Welke wet is door Christus afgeschaft?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23600
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 10 jan 2007 17:42

Klopt... alleen de vraag is: Wat doen we dan wel en niet... liefde naar God en naar elkaar, en vooral ook Gods liefde voor ons, is ook zeker terug te vinden in de hele wet :) Daarom is wat Jezus zegt daar ook een goede samenvatting van.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
BertV
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:27
Locatie: noord westen

Berichtdoor BertV » 10 jan 2007 19:30

Jezus heeft dus niets afgeschaft maar samengevat. God bleef bij Hem op de eerste plaats staan. Dan scheiding van ouders. Als er geen liefde is of er is bedrog, waarom dan samen blijven. Je hele leven is dan haat en is ook weer niet goed.
Afgunst. Je moet ook niet kijken naar wat een ander beter/mooier heeft volgens jou. Ook dat geeft haat gevoelens, doe het niet en wees te vreden.Kan best moeilijk zijn als de middelen minimaal zijn, geef ik grif toe.
Zondagsrust. Bel dan ook niet naar je familie. Ik werkte bij de N.S. en mijn vader voorheen bij de brandweer.....
Als Mozes nu op dit moment de wet opnieuw zou mogen gaan schrijven dus 3500 jaar later. Hoe zou deze dan zijn, andere leefregels terug te voeren naar de oude?. Mag je dan nog wel met de trein reizen, branden blussen, op boeven jagen enz enz.

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 jan 2007 21:30

BertV schreef:
Jezus heeft volgens mij terecht gezegd dat je de tien geboden kan/moet samen vatten en blijft er LIEFDE over. Dan kijk je over al die andere dingen heen.


Jezus vatte de wet van Mozes na 1500 jaar samen in 'moderne' leefregels.


Jezus heeft dus niets afgeschaft maar samengevat.


? ? ? ?

Joh 14:15 Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden.
Joh 14:21 Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren.
Joh 15:10 Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven; gelijkerwijs Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb, en blijf in Zijn liefde.

Mt 5:18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

Petertje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 12 jul 2003 01:59

Berichtdoor Petertje » 10 jan 2007 21:43

Vanmorgen las ik Galaten 4e en 5. Ik dacht dat ik het begreep...
En als de Tien Geboden nog steeds zo strikt na geleefd moeten worden, waar halen we dan de moed vandaan om de Sabbath te houden op een andere dag! We maken er een mooi rommeltje van, de zondag maken we Sabbath en we plakken er de Joodse regels van de Sabbath op. Dus een joodse zondag. Waarom passen we Ex. 31: 15 niet meer toe ( Zes dagen mag men arbeiden, maar op de zevende dag zal er een volledige sabbat zijn, de HERE geheiligd: ieder die op de sabbatdag werk verricht, zal zeker ter dood gebracht worden.)
Onder welke wet moeten we dit dan toepassen in deze tijd???
Ps. 18: 30 Want met U loop ik door een bende, en met mijn God spring ik over een muur.

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Berichtdoor marin » 10 jan 2007 21:54

Marnix schreef:
marin schreef:
Marnix schreef:De wet van de slavernij is de wet die je moet houden en die je niet kan houden. De wet waar je dus slaaf van bent. Christus vervult de wet. Door Hem worden we vergeven. Daarom zijn bijvoorbeeld de fferwetten afgeschaft, ze wezen op Christus. Zelfde geldt voor reinheidswetten etcetera. Maar de 10 geboden zijn niet afgeschaft, de wetten die wijzen op het dienen en liefhebben van elkaar ook niet. We zijn dus vrij van de wet omdat we niet meer door de wet worden geoordeeld.... Daarmee heeft de wet niet afgedaan maar haar echte functie weer herkregen: God liefhebben met heel je hart en je naaste als jezelf.



Zeker, door het offer dat de Here Jezus bracht, heeft Hij ons verzoend met God (onze Vader), dat is het middel geweest.
Daardoor zijn wij een kind van God, zeker.
Maar om bij God te kunnen blijven, hebben wij Het Leven van Jezus nodig, Hij heeft in Zijn leven als mens (zoals wij zijn) de wet die tegen ons getuigde vervult.
De wet van zonde die in ons woonde heeft Hij doorbroken, Hij bied ons een nieuw leven aan.
De kracht die Jezus nodig had (als mens), biddend van Zijn Vader, daar kunnen wij ook een beroep op doen.
Wij hoeven (wij willen) niet meer te zondigen: God kan onze wil ook krachtig maken om tegen de zonde te strijden.

Dat is rechtvaardigmaking door het geloof.


Niet meer zondigen is mij nog niet gelukt hoor. En ik ken niemand die sinds zijn bekering niet meer zondigt. Paulus beschrijft hetzelfde over zichzelf in Romeinen 7.


Geen verontschuldiging voor de zonde!

Zelfs de felste verzoeking is geen verontschuldiging voor de zonde. Hoe groot de druk ook kan zijn op de ziel, overtreding is onze eigen daad. Er bestaat geen enkele hemelse of aardse macht om iemand tot zonde te dwingen. De wil moet erin toestemmen, het hart moet zich eraan overgeven, anders kan hartstocht het verstand niet overwinnen of kan ongerechtigheid niet over gerechtigheid triomferen.










BertV, is het feit dat we allemaal zelf de wet overtreden, dan een reden om hem anderen maar niet meer voor te houden? De wet is er niet meer om ons te oordelen toch? Overigens ben ik ook voorstander van alternatieven, niet elke zondagochtend de 10 geboden.... maar in plaats daarvan ook wel eens nieuw testamentische teksten over hoe de levensstijl van nieuwe mensen moet zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23600
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2007 00:02

Jantjes, hou jij je dan aan alle reinheidswetten enzo?

Geen verontschuldiging voor de zonde!

Zelfs de felste verzoeking is geen verontschuldiging voor de zonde. Hoe groot de druk ook kan zijn op de ziel, overtreding is onze eigen daad. Er bestaat geen enkele hemelse of aardse macht om iemand tot zonde te dwingen. De wil moet erin toestemmen, het hart moet zich eraan overgeven, anders kan hartstocht het verstand niet overwinnen of kan ongerechtigheid niet over gerechtigheid triomferen.


Ik maak geen verontschuldiging. Zonde maakt dat we schuld hebben. Daarom hebben we Jezus ook nodig, niet alleen 1x... maar altijd. Ik wilde maar aangeven dat iedereen zondigt. Op Jezus na, die vrij van schuld was. Ook de gelovigen zondigen. Dat is geen excuus (iedereen doet het) en ook geen afzwakking van de zonde. (het is dus niet zo erg) Maar wel een goede kanttekening. Als je geloof zou kunnen afmeten aan niet meer zondigen zouden er geen gelovigen meer zijn. We geven als gelovigen niet te kennen dat we zonder schuld zijn, maar dat we onze redding en behoud buiten onszelf zoeken. En nee, dat maakt het zondigen niet makkelijker... maar het is wel een strijd die je je hele leven blijft houden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 11 jan 2007 13:21

Ik snap het probleem van de wet niet...

hier begint het namelijk mee:

Deut 4:6 ‘Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd.


God zegt tegen het volk dus, jullie zijn vrij!!!
daarvoor heb je niks hoeven doen!! want ik alleen heb jullie bevrijd,
we zouden het een daad van genade kunnen noemen.

De hele rest van de wet die er vervolgens op volgt,
is hoe we daarna een dankbaar leven richting God behoren te leven.
Alleen we leren er juist onze onvolkomenheid door kennen.

Christus heeft als enige dit wel vervuld, en daarmee de zonde (en daaropvolgend de dood) van hun aardse troon afgetrapt.
Dat is dan de letterlijke bevrijding van de vloek van zonde/dood waar God al op doelde toen hij Israël hun bevrijding verkondigde.

Maar met die vervulling is dus de norm van een dankbaar leven vanwege onze bevrijding nog niet afgeschaft!
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 jan 2007 13:42

Petertje schreef:Vanmorgen las ik Galaten 4e en 5. Ik dacht dat ik het begreep...
En als de Tien Geboden nog steeds zo strikt na geleefd moeten worden, waar halen we dan de moed vandaan om de Sabbath te houden op een andere dag! We maken er een mooi rommeltje van, de zondag maken we Sabbath en we plakken er de Joodse regels van de Sabbath op. Dus een joodse zondag. Waarom passen we Ex. 31: 15 niet meer toe ( Zes dagen mag men arbeiden, maar op de zevende dag zal er een volledige sabbat zijn, de HERE geheiligd: ieder die op de sabbatdag werk verricht, zal zeker ter dood gebracht worden.)
Onder welke wet moeten we dit dan toepassen in deze tijd???

Ik weet niet wat jij onder Galaten 4 en 5 verstaat en wat jij daaruit dacht begrepen te hebben?
De grote verschuiving ‘sabbatdag’ van zaterdag naar zondag heeft op dit moment kleine gevolgen en is zeker niet goed te keuren. Ander zaken in Nederland zijn vele malen nijpender zoals abortus en euthanasie. Niettegenstaande dat één overtreding alle geboden overtreden zijn is en fijt en als jou geweten je hierin aanklaagt moet je dit herstellen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23600
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2007 14:57

hoe dan?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 jan 2007 15:48

Marnix schreef:hoe dan?

Hoe wij dat in Nederland zouden moeten invoeren weet ik niet.
Maar kijk hier maar eens http://www.israelinfo.nl/sabbat.htm# hoe mooi dat gevierd werd.
Toch heel wat anders dan in de GKV en consorten.

Persoonlijk heb ik er (nog) geen moeite mee dat de sabbat een dag verschoven is i.v.m. de opstandingsdag van Christus, dat heeft geschiedenis. Toch heeft Christus zelf door de evangelisten verwezen naar: zoals genoemde site vermeld over de sabbat.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23600
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2007 16:18

Jantjes schreef:
Marnix schreef:hoe dan?

Hoe wij dat in Nederland zouden moeten invoeren weet ik niet.
Maar kijk hier maar eens http://www.israelinfo.nl/sabbat.htm# hoe mooi dat gevierd werd.
Toch heel wat anders dan in de GKV en consorten.

Persoonlijk heb ik er (nog) geen moeite mee dat de sabbat een dag verschoven is i.v.m. de opstandingsdag van Christus, dat heeft geschiedenis. Toch heeft Christus zelf door de evangelisten verwezen naar: zoals genoemde site vermeld over de sabbat.


Tja, maar conflicteert dat niet met wat de apostelen over de sabbat zeggen? En waarom noem je hier specifiek de GKV en consorten, en niet gewoon ook je eigen GerGem bijvoorbeeld?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 jan 2007 16:59

Ja, ik bedoel ook de Ger.Gem. Marnix of eigelijk het totale protestantisme, vandaar dat ik zei ‘en consorten’.
Volgens mij heeft o.a. Paulus nooit een conflict met de Joden tewerkstelt. Hij stond alleen voor de enorme klus te bewijzen dat Jezus de Christus was die komen zou en daarmee de ceremoniële wetten vervuld en afgeschaft waren maar de wet der zeden niet! waarom dan die sabbat verschuiven moet is mijn altijd een raadsel geweest en is nog een raadsel voor mij. Ik begrijp natuurlijk wel dat het met de opstanding van Christus te maken heeft, maar dat is nu al 2000 jaar een conflict die er niet hoeft te zijn mijn inziens.
Of denk ik daar té gemakkelijk over?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23600
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2007 18:17

Jantjes schreef:Ja, ik bedoel ook de Ger.Gem. Marnix of eigelijk het totale protestantisme, vandaar dat ik zei ‘en consorten’.
Volgens mij heeft o.a. Paulus nooit een conflict met de Joden tewerkstelt. Hij stond alleen voor de enorme klus te bewijzen dat Jezus de Christus was die komen zou en daarmee de ceremoniële wetten vervuld en afgeschaft waren maar de wet der zeden niet! waarom dan die sabbat verschuiven moet is mijn altijd een raadsel geweest en is nog een raadsel voor mij. Ik begrijp natuurlijk wel dat het met de opstanding van Christus te maken heeft, maar dat is nu al 2000 jaar een conflict die er niet hoeft te zijn mijn inziens.
Of denk ik daar té gemakkelijk over?


Of te moeilijk :) Ik zie het niet als een conflict. Verder zegt et nieuwe testament dus wel wat over de sabbat... de apostelen gaan er vrij makkelijk mee om (laat u niets voorschrijven op het gebied van nieuwe maan of sabbat... slechts een schaduw van dat wat komen gaat) etc.

Maar goed, wat bedoel je met de wet der zeden? Bedoel je wetten als dat het bed onrein is tot de avond als je er op geknoeid hebt of bij ongesteldheid?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Petertje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 12 jul 2003 01:59

Berichtdoor Petertje » 11 jan 2007 19:22

Jantjes schreef:
Petertje schreef:Vanmorgen las ik Galaten 4e en 5. Ik dacht dat ik het begreep...
En als de Tien Geboden nog steeds zo strikt na geleefd moeten worden, waar halen we dan de moed vandaan om de Sabbath te houden op een andere dag! We maken er een mooi rommeltje van, de zondag maken we Sabbath en we plakken er de Joodse regels van de Sabbath op. Dus een joodse zondag. Waarom passen we Ex. 31: 15 niet meer toe ( Zes dagen mag men arbeiden, maar op de zevende dag zal er een volledige sabbat zijn, de HERE geheiligd: ieder die op de sabbatdag werk verricht, zal zeker ter dood gebracht worden.)
Onder welke wet moeten we dit dan toepassen in deze tijd???

Ik weet niet wat jij onder Galaten 4 en 5 verstaat en wat jij daaruit dacht begrepen te hebben?
De grote verschuiving ‘sabbatdag’ van zaterdag naar zondag heeft op dit moment kleine gevolgen en is zeker niet goed te keuren. Ander zaken in Nederland zijn vele malen nijpender zoals abortus en euthanasie. Niettegenstaande dat één overtreding alle geboden overtreden zijn is en fijt en als jou geweten je hierin aanklaagt moet je dit herstellen.


Dat is toch in God's schoenen gaan staan! God vertellen wat wel en niet zwaarder weegt. Als je vindt dat we de wet moeten houden omdat de wet door God zelf geschreven is, mag je daar als mens niets aan veranderen. En wat betreft de zondag: die wordt al vanaf het opstarten van de eerste gemeenten gehouden. Dus daar blijf ik bij. Daarom hou ik zondag, zonder de Joodse wetten en verdere toegevoegde menselijke regels! God heeft de Joden uitgeleid, niet de christenen.
Ps. 18: 30 Want met U loop ik door een bende, en met mijn God spring ik over een muur.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 jan 2007 20:33

Marnix schreef:
Jantjes schreef:Ja, ik bedoel ook de Ger.Gem. Marnix of eigelijk het totale protestantisme, vandaar dat ik zei ‘en consorten’.
Volgens mij heeft o.a. Paulus nooit een conflict met de Joden tewerkstelt. Hij stond alleen voor de enorme klus te bewijzen dat Jezus de Christus was die komen zou en daarmee de ceremoniële wetten vervuld en afgeschaft waren maar de wet der zeden niet! waarom dan die sabbat verschuiven moet is mijn altijd een raadsel geweest en is nog een raadsel voor mij. Ik begrijp natuurlijk wel dat het met de opstanding van Christus te maken heeft, maar dat is nu al 2000 jaar een conflict die er niet hoeft te zijn mijn inziens.
Of denk ik daar té gemakkelijk over?


Of te moeilijk :) Ik zie het niet als een conflict. Verder zegt et nieuwe testament dus wel wat over de sabbat... de apostelen gaan er vrij makkelijk mee om (laat u niets voorschrijven op het gebied van nieuwe maan of sabbat... slechts een schaduw van dat wat komen gaat) etc.

Maar goed, wat bedoel je met de wet der zeden? Bedoel je wetten als dat het bed onrein is tot de avond als je er op geknoeid hebt of bij ongesteldheid?

Onder de wet der zeden wordt over het algemeen de wet der tien geboden verstaan omdat zij een zedelijk karakter hebben. Zedelijk in de zin van deugdzaam en fatsoenlijk maar ook van kuis, zedig dus.
Toch vind ik de wet der zeden meer vallen onder de noemer ‘decaloog’ of deca-loog wat betekend deca = tien, loog = oplossing. Dus de tien geboden moeten een oplossing of uitkomst teweeg brengen anders is het een last. Je zou het kunnen vergelijken met een trilogie die uit drie werken of delen bestaat. Een decaloog bestaat uit twee delen namelijk het gestelde (wet) en de uitkomst bij overtreding.

Ik vind de wet der zeden veel verder gaan. De eerste vijf boeken van de Bijbel zijn van toepassing uitgezonderd de wetten die specifiek voor Israël golden (burgerlijke wet) en die in Christus vervult en afgeschaft zijn, zoals de priester- en offerdiensten (ceremoniële wet). Dus de reinigswetten waar jij op doel vind ik persoonlijk heel moeilijk.
Er zijn van de reinigingswetten die vervult zijn in Christus, maar ook die niet vervult zijn.
Je kent de geschiedenis van Paulus over het eten van onreine dieren die hij in het gezicht zag en niet mocht eten en hem bevolen werd het wel te doen. De betekenis was dat Jood en Heiden samen gevoed werden maar het gold tevens consequent voor de dieren.
Toch is het aan te bevelen geen onreine dieren te eten zoals bijvoorbeeld varkensvlees. Medisch is bewezen dat er geen voedsel in zit en alleen maar schade bij een mens kan aanrichten zoals bijvoorbeeld cholesterol. Kosjer eten is daarom aan te bevelen, dan eet je bewust.

Ik weet niet of jij wel eens de 613 joodse wetten bestudeerd hebt http://www.workmatch.nl/workmap/ aan de linkerzijde van deze site staan ze. In de protestantse kerken spreken ze zo minachten over de farizeese wetten van de Joden, nu bestudeer ze maar eens dan verander je van gedachten over het Joodse farizeïsme.
Trouwens jij wist toch ook dat Hitler zichzelf als een christen beschouwd hé. Op grond van zijn christen zijn heeft hij de holocaust teweeg gebracht. Het gebed van Hitler luide: ‘Almachtige God, zegen straks onze wapenen; wees even rechtvaardig als Gij altijd waart; oordeel nu opnieuw, of wij onze vrijheid nu waardig zijn, en veroordeel ons niet; Heer, zegen onzen strijd!’ (Mein Kampf. Blz. 802)

Wil jij jezelf dan nog Christen noemen? Ik noem nu een buitengewone zaak op van Hitler maar ik schaam mij van lieverlee wel over het christendom in Nederland met hun velen getheologiseer en schisma.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 82 gasten