De Kinderopvang

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 feb 2007 13:48

Even voor de duidelijkheid: ik heb juist heel veel bewondering voor degenen die het aandurven om kinderen op de wereld te zetten en op te voeden, vind het echt knap, want het lijkt me best moeilijk!

sela

Berichtdoor sela » 28 feb 2007 15:05

:P maar dat weten we toch..

rosekapje
Majoor
Majoor
Berichten: 1940
Lid geworden op: 24 dec 2003 15:12
Locatie: Oud-Alblas
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 28 feb 2007 19:30

Haai schreef:
jamillah schreef:Gelukkig hebben we de kinderbijslag nog... Nee, maar daar voed je een kind mee op.


Dat 'kindgebonden budget' waar SGP en CU voor pleiten is nog zo'n slecht idee niet denk ik....
http://www.sgp.nl/Page/nctrue/sp685/let ... index.html


Ik ben benieuwd of dat er ook daadwerkelijk komt. Het is toch nog alleen maar een voorstel of heb ik het mis?
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 28 feb 2007 19:37

Leuk al die verschillende reacties :wink:

Alleen....Ik bedoelde eigenlijk niet zozeer de PSZ, maar eigenlijk meer de KDV's! Hoe denken jullie daarover?
Vinden jullie het te duur? Vinden jullie het teveel? Enz....

Brand weer los 8)
Afbeelding

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 28 feb 2007 19:46

Ik las dus dat er verschillenden zijn die gaan werken als hun man thuis bij de kinderen is. Dat is natuurlijk een prima oplossing maar wat ik me dan afvraag is het volgende:

(een praktijkvoorbeeld uit mijn zeer naaste omgeving) Man komt thuis uit het werk, vrouw zit al te eten met de kinderen. Zodra hij thuis is, stapt zij op om te gaan werken. Wanneer spreken hun elkaar dan nog? Het is voor een man ook wel lekker als hij even rustig kan bijkomen en eten zonder gelijk alweer op en top op de kinderen te letten. Het is in dat huwelijk dan ook niet goed gegaan. Misschien waren ze evengoed wel uit elkaar gegaan, dat kan natuurlijk altijd. Ik heb echt al meerdere keren gezien, ook bij echtparen zonder kinderen die veel werkten, dat hun huwelijk eraan ging. Ze hadden bijv. een collega waar ze zo goed mee konden praten en huppekee, vreemd gaan enz.

Er werd ook nog ergens gepost over de duizenden euro's die kinderen per jaar kosten. Toch geloof ik wel dat het aardig in die richting komt. Elk kwartaal krijgen wij ongeveer E750,-- kinderbijslag en dat is ongeveer op aan het einde van het kwartaal aan zwemles, kleding, luiers enz. Dat is toch al 3000 per jaar. Nu ik dit opschrijf schrik ik er zelf ook wel van. Dan heb ik er nog geen eten en drinken, benzinegeld voor naar zwemles te rijden, verjaardagskadootjes als ze bij vriendjes op feestjes gaan, (zakgeld krijgen ze nog niet eens) bij opgeteld. Ik houd de kinderbijslag apart voor uitgaven aan kinderen. Misschien geef ik daardoor meer uit aan kleding enz. Ze hebben in elk geval allemaal een flinke voorraad kleding (en ikzelf ook :mrgreen: )

rosekapje
Majoor
Majoor
Berichten: 1940
Lid geworden op: 24 dec 2003 15:12
Locatie: Oud-Alblas
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 28 feb 2007 19:55

Wij hebben er dan ook voor gekozen dat ik niet 's avonds en in het weekend gaan werken. Want wij hebben dan ook zoiets van wanneer zie en spreek je elkaar dan nog.

Maar Annet, dat geld is toch ook bedoeld voor de kinderen? Dus dat geeft toch ook niet dat dat aan het eind van de rit op is. en als je dat bedrag verdeelt over 4 kinderen, dan valt het op jaarbasis mi ook nog wel mee. Etenskosten reken ik trouwens niet mee, hij eet gewoon met de pot mee en dat scheelt mij weer eten weggooien. Dat kost nu nog niks.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

sela

Berichtdoor sela » 28 feb 2007 20:01

Dippie schreef:Leuk al die verschillende reacties :wink:

Alleen....Ik bedoelde eigenlijk niet zozeer de PSZ, maar eigenlijk meer de KDV's! Hoe denken jullie daarover?
Vinden jullie het te duur? Vinden jullie het teveel? Enz....

Brand weer los 8)


maak gebruik van een oppasmoeder bij vergaderingen en overlegjes enzo dat is zo'n 3 tot 5 keer per week.
verder werk ik altijd en met noes in de buurt. zolang dat nog lukt. en dan zie ik wel weer verder. gelukkig kan ze zich fantastisch vermaken.
ik heb niet gekozen voor een kdv omdat de tijdstippen waarop ik echt oppas nodig heb nogal onregelmatig zijn. met deze oppasmoeder is alles wat flexibeler te regelen.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 28 feb 2007 20:06

Mag ik de brutale vraag stellen wat je voor werk doet Sela? Ideaal toch als je Noes in de buurt kan houden zo. En een oppasmoeder is ook ideaal. Ik heb daar mijn schoonzusje voor, en andersom. Maar alleen als een van ons boodschappen gaat doen ofzo. En zelfs dat probeer ik het liefst 's avonds te doen. Zodat ik me niet bezwaard voel oppas te vragen als het ècht eens nodig is..

sela

Berichtdoor sela » 28 feb 2007 20:27

ik ben 'zelfstandig ondernemer'.

Gebruikersavatar
Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1171
Lid geworden op: 28 dec 2005 10:27
Locatie: ijsselmuiden/utrecht

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 28 feb 2007 20:33

sela schreef:
Dippie schreef:Leuk al die verschillende reacties :wink:

Alleen....Ik bedoelde eigenlijk niet zozeer de PSZ, maar eigenlijk meer de KDV's! Hoe denken jullie daarover?
Vinden jullie het te duur? Vinden jullie het teveel? Enz....

Brand weer los 8)


maak gebruik van een oppasmoeder bij vergaderingen en overlegjes enzo dat is zo'n 3 tot 5 keer per week.
verder werk ik altijd en met noes in de buurt. zolang dat nog lukt. en dan zie ik wel weer verder. gelukkig kan ze zich fantastisch vermaken.
ik heb niet gekozen voor een kdv omdat de tijdstippen waarop ik echt oppas nodig heb nogal onregelmatig zijn. met deze oppasmoeder is alles wat flexibeler te regelen.


knap hoor :)
Mijn schoonzus werkt ook thuis, met haar kinderen in de buurt dus. Maar die vind het best lastig in periodes waarin ze het heel erg druk heeft. Dan kan ze het niet zo regelen dat ze alleen werkt wanneer de jongste/oudste slaapt bijvoorbeeld. Vaak zorgt ze dan voor oppas: ik kom, of mijn ouders of haar ouders.

sela

Berichtdoor sela » 28 feb 2007 20:37

het scheelt natuurlijk wel dat het er maar 1 is. denk ik.

Gebruikersavatar
Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1171
Lid geworden op: 28 dec 2005 10:27
Locatie: ijsselmuiden/utrecht

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 28 feb 2007 20:41

ja denk ik ook. Met 2 heb je het wel drukker, vindt ze zelf ook.
En ze houdt er niet van om kinderen in de box te doen, misschien scheelt dat ook.
Ach, ze redt het prima op zich, alleen had ze pas een hele drukke periode, er moesten een paar opdrachten af. Er was toen bijna elke dag wel iemand om op de kinderen te letten. En toen had ze het gevoel dat ze haar kinderen haast niet zag, omdat ze steeds in haar kamer moest werken. Daar staat tegenover dat ze het regelmatig ook wel rustig heeft, zodat ze meer 'thuismoeder' is.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 28 feb 2007 22:41

Dippie schreef:Alleen....Ik bedoelde eigenlijk niet zozeer de PSZ, maar eigenlijk meer de KDV's! Hoe denken jullie daarover?
Vinden jullie het te duur? Vinden jullie het teveel? Enz....


Wij maken geen gebruik van KDV dus ik weet er niets over te zeggen. Wat ik er wel eens over gelezen heb is bijv. dat het ontzettend duur is. Mij persoonlijk lijkt het niets om mijn kind daarheen te brengen al weet ik niet goed te onderbouwen waarom. Gewoon een gevoel. Een leidster voelt mijn kind vast niet zo goed aan als ik. Vind mijn kind vast niet zo lief als dat ik het vind. En eigenlijk zou ik het ook weer geen prettig idee vinden als een voor mij vreemde leidster met mijn kind knuffelt.

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 28 feb 2007 23:02

*Annet* schreef:
Dippie schreef:Alleen....Ik bedoelde eigenlijk niet zozeer de PSZ, maar eigenlijk meer de KDV's! Hoe denken jullie daarover?
Vinden jullie het te duur? Vinden jullie het teveel? Enz....


Wij maken geen gebruik van KDV dus ik weet er niets over te zeggen. Wat ik er wel eens over gelezen heb is bijv. dat het ontzettend duur is. Mij persoonlijk lijkt het niets om mijn kind daarheen te brengen al weet ik niet goed te onderbouwen waarom. Gewoon een gevoel. Een leidster voelt mijn kind vast niet zo goed aan als ik. Vind mijn kind vast niet zo lief als dat ik het vind. En eigenlijk zou ik het ook weer geen prettig idee vinden als een voor mij vreemde leidster met mijn kind knuffelt.


Okee! Tjah, dat zal het moeder instinkt zijn :wink: De meeste ouders vinden het ok moeilijk, vooral de eerste paar keren. Maar hoe meer de kinderen gewend zijn, hoe beter het afscheid dan ook gaat en hoe geruster de ouders dan de kinderen achterlaten.
Voor jou is in het betgin de leidster vreemd, maar als het goed is bouw je een band met haar op, dus dan zal je het juist ene prettig idee vinden dat de leidsters met jouw kind ana het knuffelen zijn :wink:
Afbeelding

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 28 feb 2007 23:51

Volgens mij valt het met de kosten van kinderopvang nog wel mee.. Een kinderdagverblijf rekent 5 á 6 euro per uur, waarvan de ouders 1/3 deel + een inkomensafhankelijk deel terugkrijgen van de Belastingdienst. Nu zijn er dus verschillende politieke partijen (en het idee krijgt steeds meer aanhang) die willen dat iedere ouder een kindgebonden budget krijgt waarmee de ouders dan zelf kunnen bepalen of en hoe ze kinderopvang willen regelen (daar mag je dan dus ook je oppasbuurvrouw van betalen, nu is er voor die onofficiele opvang geen regeling)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten