Kerstversieringen, kerstbomen, lichtjes etc

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2006 10:56

De kerk is wel een huis waar het elke zondag feest is hoor. Het feest van genade. En als er iemand jarig is hangen we slingers op in huis, zijn we vrolijk.... maar op Christus geboortedag mag dat blijkbaar niet? Die wil graag ingetogen sobere feesten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 28 dec 2006 11:07

Natuurlijk is het feest. Feest dat er een Weg is tot vergeving. Maar ik vind slingers in de kerk een beetje raar. (traditie!
en Mariekje... hangt bij jullie de kerk vol met slingers?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2006 11:12

Bij ons hebben ze het wel eens gedaan... of vrolijke kleurplaten van de kinderbijbelklas, kerstlampjes.... laatst hadden we een project waarbij alle kinderen een schoenendoos mochten vullen voor Oost-Europa en die lagen gewoon onder de preekstoel opgestapeld :D Al dat strakke sobere gedoe vind ik maar niks... ook in liturgie niet overigens... het is een hele vreemde traditie... feest zonder te laten zien dat het feest is, lofliederen zingen op een rouwtempo, strakke gezichten, weinig emotie. Vreemd feest vind ik dat... een gemaskerd bal?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 28 dec 2006 11:49

Marnix, jij bent misschien van kleins afaan al gewend aan licht vrolijkheid en gezelligheid in de kerk. Maar ik ben in een "degelijk refonest" opgegroeid waar regels steeds strakker werden. Nu ben ik het huis uit en we zijn "gewoon" bij de pkn gebleven en dat nog wel of confessionele gronden. Dus gezangen, ritmisch, jeans-dracht in de kerk. Terwijl de rest van de fam. gergem en hhk is! Dus we zijn al de zwarte schapen van de familie en zodoende dat lochte hallelujagedoe. En omdat je in die sobere somberheid opgegroeid bent, blijft dat je altijd een beetje achtervolgen. Daarom moet ik ook aan slingers in de kerk wennen, snappie???

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2006 11:53

Bij mij was het vroeger in de kerk ook anders.... maar je moet een beetje door menselijke instellingen heenprikken en hoeft je niet volledig te laten vormen door je opvoeding enzo ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mariekje88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 560
Lid geworden op: 02 jan 2005 09:19
Locatie: Veen

Berichtdoor Mariekje88 » 28 dec 2006 11:54

pol schreef:Natuurlijk is het feest. Feest dat er een Weg is tot vergeving. Maar ik vind slingers in de kerk een beetje raar. (traditie!
en Mariekje... hangt bij jullie de kerk vol met slingers?
Nee, dat hangt het niet. Het hoeft voor mij niet perse, maar ik heb er niet veel op tegen. Zolang het de aandacht niet van de kern haalt, hoeft het voor mij echt niet zo so(m)ber allemaal. Want dat begrijp ik nog steeds niet, de sfeer die er in sommige kerken hangt wanneer het Evangelie verteld wordt. Zeker ook in 'onze kerk'...


edit, ik zie dat Marnix ook al zoiets zei..

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 28 dec 2006 13:29

Ik vind het al heel fijn dat wij nu een liturgie hebben met kerst waarin heel veel kerstliederen gezongen worden en er is ook een koor. Ik vind dat al heel feestelijk hoor. Dat was vroeger wel anders. Er mocht een kwartier voor de dienst kerstliederen gezongen worden en na de zegen het ere zij God.(en dat was voor sommige mensen al teveel), nu is gewoon heel de dienst doortintelt met kerst!
Ach slingers... dat went misschien tzt ook wel :|

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2006 13:54

Marnix schreef:Bij ons hebben ze het wel eens gedaan... of vrolijke kleurplaten van de kinderbijbelklas, kerstlampjes.... laatst hadden we een project waarbij alle kinderen een schoenendoos mochten vullen voor Oost-Europa en die lagen gewoon onder de preekstoel opgestapeld :D Al dat strakke sobere gedoe vind ik maar niks... ook in liturgie niet overigens... het is een hele vreemde traditie... feest zonder te laten zien dat het feest is, lofliederen zingen op een rouwtempo, strakke gezichten, weinig emotie. Vreemd feest vind ik dat... een gemaskerd bal?


Kijk, dat zijn woorden naar mijn hart.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2006 14:25

pol schreef:Ik vind het al heel fijn dat wij nu een liturgie hebben met kerst waarin heel veel kerstliederen gezongen worden en er is ook een koor. Ik vind dat al heel feestelijk hoor. Dat was vroeger wel anders. Er mocht een kwartier voor de dienst kerstliederen gezongen worden en na de zegen het ere zij God.(en dat was voor sommige mensen al teveel), nu is gewoon heel de dienst doortintelt met kerst!
Ach slingers... dat went misschien tzt ook wel :|


Precies :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2006 14:46

Marnix schreef:
pol schreef:Ik vind het al heel fijn dat wij nu een liturgie hebben met kerst waarin heel veel kerstliederen gezongen worden en er is ook een koor. Ik vind dat al heel feestelijk hoor. Dat was vroeger wel anders. Er mocht een kwartier voor de dienst kerstliederen gezongen worden en na de zegen het ere zij God.(en dat was voor sommige mensen al teveel), nu is gewoon heel de dienst doortintelt met kerst!
Ach slingers... dat went misschien tzt ook wel :|


Precies :D


Al toe aan wierook en gregoriaanse zang?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 28 dec 2006 14:59

Optimatus schreef:
Marnix schreef:
pol schreef:Ik vind het al heel fijn dat wij nu een liturgie hebben met kerst waarin heel veel kerstliederen gezongen worden en er is ook een koor. Ik vind dat al heel feestelijk hoor. Dat was vroeger wel anders. Er mocht een kwartier voor de dienst kerstliederen gezongen worden en na de zegen het ere zij God.(en dat was voor sommige mensen al teveel), nu is gewoon heel de dienst doortintelt met kerst!
Ach slingers... dat went misschien tzt ook wel :|


Precies :D


Al toe aan wierook en gregoriaanse zang?


Ja, en de liturgie ook in het Latijn..? :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 28 dec 2006 15:00

Nog even en het brood word vervangen door de hosti :lol:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

jackb
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 dec 2006 15:24
Locatie: Vlist

Berichtdoor jackb » 28 dec 2006 15:05

Om er even tussen in te vallen.

Wij doen (of deden, want het is al kerst geweest :D ) thuis eigenlijk helemaal niets aan kerstversiering, dus geen kerstboom, maar ook geen kerststukjes.
Heb daar zelf geen moeite mee. heb van mn ouders altijd mee gekregen dat het met kerst draait om de geboorte van Jezus en niet om de romantiek er om heen. Ben zelf eigenlijk wel van mening dat als je bij de geboorte van Jezus alle romantiek er van afhaalt (bv zielig kindje in een kribbe, je kent dat wel), je pas echt tot de kern van de boodschap komt, en dat al die franje er toch op de een of andere manier van af houdt.

En ik bedoel het niet rot, maar zoiets als de kerstboom, dat zijn toch overblijfselen van de viering van het Lichtfeest zoals dat rond het begin van de jaartelling in Nederland gebeurde.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 28 dec 2006 15:17

Over dat lichtfeest lees je de rest van het topic nog maar eens door...
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2006 15:23

Jij viert kerst op 25 december, de dag waarop de Germaanse heidenen hetzelfde Lichtfeest hadden.

Kortom, die kerstboom maakt dan ook niet meer uit, toch?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten