Erfzonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Erfzonde

Berichtdoor Optimatus » 21 feb 2007 10:48

Als ik het goed heb, heeft Augustinus het dogma van de erfzonde geformuleerd. Kan iemand me hier uitleggen op welke gronden hij dat heeft gedaan? Ik heb er naar gezocht, doch ik vond niets.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Hendrik
Mineur
Mineur
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 apr 2005 09:57

Berichtdoor Hendrik » 21 feb 2007 11:36

Onze dominee had er zondagmiddag nog een preek over.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 21 feb 2007 11:38

Je kunt dat ook zonder Augustinus wel concluderen:

Rom. 5:12 Daarom, zoals door één mens de zonde in de wereld is gekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood over alle mensen gekomen, in wie allen gezondigd hebben.
13 Want totdat de wet er kwam, was er wel zonde in de wereld. Zonde wordt echter niet toegerekend, als er geen wet is.
14 Toch heeft de dood geregeerd van Adam tot Mozes toe, ook over hen die niet gezondigd hadden met eenzelfde overtreding als Adam, die een voorbeeld is van Hem Die komen zou.
15 Maar het is met de genadegave niet zoals met de misdaad. Want als door de misdaad van de ene de velen gestorven zijn, veel meer is de genade van God en de gave door de genade die er is door de ene mens Jezus Christus, overvloedig geweest over de velen.
16 En het is met de gave niet zoals het was door de ene die zondigde. Want de veroordeling leidde wel uit één misdaad tot verdoemenis, maar de genadegave uit vele misdaden tot rechtvaardiging.
17 Want als door de misdaad van de ene de dood geregeerd heeft door de ene, veel meer zullen zij die de overvloed van de genade en van de gave van de gerechtigheid ontvangen, in het leven regeren door de Ene, namelijk Jezus Christus.
18 Zoals dus door één misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, zo komt ook door één rechtvaardiging de genade over alle mensen tot rechtvaardiging ten leven.
19 Want zoals door de ongehoorzaamheid van de ene mens de velen tot zondaars gesteld zijn, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van de Ene de velen tot rechtvaardigen gesteld worden.
20 De wet echter kwam er nog bij, opdat de misdaad zou toenemen ken waar de zonde is toegenomen, daar is de genade meer dan overvloedig geweest,
21 opdat, evenals de zonde als koning geheerst heeft tot de dood, zo ook de genade zou heersen door gerechtigheid tot het eeuwige leven, door Jezus Christus, onze Heere.

1 Kor. 15:17 En als Christus niet is opgewekt, is uw geloof zinloos, u bent dan nog in uw zonden.
18 Dan zijn ook zij die in Christus ontslapen zijn, verloren.
19 Als wij alleen voor dit leven op Christus onze hoop gevestigd hebben, zijn wij de meest beklagenswaardige van alle mensen.
20 Maar nu, Christus ís opgewekt uit de doden en is mde Eersteling geworden van hen die ontslapen zijn.
21 Want omdat dan de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de doden er door een mens.
22 Want evenals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.


De zonde is door Adam in de wereld gekomen en daar leven we in (dat moet je niet oppervlakkig opvatten, want we leven er ook uit). Deze hele wereld is verdoemelijk voor God (Rom. 3:19) Dat is heel kernachtig geformuleerd waarom Paulus in deze gedeelten de noodzaak van wedergeboorte en opstanding verdedigt: wie in Christus is, heeft deel aan eeuwig leven.

Augustinus kwam met zijn leer van de erfzonde in reaktie op de leer van Pelagius, die stelde dat de mens als onbeschreven blad in de wereld kwam. Duidelijk is, dat de mens vanaf het moment van de conceptie al bij Adam is ingedeeld en dat de menselijke natuur deel heeft aan de wereld zoals die sinds de val in het paradijs is. Om van die schuld af te komen, is niet wat oppoetswerk nodig van de huidige schepping, maar een nieuwe schepping, die in Christus aan het licht is gekomen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mariekje88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 560
Lid geworden op: 02 jan 2005 09:19
Locatie: Veen

Berichtdoor Mariekje88 » 21 feb 2007 12:32

Duidelijke teksten Elbert. Daarbij, ook David heeft het er al over in Psalm 51: 7 Ik was al schuldig toen ik werd geboren, al zondig toen mijn moeder mij ontving

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 feb 2007 12:38

Maar er zou een verschil zijn tussen erfzonde en erfschuld.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 21 feb 2007 20:05

de erfschuld is van vader op zoon en erfzonde is door de val van adam.

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 21 feb 2007 20:23

2. Ex 34,7
Die de weldadigheid bewaart aan vele duizenden, Die de ongerechtigheid, en overtreding, en zonde vergeeft; Die den schuldige geenszins onschuldig houdt, bezoekende de ongerechtigheid der vaderen aan de kinderen, en aan de kindskinderen, in het derde en vierde lid.

3. Num 14,18
De HEERE is lankmoedig en groot van weldadigheid, vergevende de ongerechtigheid en overtreding, Die den schuldige geenszins onschuldig houdt, bezoekende de ongerechtigheid der vaderen aan de kinderen, in het derde en in het vierde lid.

is wel hard dat als je opa een zonde begaan heeft jij er voor gestraft gaat worden.
maar is hetzelfde als adam wiens zonde we allen toegerekend krijgen dan heet het erfzonde idd.

Gebruikersavatar
GG-er
Verkenner
Verkenner
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 feb 2007 15:52

Berichtdoor GG-er » 21 feb 2007 21:07

goofy1978 schreef:2. Ex 34,7
Die de weldadigheid bewaart aan vele duizenden, Die de ongerechtigheid, en overtreding, en zonde vergeeft; Die den schuldige geenszins onschuldig houdt, bezoekende de ongerechtigheid der vaderen aan de kinderen, en aan de kindskinderen, in het derde en vierde lid.

3. Num 14,18
De HEERE is lankmoedig en groot van weldadigheid, vergevende de ongerechtigheid en overtreding, Die den schuldige geenszins onschuldig houdt, bezoekende de ongerechtigheid der vaderen aan de kinderen, in het derde en in het vierde lid.

is wel hard dat als je opa een zonde begaan heeft jij er voor gestraft gaat worden.
maar is hetzelfde als adam wiens zonde we allen toegerekend krijgen dan heet het erfzonde idd.

En deze tekst dan?
Ez.18:20
De ziel, die zondigt, die zal sterven; de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid des vaders, en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid des zoons; de gerechtigheid des rechtvaardigen zal op hem zijn, en de goddeloosheid des goddelozen zal op hem zijn.

Volgens mij hebben de aangehaalde teksten geen betrekking op de erfzonde, maar op de vloek van het verbreken van het verbond dat in het Oude Testament centraal staat. Wie het verbond verbreekt door wetten te overtreden en daarin volhardt, zal ongetwijfelt zijn nageslacht ook niet voorleven in het onderhouden van de wetten. Ook het onderwijs in de wetgeving zal eronder te lijden hebben. Na een aantal geslachten weet geen kind meer iets van Gods wetten. En toch zondigen ze ertegen, zonder te weten dat ze zondigen, zonder te weten dat de wetten ook een verzoeningsdeel bevatten. En dat zondigen van die kinderen, wordt de kinderen zelf toegerekend. Niet de zonden van hun vaderen. Daar betalen de vaderen zelf voor.

De erfzonde heeft betrekking op de menselijke natuur. Die is geneigd tot alle kwaad,dat wil zeggen, op het niet geven van eer aan God. Het kwade doen is alles doen wat de mens zelf wil. Om eigen eer, gewin enz.
De erfzonde als natuur van de mens erven alle nakomelingen omdat dat ook mensen zijn met dezelfde natuur.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 13 mar 2007 18:03

Rom. 5,12 is helemaal niet zo duidelijk als het lijkt. Er staat namelijk niet: "in wie (Adam) allen gezondigd hebben", maar "de dood is tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben".

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 mar 2007 20:06

Erfzonde bestaat niet.
Wij erven de zonden van Adam ook niet.
Door Adams val en zonden worden wij wel tot zondaars gesteld (Rom5:19).
Wij erven dus de smet (vuilheid, bezoedeling) der zonden (Job 14:4 Joh 3:16) onze geaardheid is besmet.

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 13 mar 2007 23:23

Jantjes schreef:Erfzonde bestaat niet.
Wij erven de zonden van Adam ook niet.
Door Adams val en zonden worden wij wel tot zondaars gesteld (Rom5:19).
Wij erven dus de smet (vuilheid, bezoedeling) der zonden (Job 14:4 Joh 3:16) onze geaardheid is besmet.

En dus erf je de zonde, erfzonde :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2007 08:08

Hm ja, of wij de zonden van onze ouders erven ofzo, ik weet niet hoe je dat moet zien. Maar we erven inderdaad wel de zonde in dit opzicht, dat iedereen die uit Adam geboren is, zondig is en zonde doet... op 1 na, Hij die ons verlost van de zonde.

Ook deze tekst wordt gebruikt der onderbouwing:

7 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen. (Ps 51)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 mar 2007 10:30

Bevlogen schreef:
Jantjes schreef:Erfzonde bestaat niet.
Wij erven de zonden van Adam ook niet.
Door Adams val en zonden worden wij wel tot zondaars gesteld (Rom5:19).
Wij erven dus de smet (vuilheid, bezoedeling) der zonden (Job 14:4 Joh 3:16) onze geaardheid is besmet.

En dus erf je de zonde, erfzonde :)

Nee (ik heb het nog verkeerd gezegd denk ik) ik wil zeggen dat wij met zonden geboren worden al tijdens onze eerste ontvangenis zoals wij armen en benen ontvangen zegmaar bij de geboorte. Wij worden dus niet met een specifieke zonden zoals bijvoorbeeld stelen van onze ouders besmet of belast. De woorden ‘besmet’ en ‘erfenis’ zien daar wel op en dat is fout.

Gebruikersavatar
Airke
Luitenant
Luitenant
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 sep 2002 17:01
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 14 mar 2007 12:09

Marnix schreef:Ook deze tekst wordt gebruikt der onderbouwing:

7 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen. (Ps 51)


Volgens mij is het wat problematisch om deze tekst aan te voeren als onderbouwing van de erfzonde. Je moet de achtergrond in de gaten houden, en die is dat de dichter van psalm 51 zich op dat moment enorm schuldig voelt.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 mar 2007 12:15

De grondbetekenis van het woord 'zonde' in de Bijbel is 'doelmissen'. In Richteren 20:16 lezen we van linkshandig krijgsvolk dat in staat was te slingeren met een steen "tot op een haar, zonder te MISSEN". In de grondtekst staat hier het gewone woord voor 'zondigen'.
In de traditionele theologie gaat men ervan uit dat de tegenstand van satan en de overtreding van Adam tegen Gods oorspronkelijke bedoeling ingingen. Als dit zo zou zijn dan heeft God dus Zijn doel gemist en is Hij in de fundamentele zin des woords een... zondaar.

God mist nooit Zijn doel. In Spreuken 16:4 lezen we: "de HERE heeft alles gemaakt voor Zijn doel, ja zelfs de goddeloze voor de dag des kwaads".

De gebruikelijke gedachte is dat God geboden en voorschriften aan Israël gaf om de zonde te verminderen. Maar in Romeinen 5:20 lezen we dat God de wet juist aan Israël gaf OPDAT de zonde ZOU TOENEMEN (zie de Staten Vertaling voor een correcte weergave). Heeft God dan de vermeerdering van de zonde op het oog? Inderdaad, maar niet als uiteindelijk doel. Want staat er in ditzelfde vers te lezen: "waar evenwel de zonde toenam is de genade meer dan overvloedig geworden". Zie daar Gods bedoeling met de zonde van de mens!

.
Laatst gewijzigd door Jantjes op 15 mar 2007 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten