Kerstversieringen, kerstbomen, lichtjes etc

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Poesje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 571
Lid geworden op: 09 mar 2005 14:16

Berichtdoor Poesje » 30 nov 2006 11:51

PeterD schreef:Ik heb het niet zo op die kerstbomen, kerststukjes, kaarsen etc etc. Het gaat me er niet om bij kerst om kado's te geven, rond een kerstboom te zingen dat zijn naalden zo mooi zijn, me vol te vreten of wat dan ook.
Kerst wordt hier uiterlijk net eender gehouden als op een verjaardag of zondag. Gewoon een aparte sfeer van een feestdag, maar wel sober.

Des te meer kan de aandacht naar het heilsfeit gaan...

Hier nog zo één..

Ik vind het allemaal zo overdreven, al die spullen met kerst. Natuurlijk is het een feestdag, en vier je dat. Maar..zijn daar bomen, kaarsen, etc voor nodig? Lijkt me niet.
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 nov 2006 11:59

rosalie83 schreef:
PeterD schreef:Al die mooie praatjes ten spijt, als men zich tijdens het kerstdiner zit vol te vreten, denkt men echt niet aan het heilsfeit hoor.

Nou zeg, reageer es normaal! Wij hebben met kerst altijd een lekker diner met elkaar, maar als wij lekker zitten te eten ("en niet onszelf zitten vol te vreten") is er tijd voor goede gesprekken. Heerlijk samen, praten, onderlinge liefde, etc.


Dit is mijn mening en die spui ik zoals ik het gedaan heb. Er worden mooie verhalen bedacht om maar vanalles legitiem te maken dat niets met Kerst te maken heeft, maar wel rondom kerst de woonkamers binnengesleept wordt.
Alsof het ook maar IETS met kerst te kamen heeft... :roll:

Overigens gebeurt het zelfde met Pasen. 't Is nog even wachten tot de wereld wat bedacht heeft voor Pinksteren, en dan hebben we misschien een afgezaagde populier in huis staan?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2006 12:45

PeterD schreef:Al die mooie praatjes ten spijt, als men zich tijdens het kerstdiner zit vol te vreten, denkt men echt niet aan het heilsfeit hoor.


Stop allereerst eens met dat negatieve benoemen van dingen. Ik vreet me niet vol met kerst, maar we eten wel uitgebreid en heel lekker, met de hele familie. En ja, na het kerstdiner zit ik wel behoorlijk vol meestal. Toch denk ik de kerstdagen heel veel aan waar kerst echt om gaat, want dat staat die dagen helemaal centraal. In de kerk en ook thuis. Natuurlijk denk ik ook nog wel eens aan andere dingen overigens. Je kan tijdens een feestelijk kerstmaal zeker wel denken aan die heilsfeiten, dat kan net zo goed als bij een sobere maaltijd.

Nogmaals, wat is je probleem als we feestelijk (dus uitgebreid en wat luxer dan normaal) eten op 1e kerstdag en die dagen in het teken staan van wat kerst echt inhoudt? Of is lekker eten ter ere van je Koning soms verboden?

Beargumenteer je uitspraak eens, in plaats van met ononderbouwde uitspraken te komen die ik nog kwetsend vind ook, want je verwijt mij dat ik niet aan die heilsfeiten kan denken. Terwijl dat niet klopt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 12:49

PeterD schreef:
rosalie83 schreef:
PeterD schreef:Al die mooie praatjes ten spijt, als men zich tijdens het kerstdiner zit vol te vreten, denkt men echt niet aan het heilsfeit hoor.

Nou zeg, reageer es normaal! Wij hebben met kerst altijd een lekker diner met elkaar, maar als wij lekker zitten te eten ("en niet onszelf zitten vol te vreten") is er tijd voor goede gesprekken. Heerlijk samen, praten, onderlinge liefde, etc.


Dit is mijn mening en die spui ik zoals ik het gedaan heb. Er worden mooie verhalen bedacht om maar vanalles legitiem te maken dat niets met Kerst te maken heeft, maar wel rondom kerst de woonkamers binnengesleept wordt.
Alsof het ook maar IETS met kerst te kamen heeft... :roll:

Overigens gebeurt het zelfde met Pasen. 't Is nog even wachten tot de wereld wat bedacht heeft voor Pinksteren, en dan hebben we misschien een afgezaagde populier in huis staan?

Weet je wel dat je heel kwetsend overkomt? Je zit mij te betichten van vanalles! Maar er klopt niets van. Natuurlijk heeft een kerstboom niets met het heilsfeit, zoals jij dat zo mooi zegt, te maken. Maar waarom zou je hem niet mogen hebben staan in je huiskamer als je evengoed toch het heilsfeit kunt gedenken? Leg dat nou eens echt goed uit, in plaats van weet ik wat voor negativiteit over ons heen te gooien.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 30 nov 2006 12:51

Ik vraag me hier nog steeds af hoe anderen dan de kerstdagen invullen??
Continu denkend aan het Wonder ofzo?

Ik ben sowieso dol op lichtjes, en heb ze het liefst het hele jaar in mn kamer. In grote glazen potten enzo. Heerlijk, zooo gezellig.
En het leidt mij neit af van de kerstboodschap hoor. Ik ga netjes naar de kerk (meestal 3 x met de kerst, alle diensten, dit jaar denk ik niet, omdat het op maandag en dinsdag valt). Daarnaarst gaan we altijd naar familie ofzo, en dit jaar met vrienden weg ofzo. Ik snap niet zo goed waarom dit allemaal fout zou zijn eigenlijk.

Wie heeft er een andere invulling van kerstdagen?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 nov 2006 13:00

Marnix schreef:
PeterD schreef:Al die mooie praatjes ten spijt, als men zich tijdens het kerstdiner zit vol te vreten, denkt men echt niet aan het heilsfeit hoor.


Stop allereerst eens met dat negatieve benoemen van dingen. Ik vreet me niet vol met kerst, maar we eten wel uitgebreid en heel lekker, met de hele familie. En ja, na het kerstdiner zit ik wel behoorlijk vol meestal. Toch denk ik de kerstdagen heel veel aan waar kerst echt om gaat, want dat staat die dagen helemaal centraal. In de kerk en ook thuis. Natuurlijk denk ik ook nog wel eens aan andere dingen overigens. Je kan tijdens een feestelijk kerstmaal zeker wel denken aan die heilsfeiten, dat kan net zo goed als bij een sobere maaltijd.

Nogmaals, wat is je probleem als we feestelijk (dus uitgebreid en wat luxer dan normaal) eten op 1e kerstdag en die dagen in het teken staan van wat kerst echt inhoudt? Of is lekker eten ter ere van je Koning soms verboden?

Beargumenteer je uitspraak eens, in plaats van met ononderbouwde uitspraken te komen die ik nog kwetsend vind ook, want je verwijt mij dat ik niet aan die heilsfeiten kan denken. Terwijl dat niet klopt.


Hoe vele malen heb ik al gezien (en meegemaakt) dat er een uitgebreide maaltijd wordt klaargezet juist tijdens de kerstdagen. Dat moeders de vrouw 's morgens maar niet naar de kerk gaat omdat alles anders niet perfect in orde is. Dat men uit de kerk niet napraat over het gehoorde, maar vol is van de sfeer, het eten dat komen gaat, enz.

En dan de wereld daar tegenover. Wat doen zij met kerst? Kerstfeest waar zij geen raad mee weten omdat Jezus maar een gewoon Mens was in hun ogen? Zij verzanden in een gezellig feest, met lichtjes, kerststukjes, kerstbomen, vreetfestijnen, etc.

Als ik dan die 2 soorten mensen die hierboven staan naast elkaar zie wat zijn dan de verschillen? In mijn ogen zie ik alleen nog dat de ene wel naar de kerk gaat en de andere niet.
En dan in mijn achterhoofd Paulus met "en wordt dezer wereld niet gelijkvormig".

Ziedaar mijn argumentatie. En inderdaad, ik kan hier best fel in worden, maar ik zie dan ook zoveel dingen die de wereld doet, en de christenen ook doen. Dingen die totaal niets meer met kerst te maken hebben.
En zoals gezegd, pasen wordt al verziekt met eieren en paastakken en wat dies meer zij.
Het wachten is dus nog op Pinksteren, waar de wereld nog niet echt raad mee weet.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 13:04

PeterD schreef:Hoe vele malen heb ik al gezien (en meegemaakt) dat er een uitgebreide maaltijd wordt klaargezet juist tijdens de kerstdagen. Dat moeders de vrouw 's morgens maar niet naar de kerk gaat omdat alles anders niet perfect in orde is. Dat men uit de kerk niet napraat over het gehoorde, maar vol is van de sfeer, het eten dat komen gaat, enz.

En dan de wereld daar tegenover. Wat doen zij met kerst? Kerstfeest waar zij geen raad mee weten omdat Jezus maar een gewoon Mens was in hun ogen? Zij verzanden in een gezellig feest, met lichtjes, kerststukjes, kerstbomen, vreetfestijnen, etc.

Als ik dan die 2 soorten mensen die hierboven staan naast elkaar zie wat zijn dan de verschillen? In mijn ogen zie ik alleen nog dat de ene wel naar de kerk gaat en de andere niet.
En dan in mijn achterhoofd Paulus met "en wordt dezer wereld niet gelijkvormig".

Ziedaar mijn argumentatie. En inderdaad, ik kan hier best fel in worden, maar ik zie dan ook zoveel dingen die de wereld doet, en de christenen ook doen. Dingen die totaal niets meer met kerst te maken hebben.
En zoals gezegd, pasen wordt al verziekt met eieren en paastakken en wat dies meer zij.
Het wachten is dus nog op Pinksteren, waar de wereld nog niet echt raad mee weet.

Maar wie geeft jou het recht om dat van mij persoonlijk te beweren? Ik ga 's morgens gewoon naar de kerk en sta dan niet in de keuken. Als wij uit de kerk komen doen we de lampjes in de kerstboom aan en gaan lekker in de warme huiskamer met elkaar napraten over de dienst onder het genot van koffie, thee en wat lekkers erbij.

De mensen in mijn buurt weten heel goed dat wij christen zijn. Ookal hebben we een kerstboom in de kamer. Zij weten dat we anders zijn. Dat ligt niet aan of je wel of geen kerstboom hebt, maar aan heel andere dingen! Wat straal je uit als mens? Ziet men de onderlinge liefde? Etc.

En ja, natuurlijk zijn er dingen die "de wereld" doet, en die christenen ook doen. Maar daar op zich is niets mis mee! Het gaat erom: wat doe je als christen nog meer!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2006 13:10

Poesje schreef:
PeterD schreef:Ik heb het niet zo op die kerstbomen, kerststukjes, kaarsen etc etc. Het gaat me er niet om bij kerst om kado's te geven, rond een kerstboom te zingen dat zijn naalden zo mooi zijn, me vol te vreten of wat dan ook.
Kerst wordt hier uiterlijk net eender gehouden als op een verjaardag of zondag. Gewoon een aparte sfeer van een feestdag, maar wel sober.

Des te meer kan de aandacht naar het heilsfeit gaan...

Hier nog zo één..

Ik vind het allemaal zo overdreven, al die spullen met kerst. Natuurlijk is het een feestdag, en vier je dat. Maar..zijn daar bomen, kaarsen, etc voor nodig? Lijkt me niet.


Ze zijn zeker niet noodzakelijk. Zonder kerstboom, lampjes en een feestmaal zou ik ook prima kerst kunnen vieren. Die dingen maken het alleen wat etra feestelijk. Men hangt toch ook vaak slingers op als iemand jarig is, men eet dan wat feestelijker etc. Zijn die dingen dan nodig om een verjaardag te kunnen vieren? Natuurlijk niet, dat kan best zonder lekker eten en slingers. En toch doen we dat vaak wel. Het hoort er een beetje bij en het heeft ook wel een meerwaarde, namelijk dat het feestelijke karakter van die dag extra benadrukt wordt. Daar is toch niets mis mee? En inderdaad, sommige mensen slaan er in door. Ze hangen allemaal slingers op, eten lekker en doen allerlei leuke dingen... maar doen dat voor zichzelf en niet voor de jarige, die zijn ze helemaal vergeten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
japio
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 okt 2006 17:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Berichtdoor japio » 30 nov 2006 13:13

1e kerstdag des morgen naar de kerk en des middags het kinderkerstfeest in de kerk. Des avonds met christelijke vrienden uitgebreid eten en toch wel feestelijk de vleeswording van het Woord gedenken.
2e kerstdag des morgen met dezelfde christelijke vrienden doorbrengen, misschien wel een wandeling of een geimproviseerde bijbelstudie houden. En des middags/'s avonds een kerstdiner in de evangelisatiepost gezellig en uitgebreid eten met mensen die het evangelie een warm hart toe dragen.

Zo staat de hele kerst in het teken van God's vleesgeworden Woord. En het is mij niet duidelijk waarom gezelligheid en enigszins uitgebreid eten hier niet in zouden passen. Christus is in aller eenvoudigheid geboren (trap van de vernedering) maar dat wil m.i. niet zeggen dat we het ook zo sober mogelijk moeten gedenken (we moeten het dus WEL gedenken). Een kerstboom en dergelijke zaken vind ik onzin. Een boom kappen, die in huis halen en versieren is m.i. niet echt christelijk. Ik zal niet zeggen dat het een ba'al is, maar van mij hoeft zo'n boom niet. Het in kadovorm ontvangen van een kloek boek vind ik daarintegen wel passen binnen het plaatje van de traditie maar dit is uiteraard gewoon een menselijk inzetting waar niks mis mee is.
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 13:16

Leuk Japio, kinderkerstfeest. Ik vind het altijd zo gaaf die kleintjes die dan wat opzeggen en zo. En even later met open mondjes naar het verhaal wat verteld wordt luisteren. :)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 nov 2006 13:21

rosalie83 schreef:Maar wie geeft jou het recht om dat van mij persoonlijk te beweren?


Help me even, ik ben zo slecht in onthouden... wanneer en waar heb ik gezegd dat rosalie83 een slecht mens is, of wat dan ook?
Maar je voelt je behoorlijk aangesproken blijkbaar. Succes er mee, en probeer een objectief naar de hele kerstboomverering en wat dies meer zij te kijken. En trek dan eens het vergelijk tussen de wereld en het christendom? Is er nog een verschil merkbaar?
Of gaan we toch maar lekker met de wereld mee, God wat en de wereld wat?

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 13:30

PeterD schreef:
rosalie83 schreef:Maar wie geeft jou het recht om dat van mij persoonlijk te beweren?


Help me even, ik ben zo slecht in onthouden... wanneer en waar heb ik gezegd dat rosalie83 een slecht mens is, of wat dan ook?
Maar je voelt je behoorlijk aangesproken blijkbaar. Succes er mee, en probeer een objectief naar de hele kerstboomverering en wat dies meer zij te kijken. En trek dan eens het vergelijk tussen de wereld en het christendom? Is er nog een verschil merkbaar?
Of gaan we toch maar lekker met de wereld mee, God wat en de wereld wat?


Door dit soort opmerkingen van je "probeer een objectief naar de hele kerstboomverering en wat dies meer zij te kijken." stel je eigenlijk al dat ik dat dus niet doe. En ja, dan voel ik me aangesproken ja, en wil ik je uitleggen dat je ook een kerstboom (om dat dan maar als voorbeeld te blijven pakken) kunt hebben als christen en ook het 'heilsfeit' kunt gedenken.

Gebruikersavatar
japio
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 okt 2006 17:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Berichtdoor japio » 30 nov 2006 13:39

PeterD schreef:
rosalie83 schreef:Maar wie geeft jou het recht om dat van mij persoonlijk te beweren?


Help me even, ik ben zo slecht in onthouden... wanneer en waar heb ik gezegd dat rosalie83 een slecht mens is, of wat dan ook?
Maar je voelt je behoorlijk aangesproken blijkbaar. Succes er mee, en probeer een objectief naar de hele kerstboomverering en wat dies meer zij te kijken. En trek dan eens het vergelijk tussen de wereld en het christendom? Is er nog een verschil merkbaar?
Of gaan we toch maar lekker met de wereld mee, God wat en de wereld wat?

Ik denk dat het geopende Woord met kerst tussen een christen en de wereld toch al een zeer essentieel verschil is. Waar de wereld met kerst een gezellige vrije dag viert daar viert een christen de geboorte van Christus. Een christen leest het kerstverhaal iemand uit de wereld hangt voor de buis. En zo zijn er vele verschillen tussen de kerst invulling van een christen en die van iemand uit de wereld. En tuurlijk zijn er ook overeenkomsten, maar dat wil niet zeggen dat het dan meteen verkeerd is. In het dagelijks leven heeft een christen ook veel gemeen met een wereldse (iedereen werkt, eet, slaapt) maar dat is toch niet verkeerd? Zo mag een christen ook best uitgebreid eten met kerst e.d. Een kerstboom vind ik een ander verhaal. Die vind ik persoonlijk ook niet echt passen binnen het plaatje van kerst. Een boom versieren riekt een beetje naar afgodendienst, en daarom vind ik het persoonlijk maar niks. Maar dit is een persoonlijke zaak....
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Gebruikersavatar
Poesje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 571
Lid geworden op: 09 mar 2005 14:16

Berichtdoor Poesje » 30 nov 2006 13:47

Ja Marnix, daar heb je gelijk in. Zo gaat het op verjaardagen idd ook.
Al zal dat ook wel weer verschillend gevierd worden. De kerstdagen die ik tot nu toe heb gehad, zijn gelijk aan andere feestdagen. We komen met ons hele gezin bij elkaar, de maaltijd is uitgebreider dan anders. Dat geeft mij o.a het gevoel van een feestdag. Maar, we maken het niet 'specialer' door bijvoorbeeld een kerstboom. Nergens voor nodig. Zonder 'dat' is het ook gezellig. Met elkaar het heilsfeit gedenken, praten over Zijn Woord geeft een enorme goede, gezellige en fijne sfeer. Die veel belangrijker is dan alle sfeermakers die je kopen kunt. Kijk alleen al eens rond in de winkels, er zijn zoveel dingen te koop. Dingen om het maar zo gezellig mogelijk te maken met kerst. Pure onzin. Zonder kerstboom, kerstlichtjes, kerstkransjes, etc moeten we het toch ook gezellig kunnen maken? Gezelligheid is toch niet afhankelijk van zulke (kerst)spulletjes? Dat zou triest zijn.
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2006 13:52

PeterD schreef:Hoe vele malen heb ik al gezien (en meegemaakt) dat er een uitgebreide maaltijd wordt klaargezet juist tijdens de kerstdagen. Dat moeders de vrouw 's morgens maar niet naar de kerk gaat omdat alles anders niet perfect in orde is. Dat men uit de kerk niet napraat over het gehoorde, maar vol is van de sfeer, het eten dat komen gaat, enz.


Het kan, maar is bij mijn ouderlijk huis niet het geval, en bij meer mensen niet, dat weet ik ook. Moeder bereidt wat dingen voor na de ochtenddienst en verder heeft ze altijd genoeg tijd om met de rest te praten, na te denken, over vanalles en nogwat. 's Middags weer kerk, daarna wordt er nog wel wat druk gekookt. En dan 's avonds lekker eten. Overigens doen we het vaak ook wel op 2e kerstdag, het eten... dan is er maar 1 dienst :) Anywayz, je haal hier een voorbeeld aan dat helemaal niet op hoeft te gaan. Lijkt me dus geen goede reden om op basis daarvan dit bij iedereen maar af te keuren.

En dan de wereld daar tegenover. Wat doen zij met kerst? Kerstfeest waar zij geen raad mee weten omdat Jezus maar een gewoon Mens was in hun ogen? Zij verzanden in een gezellig feest, met lichtjes, kerststukjes, kerstbomen, vreetfestijnen, etc.


Dus ze missen de essentie van kerst.... Zoals ik al zei, feestvieren bij een verjaardag mag best, als je maar de jarige centraal hebt staan en die niet vergeet. Zo is het ook met kerst. Lampjes, kerstboom, eten... het mag allemaal best, als je het voor Hem doet en Hij centraal staat. Het is Zijn feest en niet je eigen feestje. Maar ik lees dan ook nergens dat Jezus lekker eten en het creeren van een gezellige sfeer niet op Zijn feest wil.

Als ik dan die 2 soorten mensen die hierboven staan naast elkaar zie wat zijn dan de verschillen? In mijn ogen zie ik alleen nog dat de ene wel naar de kerk gaat en de andere niet.
En dan in mijn achterhoofd Paulus met "en wordt dezer wereld niet gelijkvormig".


Gelijkvomig aan de wereld ben je als je kerst niet als Zijn feest ziet maar als je eigen feest. Als je Hem centraal hebt staan mag je het feest ook best gezellig aankleden en dat heeft dan niets met wereldgelijkvormigheid te maken. Dat is totaal misplaats, want wereldgelijkvormigheid zit hem in waar het werkelijk om draait.... en dat is bij de wereld om het feest en niet om Christus, en bij christenen om het Feest van Christus geboorte.

Ziedaar mijn argumentatie. En inderdaad, ik kan hier best fel in worden, maar ik zie dan ook zoveel dingen die de wereld doet, en de christenen ook doen.


Die zie ik ook. Boodschappen doen, winkelen, genieten van een biertje of een lekker glas wijn, autorijden, wandelen. Het zijn allemaal dingen die de wereld ook doet. En je weet heel goed dat we daarmee nog niet wereldgelijkvormig zijn, dat de verschillen zitten in hoe je het doet en wie de eer krijgt, kortom, wie centraal staat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 43 gasten