Moderator: Moderafo's
Jezus heeft volgens mij terecht gezegd dat je de tien geboden kan/moet samen vatten en blijft er LIEFDE over. Dan kijk je over al die andere dingen heen.
Jezus vatte de wet van Mozes na 1500 jaar samen in 'moderne' leefregels.
Jezus heeft dus niets afgeschaft maar samengevat.
Marnix schreef:marin schreef:Marnix schreef:De wet van de slavernij is de wet die je moet houden en die je niet kan houden. De wet waar je dus slaaf van bent. Christus vervult de wet. Door Hem worden we vergeven. Daarom zijn bijvoorbeeld de fferwetten afgeschaft, ze wezen op Christus. Zelfde geldt voor reinheidswetten etcetera. Maar de 10 geboden zijn niet afgeschaft, de wetten die wijzen op het dienen en liefhebben van elkaar ook niet. We zijn dus vrij van de wet omdat we niet meer door de wet worden geoordeeld.... Daarmee heeft de wet niet afgedaan maar haar echte functie weer herkregen: God liefhebben met heel je hart en je naaste als jezelf.
Zeker, door het offer dat de Here Jezus bracht, heeft Hij ons verzoend met God (onze Vader), dat is het middel geweest.
Daardoor zijn wij een kind van God, zeker.
Maar om bij God te kunnen blijven, hebben wij Het Leven van Jezus nodig, Hij heeft in Zijn leven als mens (zoals wij zijn) de wet die tegen ons getuigde vervult.
De wet van zonde die in ons woonde heeft Hij doorbroken, Hij bied ons een nieuw leven aan.
De kracht die Jezus nodig had (als mens), biddend van Zijn Vader, daar kunnen wij ook een beroep op doen.
Wij hoeven (wij willen) niet meer te zondigen: God kan onze wil ook krachtig maken om tegen de zonde te strijden.
Dat is rechtvaardigmaking door het geloof.
Niet meer zondigen is mij nog niet gelukt hoor. En ik ken niemand die sinds zijn bekering niet meer zondigt. Paulus beschrijft hetzelfde over zichzelf in Romeinen 7.
Geen verontschuldiging voor de zonde!
Zelfs de felste verzoeking is geen verontschuldiging voor de zonde. Hoe groot de druk ook kan zijn op de ziel, overtreding is onze eigen daad. Er bestaat geen enkele hemelse of aardse macht om iemand tot zonde te dwingen. De wil moet erin toestemmen, het hart moet zich eraan overgeven, anders kan hartstocht het verstand niet overwinnen of kan ongerechtigheid niet over gerechtigheid triomferen.
BertV, is het feit dat we allemaal zelf de wet overtreden, dan een reden om hem anderen maar niet meer voor te houden? De wet is er niet meer om ons te oordelen toch? Overigens ben ik ook voorstander van alternatieven, niet elke zondagochtend de 10 geboden.... maar in plaats daarvan ook wel eens nieuw testamentische teksten over hoe de levensstijl van nieuwe mensen moet zijn.
Geen verontschuldiging voor de zonde!
Zelfs de felste verzoeking is geen verontschuldiging voor de zonde. Hoe groot de druk ook kan zijn op de ziel, overtreding is onze eigen daad. Er bestaat geen enkele hemelse of aardse macht om iemand tot zonde te dwingen. De wil moet erin toestemmen, het hart moet zich eraan overgeven, anders kan hartstocht het verstand niet overwinnen of kan ongerechtigheid niet over gerechtigheid triomferen.
Deut 4:6 ‘Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd.
Petertje schreef:Vanmorgen las ik Galaten 4e en 5. Ik dacht dat ik het begreep...
En als de Tien Geboden nog steeds zo strikt na geleefd moeten worden, waar halen we dan de moed vandaan om de Sabbath te houden op een andere dag! We maken er een mooi rommeltje van, de zondag maken we Sabbath en we plakken er de Joodse regels van de Sabbath op. Dus een joodse zondag. Waarom passen we Ex. 31: 15 niet meer toe ( Zes dagen mag men arbeiden, maar op de zevende dag zal er een volledige sabbat zijn, de HERE geheiligd: ieder die op de sabbatdag werk verricht, zal zeker ter dood gebracht worden.)
Onder welke wet moeten we dit dan toepassen in deze tijd???
Marnix schreef:hoe dan?
Jantjes schreef:Marnix schreef:hoe dan?
Hoe wij dat in Nederland zouden moeten invoeren weet ik niet.
Maar kijk hier maar eens http://www.israelinfo.nl/sabbat.htm# hoe mooi dat gevierd werd.
Toch heel wat anders dan in de GKV en consorten.
Persoonlijk heb ik er (nog) geen moeite mee dat de sabbat een dag verschoven is i.v.m. de opstandingsdag van Christus, dat heeft geschiedenis. Toch heeft Christus zelf door de evangelisten verwezen naar: zoals genoemde site vermeld over de sabbat.
Jantjes schreef:Ja, ik bedoel ook de Ger.Gem. Marnix of eigelijk het totale protestantisme, vandaar dat ik zei ‘en consorten’.
Volgens mij heeft o.a. Paulus nooit een conflict met de Joden tewerkstelt. Hij stond alleen voor de enorme klus te bewijzen dat Jezus de Christus was die komen zou en daarmee de ceremoniële wetten vervuld en afgeschaft waren maar de wet der zeden niet! waarom dan die sabbat verschuiven moet is mijn altijd een raadsel geweest en is nog een raadsel voor mij. Ik begrijp natuurlijk wel dat het met de opstanding van Christus te maken heeft, maar dat is nu al 2000 jaar een conflict die er niet hoeft te zijn mijn inziens.
Of denk ik daar té gemakkelijk over?
Jantjes schreef:Petertje schreef:Vanmorgen las ik Galaten 4e en 5. Ik dacht dat ik het begreep...
En als de Tien Geboden nog steeds zo strikt na geleefd moeten worden, waar halen we dan de moed vandaan om de Sabbath te houden op een andere dag! We maken er een mooi rommeltje van, de zondag maken we Sabbath en we plakken er de Joodse regels van de Sabbath op. Dus een joodse zondag. Waarom passen we Ex. 31: 15 niet meer toe ( Zes dagen mag men arbeiden, maar op de zevende dag zal er een volledige sabbat zijn, de HERE geheiligd: ieder die op de sabbatdag werk verricht, zal zeker ter dood gebracht worden.)
Onder welke wet moeten we dit dan toepassen in deze tijd???
Ik weet niet wat jij onder Galaten 4 en 5 verstaat en wat jij daaruit dacht begrepen te hebben?
De grote verschuiving ‘sabbatdag’ van zaterdag naar zondag heeft op dit moment kleine gevolgen en is zeker niet goed te keuren. Ander zaken in Nederland zijn vele malen nijpender zoals abortus en euthanasie. Niettegenstaande dat één overtreding alle geboden overtreden zijn is en fijt en als jou geweten je hierin aanklaagt moet je dit herstellen.
Marnix schreef:Jantjes schreef:Ja, ik bedoel ook de Ger.Gem. Marnix of eigelijk het totale protestantisme, vandaar dat ik zei ‘en consorten’.
Volgens mij heeft o.a. Paulus nooit een conflict met de Joden tewerkstelt. Hij stond alleen voor de enorme klus te bewijzen dat Jezus de Christus was die komen zou en daarmee de ceremoniële wetten vervuld en afgeschaft waren maar de wet der zeden niet! waarom dan die sabbat verschuiven moet is mijn altijd een raadsel geweest en is nog een raadsel voor mij. Ik begrijp natuurlijk wel dat het met de opstanding van Christus te maken heeft, maar dat is nu al 2000 jaar een conflict die er niet hoeft te zijn mijn inziens.
Of denk ik daar té gemakkelijk over?
Of te moeilijk Ik zie het niet als een conflict. Verder zegt et nieuwe testament dus wel wat over de sabbat... de apostelen gaan er vrij makkelijk mee om (laat u niets voorschrijven op het gebied van nieuwe maan of sabbat... slechts een schaduw van dat wat komen gaat) etc.
Maar goed, wat bedoel je met de wet der zeden? Bedoel je wetten als dat het bed onrein is tot de avond als je er op geknoeid hebt of bij ongesteldheid?
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 82 gasten