De 'femme fatale'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De 'femme fatale'

Berichtdoor Boekenlezer » 23 dec 2006 22:02

Debor@ schreef:
Boekenlezer schreef:En het zou me helemaal niets verbazen als er ook een omgekeerde versie van bestaat: dames, die zich onweerstaanbaar aangetrokken hebben gevoeld tot de verkeerde man. Zeg maar, de 'homme fatal'.
Jep. De eerste keer dat ik 'm zag was het 'wow', een soort van elektrische schok waar je niet tegen bestand bent. Maar meteen was er ergens op de achtergrond zo'n peststemmetje met 'het kan toch niks worden', en dat stemmetje had/ heeft nog gelijk ook. Het kán niks worden en toch iedere keer dat ik hem zie (niet veel gelukkig) toch weer die twijfels: zou er nou echt geen mogelijkheid zijn om... Het hoofd koel houden maar en vechten tegen die rotkriebels.

Dat ken ik, die spanning tussen gevoel en verstand, die er kan zijn. Heb ik ook een flink 'leertraject' (van pijnlijke ervaringen) voor moeten doorlopen, om daarmee om te kunnen gaan. (Vandaar de 'femme fatale'.)
En ook dat stemmetje binnenin: alsof er ineens een zevende zintuig in werking treedt, bij sommige personen. Een soort van diepzinnige intuïtie.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Corine
Sergeant
Sergeant
Berichten: 474
Lid geworden op: 18 mar 2004 18:12

Berichtdoor Corine » 24 dec 2006 00:28

Enniewees.. de fatale man bestaat ook! Althans, Smurffie en ik hebben m vandaag ontmoet.. Aan de kraam. Ik had het geluk m te helpen met zn bestelling en m na die geweldige knipoog met die prachtige ogen van m fijn mn trouwring subtiel doch duidelijk laten zien...
Of ben ik nu de femme fatale.. :mrgreen:
In elk geval... Smurffie en ik balen er nu nog van dat ik haar telnummer niet subtíel in zn tas heb laten glijden 8) (had op zn minst wél mn zwager mogen worden..) :D

Gebruikersavatar
Corine
Sergeant
Sergeant
Berichten: 474
Lid geworden op: 18 mar 2004 18:12

Berichtdoor Corine » 24 dec 2006 00:30

Oja Boekenlezer.. Je neemt het me vast niet kwalijk dat ik in jouw zo serieus bedoelde topic een wat minder serieus 'korte tenen bericht' heb geplaatst.. :mrgreen:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 dec 2006 11:51

Ik houd van de femme fatale. Ik krijg er ook altijd mee te maken op de een of andere manier... En ik geniet ervan, ondanks de negatieve aspecten.

8)

Gebruikersavatar
Dreamster
Kapitein
Kapitein
Berichten: 982
Lid geworden op: 14 jun 2005 16:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 25 dec 2006 23:35

Leuk als je er een bent... :wink:
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De 'femme fatale'

Berichtdoor Boekenlezer » 26 dec 2006 20:10

Boekenlezer schreef:...alsof er ineens een zevende zintuig in werking treedt, bij sommige personen. Een soort van diepzinnige intuïtie.

Of was dat nou het zesde zintuig?
I.i.g.: die ene extra zintuig, die nogal wat mensen hebben. Vooral vrouwen schijnen daar sterk in te zijn.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Miss Verstand
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:30
Locatie: ROTTERDAM!!

Re: De 'femme fatale'

Berichtdoor Miss Verstand » 06 jan 2007 00:03

Boekenlezer schreef:
Boekenlezer schreef:...alsof er ineens een zevende zintuig in werking treedt, bij sommige personen. Een soort van diepzinnige intuïtie.

Of was dat nou het zesde zintuig?
I.i.g.: die ene extra zintuig, die nogal wat mensen hebben. Vooral vrouwen schijnen daar sterk in te zijn.


lijkt me duidelijk, als dat zintuig (zesde of zevende, boeit niet) in werking treedt:
don't even think about it! heel hard wegrennen!!

life is a simple as you make it!
Als ik zeg dat het zo is, dan ís het zo.. zelfs als het niet zo is..

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 06 jan 2007 00:35

een voorbeeld van een femme fatale:

van een niet nader te noemen nieuwssite schreef:Een Chinese tiener heeft zichzelf van het leven beroofd na het zien van zijn blind date van internet. De twee hadden wekenlang met elkaar gechat en spraken af elkaar ook in levenden lijve te ontmoeten, meldde het Chinese staatspersbureau Xinhua vrijdag.

De 19-jarige schone, bekend onder het pseudoniem 'Opwaaiende Jurk', bleek in werkelijkheid tien jaar ouder dan haar date en aanzienlijk minder aantrekkelijk dan de 17-jarige jongen zich had voorgesteld. Hij keerde onmiddellijk huiswaarts, verloor zijn eetlust, en verhing zich vier dagen later aan een boom, aldus Xinhua.


het is iets anders dan dt topic schets, maar dit meisje/vrouw is die jongen wel fataal geworden.
maar hij zat overduidelijk ook met zichzelf in de knup, dus is er bij een femme fatale sprake van enkel zijdige schuld, of hebben er ook in de gevallen hier in het topic genoemd 2 schuld ?
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De 'femme fatale'

Berichtdoor Boekenlezer » 06 jan 2007 09:11

Miss Verstand schreef:
Boekenlezer schreef:
Boekenlezer schreef:...alsof er ineens een zevende zintuig in werking treedt, bij sommige personen. Een soort van diepzinnige intuïtie.

Of was dat nou het zesde zintuig?
I.i.g.: die ene extra zintuig, die nogal wat mensen hebben. Vooral vrouwen schijnen daar sterk in te zijn.


lijkt me duidelijk, als dat zintuig (zesde of zevende, boeit niet) in werking treedt:
don't even think about it! heel hard wegrennen!!

life is a simple as you make it!

Ja, als dat zintuig negatieve signalen afgeeft.
Maar dat zintuig kan ook positieve signalen afgeven. En dan lijkt het mij juist een reden om ermee door te gaan.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 06 jan 2007 09:23

spacy schreef:een voorbeeld van een femme fatale:

van een niet nader te noemen nieuwssite schreef:Een Chinese tiener heeft zichzelf van het leven beroofd na het zien van zijn blind date van internet. De twee hadden wekenlang met elkaar gechat en spraken af elkaar ook in levenden lijve te ontmoeten, meldde het Chinese staatspersbureau Xinhua vrijdag.

De 19-jarige schone, bekend onder het pseudoniem 'Opwaaiende Jurk', bleek in werkelijkheid tien jaar ouder dan haar date en aanzienlijk minder aantrekkelijk dan de 17-jarige jongen zich had voorgesteld. Hij keerde onmiddellijk huiswaarts, verloor zijn eetlust, en verhing zich vier dagen later aan een boom, aldus Xinhua.


het is iets anders dan dt topic schets, maar dit meisje/vrouw is die jongen wel fataal geworden.
maar hij zat overduidelijk ook met zichzelf in de knup, dus is er bij een femme fatale sprake van enkel zijdige schuld, of hebben er ook in de gevallen hier in het topic genoemd 2 schuld ?

Dat is nogal een extreme reactie: zich verhangen!
Maar het is een feit dat verliefdheidsgevoelens enorm diep in kunnen grijpen. Dat is zeker het geval als de leeftijd nog wat aan de jonge kant is. Als je ouder bent, zie je beter in dat ook die zaken geen onbeperkte omvang hebben, en dat er wel e.e.a. aan te relativeren valt. Dat maakt dat soort zaken dan ook een stuk handzamer.
Wat de 'femme fatale' betreft: ik denk dat dat een begrip is, wat ook nogal afhankelijk is van jezelf. Wie is er fataal voor je? Hangt af van: door wie laat je je gek maken, en bij wie prik je er doorheen?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 22 jan 2007 22:00

Hm, ik heb voor mijzelf het idee, dat dat hele angstidee van de 'femme fatale' waardoor ik een beetje bezeten was, behoorlijk overtrokken is. Volgens mij heb ik gewoon ooit met een vreselijk fout figuur te maken gehad - ik weet wel wie - die mij een karikatuurbeeld bezorgd heeft van wat een vrouw is. Want ik heb toch het idee dat vrouwen in de regel ook weer niet zo onlogisch qua gedrag zijn, dat ze zo gauw fataal voor je zijn.

Mijn 'femme fatale' was zo'n persoon die mij eindeloos tussen wal en schip in liet bungelen.
Als ik haar geen aandacht gaf, ja zelfs als ik gewoon normaal nuchter mijn gang ging, raakte ze in paniek. Dan gaf ik haar blijkbaar te weinig.
Maar als ik dan op de 'positieve' toer ging, door haar proberen tevreden te stellen, in de hoop dat ik daarmee wat nuttigs bereikte, dan bleek zij een gruwelijke bodemloze put, waaruit je er niks meer voor terug zag.
Ik ben zo gek geweest om mezelf er ruim 2 jaar mee te kwellen. En toen heb ik - 7 jaar geleden inmiddels al weer - een oplossing geforceerd. Toen kwam het moment dat ik met haar kon breken.
Ongelofelijk, wat was dat toch voor figuur! Wilde ze mij met alle geweld een angststoornis bezorgen, door mijn gevoeligheden te misbruiken?! Je zou het haast gaan denken. :-k
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 23 jan 2007 03:25

Zij had waarschijnlijk gewoon een redelijk vaak voorkomende psychische stoornis waarvan ik de naam nu niet ga noemen om niemand te kwetsen, maar kijk eens op internet bij een paar ziektebeelden, ik vermoed dat je haar snel genoeg terug zult vinden :wink:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 jan 2007 12:10

Ghe idd, en als je dan begint te zoeken bij de eerste letter van je naam moet het helemaal wel lukken. :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2007 12:27

Precies. De vraag is wel Boekenlezer: Kon zij er zoveel aan doen? Was het heel bewust, of komt het door een bepaalde ziekte? Val het haar te verwijten? Wel goed om je af te vragen. Niet voor de vraag of het goed is wat je hebt gedaan maar wel voor hoe je nu er op terugkijkt, en naar haar kijkt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 23 jan 2007 19:24

Gershwin schreef:Zij had waarschijnlijk gewoon een redelijk vaak voorkomende psychische stoornis waarvan ik de naam nu niet ga noemen om niemand te kwetsen, maar kijk eens op internet bij een paar ziektebeelden, ik vermoed dat je haar snel genoeg terug zult vinden :wink:

Ik meen te weten waar je aan denkt. (Vooral die hint van Aragorn vergemakkelijkte het mij.)
Daar heb ik in het verleden ook wel eens aan gedacht. Maar omdat ik er van die heftige dingen over gelezen heb (zoals suïcidaal gedrag en zo), heb ik het maar in het midden gelaten of dat nu wel of niet waar is bij haar. Die heftige dingen kon ik niet zo plaatsen bij haar. Maar ja, ik ken haar privéleven/gedachtenwereld niet, dus eigenlijk kan ik daar niks over zeggen.
Verder houd ik er ook niet zo van om in psychologische etiketten te denken, omdat dat een simplisme in de hand kan werken in het interpreteren van iemands gedrag. (Zo van: 'O kijk, die gedraging. O ja, dat zal dat [het etiket] wel zijn.', of: 'O, die heeft dat, dus die kan dat en dat niet. Die persoon moet dat maar niet proberen.' Vind ik een niet zo positieve instelling, waarmee je de kans loopt zo'n persoon te onderschatten. Laat in de praktijk maar blijken wat iemand wèl waard is.)
Maar het zou natuurlijk best kunnen, dat wanneer een psycholoog zo iemand onderzoekt, dat die tot een dergelijke conclusie komt.
Wel frappant om te merken dat jullie aan hetzelfde denken, als waar ik ooit al eens aan gedacht heb.

Marnix schreef:Precies. De vraag is wel Boekenlezer: Kon zij er zoveel aan doen? Was het heel bewust, of komt het door een bepaalde ziekte? Val het haar te verwijten? Wel goed om je af te vragen. Niet voor de vraag of het goed is wat je hebt gedaan maar wel voor hoe je nu er op terugkijkt, en naar haar kijkt.

Ik geloof dat het geen boze opzet is geweest, maar dat ze op haar manier vrij oprecht bezig was. Zo heb ik het van haar altijd aangevoeld.
Verder weet ik ook, dat ik met een dergelijk gedragspatroon totaal niet uit de voeten kan, dat ik er helemaal gek van word. Dat heeft de praktijk mij wel genoegzaam geleerd. Als zij trouwt, zal ze een man moeten hebben die daar tegen kan. Iemand, die haar zwakte met een sterk punt kan compenseren.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten