Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 jan 2007 12:54

Zou zonde tegende Heilige Geest niet dat zijn wat beschreven staat in Heb 6:6, omdat daar ook de consequentie is dat het niet meer goed kan komen, geen vergeving dus?

Want wie ooit door het licht beschenen is, geproefd heeft van de hemelse gave en deel gekregen heeft aan de heilige Geest, 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd, omdat zo iemand voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigt en aan bespotting blootstelt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jan 2007 13:44

O dat kan, maar waarom moeilijk doen? Jezus heeft zelf de definitie al gegeven en dat was naaraanleiding van het 'Hij werpt duivelen uit omdat hij de overste der duivelen is'.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 12 jan 2007 16:13

Raido schreef:
Leer en prediking zijn altijd twee dingen geweest. Als ik kerk bij Ds. van Dieren dan is dat vaak zo systematisch/dogmatisch dat ik geen enkele 'spijze' ontvang om in de week op te teren, het komt allemaal op 'bevinding' aan en als je niet weet wat bevinding is heb je het dus nog niet bevonden.
Het is een poort in het dal van Achor die voor je open zal gaan
Dus ik wacht maar af, totdat de poort in het dal van Achor voor mij opengaat, de hemel scheurt en ik zal horen dat ik 'de beminde des vaders ben', 'getrokken door mensenzelen en touwen der liefde' en dat 'hij niet laat varen dat wat zijn hand begon'.
En wat is het nu dan?
dat voelde ik gewoon tot in het diepste van mijn ziel. God stierf voor zondaren, voor mij! Ik was het die hem vol lust aan het kruis spijkerder, hem bespotte. Hem baarde, hem in de kribbe legde, de engel zag die vertelde dat ik niet hoefde te vrezen maar dat de Messias was geboren, in mijn Bethlehem, dat ik hem bezocht, dat ik de ster volgde, dat ik Hem verraadde, dat ik mijn brood indoopte met Hem, dat ik zijn kleren verkocht. Maar ook dat ik naar het graf ging, en Hij was daar niet.


Hoe komt het Raido dat jij zulke tegenstrijdige dingen vertel over de Ger.Gem. terwijl dat wel jou beleving of bevinding is.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jan 2007 17:42

Omdat ik niet (hard genoeg) geloof
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jort
Sergeant
Sergeant
Berichten: 301
Lid geworden op: 10 jul 2006 19:06

Berichtdoor Jort » 12 jan 2007 18:20

Raido schreef:Voor de rest, het is allemaal niet de officiële kerkleer inderdaad, als ik enkel kijk naar de leer van mijn kerk dat kan ik in erg veel dingen goede meekomen. Maar als het gaat om de prediking, en ik kerk zo goed als alleen bij van Dieren dus daar spreek ik over, dan ligt het anders. Bij Eckeveld die ik op eerste kerstdag is Zeist hoorde zat ik met tranen in mijn ogen te luisteren, wat een evangelie, wat een breede toegang tot het heil. Maar zit ik zondag weer bij mijn eigen predikant, dan is het janken met de pet op. Het komt vast ook omdat ik daar te kritisch zit, maar ik hou dat niet lang meer vol. Ik ga nu wel eens naar De Wit in West, of naar Den Ouden in de HHK, ik voel mij daar meer thuis. Daar zijn veel minder die ongrijpbare termen waar ik niets mee kan.

Ik zou haast uit paniek en frustratie katholiek worden.


Katholiek is niet echt katholiek. Je kritiek begrijp ik wel maar je staat sterker in kritiek als je je ten volle laaft aan de bronnen die door jouw predikant ten onrechte geclaimd worden.

Er schijnen best positieve Ger. Gemeenten te zijn. Al vind ik ook daar toch een bepaalde sfeer hangen waar ik niet van houd overigens. Beetje groepsgevoel.

Maar ook die Ger. Gemeenten hebben hun verantwoordelijkheid voor het geheel. Namen ze die verantwoordelijkheid maar!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jan 2007 19:05

Jort schreef:Er schijnen best positieve Ger. Gemeenten te zijn. Al vind ik ook daar toch een bepaalde sfeer hangen waar ik niet van houd overigens. Beetje groepsgevoel.
Dat vind ik juist positief. Je bent een kerk, een gemeenschap en moet elkaar steunen in het geloof. Het volk Israel is ook één volk, en die hadden ook wel een hun ruzies onderling maar kwamen toch vaak weer bij elkaar. God openbaarde zich aan het volk Israel, niet alleen het spreekwoordelijke 'handjevol' uitverkoren Israelieten.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 12 jan 2007 19:21

Raido schreef:
Omdat ik niet (hard genoeg) geloof
Dat vind ik juist positief. Je bent een kerk, een gemeenschap en moet elkaar steunen in het geloof.
Hoe heb ik het nu met je?

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jan 2007 19:25

Jantjes schreef:Raido schreef:
Omdat ik niet (hard genoeg) geloof
Dat vind ik juist positief. Je bent een kerk, een gemeenschap en moet elkaar steunen in het geloof.
Hoe heb ik het nu met je?
Als ik iets zeg wat ik persoonlijk vind, dan wil dat niet zeggen dat ik het zo ervaar in mijn kerk (Gereformeerde Gemeente breed en Gereformeerde Gemeente Noord Rijssen in het bijzonder).

Ik vind van mijzelf dat ik niet hard genoeg geloof, ik pas er ook voor om mij 'bekeerd', 'wedergeboren' of wat dan ook te noemen. Maar ik probeer wel zoveel mogelijke mensen te steunen in hun geloof, bid met ze, praat met ze, leg dingen uit uit de Bijbel. Waarvan ik soms heb 'wat zou ik dat nou graag zelf ook echt geloven'..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 12 jan 2007 20:41

Raido schreef:
Jantjes schreef:Raido schreef:
Omdat ik niet (hard genoeg) geloof
Dat vind ik juist positief. Je bent een kerk, een gemeenschap en moet elkaar steunen in het geloof.
Hoe heb ik het nu met je?
Als ik iets zeg wat ik persoonlijk vind, dan wil dat niet zeggen dat ik het zo ervaar in mijn kerk (Gereformeerde Gemeente breed en Gereformeerde Gemeente Noord Rijssen in het bijzonder).

Ik vind van mijzelf dat ik niet hard genoeg geloof, ik pas er ook voor om mij 'bekeerd', 'wedergeboren' of wat dan ook te noemen. Maar ik probeer wel zoveel mogelijke mensen te steunen in hun geloof, bid met ze, praat met ze, leg dingen uit uit de Bijbel. Waarvan ik soms heb 'wat zou ik dat nou graag zelf ook echt geloven'..

Ja, begrepen.
Maar wat zijn dat dan voor zaken die je ook echt zou kunnen geloven?
Je vertelde dat je oom engelen zag wenken bij het avond maal. Bedoel je dat je dat ook graag zou zien en dan pas geloven?
Of bedoel je die deur van het dal van Achor?
Het probleem wat jij hier aansnijd heeft K.v.d. Zwaag een 1000 pagina tellend boek over geschreven met de titel ‘Afwachten of Verwachten’, min of meer aan de Ger.Gem. gelezen?
Laatst gewijzigd door Jantjes op 12 jan 2007 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Jort
Sergeant
Sergeant
Berichten: 301
Lid geworden op: 10 jul 2006 19:06

Berichtdoor Jort » 12 jan 2007 20:44

Raido schreef:
Jort schreef:Er schijnen best positieve Ger. Gemeenten te zijn. Al vind ik ook daar toch een bepaalde sfeer hangen waar ik niet van houd overigens. Beetje groepsgevoel.
Dat vind ik juist positief. Je bent een kerk, een gemeenschap en moet elkaar steunen in het geloof. Het volk Israel is ook één volk, en die hadden ook wel een hun ruzies onderling maar kwamen toch vaak weer bij elkaar. God openbaarde zich aan het volk Israel, niet alleen het spreekwoordelijke 'handjevol' uitverkoren Israelieten.


Wat mij betreft -en wat de bijbel betreft- hoeft dat groepsgevoel niet geuit te worden door dezelfde kleding, dezelfde humor, hetzelfde gedrag, etc. etc.. Op zich begrijp ik het, want het kan als je niet opvalt t.o.v. een groep evolutionair gezien nuttig zijn om te overleven, maar of het de bedeoling is van de kerk op een dergelijke moraal op te leggen is de vraag.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2007 09:56

Jantjes schreef:
Raido schreef:
Jantjes schreef:Raido schreef:
Omdat ik niet (hard genoeg) geloof
Dat vind ik juist positief. Je bent een kerk, een gemeenschap en moet elkaar steunen in het geloof.
Hoe heb ik het nu met je?
Als ik iets zeg wat ik persoonlijk vind, dan wil dat niet zeggen dat ik het zo ervaar in mijn kerk (Gereformeerde Gemeente breed en Gereformeerde Gemeente Noord Rijssen in het bijzonder).

Ik vind van mijzelf dat ik niet hard genoeg geloof, ik pas er ook voor om mij 'bekeerd', 'wedergeboren' of wat dan ook te noemen. Maar ik probeer wel zoveel mogelijke mensen te steunen in hun geloof, bid met ze, praat met ze, leg dingen uit uit de Bijbel. Waarvan ik soms heb 'wat zou ik dat nou graag zelf ook echt geloven'..

Ja, begrepen.
Maar wat zijn dat dan voor zaken die je ook echt zou kunnen geloven?
Je vertelde dat je oom engelen zag wenken bij het avond maal. Bedoel je dat je dat ook graag zou zien en dan pas geloven?
Of bedoel je die deur van het dal van Achor?
Het probleem wat jij hier aansnijd heeft K.v.d. Zwaag een 1000 pagina tellend boek over geschreven met de titel ‘Afwachten of Verwachten’, min of meer aan de Ger.Gem. gelezen?


Tja, en Van der Zwaag wordt vervolgens de toegang tot het avondmaal ontzegd, als dank voor 1000 pagina's antwoord aan die zovele gemeenteleden die twijfelen en wel degelijk in afwachting leven. Nou ja, als er toch zo weinig mensen aan het avondmaal gaan, kan het er ook nog wel eentje minder zijn he...

Niet helemaal in de lijn van deze dicussie misschien, maar het maakt voor mij wel duidelijk dat de Ger Gem sowieso niet DE kerk is, want wat er wordt geleerd en hoe er hier mee is omgegaan vind ik niet goed. Natuurlijk gaat er in andere kerken ook genoeg mis, ik wil niet lekker kritisch zijn naar anderen en niet naar eigen kerk bijvoorbeeld... maar het lijkt me wel een goed voorbeeld om mee duidelijk te maken dat mensen de Ger Gem niet uitnemender moet gaan achten dan andere kerken.... toch wat opmerkelijk dat je daarin dezelfde fout maakt die de GKv vroeger gemaalkt heeft ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 jan 2007 10:57

Marix schreef:
Niet helemaal in de lijn van deze dicussie misschien, maar het maakt voor mij wel duidelijk dat de Ger Gem sowieso niet DE kerk is

De omschrijving van deze topic ‘Ger.Gem De kerk’ roept vragen en kritiek op.
De moderator van Refoweb heeft deze omschrijving verzonnen naar aanleiding van mijn reactie
Jantjes schreef:
Mooi en juist gerecenseerd door Ds. A. Karens in De Saambinder van 7 december 2006.
Ds. beschrijft de spagaat die er is tussen Hervormd en Gereformeerde Gemeente.
De Heilige Geest werk het geloof in onze harten, dat is tegengesteld aan: ‘durven geloven dat de Heere je Herder wil zijn’.
De Gereformeerde Gemeente leert de juiste en zuiverste leer voor diegenen die het verstaat wat Gods werk is en niet is.
Ik heb willen zeggen dat de Ger.Gem. een zuivere leer leert maar niet dat de Ger.Gem. de enigen ware kerk zou zijn.
Het gaat mij over spagaten die kerken onderling hebben over leer.
Die leerspagaten kun je naar mijnmening ook eeuwig blijven discussiëren want het heeft ook heelveel met karakter van de mens te maken kijk maar bij de discipelen van Christus.
Van der Zwaag heeft inderdaad in zijn boek ‘Afwachten of Verwachten’ een gevoelig spagaat ter discussie gesteld die er onderling is bij de Ger.Gem. dus niet tussen kerken onderling, Persoonlijk heb ik geen moeite met het door hem gestelde spagaat hoewel het tegen de leer van de Ger.Gem. is, maar, zo als gezegt, het heeft ook met karakter van de mens te maken.
Ik denk ook dat het een spagaat is tussen de GKV en GG.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 15 jan 2007 22:19

tja, oke... alleen ik vraag me wel eens af of er ook zo waar wordt geleefd... naast wat er geleerd wordt... dat is nog belangrijker...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 jan 2007 22:58

Marnix schreef:tja, oke... alleen ik vraag me wel eens af of er ook zo waar wordt geleefd... naast wat er geleerd wordt... dat is nog belangrijker...
Er zijn altijd mensen die anders leven dan hun geleerd wordt. Ik moet eerlijk zeggen dat onze predikant altijd stampt op de toegankelijkheid van het heil, de waarde van de belofte van God met de Doop, de breedheid van het evangelie etcetra..

Alleen wordt er ook altijd een definitie gesteld van mensen die oprecht bekeerd zijn, denk in de richting van kleding (uiteraard komt dat naar buiten in je kleding, maar dat hoeft geen rok te zijn) en nog een aantal andere dingen. Dat zijn van die dingen waarbij ik dan wel eens denk :roll: ... ok..

Voordat je oprecht bekeerd bent moet je dit en dat en zus en zo, maar de leer.. Die is zo verkeerd eigenlijk nog niet, maar slechts die kleine puntjes. Laten we eerlijk zijn, ook vrijgemaakten kunnen er heel wat van in hun leer-en-leven verschil..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 jan 2007 23:07

Jantjes schreef:]Ik heb willen zeggen dat de Ger.Gem. een zuivere leer leert maar niet dat de Ger.Gem. de enigen ware kerk zou zijn.


Dus de OKKN en de PKN hebben geen zuivere leer, wat dat al zijn moge?[/quote]
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten