Waarom Israel steunen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 03 mar 2007 02:47

Optimatus schreef:Geëmigreerd naar Israel, denk ik :D


Let maar niet op de schrijver dezes, hij is psychisch nogal labiel.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 03 mar 2007 02:49

Aragorn schreef:Dat waren toch ook Joden? Anyway, ik heb het idd over de zionistische Joden uit de 20e eeuw.


En je punt is?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 mar 2007 09:32

Rijnmond schreef:
Optimatus schreef:Ik zat vanmiddag even na te denken.
Wat heef, pragmatisch gesproken, ons de steun aan Israel tot op heden opgeleverd?


Historisch gesproken: de Gouden Eeuw.


Ik bedoel de huidige staat Israel, die van 1948 en later.
Heeft het land olie?
Heet het land andere grondstoffen die wij nodig hebben voor onze economie?

Ik bekijk het even zuiver vanuit het standpunt van eigenbelang van Nederland. Wat is het economische belang, wat is het politieke belang, wellicht populistisch gezegd: wat is het nationaal belang van Nederland om Israel te steunen? Waarom zouden wij de Arabische landen niet steunen, opdat onze olieleveringen niet in gevaar komen?

Een zijstapje: Londen krijgt van Venezuela goedkopere olie omdat de linkse burgemeester van Londen iets met de linkse machthebbers aldaar heeft geregeld. Waarom zouden wij dat niet doen met de Arabische leiders, dat regelen? Goedkope olie is immers goed voor onze economie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 03 mar 2007 11:53

Ook in Berkenwoude draait alles om de olie dús. Het lijkt mij nogal een gotspe om vanuit deze trend te reageren. Aangezien dergelijke kritiek, alles vanuit oliebelangen doen, altijd op Amerika geventileerd word.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 mar 2007 13:57

Sinds de laatste bezinepomp gesloten is, is de olie bij ons maar minimaal aanwezig, helaas...

Wees eerlijk: draait onze economie op olie of niet?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 03 mar 2007 14:03

Het maakt mij ook niet uit. De economie draait op olie, niet te ontkennen. Ik heb jou, en anderen, echter meermalen zien ageren tegen Amerika dat ze ten koste van alles hun olietoevoer proberen veilig te stellen. En nu propageer te, weliswaar in andere vorm, exact hetzelfde 8)
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 mar 2007 14:15

Ik zal toegeven een beetje des duivels advocaat te spelen, maar aan de andere kant: het is wel gewoon waar. We hebben olie nodig, waarom zouden we dan de olieleveranciers politiek tegenwerken?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2007 17:15

Sabra schreef:
Aragorn schreef:Dat waren toch ook Joden? Anyway, ik heb het idd over de zionistische Joden uit de 20e eeuw.


En je punt is?

Ik probeerde niet echt een punt te maken maar gaf gewoon antwoord op de vraag van Rijnmond.

Optimatus schreef:Ik bekijk het even zuiver vanuit het standpunt van eigenbelang van Nederland. Wat is het economische belang, wat is het politieke belang, wellicht populistisch gezegd: wat is het nationaal belang van Nederland om Israel te steunen? Waarom zouden wij de Arabische landen niet steunen, opdat onze olieleveringen niet in gevaar komen?

Sorry, maar ik vind dit een absoluut non-argument als het gaat om de rechtmatigheid van Nederlandse steun aan Israël. Als je de opportunist wilt uithangen is dat prima, maar matig je dan geen moreel oordeel aan over het handelen van andere landen, zoals Flappie ook al aangaf.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 03 mar 2007 23:23

Optimatus schreef:Ik zal toegeven een beetje des duivels advocaat te spelen, maar aan de andere kant: het is wel gewoon waar. We hebben olie nodig, waarom zouden we dan de olieleveranciers politiek tegenwerken?
Omdat ons geweten al genoeg belast is door een holocaust en we geen behoefte hebben aan een tweede?

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 04 mar 2007 12:43

Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:Ik zal toegeven een beetje des duivels advocaat te spelen, maar aan de andere kant: het is wel gewoon waar. We hebben olie nodig, waarom zouden we dan de olieleveranciers politiek tegenwerken?
Omdat ons geweten al genoeg belast is door een holocaust en we geen behoefte hebben aan een tweede?


Bovendien vertegenwoordigen veel OPEC-landen normen en waarden waarvan wij in het vrije westen van gruwen.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 04 mar 2007 12:58

Ook vormt Israel een tegenwicht voor een pan-arabisch Islamitisch overwicht in dat oh zo belangrijke midden-oosten.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 mar 2007 21:42

Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:Ik zal toegeven een beetje des duivels advocaat te spelen, maar aan de andere kant: het is wel gewoon waar. We hebben olie nodig, waarom zouden we dan de olieleveranciers politiek tegenwerken?
Omdat ons geweten al genoeg belast is door een holocaust en we geen behoefte hebben aan een tweede?


Ik heb in geen enkel opzicht ook maar enige schuld aan welke holocaust dan ook. Dat is gebeurd in de jaren 1939 tot en met 1945 en ik ben van jaargang 1977...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 04 mar 2007 21:46

Optimatus schreef:Ik heb in geen enkel opzicht ook maar enige schuld aan welke holocaust dan ook. Dat is gebeurd in de jaren 1939 tot en met 1945 en ik ben van jaargang 1977...
En daarom zouden we Israel maar moeten laten vallen en daarom maar toestaan dat er een tweede plaats vindt?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 mar 2007 21:54

Machiavelli schreef:
Optimatus schreef:Ik heb in geen enkel opzicht ook maar enige schuld aan welke holocaust dan ook. Dat is gebeurd in de jaren 1939 tot en met 1945 en ik ben van jaargang 1977...
En daarom zouden we Israel maar moeten laten vallen en daarom maar toestaan dat er een tweede plaats vindt?


Waarom zou ik me daar wel druk over maken en over de holocaust van 1994 niet? Gelet op mijn persoonlijke broederschap met overlevenden daarvan zou me die meer moeten doen. Dit is niet het geval overigens, maar wat maakt Auschwitz erger dan Tuol Sleng, Nyamirambo, Der el-Zor, Cuzco, Katyn en Srebrenica?

Het is dat ongemeen walgelijke monopolie op lijden dat door sommigen aan Joden wordt toegekend - en daarmee antisemitisme in de kaart speelt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 04 mar 2007 22:13

Optimatus schreef:Waarom zou ik me daar wel druk over maken en over de holocaust van 1994 niet? Gelet op mijn persoonlijke broederschap met overlevenden daarvan zou me die meer moeten doen. Dit is niet het geval overigens, maar wat maakt Auschwitz erger dan Tuol Sleng, Nyamirambo, Der el-Zor, Cuzco, Katyn en Srebrenica?

Het is dat ongemeen walgelijke monopolie op lijden dat door sommigen aan Joden wordt toegekend - en daarmee antisemitisme in de kaart speelt.
Whow, je slaat door. Je haalt er allerlei zaken bij die hier volkomen los staan en die ik op geen enkele manier gezegd heb of ook maar geimpliceerd heb. Lees mijn posts de volgende keer voor je er op reageert. :roll:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten