Kerstversieringen, kerstbomen, lichtjes etc

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 dec 2006 23:15

jnien schreef:Ver voor kerst staan bij ons de kaarsjes al aan..
En mn broertje heeft de lampjes ook al hangen..
Hoort gewoon bij het eind van het jaar..

Maar das dan ook weer iets anders als een kerstboom..

Wat is dan het verschil tussen die lichtjes en die kerstboom? Dat vind ik erg onduidelijk. De boom wordt verlicht, en daarom kan het niet? Dan kunnen de andere lichtjes ook niet......
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 03 dec 2006 00:17

Race406 schreef:Wat is dan het verschil tussen die lichtjes en die kerstboom? Dat vind ik erg onduidelijk. De boom wordt verlicht, en daarom kan het niet? Dan kunnen de andere lichtjes ook niet......


U had zich al eens verdiept in de achtergrond van een kerstboom? Of toch niet?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
liisje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 jun 2006 16:18
Locatie: ergens in gelderland
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 03 dec 2006 13:37

[color=blue]Kerst wordt hier uiterlijk net eender gehouden als op een verjaardag of zondag. Gewoon een aparte sfeer van een feestdag, maar wel sober. [/color]


sorry met alle respect maar waar vind je in de bijbel dat feestvieren somber moet?

ik weet wel dat de bijbel op veel manieren uitgelegd kan worden . de mensen die tegen (kerst) feest zijn zoeken alle verzen op waar staat dat er sober geleefd moet worden en diegene die voor (kerst)feest zijn zoeken alle verzen op die melden dat er wel gefeest mag worden..

dat is met alles zo voor en tegen wat dan ook je kan het vinden in de bijbel als je tenminste alles uit zijn verband gaat trekken.

Maar een ding weet ik wel de bijbel roept op om meer en meer te gaan lijken op jezus en jezus was vrij . in de wereld

maar waren het juist niet de schriftgeleerden die alles sober deden en zich beter voordeden dan ze waren? door zich af te zonderen van de rest ( de wereld)

In Matteüs 23.4 stuurt Jezus een scherp verwijt aan het adres van de godsdienstige leiders van zijn tijd: "Jullie bundelen alle voorschriften tot een zware last en leggen die de mensen op de schouders..." In vers 13 voegt hij er nog aan toe: "Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie versperren de mensen de toegang tot het koninkrijk van de hemel."

Diezelfde religieuze leiders verwijten Jezus op hun beurt een levensgenieter te zijn luc 7 vers 33.34
Op een vrolijke bruiloft veranderde Hij zelfs water in wijn! (Johannes 2.1-11)

ik denk persoonlijk dat terughoudendheid wel op de plaats is en niet dezelfde kerstfeest als de wereld vieren maar dat zit hem niet in het wel of geen kerstboom en lichtjes hebben.

het gaat om het grootmaken van God en hoe? zoals je bent en wie je bent je mag komen tot hem zoals je bent je hoeft niet groots feest te vieren als dat niet bij je past en je hoeft niet sober te zijn.

maar je mag nooit zomaar zeggen dat iemand het niet goed doet omdat die het anders doet dan jij dan ben je aan het oordelen en laten we dat nu maar aan HEM overlaten

zo nu even naar de oorspronkelijke vraag wat doen wij met kerst:

-wij hebben een paar extra kaarjes (als de dagen langer worden hebben we zowiezo al meer kaarsjes in huis)
-wat meer lampjes
-kerstmuziek op zowel godsdienstig als soms ook wereldse
-1e kerstdag naar de kerk 2keer en natuurlijk word er iets meer aandacht aan het eten geschonken als normaal smiddags hebben we een kinderkerstfeest in de kerk
2e kerstdag
-sochtens een kerstzangdienst
-smiddags naar mijn familie
-savonds naar de familie van mijn man

we hebben geen kerstboom omdat ik er niet van hou maar dus zeker wel extra aandacht aan wat versieringen tenslotte is het toch een verheugde dag de verlosser is geboren en dat mogen wij nu nog steeds gedenken.
matt 2:10-12 als zij nu de grote ster zagen verheugden zij zich met zeer grote vreugde.. (niks sombers aan toch?)

Gebruikersavatar
egbert
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 05 mei 2003 22:42
Locatie: Vlaardingen

Berichtdoor egbert » 03 dec 2006 13:51

PeterD schreef:Gelukkig heb geen denneboom nodig om mijn kinderen te vertellen van het heilsfeit...

Een dominee of ouderling heeft ook geen zwart pak nodig om de heilsboodschap te brengen....
Waarom trekt'ie dat dan wel aan? Ook dat is uiterlijk vertoon dat niets bijdraagt aan de boodschap maar waar men enorm veel waarde aan hecht, meer zelfs dan anderen aan een kerstboom denk ik....
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2006 21:05

=D>
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 03 dec 2006 21:20

egbert schreef:Een dominee of ouderling heeft ook geen zwart pak nodig om de heilsboodschap te brengen....
Waarom trekt'ie dat dan wel aan? Ook dat is uiterlijk vertoon dat niets bijdraagt aan de boodschap maar waar men enorm veel waarde aan hecht, meer zelfs dan anderen aan een kerstboom denk ik....
Héél scherp. :mrgreen:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 03 dec 2006 21:45

inderdaad!
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 dec 2006 00:00

Klaas schreef:
Race406 schreef:Wat is dan het verschil tussen die lichtjes en die kerstboom? Dat vind ik erg onduidelijk. De boom wordt verlicht, en daarom kan het niet? Dan kunnen de andere lichtjes ook niet......


U had zich al eens verdiept in de achtergrond van een kerstboom? Of toch niet?


Van oorsprong heeft een kerstboom met het heidendom te maken, maar ik bedoel niets heidens als ik een boom in mn huis zet. (Tussen deze 2 haakjes; wij zetten geen kerstboom op. Dit evt voor je geruststelling.... En we hebben de ruimte er ook niet voor... :mrgreen: )
Misschien zijn die (vr)eetfestijnen ook wel van oorpsrong heidens... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2006 08:27

neehoor, gewoon bourgondisch :P

Misschien overigens interessant om te kijken hoeveel dingen er in de Bijbel afgeleid is van andere religies en hoeveel er in ons dagelijks leven van andere religies ofgeleid is. Zelfs onze dagen zijn vernoemd naar Germaanse goden. De vraag is, is dat een probleem?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 04 dec 2006 10:28

Race406 schreef:Van oorsprong heeft een kerstboom met het heidendom te maken, maar ik bedoel niets heidens als ik een boom in mn huis zet.


Je vroeg naar het verschil en dit is m.i. toch een verschil? Dat jij er niets heidens mee bedoelt doet niets af aan de achtergrond van de boom.

(Tussen deze 2 haakjes; wij zetten geen kerstboom op. Dit evt voor je geruststelling.... En we hebben de ruimte er ook niet voor... )


Je hoeft mij niet gerust te stellen. Wat mijn betreft zet je je hele huis vol met kerstbomen.

Misschien zijn die (vr)eetfestijnen ook wel van oorpsrong heidens...


En? Vreetfestijnen zijn toch ook niet goed?

Misschien overigens interessant om te kijken hoeveel dingen er in de Bijbel afgeleid is van andere religies en hoeveel er in ons dagelijks leven van andere religies ofgeleid is. Zelfs onze dagen zijn vernoemd naar Germaanse goden. De vraag is, is dat een probleem?


Goed punt. Er zijn idd heel wat zaken aan te wijzen met een heidense achtergrond. Wat dat betreft zou je ook kunnen wijzen op de datum waarop we kerst vieren. Als ik me niet vergis is sluit deze aan bij de viering van het midwinterfeest en de aanbidding van de zonnegod. Zoals vele andere zaken zijn deze feesten gekerstend en hebben ze een chistelijke betekenis gekregen. Hierdoor vond het christendom ook makkelijk ingang in de oude culturen. Het gaat in dit geval dus om iets wat omgebogen is, een nieuwe betekenis kreeg en een bepaald doel diende. ‘Gewoon gezellig’ kun je toch moeilijk aanmerken als een nieuwe inhoud van het symbool ‘kerstboom’.

Daar komt bij dat je in veel van dit soort gevallen geen keuze hebt. T.a.v. de kerstdagen zou je persoonlijk een andere datum kunnen hanteren, maar erg realistisch is dat al niet. Met de dagen van de week heb je al helemaal geen keuze. Vrijdag is nou eenmaal vrijdag, daarin heb ik niets te kiezen. In het geval ‘kerstboom’ ligt dat anders. Hierin hebben we allemaal alle vrijeheid en kunnen we de keuzes maken die we willen. Mijn vraag richt zich dan ook daarop: waarom gezellgheid creëren met elementen die afkomstig zijn uit een heidense cultus? We leuken de huiskamer toch ook niet op met hakenkruizen?

Een vergelijking: stel dat er een nieuwe Euromunt ontworden zou moeten worden. Zou je er dan liever een religieus symbool op hebben dat verwijst naar onze Germaanse achtergrond of heb je liever een verwijzing naar onze Joods-Christelijke traditie?

Maybe its the snow, in this winter night
And the winter coat,
The one you never liked
But I'll take the sun and I'll take my kite,
Christmas on the beach, Christmas in July


;-)
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
liisje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 jun 2006 16:18
Locatie: ergens in gelderland
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 04 dec 2006 11:08

[quote]En? Vreetfestijnen zijn toch ook niet goed?

waarom word er toch altijd over vreetfestijnen gesproken ik eet altijd goed en lekker en met de feestdagen (welke dan ook) maak ik er net iets meer van omdat we dan eens allemaal lekker thuis zijn.

in de bijbel is samen eten ook heel normaal en werd ook altijd uitgebreid gedaan met familie vrienden en kennissen juist met feesten!

en de geboorte van jezus is een feest de verlosser geboren!

en de lampjes ? is erg makkelijk te achterhalen wij vieren het feest van de verlosser die toch bekend gemaakt werd door het licht (de heldere ster) en hij was toch het licht (een lamp voor mijn voet)

en idd het heidense feest is er in verweven (hebben de christenen dat niet zelf gedaan?) die vieren dat het weer lichter gaat worden de donkerste dagen zijn voorbij en de boom is dan van het groen dat de lente weer komt (mogen wij daar ook niet naar toe leven? de lente waar jezus voor onze zonden gestorven is?)

(en zijn wij cristenen ook eigenlijk geen heidenen?) Gods volk is joods is eens wat om over na te denken )

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2006 11:12

En? Vreetfestijnen zijn toch ook niet goed?


Nope, maar een feestmaaltijd ter ere van Hem, om zijn geboorte te vieren vast wel. Het probleem is dat veel mensen die zich laten voorstaan op soberheid en ingetogenheid, een dergelijke feestmaaltijd al snel als vreetfestijn zullen aanduiden.
‘Gewoon gezellig’ kun je toch moeilijk aanmerken als een nieuwe inhoud van het symbool ‘kerstboom’.


Niet? Wat is dan de hedendaagse inhoud van de kerstboom voor mensen? Vraag eens 10 mensen op straat of ze een kerstboom hebben/nemen en zo ja, waarom ze dat doen. Ik denk dat er meer mensen het voor de gezelligheid doen dan vanwege de heidense achtergrond van de kerstboom.

Mijn vraag richt zich dan ook daarop: waarom gezellgheid creëren met elementen die afkomstig zijn uit een heidense cultus? We leuken de huiskamer toch ook niet op met hakenkruizen?


Ehm, moet ik hier echt op reageren? Ik vind een hakenkruis wel iets anders, de kerstboom betrof een object dat sommigen voor verkeerde doeleinden gebruikten, een hakenkruis is een teken dat symbool staat voor het regime dat miljoenen moorden op zijn geweten heeft. Lijkt me wel van een iets andere orde. Je kan mijns inziens niet je kamer met een symbool van 50 jaar geleden volhangen en zeggen dat je met die betekenis niets te maken hebt. Het hakenkruis heeft overigens tegenwoordig nog steeds niet betekenis. De kerstboom heeft een totaal andere betekenis en je kan best een kerstboom in je kamer hebben staan zonder je met de oude germaanse religie te identificeren. Het heeft immers die betekenis niet meer. Wat het hakenkruis betreft, dat zal denk ik altijd wel sybool blijven staan voor het duitse rijk.

Wat de euro betreft, ik heb de voorkeur voor het laatste, maar als er iets uit de germaanse religie op zou staan zou ik daarom nog niet de euro afzweren :)
Laatst gewijzigd door Marnix op 04 dec 2006 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 04 dec 2006 11:19

liisje schreef:waarom word er toch altijd over vreetfestijnen gesproken ik eet altijd goed en lekker en met de feestdagen (welke dan ook) maak ik er net iets meer van omdat we dan eens allemaal lekker thuis zijn.


Misschien is het handig om mijn reactie in z'n context te lezen. Race406 heeft het over vreetfestijnen en volgens mij wilde hij ook gewoon lekker eten.

(en zijn wij cristenen ook eigenlijk geen heidenen?) Gods volk is joods is eens wat om over na te denken )


Gods volk bestaat uit gelovigen uit de Joden en gelovigen uit de heidenen. Maar da's een heel andere discussie.
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
liisje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 jun 2006 16:18
Locatie: ergens in gelderland
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 04 dec 2006 11:25

[quote]Misschien is het handig om mijn reactie in z'n context te lezen. Race406 heeft het over vreetfestijnen en volgens mij wilde hij ook gewoon lekker eten.

ik pakte jou reactie er even uit sorry daarvoor maar als je de hele topic leest zie je dat het er wel heel vaak in naar voren komt en altijd negatief.

lekker eten met feestdagen lijkt steeds opgevat te worden met vreetfestijnen en dat word weer gezien als onbijbels en daarom schreef ik dat juist het samen eten in de bijbel belangrijk is en niks heidens aan dus...

In Matteüs 23.4 stuurt Jezus een scherp verwijt aan het adres van de godsdienstige leiders van zijn tijd: "Jullie bundelen alle voorschriften tot een zware last en leggen die de mensen op de schouders..." In vers 13 voegt hij er nog aan toe: "Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie versperren de mensen de toegang tot het koninkrijk van de hemel."


Diezelfde religieuze leiders verwijten Jezus op hun beurt een levensgenieter te zijn (zie Lucas 7:33,34). Op een vrolijke bruiloft veranderde Hij zelfs water in wijn! (Johannes 2.1-11)

dus wie heeft het er over dat christenen feesten sober moeten houden?

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 04 dec 2006 11:30

Marnix schreef:[quoe]En? Vreetfestijnen zijn toch ook niet goed?


Nope, maar een feestmaaltijd ter ere van Hem, om zijn geboorte te vieren vast wel. Het probleem is dat veel mensen die zich laten voorstaan op soberheid en ingetogenheid, een dergelijke feestmaaltijd al snel als vreetfestijn zullen aanduiden.[/quote]

Misschien moet jij ook mijn reactie in z'n context lezen. Ik reageerde op Race406 die dat woord in z'n mond nam.

Niet? Wat is dan de hedendaagse inhoud van de kerstboom voor mensen? Vraag eens 10 mensen op straat of ze een kerstboom hebben/nemen en zo ja, waarom ze dat doen. Ik denk dat er meer mensen het voor de gezelligheid doen dan vanwege de heidense achtergrond van de kerstboom.


T.a.v. de kerstdagen gaf ik aan dat de oorspronkelijke inhoud vervangen is door een positief christelijke. Je wilt 'gezelligheid' toch niet aanduiden als een positief christelijke invulling? (niet dat er iets mis is met gezelligheid).

Ehm, moet ik hier echt op reageren? Ik vind een hakenkruis wel iets anders, de kerstboom betrof een object dat sommigen voor verkeerde doeleinden gebruikten, een hakenkruis is een teken dat symbool staat voor het regime dat miljoenen moorden op zijn geweten heeft. Lijkt me wel van een iets andere orde. Je kan mijns inziens niet je kamer met een symbool van 50 jaar geleden volhangen en zeggen dat je met die betekenis niets te maken hebt.


Maar wat voor gevoel heb jij erbij als je je voorstelt dat over 500 jaar mensen wel een hakenkruis in de kamer hangen? Ook als de betekenis dan is vervaagd blijft dat toch raar?

De kerstboom heeft een totaal andere betekenis en je kan best een kerstboom in je kamer hebben staan zonder je met de oude germaanse religie te identificeren. Het heeft immers die betekenis niet meer.


Dat kan, ik geef alleen aan dat de keuze opmerkelijk is. Als je je beperkt tot ons geheugen dan is dat ook daadwerkelijk als beperking aan te duiden: zou God ook zo'n slecht geheugen hebben?

Wat de euro betreft, ik heb de voorkeur voor het laatste, maar als er iets uit de germaanse religie op zou staan zou ik daarom nog niet de euro afzweren :)


Dus bij de ene vrije keuze geef je de voorkeur aan een christelijk symbool terwijl je in een ander geval de voorkeur geeft aan een heidens symbool? Van mij mag je (we leven in een vrij land) maar erg consequent kun je het natuurlijk niet noemen...[/quote]
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten