Calvijn legt het als volgt uit:
A declarer of new devils. They do not take devils [deities] in evil part, as the Scripture useth to do; but for the lesser gods or angels, who they thought were in the midst between the highest God and men, whereof Plato maketh mention oftentimes. As touching the sum of the matter, we must note that those things which Paul spake concerning Christ and the resurrection seemed to them to be new devils. Whence we gather, that our faith is principally distinguished and discerned from the superstitions of the Gentiles by these marks; because it setteth forth Christ to be the sole Mediator; because it teacheth us to seek for salvation only at his hands; because it commandeth us to seek remission of our sins in his death, whereby we may be reconciled to God; because it teacheth that men are renewed and fashioned again by his Spirit, who were before profane, and slaves to sin, that they may begin to live righteously and holy. Again, because from such beginnings as do plainly declare that the kingdom of God is spiritual, it lifteth up our minds at length unto the hope of the resurrection to come. For as concerning other things, though the philosophers do not reason purely, yet they say somewhat. Yea, they speak much concerning eternal life and the immortality of the soul; but as touching faith, which showeth free reconciliation in Christ; and regeneration, whereby the Spirit of God doth restore in us the image of God; concerning calling upon God, and the last resurrection, not a word.
Kortom: in de ogen van de Grieken leek het of Paulus sprak over de mindere goden of engelen die tussen God en de mensen in stonden. Misschien kregen ze dat idee ook wel, omdat Paulus het over Jezus had, die uiteraard ook mens is. De gedachte aan een halfgod zal dan misschien wel in hun gedachten opgekomen zijn. Het antwoord van Paulus gaat dan ook over de enig ware God die hemel en aarde gemaakt heeft en die die wereld zal oordelen door een Man, die Hij uit de doden heeft opgewekt. Een scherper contrast met de Griekse theologische en filosofische opvattingen is niet mogelijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)