De Kinderopvang

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

De Kinderopvang

Berichtdoor Dippie » 23 feb 2007 23:03

Ik weet niet helemaal of het in dit topic thuis hoort, maar omdat het hier ook al over moedergevoelens en zwanger zijn gaat, heb ik het hier geplaatst.

Hoe denken jullie (ouders) over de kinderopvang?
Als jullie werken, breng je je kind dan bij een opa/oma/oppas, of gaat het naar een kinderdagverblijf?
Zo ja, waarom heb je deze keuze gemaakt? En zo nee, waarom niet?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
PeterE
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 jan 2005 21:20
Locatie: Delft

Berichtdoor PeterE » 23 feb 2007 23:11

Mijn kinderen gingen 2 dagen per week naar de opvang. Dat vonden ze zelf erg leuk. Vanwege de andere kinderen die ze daar ontmoeten en de goede begeleiding/sfeer.

De keuze om niet meer dan 2 dagen te nemen was een bewuste. Dit is nog goed voor hun ontwikkeling. Een aanvulling op hun tijd in huis. Maar je neemt geen kinderen om ze meer uit dan thuis te hebben.
Een alternatief bij familie was in ons geval niet mogelijk omdat die te ver weg wonen.

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 23 feb 2007 23:37

PeterE schreef:Mijn kinderen gingen 2 dagen per week naar de opvang. Dat vonden ze zelf erg leuk. Vanwege de andere kinderen die ze daar ontmoeten en de goede begeleiding/sfeer.

De keuze om niet meer dan 2 dagen te nemen was een bewuste. Dit is nog goed voor hun ontwikkeling. Een aanvulling op hun tijd in huis. Maar je neemt geen kinderen om ze meer uit dan thuis te hebben.
Een alternatief bij familie was in ons geval niet mogelijk omdat die te ver weg wonen.


Oke, 2 dagen is inderdaad erg leuk voor een kind, en ook goed! Fijn dat je iig goede ervaringen hebt met de begeleiding, want dat is erg belangrijk!
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 feb 2007 00:43

Opa's en oma's zorgen tegenwoordig vaak voor hun kleinkinderen, maar ik vind dat opa en oma gewoon gezellig moeten zijn. De ouders voeden op, opa en oma mogen hun kleinkinderen lekker verwennen.

Kinderopvang: 2 of 3 dagen lijkt me prima, als 't meer wordt dan is het kind haast vaker in de opvang dan bij de ouders.

*Girly*
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 feb 2007 20:40
Locatie: overijssel

Berichtdoor *Girly* » 24 feb 2007 09:19

m'n oom en tante zijn na 12 jaar kinderloos geweest te zijn, nu zwanger. zijn er heeel blij mee, maarrrr als straks het kindje is geboren (als alles goed mag gaan) moet het kindje 3 of 4 dagen naar kinderdagverblijf o.i.d.
dat vind ik dan zó raar...je wilt zó graag een kind, maar dan stop je het wel 3/4 dagen in een kinderdagverblijf?!?!
en als ze nou anders niet rond konden komen met geld ofzow, oke...maar geld hebben ze zat.... :|

Gebruikersavatar
liisje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 jun 2006 16:18
Locatie: ergens in gelderland
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 24 feb 2007 09:47

ik ben bewust thuis voor mijn kinderen de oudste (3,5) gaat wel 2 ochtenden per week naar de peuterspeelzaal voor contact met leeftijdsgenootjes.
de jongste is nog net 1 en is dan ook lekker thuis.

neemt niet weg dat als ze 4 zijn en ze naar school gaan ze daar 3 dgn over gaan blijven zodat ik weer kan werken (na schooltijd hoop ik weer thuis te zijn)

maar wij hebben het echt niet breed maar toch bewust gekozen om de eerste 4 jaar thuis te zijn voor elk kind.
geloven is op jezus vertrouwen!
ook als je hem niet begrijpt.

sela

Berichtdoor sela » 24 feb 2007 10:17

persoonlijk vind ik het soms best verwonderlijk dat meiden stoppen met wat ze tot dan toe gedaan hebben als ze moeder worden.

dat lijkt me interessant om beter te begrijpen.
wat zijn jullie gevoelens daarover? of gedachten?
mis je dat van daarvoor dan niet?

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 24 feb 2007 10:47

Mijn mening is dat je geen kinderen hebt om ze fulltime in de creche te stoppen of bij oppas te brengen. Ik denk dat dat voor kinderen niet goed is. Bovendien lijkt me het jammer om zelf de ontwikkelingen niet mee te kunnen maken. Alle eerste dingen mis je, die maakt de oppas mee :?

Maar ik begrijp ook niet dat vrouwen gaan trouwen en dan gelijk een kind krijgen en dan ook gelijk helemaal stoppen met werken. Dag opleiding, dag werk! Vandaar dat wij er voor kiezen niet gelijk een kindje te krijgen.

Wat hierboven genoemd wordt: drie dagen werken als kindje naar de kleuterschool gaat en kindje dan drie keer laten overblijven, lijkt me echt geen probleem. Ikzelf zou dan ook wel ervoor kiezen om na school gewoon weer thuis te zijn.

Verder nog dit: ik was eens op een creche, nou als dat het beeld is van hoe alle creches zijn, dan wil je je kind daar nooit naartoe doen: het was er vies, het stonk, allemaal baby's met snotneuzen die niet werden afgeveegd, etc! Brrr, vieze bedoening. Maar wat me uberhaupt ranzig lijkt: zit een kindje in de box met zijn mond aan de rand en even later zit jouw kindje in dezelfde box met zijn mond aan dezelfde rand :roll: Lekker hygienisch...

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Berichtdoor paprikameisje2 » 24 feb 2007 11:04

rosalie83 schreef:M
Verder nog dit: ik was eens op een creche, nou als dat het beeld is van hoe alle creches zijn, dan wil je je kind daar nooit naartoe doen: het was er vies, het stonk, allemaal baby's met snotneuzen die niet werden afgeveegd, etc! Brrr, vieze bedoening. Maar wat me uberhaupt ranzig lijkt: zit een kindje in de box met zijn mond aan de rand en even later zit jouw kindje in dezelfde box met zijn mond aan dezelfde rand :roll: Lekker hygienisch...



krijgen ze weestand van!!!!


ik vind zelf... dat wanneer ik kinderen ehb... mijn huis kan openstellen voor kinderen die geen oppashebben... oppasouder of juist pleegzorg... lijkt me geweldig....

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 24 feb 2007 11:15

paprikameisje2 schreef:
rosalie83 schreef:Verder nog dit: ik was eens op een creche, nou als dat het beeld is van hoe alle creches zijn, dan wil je je kind daar nooit naartoe doen: het was er vies, het stonk, allemaal baby's met snotneuzen die niet werden afgeveegd, etc! Brrr, vieze bedoening. Maar wat me uberhaupt ranzig lijkt: zit een kindje in de box met zijn mond aan de rand en even later zit jouw kindje in dezelfde box met zijn mond aan dezelfde rand :roll: Lekker hygienisch...



krijgen ze weestand van!!!!

Kom op zeg, dit meen je toch zeker niet? Dus lekker aan laten kwijlen die kinderen, speelgoed niet meer schoonmaken, etc, want daar krijgen ze weerstand van!? :?

paprikameisje2 schreef:ik vind zelf... dat wanneer ik kinderen ehb... mijn huis kan openstellen voor kinderen die geen oppashebben... oppasouder of juist pleegzorg... lijkt me geweldig....

Als bij ons alles doorgaat zoals dat nu gepland is en wij over een paar jaar adoptiekindje(s) hebben, willen we ons huis ook openstellen voor pleegkinderen, maar dat heeft toch niets met het onderwerp van dit topic te maken?

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Berichtdoor paprikameisje2 » 24 feb 2007 11:20

rosalie83 schreef:
paprikameisje2 schreef:
rosalie83 schreef:Verder nog dit: ik was eens op een creche, nou als dat het beeld is van hoe alle creches zijn, dan wil je je kind daar nooit naartoe doen: het was er vies, het stonk, allemaal baby's met snotneuzen die niet werden afgeveegd, etc! Brrr, vieze bedoening. Maar wat me uberhaupt ranzig lijkt: zit een kindje in de box met zijn mond aan de rand en even later zit jouw kindje in dezelfde box met zijn mond aan dezelfde rand :roll: Lekker hygienisch...



krijgen ze weestand van!!!!

Kom op zeg, dit meen je toch zeker niet? Dus lekker aan laten kwijlen die kinderen, speelgoed niet meer schoonmaken, etc, want daar krijgen ze weerstand van!? :?

paprikameisje2 schreef:ik vind zelf... dat wanneer ik kinderen ehb... mijn huis kan openstellen voor kinderen die geen oppashebben... oppasouder of juist pleegzorg... lijkt me geweldig....

Als bij ons alles doorgaat zoals dat nu gepland is en wij over een paar jaar adoptiekindje(s) hebben, willen we ons huis ook openstellen voor pleegkinderen, maar dat heeft toch niets met het onderwerp van dit topic te maken?



dat eerste meen ik serieus!!!! als kinderen waterpokken hebben hoor je vaak ouders die zeggen dan druk ik mijn kleintje een dag bij jullie door de deur... hebben ze het weer gehad!!! tja.. als je je bijna gaat denken hoe goor dat is... heb je wel eens gedacht aan het knopje van de lift waar iedereen aan zit..... de een heft net met zn vinger in de neus gepeuterd en ga zo maar door...


waarom heeft dat niks met het onderwerp te maken.. ik mag dat toch best aangeven.. .dat ik mijn huis openspel voor kinderopvang???

k snap dat niet... t zal wel aan mij liggen...

Gebruikersavatar
liisje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 jun 2006 16:18
Locatie: ergens in gelderland
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 24 feb 2007 12:33

ik stel nu ook mijn huis open ben gastouder voor 2 a 3 dagen in de week.
ook dat wil ik weer niet elke dag doen omdat je anders zo druk bent dat je eigen kinderen er soms nog bij in kunnen schieten.


rosalie 83 schreef.
Maar ik begrijp ook niet dat vrouwen gaan trouwen en dan gelijk een kind krijgen en dan ook gelijk helemaal stoppen met werken. Dag opleiding, dag werk! Vandaar dat wij er voor kiezen niet gelijk een kindje te krijgen.

tja soms gebeurt dat gewoon dat er gelijk een kindje komt bij ons was dat ook het geval,
maar ja wat maakt het uit om: 1 eerst kindje(s) te krijgen en daarna weer te gaan werken!
of 2: eerst te gaan werken en dan een stop in te lassen om kinderen te "krijgen"

het feit blijfd dat je stopt met werken (in mijn geval dan.)
geloven is op jezus vertrouwen!

ook als je hem niet begrijpt.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 24 feb 2007 12:46

onze kinderen gaan niet naar de kinderopvang.. op zich heb ik niks op kinderopvang tegen, maar het voelt voor mij gewoon niet goed om ze weg te brengen...

ik ben van plan om na de bevalling als gastouder aan het werk te gaan.. zo komt er toch wat binnen, maar hoef ik mn kinderen niet weg te brengen...

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 24 feb 2007 13:04

Ik zou er niet aan moeten denken mijn kind voor twee dagen bij een ander te brengen (ik vind twee dagen werken het minimum om mijn werk goed te kunnen doen). Ik zou bang zijn zelf veel te veel te missen. Bovendien vind ik die tien weken verlof na de bevalling veel te kort. Wij hadden er dus voor gekozen dat ik helemaal zou stoppen met werken (en ik zie dit echt niet als 'zonde van mn opleiding' enzo, kan hier in mijn eigen tijd ook nog genoeg mee) Evt. zou ik dan op den duur wat in de avonduren kunnen gaan werken zodat ik mijn kind in ieder geval niet (of weinig) weg zou hoeven brengen. Maar die plannen staan nu dus noodgedwongen nog even in de ijskast...

De keuze om mijn kind(eren) niet weg te willen brengen maak ik wel meer op gevoel, al vind ik wel dat ouders het leeuwendeel van de opvoeding op zich moeten nemen, 4 of 5 dagen creche vind ik dus echt onverantwoord. En inderdaad: laat opa en oma lekker opa en oma blijven, die hebben al lang genoeg voor kinderen moeten zorgen.
Enne... ik ben blij dat mijn moeder er (bijna) altijd was als wij uit school kwamen, ik had er ook een vreselijke hekel aan als ik een keertje moest overblijven op school!

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 24 feb 2007 13:08

paprikameisje2 schreef:dat eerste meen ik serieus!!!! als kinderen waterpokken hebben hoor je vaak ouders die zeggen dan druk ik mijn kleintje een dag bij jullie door de deur... hebben ze het weer gehad!!! tja.. als je je bijna gaat denken hoe goor dat is... heb je wel eens gedacht aan het knopje van de lift waar iedereen aan zit..... de een heft net met zn vinger in de neus gepeuterd en ga zo maar door...

Ah kom op, dat meen je toch niet echt hè? Je gaat je kind toch niet bewust ziek laten worden??
Wat betreft liftknopje: daarom was ik ook altijd mijn handen regelmatig, in elk geval voordat ik iets ga eten, drinken of naar het toilet ga.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten