Islamisering van de samenleving?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Islamisering van de samenleving?

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2006 21:38

Verschillende figuren aan de rechterzijde van het politieke spectrum hebben het over de 'Islamisering van de samenleving' die een gevaar zou zijn en gestopt zou moeten worden. Maar wat houdt die 'Islamisering' nu precies in? Wat zijn de gevaren en hoe reëel zijn die?

Gebruikersavatar
reform
Moderator
Berichten: 1316
Lid geworden op: 27 jul 2003 17:58
Locatie: Col de Sarenne (alt. 1999 mt)

Berichtdoor reform » 11 dec 2006 22:45

Islamisering vind ik een beetje een groot woord. Het suggereerd een beetje dat we momenteel overspoeld worden met islamieten. Volgens mij is het percentage islamieten van de totale bevolking in de laatste jaren nauwelijks toegenomen. Bovendien is er in de Islam ook sprake van secularisering (vooral de jongeren). Als de groep Islamieten groter zal worden, zie ik het enerzijds als een gevaar. Er zullen ongetwijfeld Islamieten zijn die extremistische ideeën er op nahouden. Als de groep groter zal worden, zal de kans op extremisten (extremistische ideeën) ook groter worden. Anderzijds is het ook zeker een uitdaging. Je kan als Christen vertellen wat jou geloof inhoudt. Ik houd trouwens wel van een multi-cultirele samenlevingen. Ik sta er dus neutraal tegenover.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 dec 2006 22:47

Zolang de Nederlandse samenleving niet ontwricht raakt, zie ik geen probleem met welke godsdienst dan ook. Iedereen heeft daarin een verantwoordelijkheid, dunkt me.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Berichtdoor scape » 12 dec 2006 09:47

eeeh, concreet. Een patatje met knoflooksaus en een broodje falafel heeft het patatje oorlog met kroket vervangen. . .

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 dec 2006 11:56

*smek*

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als er een moskee in Staphortst gebouwd wordt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Berichtdoor Katlheen » 12 dec 2006 15:58

Ben ook wel benieuwd ja....Zelfde toestanden als je een kerk in Saudi-Arabië zou proberen te bouwen?

*belt snel met Talpa om te kijken of er nog doeka's zijn te verdienen met dit format.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 dec 2006 16:02

Ik stel voor dat we dan hart van refolan... pardon, Nederland ook bellen ;)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
smurfin
Mineur
Mineur
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 okt 2004 11:27
Locatie: amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor smurfin » 12 dec 2006 19:34

kHeb meer het idee dat moslims proberen de modernisering wat islamitischer te laten verlopen. Ze voelen zich lijkt me in het nauw gedreven door de manier waarop het westen de rest van de wereld gedurende de laatste x aantal jaren probeert te 'moderniseren'. Het westen met haar/zijn ideeen dreigt de islam te overspoelen. Omdat ze zich daartegen wat radicaal kunnen verzetten, met name de laatste tijd, merk je hun aanwezigheid soms wat sterk op, om het zachtjes uit te drukken, en lijkt het of ze in grote getale bezig zijn om nederland helemaal om te vormen tot een islamitisch land. Volgens mij loopt het niet zo'n grote vaart, hoewel je waarschijnlijk/natuurlijk/misschien de invloed van de islam ook weer niet moet onderschatten. Maar ik denk dat de islam meer beinvloed wordt door het westen dan andersom. Daarom reageren ze ook zo fel;/
En ik ben zoals reform ook zéker niet tegen multiculturele samenlevingen;/ ook niet tegen verschillende godsdiensten in een land dus.
Daarnaast ben ik soms tóch wel bang eigenlijk een beetje voor de uitingen van een klein, extreem gedeelte van de moslims (aa) het aantal 'aanslagen' en zelfmoord-dingen groeit opzich wel, hoewel het aantal moslims niet groeit. Maar het aantal moslims hoeft niet te groeien (juist niet volgens mij) om de islam gevaarlijker te laten worden. Maar het lijkt mij vrij moeilijk om daadwerkelijk iets te doen tegen zelfmoordaanslagen. Ehm, het is niet echt te overzien in hoeverre moslims in Néderland óok zo radicaal zullen worden. Ik vind opzich mensen als Samir A wel gevaarlijk.
En, zoals bekend, wordt door de media wel veel angst verspreid. Een beetje op je hoede zijn is wel reeel. Misschien ook méer dan een beetje, ook al is het in Nederland rustig enzo, als het gaat om aanslagen. Maar ik begrijp niet precies waarom de politiek zo ontzéttend veel aandacht schenkt aan de zogenaamde islamisering van de samenleving. Door hun krampachtige manier van omgaan met de islam lijkt het mij juist soms een beetje averechts te werken, maar goed...
het leven is geen appeltaart

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 dec 2006 20:28

Als je radicalisering tegen wilt gaan, zul je integratie serieus aan moeten pakken. Integratie gaat alleen als je van nieuwkomers verwacht dat zij zich aanpassen, maar tegelijk van oudkomers verwacht dat zij ruimte maken en wel zodanig dat nieuwkomers èn oudkomers zich thuis kunnen voelen. Dit is bijna een ontstuimige rondo of tango op een heel dun koord, maar wel de enige methode - denk ik.

Het is dus van beide kanten zaak dat er enige souplesse getoond wordt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
smurfin
Mineur
Mineur
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 okt 2004 11:27
Locatie: amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor smurfin » 12 dec 2006 23:05

Optimatus schreef:Als je radicalisering tegen wilt gaan, zul je integratie serieus aan moeten pakken. Integratie gaat alleen als je van nieuwkomers verwacht dat zij zich aanpassen, maar tegelijk van oudkomers verwacht dat zij ruimte maken en wel zodanig dat nieuwkomers èn oudkomers zich thuis kunnen voelen. Dit is bijna een ontstuimige rondo of tango op een heel dun koord, maar wel de enige methode - denk ik.

Het is dus van beide kanten zaak dat er enige souplesse getoond wordt.


eensch. maar ik zie het in het huidige nederland nog niet zo gebeuren, eigenlijk, zoals je zegt. misschien van beide kanten niet. maar zéker niet van de 'nederlandse' kant, die er om het hard te zeggen toch voorál op hamet dat die toch wel minder beschaafde 'allochtonen' fijn naar de 'nederlandse' pijpen moeten/mogen dansen;/ Tussen aanhalingstekens, omdat het ook niet vast staat wat allochtoon en wat nederlands is.
en eigenlijk twijfel ik soms toch ook wel een beetje of integratie écht zou helpen. misschien op niet heel lange termijn. in nederland. maar de radicalisering van de islam is toch een mondiaal verschijnsel? ik vraag me dus af of integratie er voor zal kunnen zorgen dat moslims in nederland niet zullen radicaliseren, als moslims in andere landen of delen van de wereld dat wél doen. de hele wereld is aan modernisering onderhevig. dus in de hele wereld zal de islam daar soort steeds radicaler op gaan reageren door te proberen 'de wereld' te 'islamiseren'. of beter gezegd: de processen die spelen in de wereld te islamiseren.
heel eerlijk gezegd denk ik ook niet het radicale deel van de moslims bereid is te integreren als er van de kant van nederland of het westen dingen compromissen worden gesloten. dat kan alleen als de islam van binnenuit verandert, ofzoiets (a)
het leven is geen appeltaart

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 13 dec 2006 08:01

"Islamisering" is gewoon een mooi buzzword waarmee mensen elkaar angst aan proberen te jagen (evt om stemmen te winnen). Net zoals mensen elkaar in het recente verleden gek maakten met "Het Rode gevaar". Mensen zonder enige kennis van zaken roepen dat als we niks doen dat dan over 10 jaar de sharia is ingevoerd in Nederland (wat trouwens voor 90% over familierecht gaat), en stemmen dan snel op Wilders.

Gebruikersavatar
Othello
Kapitein
Kapitein
Berichten: 880
Lid geworden op: 15 feb 2006 23:05

Berichtdoor Othello » 13 dec 2006 11:11

Ik word eerlijkgezegd benauwder van de vriendjes van Volkert (nu zelfs vertegenwoordigd in 's lands parlement; dat kun je van de moslimfunda's niet zeggen...) en hun 'liefde voor de dieren'...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 dec 2006 11:58

MrSokkie schreef:"Islamisering" is gewoon een mooi buzzword waarmee mensen elkaar angst aan proberen te jagen (evt om stemmen te winnen). Net zoals mensen elkaar in het recente verleden gek maakten met "Het Rode gevaar". Mensen zonder enige kennis van zaken roepen dat als we niks doen dat dan over 10 jaar de sharia is ingevoerd in Nederland (wat trouwens voor 90% over familierecht gaat), en stemmen dan snel op Wilders.

Die indruk heb ik dus ook. Ik dacht altijd dat islamisering de tegenhanger van kerstening zou zijn, en dat een geïslamiseerde samenleving dus niet een samenleving is waar veel moslims wonen maar een samenleving waarvan de grondslagen geïslamiseerd zijn: sharia, menging van religie in de publieke ruimte, wetten die moslims bepaalde privileges geven, officiele islamitische feestdagen, etc. Nu, er wonen inderdaad best wat moslims in Nederland (alhoewel ik nog lang niet van een tsunami zou willen spreken), maar van bovenstaande zaken merk ik nog bijzonder weinig. Als er vijftien miljoen moslims in Nederland zouden zijn die niet politiek participeren heb je volgens mij nog steeds een seculiere staat, en geen geïslamiseerde..

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 13 dec 2006 12:15

Precies. En met het -ongefundeerd- roepen dat Nederland 'islamiseert' wek je alleen maar angst op, en xenofobie.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 dec 2006 12:22

En stemmen, kennelijk. 8)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten