Vermoeidheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Cornelius
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 dec 2004 17:44
Locatie: Lunteren

Vermoeidheid

Berichtdoor Cornelius » 19 feb 2007 23:27

Misschien ken je het lied "U zorgt voor heel de schepping", Opw. 521.
Daarin komt de volgende zin voor: "Ik ren naar U toe / als ik bang ben, of moe".
Mijn ervaring is juist dat als ik moe ben, het moeilijker wordt om naar God toe te gaan. Bidden kost energie.
Hoe kan de zinsnede uit het lied invulling krijgen?
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 19 feb 2007 23:31

verschilt per persoon denk ik...

God heb ik leren kennen in tijden van moeilijkheden. Daardoor weet ik erg goed dat ik juist in die tijden Hem nodig heb en daarom ga ik naar Hem toe.

In tijden dat het goed gaat ga ik meer op mijzelf vertrouwen en ga ik minder naar God toe.

Als ik echt doodmoe ben, ben ik liefst bij Hem.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
PeterE
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 jan 2005 21:20
Locatie: Delft

Berichtdoor PeterE » 21 feb 2007 21:32

Hoe wordt "moe" in dat lied bedoeld? Je lijkt ervan uit te gaan dat het fysiek moe zou zijn. Maar kan het ook meer psychisch bedoeld zijn als in "levensmoe zijn"?

Gebruikersavatar
Mariekje88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 560
Lid geworden op: 02 jan 2005 09:19
Locatie: Veen

Berichtdoor Mariekje88 » 22 feb 2007 09:54

Ik heb even het hele lied opgezocht. Soms handiger dan een los zinnetje:
U zorgt voor heel de schepping
en Uw hand vertroost mijn ziel.
Van de einden der aard'
tot het diepst van mijn hart
wordt Uw eeuwige trouw gezien.

U roept mij in uw liefde
om heel dicht bij U te zijn,
vol aanbidding,
want U schiep de mens
tot Uw eer en Uw heerlijkheid.

Ja Heer, ik ren naar U toe
als ik bang en of moe;
niet door kracht noch geweld,
maar door de Geest van Uw Zoon.
Ja Heer, ik loop, ik ren,
tot ik bij U ben
en tot ik leef
in de schaduw van Uw troon.

En tot ik leef in de schaduw,
ja, tot ik leef in de schaduw,
Heer, tot ik leef in de schaduw
van Uw troon
Mattheus 6:26, Spreuken 18:10, Zacharia 4:6


Als ik dit zo lees krijg ik meer het idee dat het over geestelijk moe zijn gaat, dan lichamelijk, inderdaad. Dan herken ik ook veel in wat MW schrijft..
Misschien dat dit ook wat met de loopbaan te maken heeft? Aangezien er staat

Gebruikersavatar
Ness
Luitenant
Luitenant
Berichten: 506
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:51
Locatie: Kunst, Cultuur & Muziek
Contacteer:

Re: Vermoeidheid

Berichtdoor Ness » 22 feb 2007 17:16

Cornelius schreef:Mijn ervaring is juist dat als ik moe ben, het moeilijker wordt om naar God toe te gaan. Bidden kost energie.
Hoe kan de zinsnede uit het lied invulling krijgen?

Klopt, helemaal als je je écht helemaal openstelt voor God en dus finaal door je knieën gaat... ik ken het, heb ME gehad.. Toch: bidden gééft ook energie, namelijk de kracht om door te gaan. Mijn geloof én het bidden zijn sterker geworden toen ik ME had... juist door het bidden.
RPG!
music is the art of living

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Berichtdoor AikonGirl » 23 feb 2007 14:39

Hier kan ik me helemaal in vinden:
mw schreef:God heb ik leren kennen in tijden van moeilijkheden. Daardoor weet ik erg goed dat ik juist in die tijden Hem nodig heb en daarom ga ik naar Hem toe.

In tijden dat het goed gaat ga ik meer op mijzelf vertrouwen en ga ik minder naar God toe.

Ik vind het dan ook een erg mooi lied.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Vermoeidheid

Berichtdoor Gerdien B. » 15 mar 2009 11:07

De vermoeidheid komt hier op moment erg bekend voor.
Om dan naar God toe te rennen is erg moeilijk. Ik geloof ook niet dat het zo werkt. Niet voor mij in ieder geval. Ik plof eerder als ware neer en God zoekt mij op, omdat Hij weet dat ik niet meer kan. (Al zouden de bergen wijken en de heuvels wankelen, mijn liefde zal nooit meer van jou wijken en mijn vredesverbond is onwankelbaar - zegt de HEER, die zich over je ontfermt. -- Jesaja 54:10)
Dat is voor mij de troost in moeilijke tijden. Ook al heb ik hem de afgelopen tijd bestookt met waarom vragen tot bijna scheldende kwaadheid toe (kon me nog net inhouden). Ook al ervaarde ik God niet dichtbij, op grond van Zijn woord en het vertrouwen wat je met elkaar opbouwt door het leven heen, weet ik dat Hij niet ver weg zal zijn. Nu begin ik weer wat moet en kracht te putten uit het geloof, maar van de week kon ik dat echt niet meer. Het lied van Reni en Elisa is mij op moment uit het hart gegrepen:

Hoe moet ik hiermee omgaan
Ik begrijp het doel hier niet van
God kunt U mij zeggen:
“Was dit volgens Uw plan?”
Ik voel me zo gebroken
Verscheurd door het verdriet
En eigenlijk vraag ik me af
Of U mijn pijn wel ziet.


Laat mij geloven dat ik op een dag
Weer zal lachen, weer zal leven
Dat er een tijd komt dat ik zal zien
Hoe Uw liefde mij heeft omgeven.

Hoe moet ik hiermee omgaan
Ik begrijp het doel hier niet van
God kunt U mij zeggen:
“Was dit volgens Uw plan?”
Ik voel me zo gebroken
Verscheurd door het verdriet
Maar help mij God U te vertrouwen
Al zegt mijn gevoel dat niet.

Help mij God U te vertrouwen
Ik weet dat U mij ziet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Vermoeidheid

Berichtdoor Cathy » 15 mar 2009 14:28

Sterkte meid.
Afbeelding
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Cornelius
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 dec 2004 17:44
Locatie: Lunteren

Re: Vermoeidheid

Berichtdoor Cornelius » 19 mar 2009 18:54

Hoi Gerdien,
Dat lied is voor mij ook best herkenbaar. En ook wat je schrijft dat je door lichamelijke of geestelijke vermoeidheid niet meer in staat voelt naar God toe te gaan (*Mariekje88: het lied gaat inderdaad ook over de loopbaan van Hebr. 12, zoals blijkt uit de Engelse versie, die ik onlangs hoorde), en neervalt waar je bent. Het gevaar is dan echter dat je door al tezeer bezig te zijn met overleven op korte termijn, de Here a.h.w. geen ruimte meer laat je weer op te zoeken. En dan is het eind echt zoek...
Ik hoop dat je spoedig zult ervaren dat God je niet vergeten is en je kracht geeft om door te gaan... Sterkte.

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

Re: Vermoeidheid

Berichtdoor gerritse » 07 mei 2009 21:13

Cornelius schreef:Misschien ken je het lied "U zorgt voor heel de schepping", Opw. 521.
Daarin komt de volgende zin voor: "Ik ren naar U toe / als ik bang ben, of moe".
Mijn ervaring is juist dat als ik moe ben, het moeilijker wordt om naar God toe te gaan. Bidden kost energie.
Hoe kan de zinsnede uit het lied invulling krijgen?


Dag Cornelius,

Bij het horen van deze liedtekst kwam direct een woord van Jezus in mijn gedachten, namel;ijk als weergegeven in Matth 11 v 28:
" Komt naar mij, jullie die vernoeid zijn en onder lasten gebukt gaat, dan zal ik jullie rust geven".

Het lied is dus eigenlijk een getuigenis van iemand, die Jezus' goede raad heeft gevolgd.

En nu schrijf jij heel tekenend:
" Wanneer ik bang ben en moe, dan heb ik geen energie om naar de Heer toe te rennen. "
Maar dat is je gevoel van energieloosheid.

De bijbel echter zegt in Habakuk 2 v 4:
"De rechtvaardige zal uit zijn geloof leven".

Gevoel is een functie van de ziel, geloof is een functie van de menselijke geest.

Bij pasbekeerden.....
ik zeg niet dat jij dat bent
...is die bekering in eerste instantie een zielenbeweging, een emotie, een gevoelskwestie
Wanneer de bekering door de onzichtbare vliezen, die ziel en menselijke geest scheiden, heenbreekt, dan krijgt het geloof een hechtere grondslag.
Volgens 1 Petrus 1 v 23 bewerkt bijbellezen met een toegenegen en voor 'het goede' openstaande hart de wedergeboorte. Daarna is de volgende stap de vervulling met de Heilige Geest. De Heilige Geest komt onze menselijk geest te hulp om alle onterechte emoties in de l ziel tot de orde te roepen.
Dan ontstaat de reactie:
"Ìk bén bang....ik ben moe...naar Jezus toe`.
Dan heerst het geloof zegenrijk over het gevoel, terwijl het voordien zo was, dat het gevoel verwarrend op het geloof inwerkte.

Ik wil je helemaal niet bedillen, Cornelius, ik wil je alleen maar helpen, je op je weg naar Jezus toe van dienst zijn.

`Want het pad van de rechtvaardige is als het glanzende morgenlicht, dat steeds helderder straalt tot de volle dag`,
(Spreuken 4 v 8).

Daag
Ger
Laatst gewijzigd door gerritse op 09 mei 2009 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cornelius
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 dec 2004 17:44
Locatie: Lunteren

Re: Vermoeidheid

Berichtdoor Cornelius » 09 mei 2009 16:33

Dag Ger,

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt, maar in elk geval bedankt voor het meedenken.
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

Re: Vermoeidheid

Berichtdoor gerritse » 09 mei 2009 20:14

Dag Cornelius,

Jij zegt, dat je me niet precies begrijpt.
Misschien is iets van dat niet begrijpen ontstaan, doordat ik ergens een storende fout maakte.

Ik schreef:
"Ik zeg jij dat bent".

Dat moest zijn:
Ïk zeg niet, dat jij dat bent".

De fout is inmiddels hersteld.

Nog eens: de bedoeling van mijn schrijven was een oproep aan Christenen om vooral door te gaan in het geloof. Het is in de ziel begonnen als een emotie, een gevoelszaak, maar het moet een zaak worden van het meest innerlijke van de mens, de menselijke geest. Dan pas wordt het geloof hechter verankerd en ben je beter in staat om geestelijke en zelfs lichamelijke vermoeidheid te bestrijden.

Zo wat duidelijker...?

Ger

Gebruikersavatar
Cornelius
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 dec 2004 17:44
Locatie: Lunteren

Re: Vermoeidheid

Berichtdoor Cornelius » 11 mei 2009 07:12

Jawel.
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

Brenn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2010 20:04

Re: Vermoeidheid

Berichtdoor Brenn » 31 jul 2010 23:12

gerritse schreef:
Bij het horen van deze liedtekst kwam direct een woord van Jezus in mijn gedachten, namel;ijk als weergegeven in Matth 11 v 28:
" Komt naar mij, jullie die vernoeid zijn en onder lasten gebukt gaat, dan zal ik jullie rust geven".



In Jesaja (geloof ik) staat ook: Wie vertrouwd op de Heere slaat zijn vleugels uit als een arend. Hij loopt maar wordt niet mat, hij rent maar wordt niet moe. (citaat kan afwijken van de echte tekst maar strekking is het zelfde). Vind het altijd nogal zwak om bijbelteksten zo te gebruiken. Ik ben zelf al heel lang moe
(tien jaar) zonder aanwijsbare medische reden. Jezus wil mij geestelijk rust geven, dat geloof ik zeker! Lichamelijk ben ik bang dat ik moet wachten tot ik dit aardse leven verlaten heb.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Vermoeidheid

Berichtdoor TheKeimpe » 02 aug 2010 15:30

Brenn, twee kanten: sluit niet uit dat onze Heere ook nu nog wonderen kan doen! Hij is niet veranderd! Anderzijds ben ik met je eens dat het geen garantie is dat Hij ook nu al onze moeiten weg zal nemen. Maar weet: "God zal alle tranen van hun ogen afwissen." (Naar Jesaja en 2x in Openbaring)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten