De CU in de regering !/?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
kirdneh
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1337
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:36

Berichtdoor kirdneh » 18 mei 2007 18:31

johannes1 schreef:
Een Christen kan toch nee zeggen tegen euthanasie? Een Christen hoeft toch niet op zondag te winkelen? Een Christen hoeft toch geen gebruik te maken van het opengesteld burgerlijk huwelijk? Ik zie hier geen buigen in naar niet gelovigen. Jij wel?

het word je wel moeilijk gemaakt. ow trouw je geen homo's/lesbies nou ga dan maar weg. ow werk je niet op zondag dan kunnen we je niet gebruiken. die wetten waren er bv 10 jaar geleden nog niet, als de christelijke partijen aan de macht waren gekomen en ze hadden het zo gehouden dan had je dit nooit gehad. maar was het daardoor slechter voor de niet gelovigen geweest?



Precies!!!!
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2007 18:45

johannes1 schreef:
Een Christen kan toch nee zeggen tegen euthanasie? Een Christen hoeft toch niet op zondag te winkelen? Een Christen hoeft toch geen gebruik te maken van het opengesteld burgerlijk huwelijk? Ik zie hier geen buigen in naar niet gelovigen. Jij wel?

het word je wel moeilijk gemaakt. ow trouw je geen homo's/lesbies nou ga dan maar weg. ow werk je niet op zondag dan kunnen we je niet gebruiken. die wetten waren er bv 10 jaar geleden nog niet, als de christelijke partijen aan de macht waren gekomen en ze hadden het zo gehouden dan had je dit nooit gehad. maar was het daardoor slechter voor de niet gelovigen geweest?

Je hoeft helemaal niet weg als je geen homoparen wilt trouwen. Dat dat in sommige gevallen wel gebeurd is, is een fout van de betreffende gemeente of een keuze van de ambtenaar zelf.
Verder verplicht niemand je om op zondag te werken, maar als je een baan aanneemt waarin dat wel noodzakelijk is en je kunt daarin geen deal maken met je werkgever lijkt het me vrij logisch dat er maar 2 opties zijn: werken of een andere baan zoeken.

Verder snijden de voorbeelden van abortus/euthanasie/etc. ook geen hout, aangezien dat alleen maar toegenomen vrijheden zijn en niemand beperken.

Wat betreft ons bijzonder onderwijs, dat is een verworven recht dat we inderdaad moeten blijven bewaken. Niet zozeer omdat men er als christen van kan profiteren maar omdat het belangrijk is voor de vrijheid van religie en onderwijs.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 18 mei 2007 19:31

Kleine aanvulling met betrekking met het werken op zondag

Er is een duidelijke wet met betrekking tot het niet altijd verplicht kunnen stellen tot werken op een zondag. Bepaalde beroepsgroepen uitgesloten. (Zelfs voor die bepaalde groepen geldt er verplicht aantal vrije zondagen per jaar. (uit mijn hoofd dacht ik 16 zondagen)

Ik vraag mij af of Christenen soms alles op een gouden presenteerblaadje krijgen aangereikt willen krijgen? Hmm, dan worden sommige keuzes wel heel makkelijk, moeite ergens voor hoeven doen (lees je geloof) is dan niet meer nodig) Denk eens aan wat Jezus zei: 'Geef wat van de keizer is aan de keizer, en geef aan God wat God toebehoort.’

Het valt mij ook op dat kirdneh en Johannes niet terugkomen op de koop zondagen, behalve misschien tussen de regels door?
Ze zouden hooguit kunnen stellen dat een christen niet meer zou kunnen werken in een winkel o.d. Dan moet je misschien inderdaad een keuze voor je zelf maken. Het lijkt mij niet eerlijk om dan te stellen, dat een hele maatschappij om zo moeten vanwege een kleine minderheid die niet wil werken op zondag. Die minderheid kan zich ook niet beroepen of vroeger, vroeger is nu niet...nu is geen vroeger. Tijden veranderen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

vaandel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:01

Berichtdoor vaandel » 18 mei 2007 20:23

Ik merk eigenlijk helemaal geen verschil of de CU nu wel of niet in de regering zit. Ik heb eigenlijk nog niets wezenlijks zien veranderen door toedoen van de CU. Zeker niet op het gebied wat Christenen nu direct raakt.

André

Berichtdoor André » 18 mei 2007 20:28

vaandel schreef:Ik merk eigenlijk helemaal geen verschil of de CU nu wel of niet in de regering zit. Ik heb eigenlijk nog niets wezenlijks zien veranderen door toedoen van de CU. Zeker niet op het gebied wat Christenen nu direct raakt.

1. Hoe kort is het kabinet aan het regeren?
2. Regeert de CU alleen?
3. Vind je het jammer dat de CU mee regeert?

vaandel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:01

Berichtdoor vaandel » 18 mei 2007 20:57

André schreef:
vaandel schreef:Ik merk eigenlijk helemaal geen verschil of de CU nu wel of niet in de regering zit. Ik heb eigenlijk nog niets wezenlijks zien veranderen door toedoen van de CU. Zeker niet op het gebied wat Christenen nu direct raakt.

1. Hoe kort is het kabinet aan het regeren
Bijna honderd dagen.
2. Regeert de CU alleen?
Nee.
3. Vind je het jammer dat de CU mee regeert?
Nee.


Ik heb echter het idee/het gevoel dat het weinig verschil maakt of de CU nu wel of niet meeregeert. Wat zullen zij nu concreet kunnen veranderen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2007 20:58

De achterban van de PvdA had anders behoorlijk sterk het gevoel dat ze in de onderhandelingen afgetroefd zijn door de CU - die bijna al haar punten wist te realiseren.

vaandel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:01

Berichtdoor vaandel » 18 mei 2007 21:05

Aragorn schreef:De achterban van de PvdA had anders behoorlijk sterk het gevoel dat ze in de onderhandelingen afgetroefd zijn door de CU - die bijna al haar punten wist te realiseren.


Dat is gevoel. Maar wat is er in jouw optiek nu daadwerkelijk verandert in ons daily life. Jij zou het wellicht als geen ander kunnen zeggen.

André

Berichtdoor André » 18 mei 2007 21:13

vaandel schreef:
André schreef:
vaandel schreef:Ik merk eigenlijk helemaal geen verschil of de CU nu wel of niet in de regering zit. Ik heb eigenlijk nog niets wezenlijks zien veranderen door toedoen van de CU. Zeker niet op het gebied wat Christenen nu direct raakt.

1. Hoe kort is het kabinet aan het regeren
Bijna honderd dagen.
2. Regeert de CU alleen?
Nee.
3. Vind je het jammer dat de CU mee regeert?
Nee.


Ik heb echter het idee/het gevoel dat het weinig verschil maakt of de CU nu wel of niet meeregeert. Wat zullen zij nu concreet kunnen veranderen?
Als je met veranderen besluiten terug draaien bedoelt, ja dan valt het misschien niet mee om er iets positiefs over te vertellen.
(Om eerlijk te zijn, ik ben niet zo nieuws-gierig de laatste tijd)
Maar de ministerspost die Rouvoet heeft kun je volgens mij wel laten zien wat een christen belangrijk vind.
Je zult wsl verbaast staan hoeveel niet christenen dat ook vinden.
Verder kun je denk ik pas na de 4 jaar zien of er ook doelen bereikt zijn.
Honderd dagen is wat kort om een oordeel te vellen m.i.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2007 21:15

Tsja, mijn dagelijks leven is sowieso nooit extreem veranderd door de politiek, of dat nu Paars I en II of Balkenende I-IV is. Maar ik geloof zeker wel dat er momenteel dingen gebeuren die niet gebeurd zouden zijn als de CU niet in de regering zou zitten. Zoals evaluatie van abortuswetgeving en het al eerder genoemde anti-rook en anti-alcoholbeleid.

vaandel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:01

Berichtdoor vaandel » 18 mei 2007 21:20

Aragorn schreef:Tsja, mijn dagelijks leven is sowieso nooit extreem veranderd door de politiek, of dat nu Paars I en II of Balkenende I-IV is. Maar ik geloof zeker wel dat er momenteel dingen gebeuren die niet gebeurd zouden zijn als de CU niet in de regering zou zitten. Zoals evaluatie van abortuswetgeving en het al eerder genoemde anti-rook en anti-alcoholbeleid.


Anti alcohol en anti rook vind ik nou niet echt een heel typisch CU punt. Evaluatie abortus stond volgens mij al op het programma om te evalueren.

Gebruikersavatar
kirdneh
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1337
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:36

Berichtdoor kirdneh » 19 mei 2007 08:34

vaandel schreef:
Aragorn schreef:Tsja, mijn dagelijks leven is sowieso nooit extreem veranderd door de politiek, of dat nu Paars I en II of Balkenende I-IV is. Maar ik geloof zeker wel dat er momenteel dingen gebeuren die niet gebeurd zouden zijn als de CU niet in de regering zou zitten. Zoals evaluatie van abortuswetgeving en het al eerder genoemde anti-rook en anti-alcoholbeleid.


Anti alcohol en anti rook vind ik nou niet echt een heel typisch CU punt. Evaluatie abortus stond volgens mij al op het programma om te evalueren.



Dat zijn ze ook niet,alleen willen ze de gevaarlijke uitwerkingen er van indammen.En daarom moeten er maatregelen getroffen worden wat soms zeer doet voor sommigen.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 mei 2007 13:36

aragorn schreef:Je hoeft helemaal niet weg als je geen homoparen wilt trouwen. Dat dat in sommige gevallen wel gebeurd is, is een fout van de betreffende gemeente of een keuze van de ambtenaar zelf.
Verder verplicht niemand je om op zondag te werken, maar als je een baan aanneemt waarin dat wel noodzakelijk is en je kunt daarin geen deal maken met je werkgever lijkt het me vrij logisch dat er maar 2 opties zijn: werken of een andere baan zoeken.

als de regering nou had gezegd zo moet het dan had het 1e niet gebeurd. nu laten ze de keuze aan de gemeentes toe. die ieder hun eigen beleid gaan voeren. ze hadden 1 lijn moeten trekken of ze mogen trouwen en de gemeente moet een niet bezwaarde ambtenaar ze laten trouwen of ze hadden moeten zeggen nee het mag niet, en niet zo als ze het nou doen

over de koopzondagen. ik ga nu even uit van eigen situatie. ik heb op 5 verschillende vacatures in verschillende winkels gesolliciteerd. ik heb bij iedere sollicitatie het gehad over het werken op zondag. ze respecteerde het, zeide ze, maar ze konden mij niet aannemen er door want dat stond niet netjes tegenover het andere personeel. en dan kan je zeggen dan moet je maar iets anders zoeken dat is natuurlijk heel makkelijk gezegd. als je heel graag in een winkel wilt werken ga je natuurlijk niet elders op solliciteren waar je misschien hetzelfde probleem ook nog wel eens gaat krijgen. men zegt wel eens dat de SGP vrouwen uit sluit, maar doet de maatschappij niet hetzelfde maar dan het uitsluiten van christenen bij bepaalde beroepsgroepen.

harm-j schreef:Ik vraag mij af of Christenen soms alles op een gouden presenteerblaadje krijgen aangereikt willen krijgen? Hmm, dan worden sommige keuzes wel heel makkelijk, moeite ergens voor hoeven doen (lees je geloof) is dan niet meer nodig) Denk eens aan wat Jezus zei: 'Geef wat van de keizer is aan de keizer, en geef aan God wat God toebehoort.’

nee dat willen ze niet, maar ik denk ook niet dat ze er daarom voor hoeven te worden uitgesloten.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 21 mei 2007 14:32

Harm-J schreef:Het valt mij ook op dat kirdneh en Johannes niet terugkomen op de koop zondagen, behalve misschien tussen de regels door?
Ze zouden hooguit kunnen stellen dat een christen niet meer zou kunnen werken in een winkel o.d. Dan moet je misschien inderdaad een keuze voor je zelf maken. Het lijkt mij niet eerlijk om dan te stellen, dat een hele maatschappij om zo moeten vanwege een kleine minderheid die niet wil werken op zondag. Die minderheid kan zich ook niet beroepen of vroeger, vroeger is nu niet...nu is geen vroeger. Tijden veranderen.
Vorig jaar heeft de Rotterdamse kantonrechter een uitspraak gedaan in een zaak van een werkneemster van de Rotterdamse Bijenkorf: zij werd gedwongen om op zondag te werken, wat zij niet wilde en zij had dat ook aangegeven bij haar sollicitatie. De rechtbank was van mening dat De Bijenkorf haar niet kon verplichten om op zondag te werken. (LJN: AV0605, Sector kanton Rechtbank Rotterdam, 635923, datum uitspraak: 26-01-2006)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
kirdneh
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1337
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:36

Berichtdoor kirdneh » 21 mei 2007 15:56

LeChat schreef:
Harm-J schreef:Het valt mij ook op dat kirdneh en Johannes niet terugkomen op de koop zondagen, behalve misschien tussen de regels door?
Ze zouden hooguit kunnen stellen dat een christen niet meer zou kunnen werken in een winkel o.d. Dan moet je misschien inderdaad een keuze voor je zelf maken. Het lijkt mij niet eerlijk om dan te stellen, dat een hele maatschappij om zo moeten vanwege een kleine minderheid die niet wil werken op zondag. Die minderheid kan zich ook niet beroepen of vroeger, vroeger is nu niet...nu is geen vroeger. Tijden veranderen.
Vorig jaar heeft de Rotterdamse kantonrechter een uitspraak gedaan in een zaak van een werkneemster van de Rotterdamse Bijenkorf: zij werd gedwongen om op zondag te werken, wat zij niet wilde en zij had dat ook aangegeven bij haar sollicitatie. De rechtbank was van mening dat De Bijenkorf haar niet kon verplichten om op zondag te werken. (LJN: AV0605, Sector kanton Rechtbank Rotterdam, 635923, datum uitspraak: 26-01-2006)



Precies hier maakt de cu zich sterk voor,die mensen hebben en moeten het recht hebben om dit te weigeren.Die winkel kan ook gaan schuiven met uren of zoiets om het voor iedereen plezierig te houden.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten