Strijd van het geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 19 sep 2007 07:47

En als je aan het bestaan van God twijfelt, geloof je dan wel in iets/iemand anders? Of denk je dat er helemaal niets bestaat hierna..


Zo had ik het nog nooit bekeken. Nee ik geloof niet in iets anders.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

viola
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 aug 2006 19:04
Locatie: staphorst

Berichtdoor viola » 21 sep 2007 20:10

GeeruQu schreef:The Engineer: Blijf vertrouwen was ooit iets wat ze tegen mij zeiden (zie bovenaan topic), en dat wil ik nu aan jou doorgeven. Ik deed het, en zie, mijn geloof is groot. Op het moment is er een zware last te dragen, maar door mijn geloof heb ik die overgegeven aan God.

Waarom vragen zijn altijd lastig, ik heb ze ook niet beantwoord gekregen. Maar ik kreeg wel verhoring op mijn gebeden, elke dag weer. Want elke dag heb ik brood. Ik vraag om brood, ik krijg brood. Ook al is het normaal dat je brood krijgt. Dat vinden wij, maar zijn er niet genoeg mensen die geen brood krijgen?

Maar 1 vraag: Waarom God alles toelaat, die herken ik. God laat dingen toe, om jou dingen te laten zien, tenminste, zo heb ik het ervaren..


Wat mooi dat je je zware last mag overgeven aan God. Wat heerlijk om dan als een kind te mogen vertrouwen dat Vader het voor je draagt.

Waarom vragen. Ja die ken ik ook. Rechtstreeks antwoord heb ik ook niet gekregen. Maar wanneer ik deze vragen voor God uitspreek in het gebed,
troost Hij mij! Hij kent onze pijn en het verdriet en moeten niet alle dingen meewerken ten goede voor degenen die God liefhebben?

Inderdaad, als ik terug kijk, wat heb ik Hem meer mogen leren kennen en liefhebben juist door een moeilijke weg waarin ik heb ervaren zonder Hem geen stap te kunnen doen.
U bent mijn schuilplaats...

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Strijd van het geloof.

Berichtdoor cornelis » 21 sep 2007 21:05

De Bijbel heeft het over Strijd de goede strijd van het geloof.
Geen strijd,dan ook geen geloof.
Ik moet nog wel eens denken,
Aan die oude ds.
Die eens aan iemand vroeg:
Heb u ooit wel eens getwijfeld over het geloof.
Waarop de man sprak,ds nooit.
Toen sprak de predikant:ga dan naar huis om je geloof te zoeken.
Al zijn er enkele tien talle jaren verstreken,toen ik het voor het eerst hoorde,ik denk er nog vaak aan.
Ook denk ik aan een predikant,die eens sprak tegen een groep nieuwe lidmaten:
Welkom in de strijd.
Zelf heb ik ervaren,als je er mee naar God gaat,dan kom je er steeds beter uit de strijd,dan je er in ben gegaan.
Maar betrek de Here God er wel altijd bij.
Want er staat toch in een brief van Paulus,dat de mens nooit boven vermogen verzocht wordt.
Altijd geef Hij toch kracht naar kruis.
Een hartelijke groet van Cornelis.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Strijd van het geloof

Berichtdoor Boekenlezer » 22 okt 2007 21:03

GeeruQu schreef:De laatste tijd heb ik vooral de strijd ervaren van het geloof en weet echt niet hoe ik hier goed mee om kan gaan. Oké, bidden tot God, praten met Hem.. maar toch..
Als dit geloven is, als dit nou alles is, dan kan ik het zo niet langer volhouden..
Jullie hebben vast wel eens dit meegemaakt.. Hoe hebben jullie dit ervaren?

't Is natuurlijk niet leuk, maar het schijnt er wel een goed teken van te zijn dat je geloof echt is. Mensen met een onecht geloof worden niet aangevallen door de duivel.
Ik weet hier nog wel een boek over: Welkom in de strijd van ds. R. van Kooten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
phox
Sergeant
Sergeant
Berichten: 444
Lid geworden op: 24 dec 2004 17:19
Locatie: Waalwijk

Berichtdoor phox » 01 dec 2007 19:16

Periodes van strijd zijn niet makkelijk, maar wat ik nog veel erger vind, zijn periodes waarin je het strijden moe bent. Dat je het gewoon hypocriet van jezelf gaat vinden om nog te bidden en in de Bijbel te lezen (en dat dus ook wel eens voor kortere of langere tijd nalaat).

Aan de ene kant ervaar ik in zulke perioden nog wel het gevoel: Okee, ik kan het inderdaad niet zelf en wat is het dan toch goed dat Jezus voor mijn zonden betaald heeft. En misschien dat ik zulke perioden ook wel nodig heb om me daar weer even bij stil te zetten, omdat je dat zo makkelijk dreigt te vergeten als het allemaal wel op rolletjes loopt.

Maar aan de andere kant loop ik dan rond met òf een enorm schuldgevoel over mijn gedrag, òf een enorme onverschilligheid (want hoe bont ik het ook maak, het offer van Jezus is toch volkomen).

En dat laatste gevoel is dan nog het ergste van de twee, omdat je heel goed weet dat de Bijbel deze gedachtegang heel resoluut tegenspreekt. Maar ja, hoewel je dit weet, was het probleem nu juist dat het je op dat moment allemaal onverschillig liet...

Iets zwart-witter verwoord dan ik het daadwerkelijk ervaar, maar niettemin misschien herkenbaar voor iemand? En hoe ga je daar dan mee om?
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Aletta
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 jan 2008 15:00

Berichtdoor Aletta » 24 feb 2008 17:59

Ik vind het zo moeilijk dat ik nooit helemaal zeker kan zijn van het bestaan van God. Oké, ik ben wel christen en ik heb genoeg redenen om aan te nemen dat Hij wel bestaat, maar helemaal zeker ben ik niet. Er is altijd een klein kansje dat God helemaal niet bestaat, of dat Hij wel bestaat, maar anders is dan ik me voorstel. Het kan ook zo zijn dat ik christen ben geworden, omdat ik zo ben opgevoed. Het kan zijn dat ik alleen maar geloof omdat ik wil dat het waar is.

Geloven op zich vind ik niet zo moeilijk, wat ik moeilijk vind is vertrouwen.
Hoe kan ik mijn zorgen opzij zetten en mijn leven in Gods handen leggen, als ik niet eens zeker kan weten dat Hij bestaat?

Herkent iemand dit?

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 25 feb 2008 09:41

En of ik dat ken.

Wat ik daaraan doe? Praten met mijn vriendin die heeft een heel groot vertrouwen en die beurt mij vaak wat op.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Strijd van het geloof.

Berichtdoor cornelis » 25 feb 2008 19:46

Aletta.

Daar schrok ik van.
Juist ook van die woorden:Dat er een klein kansje is,dat God niet bestaat.
Dit spreek van twijfel.
Ik ben er heilig van overtuigd,zelfs voor de volle honderd procent,dat God echt bestaat.
Natuurlijk heb ik ook wel eens getwijfeld,maar ging dan in gebed.
En de twijfel smelte weg,zoals sneeuw voor de zon.
Lees de Jacobus brief eens,wat betreft de twijfel.
Ook ben ik er van overtuigd,dat een zeker geloof,ook veel meer rust en vrede geeft.
En is beter bestant tegen de stormen des levens.
Ik hoop,zo Aletta,dat ook jij eens zeker mag weten,dat God,de Drie Enige echt bestaat.
Vr gr Cornelis.

Aletta
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 jan 2008 15:00

Re: Strijd van het geloof.

Berichtdoor Aletta » 25 feb 2008 23:01

cornelis schreef:Aletta.

Daar schrok ik van.
Juist ook van die woorden:Dat er een klein kansje is,dat God niet bestaat.
Dit spreek van twijfel.
Ik ben er heilig van overtuigd,zelfs voor de volle honderd procent,dat God echt bestaat.
Natuurlijk heb ik ook wel eens getwijfeld,maar ging dan in gebed.
En de twijfel smelte weg,zoals sneeuw voor de zon.
Lees de Jacobus brief eens,wat betreft de twijfel.
Ook ben ik er van overtuigd,dat een zeker geloof,ook veel meer rust en vrede geeft.
En is beter bestant tegen de stormen des levens.
Ik hoop,zo Aletta,dat ook jij eens zeker mag weten,dat God,de Drie Enige echt bestaat.
Vr gr Cornelis.

Cornelis,
Ik hoor vaker van mensen dat ze er helemaal zeker van zijn dat God bestaat. Ik snap niet hoe iemand dat kan. Ik weet best dat ik me beter voel als ik 100% vertrouwen heb in God, maar dan blijft het een feit dat Gods bestaan niet zeker is en die onzekerheid gaat bij mij niet weg door gebed. Ik vind sowieso dat er soms weinig gebeurt tijdens mijn gebed. Ik krijg niet het idee dat er Iemand aanwezig is die naar me luistert, het is allemaal zo 'vaag'.

Hoe kan jij wel zeker zijn van het bestaan van God? Heb je bewijs? Of is het een 'gevoel'? En als het het laatste is, hoe weet je dan dat je gevoel klopt? Er zijn ook mensen die 'voelen' dat de Koran het ware boek is, of die 'voelen' dat ze kunnen communiceren met gene zijde (niet dat ik dat geloof, maar mijn punt is dat je dus alles kunt voelen).
Dat zijn vragen die mij bezighouden.

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Strijd van het geloof.

Berichtdoor cornelis » 26 feb 2008 21:17

Hallo Aletta.

Ik hoop antwoord te geven op je vraag:
Waar ik die zekerheid vandaan haalt.
Nu het zal misschien de leeftijd wezen.
Want ik heb ook een tijdje meegemaakt,dat ik die zekerheid niet bezat.
Maar daar ik nogal veel bezig ben met God,en hoe meer ik me daarmee bezig houd,hoemeer het geloof gaat groeien.
En de behoefte naar andere dingen minder worden.
Een voorbeeld uit het dagelijks leven:
S,morgens als ik naar het werk rijd,kan ik ook de radio gelijk aanzetten,maar kies er voor om goede Chr muziek te horen.
En zet dan zo rond 8 uur wel de radio aan voor het nieuws,maar zodra dit over is,dan toch weer de muziek.
En zo ook s,middags de terug rit,dan helemaal geen radio.
En ook s,avonds steeds zoeken naar een Chr indeling,hetzij een Bijbelstudie of Bijbelse puzzel.
En heel veel bidden.
Aletta,ik gun jou ook zo graag,die blijde zekerheid,want ook als het dan wel eens tegen zit,dan is er houvast.
Op dit moment ben ik nogal bezig met een familielid,die leverkanker heeft,en al is uitgezaaid naar een long.
Ze is nog maar 32 jaar,en moeder van drie jonge kinderen.
En daar haar het geloof niets zegd,is het nu ook mij probleem,want Aletta,sterven is altijd God ontmoeten.
En ook daarin mag ik op God vertrouwen voor de toekomst.
Kijk de Chr Zekerheid kom je echt niet aanwaaien hoor.
Het is toch nog een langer antwoord geworden en ik hoop,dat je er wat aan mag hebben.
Vr Gr Cornelis

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

Re: Strijd van het geloof

Berichtdoor gerritse » 27 feb 2008 18:44

GeeruQu schreef:De laatste tijd heb ik vooral de strijd ervaren van het geloof en weet echt niet hoe ik hier goed mee om kan gaan. Oké, bidden tot God, praten met Hem.. maar toch..
Als dit geloven is, als dit nou alles is, dan kan ik het zo niet langer volhouden..
Jullie hebben vast wel eens dit meegemaakt.. Hoe hebben jullie dit ervaren?


Dag GeeruQu,

Zou het volgende een tip kunnen zijn.
...ik heb toch zoveel baat gehad bij de doop in de Heilige Geest.
Het begon er al mee, dat ik op een keer de bijbel weer eens ging lezen met een echt toegenegen hart en een positieve benadering.

Dat leidde tot meer begrip voor Gods sfeer en Gods koninkrijk. Het was net of ik daarin min of meer ingeboren werd.
1 Petrus 1 v 23 zegt ook:
"Heb elkaar onvoorwaardelijk lief, met een zuiver hart....als mensen die opnieuw zijn geboren, niet uit vergankelijk maar uit onvergankelijk zaad, door Gods levende en altijd blijvende woord".

Later maakte ik kennis met de doop in de Heilige Geest, zoals bijvoorbeeld beschreven in Hand 8, 10 en 19.

Dat gebeurde al in 1960. En dat heeft er toe geleid, dat ik als - nu al -oude man toch overeind ben gebleven en mijn enthousiasme voor God en Jezus heb behouden.

Je zou kunnen zeggen:
"Nu ja...zo denderend is dat allemaal niet".

Maar het leven is ook onvoorstelbaar slijtend. En het is goed om gebruik te maken van elke versterking, die God aanbiedt. De strijd tegen de duivel, met al zijn listen en lagen vanuit zijn sterke positie in de onzienlijke wereld, is geen kleinigheid. (Ef 6 v 12).
En de geestelijke wapenrusting is heel erg nodig. Hij ligt voor jou klaar, Geert. Trek hem aan.

Daag
Ger

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Strijd van het geloof.

Berichtdoor cornelis » 19 apr 2008 18:52

Hallo Ger.

Als ik je zo noemen mag.
Even een vraagje.
Wat is dat nu precies gedoopt zijn in de Heilige Geest.
Is dat de doop in de Naam van de Vader,de Zoon en de Heilige Geest?
Als PKN er ken ik ik alleen dit.
Ik ben benieuwd.
Met vr gr Cornelis.

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

Re: Strijd van het geloof.

Berichtdoor gerritse » 30 apr 2008 18:14

cornelis schreef:Hallo Ger.

Als ik je zo noemen mag.
Even een vraagje.
Wat is dat nu precies gedoopt zijn in de Heilige Geest.
Is dat de doop in de Naam van de Vader,de Zoon en de Heilige Geest?
Als PKN er ken ik ik alleen dit.
Ik ben benieuwd.
Met vr gr Cornelis.


Dag Cornelia,

Over 'de doop in de Heilige Geest lees je het meest direct in Hand 19.

Paulus ontmoet in Efeze een twaalftal mannen, die hem op zijn vraag:
"Hebben jullie de Heilige Geest ontvangen toen jullie het geloof aanvaardden ?"
een beetje verlegen antwoorden:
"Nee.....we hebben zelfs niet gehoord van het bestaan van een Heilige Geest".
.... En lees nu even zelf verder.

Ik noem alleen nog dit:
" Toen ze dat gehoord hadden, lieten ze zich dopen in de naam van de Heer Jezus EN TOEN PAULUS HUN DE HANDEN HAD OPGELEGD, daalde de Heilige geest op hen neer, zodat ze in klanktaal* gingen spreken en profeteerden"

* klanktaal is het moderne woord voor 'ín tongen spreken'

Al je vragen zijn hiermee allerminst opgelost. Ik wil er graag verder over spreken met je. maar ik geef je nog een 'verhaaltje', dat ik onlangs schreef om deze stof wat toe te lichten. Dat verhaaltje komt in een andere posting, direct hierna.

Daag
Ger

Ik gaf niet direct antwoord, omat ik op andere forums doende was en jouw post pas nú ontdekte. Je kunt mij altijd een intern memo zenden, wanneer een antwoord te lang uitblijft.
G

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

doop in de Geest

Berichtdoor gerritse » 30 apr 2008 18:25

En hier is dan dat 'verhaaltje'.

5.1.9.

HOE ABRAHAMS NAKOMELINGEN NIEUWE KANSEN KREGEN

- Paulus kwam te Efeze en vond daar enige discipelen. En hij zeide tot hen:
“Hebt gij de Heilige Geest ontvangen, toen gij tot het geloof kwaamt?”
Doch zij zieden tot hem:
“Wij hebben zelfs niet gehoord, dat er een Heilige Geest ís!”
En hij zeide tot hen:
“Waarin zijt gij dan gedoopt?!”
En zij zeiden:
“In de doop van Johannes…”
Maar Paulus zei:
“Johannes doopte een doop van bekéring en zei tot het volk, dat zij moesten geloven in Hem, die ná hem kwam, dat is: Jezus!!”
………
En toen zij dit hoorden, lieten zij zich dopen in de naam van de Here Jezus. En toen Paulus hun de handen oplegde, kwam de Heilige Geest over hen en zij spraken in tongen en profeteerden. (Hand. 19:1-4).

Wij hebben in het kader van deze hoofdgedachte nu de volgende gedachten de revue laten passeren:

- Ooit eens, in een ver… vér verleden leefde er iemand –Abraham- die een groots beginsel herontdekte: er was iets kil steriels, dat alle mensen wel hadden: geloof áán God. Echter: ver daarbóven was er iets, dat wárm was en vruchtbaar: geloof ín God (5:11).
Abraham was een rijk man; hij liet in de natuurlijke wereld een grote erfenis achter. Veel gróter echter was zijn gééstelijke nalatenschap. (5.1.2.).
- Zijn natuurlijke erfgenamen léken even ook gerechtigd te worden tot die gééstelijke erfenis (5.1.3.).
- Bij een –overigens wel zwáre- proef kwamen hun papieren slecht te staan (5.1.4.).
- Die ene mislukking bleek niet op-zichzelf-staand. Hij kwam voort uit een verkeerde instelling (5.1.5.).
- Die verkeerde instelling leek er op te wijzen, dat Abrahams nazaten het gewoonweg niet hádden; dat zij niets met zijn geestelijke erfenis kónden (5.1.6.).
- Verrassend was, dat lieden, die nergens uitdrukkelijk in het testament van Abraham vermeld stonden, soms een begin van recht leken te hebben op het geestelijk deel van zijn erfenis (5.1.7.).
- In de afhandeling van Abrahams geestelijke nalatenschap kwam schot, toen Jezus Christus als executeur-testamentair aantrad. Als zodanig regelde Hij de nog onverdeelde boedel. Tegelijk bleek, dat Hijzelf de erfenis wás. Maar tjonge; er waren toch niet véél rechthebbenden (5.1.8.).

Nu beginnen wij aan de laatste gedachte:
- niet veel… niet véél!!... in Efeze in één klap: twáálf! (5.1.9.).
- Later –in volgende hoofdgedachten- werken wij dan het al even aangestipte verschijnsel uit,dat in andere volken toch ook muziek zat (5.1.7.).

Toen Jacco zich met zijn handel in Efeze vestigde, had hij al een lange omzwerving achter de rug. Maar soms overlegde hij wel eens met zichzelf, dat zijn rondreis door Klein-Azië nog niets was, vergeleken met de zoektocht van zijn ideeën. Vroeger –temidden van zijn volksgenoten in en om Jeruzalem- had het allemaal zo eenvoudig geleken. Nadat hij echter de wijde wereld in was gereisd, had hij kennis gemaakt met een stortvloed van gedachten. Die hadden zijn wereldbeeld veel meer ingewikkeld gemaakt.
Eén inzicht was overeind gebleven… ja: versterkt. De goddienst van de Joden: één God (Deut. 6:4) was ver te verkiezen boven het veelgodendom van andere volken. Iets anders evenwel was op de tocht komen te staan, de idee:
- dat je er al een béétje was, als je kon zeggen, dat je van Abraham afstamde;
- dat je er helemáál was, wanneer je alle wetten hield, die in de vijf boeken van Mozes stonden vermeld.
Het waren prachtige wetten; maar wat wás: die weten houden??
Altijd al was er een onrust bij hem geweest: hij had voortdurend het idee gehad, dat die wetten ergens een gehéim verborgen hielden. Hij moest dat geheim kennen om aan die wetten te kunnen gehoorzamen en zó echt gelukkig en veilig te zijn. Hij kende het geheim echter niet!
Toen hij nog in Israël was, zei de rabbi heel beslist, bij een vraag zijnerzijds:
“Er is geen dieper geheim. Wij hebben er in vele eeuwen alle geheimen uitgehaald, die er –ontegenzeggelijk- in zaten. Maak je toch niet zo drúk over je eeuwig heil. Daar zorgen wij wel voor!”
Dat had hem –zo’n beetje- gerustgesteld. Maar hier in de ‘verstrooiing’ waren de priesters heel dun gezaaid. De onrust was teruggekomen.

In Efeze echter was alles anders geworden. Een rondreizend prediker had zulke heerlijke dingen gezegd. Zie je wel!: er wás een dieper geheim. Hij –Jacco- en elf andere Joodse zoekers met diezelfde onrust hadden verlicht adem gehaald.
Dát was het dus. En thuis had ene ‘Johannes de Doper’ het aan het licht gebracht. Het ging met name niet om de besnijdenis –iets uiterlijks- maar om een verandering van gedachten. Er moest niet een stukje ‘gemakkelijk te verontreinigen huid’ van je mannelijkheid worden afgesneden. Neen, er moest iets worden weggedaan uit je dénken: een gerichtheid ‘alleen maar op de dingen van elke dag’. Door die opstelling konden lelijke gedachten bij je binnenkomen. Het wegdoen van die verkeerde gesteldheid was de éigenlijke bedoeling van de wet van Mozes. En iedereen had altijd maar zitten dubben over die lichámelijke ingreep.
Als je met je gezicht naar God toe ging staan… je ómkeerde… je bekéérde… was dát een ‘besnijdenis van je hárt’. Als je God in het oog hield, spoelde een rivier van goedheid het vuil van je weg.
Die prediker was weer vertrokken. Voor hij wegging, hadden zij zich allemaal laten dopen. O… die vréde!
En tóch: het was niet het diepste geheim. Er moest nóg meer zijn. Een van hun groep –Danel- had het zo nauwkeurig gezegd:
“Johannes de Doper had het over iemand ná hem, die zou dopen met geest en vuur (Matth. 3:11).
Ik kom nóg tekort, ik mís iets… maar wát! Geest? … Vuur? … Wat heb ik mij daarbij vóór te stellen?”

“Het állerbeste moet ook voor óns nog verborgen zijn”,
had Joshua aangevuld:
“ In de geschriften staat iets van: een nieuw hart (Ef. 11:19); een nieuw innerlijk.”
Dat is toch iets ánders dan een karakter, waar iets lelijks is uitgehaald. Zoals het daar staat, is het niet eens, dat er iets moois in je hart is bínnengebracht; nee, je nieuwe hart is mooi.”

“En Mozes zélf zegt…”,
wist Dawid:
“Ik wilde wel, dat Gods Geest op alle mensen kwam (Num. 11:29)… dat is toch óók meer dan wij nú weten!”

“En vuur”,
had hij –Jacco- bijgedragen:
“Na onze doop zijn er nóg tegenslagen. Ik vind ze zinloos. Maar: tegenslagen, die ergens toe dienen (Rom. 8:28) en die je áánkunt (1 Cor. 10:13)… dat zou louterend vuur kunnen zijn.”


Tweede deel
En nu stond daar die nieuwe prediker –Paulus- in hun midden. Ze hadden wat gepraat. Nu keek de nieuweling rond, vriendelijk (1 Thess. 2:7), behulpzaam (Philipp. 4:3), bereidwillig (1 Petr. 5:2), zorgzaam koesterend (1 Thess. 2:7), maar ook zo scherp oplettend (Hand. 13:9). En opeens was daar de vraag:
“Jullie komen tekort; jullie missen iets; er zit geen élan in jullie…
Hebben jullie de Heilige Geest wel ontvangen, toen je tot geloof kwam?!”
Namens hen allen had Yoon het uitgeroepen:
“Dat is het nu nét! Wij verlangen wel naar geest en vuur… Maar de Heilige Geest: nooit van gehoord.”
En Paulus weer:
“Jullie zijn gelovigen; dat is het punt niet. Maar ‘tot geloof komen’ gaat samen met ‘zich laten dopen’. Ik zie bij dat ‘dopen in water’ ook altijd ‘de doop in de Heilige Geest’. Hoe ging dat dopen nu bij júllie toe?”
Salmon had alles verteld van de doop, die aan hen was bediend volgens de leer van Johannes.
En Paulus, er ging hem kennelijk een licht op, riep:
“O, nu snáp ik het! Johannes zag de bekéring: heel goed. Jezus echter, die ná hem kwam, vertelde van beproeving en van kracht; van vuur en geest. Zó wordt namens Hém gedoopt. Mensen, die op deze manier zijn gedoopt, die gekomen zijn tot geloof ín Hem, ervaren tegenslagen als iets, dat erbij hoort (1 Petr. 4:12). En zij zijn door Gods Geest tegen die situaties bestand. Ze groeien er bovenuit. Ze worden niet alleen leeg van het vúile, maar vol met het schóne.

Dan dit nog: Johannes was de aankondiger van de Messias. De doop volgens zíjn raad was heerlijk, maar: voorlopig. De doop in de naam van Jezus is blijvend en heerlijker.”

Wát een golf van vreugde was er over hen heengegaan. Ze kenden ‘het diepe geheim’, daardoor waren ze nu in staat, ‘het diepste geheim te kennen’.
- Deze doop zou hen vol maken van Gods Geest, waarover vroeger zoveel onbegrepens was gezegd (Jes. 32:15).
- Deze doop zou hun in elke strijd, die komen ging, overwinning geven.
- Deze doop zou hen van binnen nieuw maken. Geen lapwerk aan wat oud was.
- Deze doop zou hen scherper laten zien bij nieuw licht. Met het stilstaan was het afgelopen. Vooruitgang werd van nu aan het wachtwoord.
Aarzeling viel niet te verontschuldigen. Zonder enige tegenspraak lieten zij zich allemaal dopen in de naam van Jezus. Paulus legde hun de handen op… en tóen!...
… de vreugdeberg van ‘het laatste geheim’ had geen top!... er was altijd méér!:
- spreken in een raadselachtige, onbegrijpelijke taal (1 Cor. 14:2);
- daardoor zó uitrusten van binnen, zó ontspannen worden, zó je verstand even heerlijk laten uitblazen, zó opgebouwd worden (1 Cor. 14:4) in je geloof (Judas 20);
- zó het idee hebben, dat de wonderbare Geest van God met je meedeed (Rom. 8:26, 27).

Jacco had het allemaal intens meebeleefd. Daarna evenwel had hij het uitgeschreeuwd van nog méér verrukking:
“Ik zie iets”, (Joel 2:28),
had hij geroepen…
“… iets als een vlag… een banier, die weggezet wordt… en iets als een veel prachtiger vaandel… wij nemen dat nieuwe… wij met ons twaalven… een nieuwe kans voor ons, kinderen van Abraham. Dít wilde Abraham eigenlijk zeggen. Dat van zonet: het hoort erbij (Mark. 16:15-18); het stond ook allemaal al in het ‘goede boek’ (Jes. 28:11).
Dit is Abrahams échte erfenis!”

En Paulus had daar maar gestáán… en telkens herzegd:
“Er is geen grotere blijdschap, dan zoiets mee te maken” (3 Joh. :4).

Eerst even wat vragen:
- Waren die Jacco en zijn kornuiten eigenlijk wel Joden?! Het stáát er in ieder geval niet.
Paulus ging in een nieuwe stad eerst altijd op zoek naar zijn volksgenoten. Heel de sfeer van deze en volgende teksten versterkt de indruk, dat het ook híer zo zal zijn geweest.
- In het verhaal staat toch veel meer dan in de tekst!
Het is ook een verháál… en: zoveel méér? … ik dacht, dat het wel ging.

Tot zover deze tussenvoeging. U, die dit leest, bent u ook niet een beetje als Jacco?!:
- rondgezworven, blik verruimd
- niet doodsstar gebleven bij ‘het geloof der vaderen.
Nee, soepel en vol leven in een bestaande overtuiging versterkt: dit inzicht, het geloof in God en Jezus, munt uit boven álles (Hoogl. 5:9,10).
Schijnzekerheden:
- in onze kerk komen zulke nétte mensen
- iedereen leest ónze theologen
- maatschappelijk worden wij zó erkend
… prijsgegeven.
Het diepere gevonden; op zoek naar het diepste.
U hebt al gezien, dat een ‘uiterlijk keurig leven’ niet het wézen van de zaak is. Uw ínnerlijk hebt u naar God toegekeerd.
Dappere zoeker!: u gaat nog méér vinden (Matth. 7:7). Even nog een paar puntjes goed doorhebben; (bekering is niet het láátste woord):
- om stand te houden bij tegenspoed;
- om ‘nieuw’ te worden in plaats van ‘aardig opgelapt’;
- om blijvend iets hemels geestelijks te beleven.

Het diepste komt eraan; en het is eindeloos, zoals Gods Geest eindeloos is.
U staat midden in grote ontwikkelingen. U ziet misschien nog onscherp, wat er allemaal aan de hand is (Luc. 10:23). Bid, dat het licht u nóg meer opgaat. U loopt al goed: de berg van Gods heerlijkheid óp. Laten uw voeten steeds vooruitgaan. Stilstand betekent achteruitgang. Niets is daarbij een excuus, zelfs ouderdom niet.
Gooi de laatste restjes van:
- het wel gelóven
- het wel ergens áán of in geloven
- het ‘aan’ God geloven
wég…!
Uw innerlijk bleef er koud, stroef en hard onder. Door het geloof in God en in Jezus wordt dat innerlijk warm… en soepel… en zacht.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 10 jun 2008 11:49

Ik ervaar bij mijzelf nu een strijd van het geloof. Mensen zeggen tegen mij: "Jij was veel serieuzer toen je net verkering kreeg. Je praatte er veel meer over."
of: "Het lijkt wel of je erg veranderd ben. Ik ken je niet meer zoals je vroeger was."
(i.p.v. dat ze dat met mij bespreken spreken ze het met elkaar, maar goed dan wijk ik tever af van mijn verhaal..... en je kan daarop niet iedereen beoordelen, ligt aan zijn/haar karakter.)

Ik wil graag een vast geloof. Ik wil graag uitdragen voor waar ik sta! Ik heb heel veel aan Opwekking488 die ik voor mijn Belijdenis en volwassendoop heel veel hoorde. Ik vind het heel mooi om naar de Kerk te gaan, zeker als er een klein kind gedoopt wordt. Dan moet ik altijd huilen, kan ik niks aan doen. Maar ik vind het zoooooooo mooi!!!! :P

Ik wil graag een Bijbelstudie oppakken, ik denk dat ik daarmee wat meer kan bereiken dan alleen of met z'n tweeen een stukje te lezen. Vaak vind ik moeilijke teksten in de Bijbel en weet ik mij er niet zo goed raad mee. Ik krijg wel advies van mijn schoonmoeder gelukkig en daar ben ik ook heel dankbaar voor!

Het punt is: ik heb de basis van het Geloof gemist toen ik thuis woonde. Mijn ouders en zus gingen niet meer naar de Kerk, ik was de enige nog. Toen ik verkering kreeg met mijn exvriend kon hij het moeilijk verkroppen dat ik de enige was. Hij vond dat iedereen naar de Kerk hoorde te gaan ("Het hoort zo, klaar!!!") terwijl ik het stiekem en onbewust "gewend" was dat ik als enigste ging!
Ik kreeg verkering met mijn huidige man en hij ging er soepeler mee om gelukkig!

Mijn moeder heeft inmiddels Belijdenis gedaan, maar ik krijg het idee dat ze er nog niet over kan praten. Ze is wel wat vrijer geworden en ze belt mij zo af en toe wel eens, maar nee...... echt praten doet ze nog niet!

Momenteel heb ik het heel moeilijk om aan te nemen wat nu "vast" is. Natuurlijk, God bestaat! Geen twijfel mogelijk. Maar al die Kerken en hun religie's en geloven, en wetten...pffffff..........!!!!!!
Ik ben Hervormd opgevoed, terwijl mijn ouders van de Chr. Geref. Kerk te SLiedrecht (ds. Boiten en Tanus) kwamen en zo mij eigenlijk ook opvoedden. "Het hoort zo, klaar." en "Waarom?! Daarom!!"
Ik zit nu in de CHr.Geref. Kerk te Utrecht-West (we zijn vacant, een beroep uitgebracht op ds. Polinde te Urk)

Dit is niet echt een reactie op iemand maar meer even een uitlating van mezelf, dat ik het eventjes hier moest posten... 8) en dat lucht op!! :mrgreen:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten