een andere basis voor een huwelijk gezien dan vriendschap, ook horen uitspreken trouwens met een 'glashard' gezicht.
Maargoed blijkbaar ziet niet iedereen de gevolgen van een wankele basis in.
Je hoort dan van die 'enge' dingen als: uitstraling, goed verzorgd eruit zien, als we eenmaal getrouwd zijn gaat dat wel over, het ouderlijk huis zat zijn etc.

Ik weet, het klinkt ongeloofwaardig, maar ik kan je namen geven van de reeds 'ontplofde' relaties, incl. de hiervoor genoemde voorbeelden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mar 2007 13:36

Oh, ik geloof je gelijk hoor. :) Ik zei dan ook dat het zo 'zou moeten zijn', niet dat het in de regel zo is.

André

Berichtdoor André » 13 mar 2007 13:48

Aragorn schreef:Oh, ik geloof je gelijk hoor. :) Ik zei dan ook dat het zo 'zou moeten zijn', niet dat het in de regel zo is.
:)~] eerst maar dan. 8)

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 13 mar 2007 17:36

Smurffie schreef:
Haai schreef:Luther zei eens tegen zijn vrouw: 'Ik houd van je omdat ik met je getrouwd ben'. Best een goeie, vind ik eigenlijk...


Ik zou zeggen: 'Ik trouw met je, omdat ik van je hou.' :-s


Natuurlijk, ik ben blij dat ik getrouwd ben met de man waarvan ik houd, maar nu ik getrouwd ben is het (omdat ik getrouwd ben met hem) ook mijn plicht om van hem te houden.

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 13 mar 2007 17:46

Haai schreef:
Smurffie schreef:
Haai schreef:Luther zei eens tegen zijn vrouw: 'Ik houd van je omdat ik met je getrouwd ben'. Best een goeie, vind ik eigenlijk...


Ik zou zeggen: 'Ik trouw met je, omdat ik van je hou.' :-s


Natuurlijk, ik ben blij dat ik getrouwd ben met de man waarvan ik houd, maar nu ik getrouwd ben is het (omdat ik getrouwd ben met hem) ook mijn plicht om van hem te houden.


Ik heb persoonlijk een hekel aan verplichtingen. Als het aanvoelt als een verplichting..eh..volgens mij zit er dan iets niet helemaal snor 8-[


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten