Kerstversieringen, kerstbomen, lichtjes etc

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Corine
Sergeant
Sergeant
Berichten: 474
Lid geworden op: 18 mar 2004 18:12

Berichtdoor Corine » 12 dec 2006 00:32

Kerstfeest, zonder Jezus geen bal aan..

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 12 dec 2006 01:12

Nee, ik denk het niet, dat zou hij idd zelf moeten weten. Maar grote kans dat hij mij wel aanspreekt omdat hij het niet begrijpt. Waarom zou ik een kerstboom hebben als dat niets met Jezus te maken heeft? Grote kans dat hij dat niet helemaal aan elkaar kan koppelen.


Dat zijn niet de dingen die mensen zich afvragen.
Mensen vragen zich af waarom christenen zo bekrompen kunnen doen over dit soort onzin terwijl er zoveel andere dingen te doen zijn.
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 dec 2006 01:32

Niet helemaal onterecht overigens...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 dec 2006 01:44

Dippie schreef:
Optimatus schreef:
Dippie schreef:
Optimatus schreef:Ik ben christelijk, dat zal ik nooit ontkennen.
Ik heb een kerstboom in huis, want dat vind ik gezellig in deze tijd.

Nog vragen?


en de buurman zegt:

Ik ben niet christelijk, dat zal ik nooit ontkennen
Ik heb een kerstboom in huis, dat hoort nou eenmaal bij kerst


Nou en? Dat moet hij dan toch zelf weten. Als hij dat bij zijn wijze van kerst vieren vindt horen, dan ben ik de laatste die hem daarin tegen zal houden.

Zou jij hem daarop aanspreken?


Nee, ik denk het niet, dat zou hij idd zelf moeten weten. Maar grote kans dat hij mij wel aanspreekt omdat hij het niet begrijpt. Waarom zou ik een kerstboom hebben als dat niets met Jezus te maken heeft? Grote kans dat hij dat niet helemaal aan elkaar kan koppelen.


Zou mooi zijn. Dan kan je hem uitleggen dat de kerstboom een bijzaak is, puur voor de sfeer en gezelligheid, maar dat kerst zoveel meer voor je betekent, dat het om Jezus Christus gaat. Leg je dat uit, dan zal die buurman denk ik niet vragen: Ja maar, waarom heb je dan die kerstboom wel staan? En als hij al vraagt: Maar mag je dan wel een kerstboom, en lekker eten met je familie, dan kan je zeggen: Ja dat mag. Raakt hij misschien gelijk de vooroordelen kwijt dat christenen saaie mensen zijn die niets mogen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
liisje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 jun 2006 16:18
Locatie: ergens in gelderland
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 12 dec 2006 09:51

[quote="Marnix"][quote="Dippie"][quote="Optimatus"][quote="Dippie"][quote="Optimatus"]Ik ben christelijk, dat zal ik nooit ontkennen.
Ik heb een kerstboom in huis, want dat vind ik gezellig in deze tijd.

Nog vragen?[/quote]

en de buurman zegt:

Ik ben niet christelijk, dat zal ik nooit ontkennen
Ik heb een kerstboom in huis, dat hoort nou eenmaal bij kerst[/quote]

Nou en? Dat moet hij dan toch zelf weten. Als hij dat bij zijn wijze van kerst vieren vindt horen, dan ben ik de laatste die hem daarin tegen zal houden.

Zou jij hem daarop aanspreken?[/quote]

Nee, ik denk het niet, dat zou hij idd zelf moeten weten. Maar grote kans dat hij mij wel aanspreekt omdat hij het niet begrijpt. Waarom zou ik een kerstboom hebben als dat niets met Jezus te maken heeft? Grote kans dat hij dat niet helemaal aan elkaar kan koppelen.[/quote]

Zou mooi zijn. Dan kan je hem uitleggen dat de kerstboom een bijzaak is, puur voor de sfeer en gezelligheid, maar dat kerst zoveel meer voor je betekent, dat het om Jezus Christus gaat. Leg je dat uit, dan zal die buurman denk ik niet vragen: Ja maar, waarom heb je dan die kerstboom wel staan? En als hij al vraagt: Maar mag je dan wel een kerstboom, en lekker eten met je familie, dan kan je zeggen: Ja dat mag. Raakt hij misschien gelijk de vooroordelen kwijt dat christenen saaie mensen zijn die niets mogen.[/quote]


amen
geloven is op jezus vertrouwen!
ook als je hem niet begrijpt.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 12 dec 2006 13:08

Marnix schreef:Tja, daar ga ik niet over oordelen. Voor mij heeft de kerstman geen toevoegende waarde Een kerstboom vind ik mooi en gezellig, de kerstman niet De boom staat er voor de gezelligheid, de kerstman niet. Daarnaast is de kerstman voor veel mensen de hoodpersoon van kerst.... Meer ga ik er niet over zeggen


Volgens mij reageer je nu meer op basis van gevoel dan op basis van argumenten. Alle argumenten die aangevoerd zijn voor een kerstboom kunnen net zo goed voor de kerstman gebruikt worden. Dat jij een kerstman niet gezellig vind en niets vindt toevoegen heeft ws alles te maken met je opvoeding en met wat je ‘gewoon’ vind. In landen waar de kerstman van oudsher deel uitmaakte van het kerstgebeuren zie je ook dat christenen er geen moeite mee hebben. In NL kennen we wel de boom, maar is de kerstman nog redelijk nieuw. Daardoor wordt de kerstboom veel makkelijker geaccepteerd dan de kerstman. Datzelfde geldt ook voor de andere kant: ik ben zelf opgegroeid zonder kerstboom en associeer ze dan ook niet met gezelligheid (daarnaast vind ik ze ook spuuglelijk).


Hoe zit dat met jou? Je bent niet principieel tegen kerstbomen... hoe kijk jij tegen een kerstman in de kerk aan ofzo? En tegen een kerstboom? Probeer dat eens de definieren, misschien ontdek je dan zelf de verschillen.


Ik heb liever geen kerstmannen en / of –bomen in de kerk. In principe doe ik het het liefst zonder allerlei dingen die op geen enkele wijze met de inhoud van kerst te maken hebben. Van de andere kant ben ik er, zoals gezegd, ook niet super-principieel op tegen. Ik blijf het opmerkelijk vinden dat we met de kerstdagen een onderdeel van een oude heidense cultus in huis/kerk halen. Bij de kerstman speelt dat wat minder aangezien deze (voor zover ik weet) niet direct verbonden is met een heidense cultus. Van de andere kant zet je hem wat minder snel in een hoekje en leidt hij ws wat meer af. ;-)

Zoals gezegd stond er in de hal van onze ‘kerk’ een levensgrote kerstman met slee en rendier (poppen uiteraard). Stel dat we deze opstelling in een hoek van de kerkzaal zouden zetten. Niet om er verder wat mee te doen, maar gewoon voor de leuk, voor de gezelligheid. Blijkbaar voel jij je daar dan niet prettig bij. En dat terwijl je met een kerstboom in diezelfde hoek geen problemen hebt. In plaats van mij de vraag te stellen waarom ik beide wel / niet vind kunnen zou je je ook de vraag kunnen stellen waarom je zo’n boom geen probleem vindt. Ik heb nl. de indruk dat mijn standpunt iig consequent is ;-)

Raakt hij misschien gelijk de vooroordelen kwijt dat christenen saaie mensen zijn die niets mogen.


Ik bedoel diet niet persoonlijk, maar ik ben dat argument onderhand wel zat. In plaats van te laten zien dat we anders zijn, doen we met z’n allen ons best om te laten zien dat we toch echt niet zoveel verschillen van de wereld……
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 dec 2006 16:29

olgens mij reageer je nu meer op basis van gevoel dan op basis van argumenten. Alle argumenten die aangevoerd zijn voor een kerstboom kunnen net zo goed voor de kerstman gebruikt worden. Dat jij een kerstman niet gezellig vind en niets vindt toevoegen heeft ws alles te maken met je opvoeding en met wat je ‘gewoon’ vind. In landen waar de kerstman van oudsher deel uitmaakte van het kerstgebeuren zie je ook dat christenen er geen moeite mee hebben. In NL kennen we wel de boom, maar is de kerstman nog redelijk nieuw. Daardoor wordt de kerstboom veel makkelijker geaccepteerd dan de kerstman. Datzelfde geldt ook voor de andere kant: ik ben zelf opgegroeid zonder kerstboom en associeer ze dan ook niet met gezelligheid (daarnaast vind ik ze ook spuuglelijk).


Tja, ook dat is gevoel, misschien reageren we allebei wel vanuit gevoel. Ik vind een kerstman in de kerk onzin en totaal geen meerwaarde hebben, ik denk dat er iher wel meer mensen zijn die een kerstman niet vinden kunnen en een kerstboom wel (anyone?). Ik kan niet goed onder woorden brengen waarom, sorry, maar ik vind het toch een verschil. Heeft misschien ook wel met de functie van kerstboom en kerstman te maken :) Volgens mij is de kerstman een beetje een vervanger van Jezus geworden, de hoofdpersoon van kerst, die kadootjes brengt enzo... maar ja, ik Amerika bijvoorbeeld vinden veel christenen het weer geen probleem.

k heb liever geen kerstmannen en / of –bomen in de kerk. In principe doe ik het het liefst zonder allerlei dingen die op geen enkele wijze met de inhoud van kerst te maken hebben. Van de andere kant ben ik er, zoals gezegd, ook niet super-principieel op tegen. Ik blijf het opmerkelijk vinden dat we met de kerstdagen een onderdeel van een oude heidense cultus in huis/kerk halen. Bij de kerstman speelt dat wat minder aangezien deze (voor zover ik weet) niet direct verbonden is met een heidense cultus. Van de andere kant zet je hem wat minder snel in een hoekje en leidt hij ws wat meer af. Wink

Zoals gezegd stond er in de hal van onze ‘kerk’ een levensgrote kerstman met slee en rendier (poppen uiteraard). Stel dat we deze opstelling in een hoek van de kerkzaal zouden zetten. Niet om er verder wat mee te doen, maar gewoon voor de leuk, voor de gezelligheid. Blijkbaar voel jij je daar dan niet prettig bij. En dat terwijl je met een kerstboom in diezelfde hoek geen problemen hebt. In plaats van mij de vraag te stellen waarom ik beide wel / niet vind kunnen zou je je ook de vraag kunnen stellen waarom je zo’n boom geen probleem vindt. Ik heb nl. de indruk dat mijn standpunt iig consequent is


Klopt, je bent wel consequent. Overigens is de kerstman misschien geen onderdeel van een heidense cultus, maar wel van de seculiere, dus is er wat dat betreft nou echt zoveel verschil? :)

Ik bedoel diet niet persoonlijk, maar ik ben dat argument onderhand wel zat. In plaats van te laten zien dat we anders zijn, doen we met z’n allen ons best om te laten zien dat we toch echt niet zoveel verschillen van de wereld……


Tja, dat vind ik onzin. Het laten zien dat je anders bent mag zich niet uiten in wetticisme, en dat is vaak wel het geval. Het gaat er om wat we Bijbels gezien wel en niet mogen... het is dus niet goed om te zeggen: We mogen gewoon alles hoor. Er is een hoop dat we niet doen, en dat valt ook wel te onderbouwen denk ik. Wat kerst betreft, het laten zien dat je anders bent doe je door de vertellen wat de essentie van kerst is, waar het echt om draait. Dat gaf ik ook aan in wat ik schreef. En als de buurman vervolgens vraagt: Mag je dan wel een kerstboom hebben, dan zeg ik gerust: Ja, dat mag. Het laten zien dat je anders bent hoeft niet per se door het niet hebben van een kerstboom, want daarmee laat je de buurman nog niet zien waar het werkelijk om gaat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 12 dec 2006 22:18

Dippie schreef:Nu genoeg redenen gelezen waarom zo'n ding wel in huis en kerk mag staan.
Alleen heb ik nu nog niets gelezen over iets uitdragen naar de wereld. Normaal lees ik dat heel veel in een topic, nu niet :roll:

God wat en de wereld wat, dat blijkt wel weer. Alleen is dat Zijn Wil niet!


Onee, dus jij komt dat weer even melden, dat wij als oprechte christenen, MET kerstboom, fout bezig zijn. Dank je wel :D

Nee, ik vind een kerstboom in de kerk zeer ontoepasselijk, het leidt mij iig heel erg af van de preek. Maargoed, dat heb je als je, heeeeel christelijk trouwens!!, je kerkgebouw deelt met een gemeente die anders denkt dan wij doen...
En ik zie totaal niet in wat een kerstboom hebben met iets uitdragen naar de wereld te maken heeft.
Mijn collega's hebben nog helemaal nooit gehoord dat christenen geen kerstboom zouden mogen hebben. En ze snappen er helemaal geen drol van waarom dat niet zou mogen. EN ze vinden het steeds toffer om te horen dat ik ook lekker gewoon mens ben, met een meerwaarde, niet met van alles dat niet mag :)

Maar ach, die discussie heeft eigenlijk weinig zin, denk ik.
Wij hebben thuis by the way nog steeds geen kerstboom, kerstlichtjes enzo zijn er zat, van die kerstpiramides ook, maar de kerstboom is nog steeds niet 'in' dit jaar, aldus mijn mam :shock:
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 dec 2006 22:27

Dankzij deze discussie geniet ik extra van onze kerstboom. Alleen die bomenstormende katten hè...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 12 dec 2006 23:41

Marnix schreef:Tja, ook dat is gevoel, misschien reageren we allebei wel vanuit gevoel.


Natuurlijk speelt gevoel bij mij ook mee. Maar het is wat mij betreft wel een heel bewuste keuze: als ik gezelligheid wil (of iets anders dat ondergeschikt is aan wezenlijke zaken) dan kies ik er voor dat niet te doen met zaken die afkomstig zijn uit heidense cultussen. Dat geldt dus niet alleen voor kerstbomen maar ook voor b.v. afrikaanse afgodsbeelden e.d. Ik kies er gewoon voor om daar verre van te blijven.

Overigens is de kerstman misschien geen onderdeel van een heidense cultus, maar wel van de seculiere, dus is er wat dat betreft nou echt zoveel verschil? :)


Ik wist dat die vraag zou komen: de kerstman als vertegenwoordiger van de cultus van de commercie... Mijn reactie op je vraag is dat ik allereerst ook niet zit te springen om een kerstman. Daarnaast kom je met zo'n heidense cultus toch al gauw op het terrein van de tegenstander van God. Ik zeg niet dat een kerstboom occult belast is maar met heidense cultussen kom je wel op dat gebied. Dat is m.i. toch nog weer wat anders dan menselijke leegte (comercie).

Tja, dat vind ik onzin. Het laten zien dat je anders bent mag zich niet uiten in wetticisme, en dat is vaak wel het geval. Het gaat er om wat we Bijbels gezien wel en niet mogen... het is dus niet goed om te zeggen: We mogen gewoon alles hoor. Er is een hoop dat we niet doen, en dat valt ook wel te onderbouwen denk ik. Wat kerst betreft, het laten zien dat je anders bent doe je door de vertellen wat de essentie van kerst is, waar het echt om draait. Dat gaf ik ook aan in wat ik schreef. En als de buurman vervolgens vraagt: Mag je dan wel een kerstboom hebben, dan zeg ik gerust: Ja, dat mag. Het laten zien dat je anders bent hoeft niet per se door het niet hebben van een kerstboom, want daarmee laat je de buurman nog niet zien waar het werkelijk om gaat.


Ik zeg niet dat je je moet onderscheiden door geen kerstboom te nemen. Ik gaf alleen aan dat het argument 'mensen laten zien dat christenen niet saai zijn' m.i. zo beroerd is. Het doet me denken aan pubers die door heftige gospelmuziek willen laten zien dat ze ook best cool zijn. Ik zeg niet dat je geen kerstboom mag of geen heftige gospelmuziek mag luistern. Ik zeg alleen dat als je wilt bewijzen dat je een toffe kerel bent je eens na moet gaan of je focus wel de goede is. En als je drijfveer een andere is (ik ga daar in jouw geval direct van uit) dan moet je dit ook niet als argument gebruiken.
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2006 12:52

Ik ben het met je eens. Het mag nooit een drijfveer zijn ofzo.... daarom zei ik ook helemaal achteraan dat je dan gelijk wat vooroordelen kan wegnemen. Als leuke bijkomstigheid, niet als doel zeg maar :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 16 dec 2006 17:35

Op mijn werk staat de boom nu ook, ik heb met een paar jongeren hem opgetuigd, en de hele woonkamer versierd. En het ziet er zoooo knotsgezellig uit! De jongeren zijn er helemaal weer vrolijk door :)

Tja, ik kan daar moeilijk zeggen dat het af leidt van de boodschap, want daar geloven ze toch niet in en hebben ze niets aan.
Mij doet het alleen al erg goed als ik zie dat de jongeren door die lampjes en gezelligheid weer wat vrolijker worden.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 16 dec 2006 18:47

zooo, er is hier net een schitterende boom opgebouwd ;)
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 17 dec 2006 13:19

het was wel een heel bouwpakket :D maar wel leuk geworden :) Overigens heb ik er niets aan gedaan en heb hem ook niet gekocht, dus ik was mijn handen in onschuld :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

jnien

Berichtdoor jnien » 19 dec 2006 17:19

Ik was pas kranten aant lopen..
En dr was een vader met zn 2 zoons de boom aan t optuigen..
Ziet er vet gezellig uit!

Ik vind et echt wel wat hebben..
Stukje harmonie ook wel :)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten