Kerstversieringen, kerstbomen, lichtjes etc

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 21 dec 2006 04:47

Wat Jeremia met kerst had:

Jeremia 10

1 Hoort het woord dat de Heer tot u spreekt, huis Israel!
2 Zo zegt de Heer: Gewent u niet aan de wegen der heidenen, en weest niet vervaard voor de tekenen aan den hemel, omdat de heidenen daarvoor vervaard zijn.
3 Want de inzettingen der volken, nietigheid zijn ze; immers een stuk hout hetwelk men in het bos heeft geveld, iets dat de handen eens werkmans met de bijl hebben gemaakt;
4 hij schikt ze op met zilver en goud; met nagels en met hamerslagen bevestigt hij ze, dat zij niet staan te waggelen;
5 als een staak in een moestuin zijn ze: zij kunnen niet spreken; gedragen moeten zij worden, want zij kunnen niet gaan. Weest dan niet bevreesd voor hen, want zij kunnen geen kwaad doen, en goeddoen staat evenmin in hun macht.


Gelukkige eindejaarsfeesten!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2006 08:25

Jajaja, gaan we weer hoor.:) Applaus, je krijgt de troffee voor beste verdraaing van een bijbeltekst van de dag.... :)

Het gaat hier overduidelijk om domme afgodsbeelden die heidense volken aanbidden men zaagt een boom om, maakt van het ene deel van de boom een afgodsbeeldje, knielt er voor en zegt: Mijn god. Het andere deel van de boom gooien ze in de open haard en ze zeggen: Ha, lekker warm.

Kortom, zolang we na oud en nieuw geen afgodsbeeld snijden uit de stam van onze kerstboom en de boom ook voor die tijd niet aanbidden gaat deze tekst niet op.

Overduidelijk waar het hier over gaat. Dat er overeenkomsten te zien zijn (hout, versieringen etc.) is leuk maar verdiep je nou alsjeblieft eerst eens een heel klein beetje in een tekst voor je hem als onderbouwing wil aanvoeren. Lees even de context enzo... mijn kerstboom is niet bij de goudsmid geweest, staat niet als een vogelverschrikker in een komkommerveld :) Het gaat om het aanbidden of niet... de waarde van een dood voorwerp kunnen schatten en niet overwaarderen :) (vers 8 )
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 21 dec 2006 08:30

Bovendien is die tekst eerder in dit topic ook al eens aangedragen door iemand...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 21 dec 2006 12:58

Altijd goed om even te lezen voor je gaat posten.

mijn kerstboom is niet bij de goudsmid geweest, staat niet als een vogelverschrikker in een komkommerveld

Jouw kerstboom is niet eens van hout ;)
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2006 13:06

sssssssssssst :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 25 dec 2006 14:19

Bij ons in de kerk staat een gigantische boom, met erg lelijke zilveren ballen en slingers enzo, zonder piek, erg slecht opgemaakt. Lelijk dus :)
Vanmorgen was ik bij mn zus in de kerk in Rotterdam, en daar hebben ze een boom staan met alleen lichtjes. En toen kwamen de kinderen van de nevendienst vertellen waarom ze allemaal een ster hadden gemaakt met hun naam erop: wij christenen zijn sterren in deze wereld, lichtjes die iets uitstralen naar de mensen om ons heen.

Toen vond ik die lichtjesboom ineens zooooo supermooi. Geweldig, al die lichtjes, die wij mogen zijn...

Ik wil ook een normale lichtjesboom in de kerk :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 25 dec 2006 17:06

Wij hebben hier thuis een verlichte kerstkrans en een verlichte pyramide.
Geen kerstboom ivm plaatsgebrek en grijpgrage peuter en babyhandjes.

De nadruk ligt hier op de geboorte van Jezus en dat mogen we vieren. Hij kwam als Licht op de wereld en daarom steken wij lichtjes aan in de duisternis.

In de kerk hebben ze geen boom maar heel de kerk hangt vol verjaardagsvlaggetjes. Van mij had dat niet gehoeven want ik vind het een raar gezicht. Kunnen ze nog beter geboortevlaggetjes ophangen :)
Ik vind de kerk moet een beetje sober blijven.

schwesterchen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:15

Berichtdoor schwesterchen » 26 dec 2006 17:54

hoi allemaal,

k vind het wel humor, hoe zwengel je een topic wat aan :)
Het ging over kerstversieringen, noem ik 1 x de kerstboom, gaat vervolgens het hele topic erover :) Maar goed, ook wel weer logisch, want het is toch een bekende kerstversiering.

Wij hebben nog steeds geen kerstboom, maar wel kerststukjes en kaarsjes, ook gezellig.

De nadruk ligt hier op de geboorte van Jezus en dat mogen we vieren. Hij kwam als Licht op de wereld en daarom steken wij lichtjes aan in de duisternis.


Idd, daar gaat het om. De preek ging bij ons gistermiddag over 1 Joh. 4 God is liefde... Wat een wonder hè?! Dat Hij zo laag af wilde dalen, uit liefde voor ons!
Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 dec 2006 20:33

Een kerststal vind ik eigenlijk toch wel erg leuk om te hebben staan. Thuis hoef ik het niet te doen, maar zou het zelf wel erg leuk vinden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 26 dec 2006 20:34

Mijn nichtje heeft zo'n speelgoedkerststal. Echt leuk, kan ze lekker mee spelen en ze weet precies hoe het moet. Ondertussen beetje het verhaal vertellen. Echt spelenderwijs ontdekken toch? ;)
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 27 dec 2006 10:00

Pol, een pyramide is komt uit de egyptische mythologie, ik vind dat dus echt niet kunnen :P ;)

Even serieus, waarom moet de kerk sober blijven? Wat mij betreft mogen ze de kerk met kerst volhangen met slingers
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mariekje88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 560
Lid geworden op: 02 jan 2005 09:19
Locatie: Veen

Berichtdoor Mariekje88 » 27 dec 2006 11:58

Marnix schreef:Even serieus, waarom moet de kerk sober blijven? Wat mij betreft mogen ze de kerk met kerst volhangen met slingers
Waarom met kerst, het verdere jaar niet dan?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 27 dec 2006 12:18

Jahoor, het verdere jaar ook. Elke periode heeft zo zijn eigen thema toch? Ik ben zelf altijd fan van liturgische bloemstukken, erg mooi.
Sowieso hebben wij in de kerk een groot opvallend glas in loodraam en een kunstwerk van hout aan de muur over de wonderbare visvangst.
Van mij hoeft alles niet zo kaal. Je haalt thuis toch ook niet alles van de muur voor je bijbel gaat lezen? Rare vergelijking misschien, maar dat kan net zo goed afleiden.
pobody's nerfect

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 27 dec 2006 19:23

Marnix schreef:Pol, een pyramide is komt uit de egyptische mythologie, ik vind dat dus echt niet kunnen :P ;)

Even serieus, waarom moet de kerk sober blijven? Wat mij betreft mogen ze de kerk met kerst volhangen met slingers



Ben een mysterieus figuur 8)

volhangen met slingers kweenie misschien mijn "degelijke achtergrond", maar ik vind een Godshuis geen karekietkast of feesttent.

Gebruikersavatar
Mariekje88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 560
Lid geworden op: 02 jan 2005 09:19
Locatie: Veen

Berichtdoor Mariekje88 » 27 dec 2006 19:32

Pol, heb je geen enkele reden voor feest?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten