Kerstversieringen, kerstbomen, lichtjes etc

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 16:28

Omdat ik het wel gezellig vind!

Gebruikersavatar
Poesje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 571
Lid geworden op: 09 mar 2005 14:16

Berichtdoor Poesje » 30 nov 2006 16:31

De gezelligheid die jij wilt, is dus wel afhankelijk van kerst-spulletjes? Anders zou je het m.i ook niet in huis halen.. :wink:
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 30 nov 2006 16:32

Ohww, ik word hier echt een beetje moe van... zucht...

Ik vind het gezellig, ik heb er niets op tegen, dus koop ik het.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 30 nov 2006 16:40

Jo'tje schreef:Dat je de kerstboom een afgod vindt: slaat nergens op. Die waarde hecht niemand in dit topic eraan. JIJ hecht die waarde eraan, omdat het een germaanse oorsprong heeft. Het is maar net hoe je het ziet


Ik denk ook dat het vergezocht is om een kerstboom als afgod te bestempelen, maar die heidense oorsprong is wel een puntje waar ik soms zo m'n vraagtekens bij heb. Ik heb er niks op tegen om het gezellig te maken in huis, maar ik vraag me wel af waarom dat dan nou net met een ding moet met een nogal dubieuze achtegrond? Waarom zou je dat nou willen? Zijn er geen andere manieren om het gezellig te maken?

Ik denk ook dat een pentagram op zich niets voorstelt: het zijn gewoon een aantal lijntjes, dus als je daar geen waarde aan hecht zegt me dat niets. Maar om zo'n pentagram nou voor de leuk op je arm te taoeëren.....
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 30 nov 2006 16:41

Poesje, jij vindt het waarschijnlijk nodig om te eten wanneer je trek hebt.
Maar waarom eet je een boterham met kaas en niet alleen droog brood? Dat is toch ook eten?

Zie je nu hoe raar je vergelijking is?
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Poesje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 571
Lid geworden op: 09 mar 2005 14:16

Berichtdoor Poesje » 30 nov 2006 16:48

Jo'tje schreef:Zie je nu hoe raar je vergelijking is?

Wat jij noemt is niet te vergelijken met mijn vergelijking.
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Petra777
Luitenant
Luitenant
Berichten: 597
Lid geworden op: 24 apr 2006 19:12
Locatie: Kampen

Berichtdoor Petra777 » 30 nov 2006 18:02

De sfeer is niet afhankelijk van de kerstboom of de kaarsjes. Punt is wel dat ik vind dat kaarsjes iets toevoegen. (Kerstboom weet ik niet, heb ik nooit gehad.). Een soort van slagroom op de koffie. Zoals Marnix ook al aangaf, bij een verjaardag hoort bijvoorbeeld slingers en taart. Het kan prima zonder, maar maakt het net iets feestelijker.

Waarom zouden wij de mooiste, wonderlijkste gebeurtenis in de geschiedenis zo sober mogelijk moeten vieren?

Als je erdoor afgeleid wordt en daardoor niet meer aan de geboorte van onze Verlosser kunt denken, neem die dingen dan niet in huis. Ik kan prima kaarsjes in huis hebben en lekker eten en tegelijk Zijn geboorte gedenken.


Jezus staat centraal op kerstfeest, de één kan dit prima met kerstboom e.d., de ander wordt dan teveel afgeleid/ kan het niet met zijn geweten in overeenstemming brengen. So be it. Maar dat is geen reden om te oordelen of te veroordelen.

Natuurlijk kunnen we wel rekening met elkaar houden. Als ik weet dat er iemand bij mij op visite komt voor wie het echt een probleem is dat er kaarsjes zijn, dan ben ik echt wel bereidt ze even op te ruimen.

Maar je persoonlijke invulling is denk ik echt je eigen verantwoordelijkheid.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 30 nov 2006 18:04

Wat jij noemt is niet te vergelijken met mijn vergelijking.


Waarom niet?
Gezelligheid met wat toegevoegd, zoals bijvoorbeeld kaarsen of lichtjes.
Of eten met wat toegevoegd, zoals kaas op je brood. Of laten we het anders zeggen: een tosti op je werk.

Het is allebei iets extra's wat in principe niet nodig is, maar ook niet fout is.

Ik denk ook dat het vergezocht is om een kerstboom als afgod te bestempelen, maar die heidense oorsprong is wel een puntje waar ik soms zo m'n vraagtekens bij heb. Ik heb er niks op tegen om het gezellig te maken in huis, maar ik vraag me wel af waarom dat dan nou net met een ding moet met een nogal dubieuze achtegrond? Waarom zou je dat nou willen? Zijn er geen andere manieren om het gezellig te maken?

Ok, waarom wordt het zingen dan in het grootste deel van de behoudende kerken begeleid met het orgel? Dat kan dan ook wel op een andere menier.
Een pentagram wordt ook vaak gebruikt zonder dat mensen er de echte betekenis van door hebben. Net zoals het zo 'in' was om een flink bling-bling-kruis om je nek te hebben hangen. Echt niet ieder tienermeisje met zo'n kruis is christen, maar dat zegt niet dat een christen níet meer zo'n kruisje mag dragen.
pobody's nerfect

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 30 nov 2006 18:07

kerstboom vind ik zelf gewoon te kitserig

mijn man wil er wel een maar ik echt niet

heb wel een vaas met wilgetakken met lampjes en een vaas met kleine kerstballen en lmapjes ertussen

komt nog wel krans aan de deur en ster ofzo te hangen verder echt niet

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2006 19:02

Poesje schreef:De gezelligheid die jij wilt, is dus wel afhankelijk van kerst-spulletjes? Anders zou je het m.i ook niet in huis halen.. :wink:


Het draagt wel bij aan de sfeer, ik vind al die lampjes gewoon gezellig. Mag dat niet? En dat is wat anders dan dat de gezelligheid ervan afhankelijk is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2006 19:03

PeterD schreef:Als ik me ook ga concentreren op de kerstboom ga ik even wat dieper. Dat boompje heeft een lange historie, waarschijnlijk al vanaf de germanen. Dus al vóór Jezus geboren werd! Het had te maken met de kortste dag van het jaar en ook zij hadden er wat lichtjes bij. Over de redenen van de boom en lichtjes lopen de meningen wat uiteen, maar dat doet er niet toe.

Wat blijkt nu, Jeremia heeft waarschijnlijk ook al te maken gehad met kerstbomen. In Jeremia 10 vers 1-6 lezen we dit:
1 Hoort het woord, dat de HEERE tot ulieden spreekt, o huis Israëls!
2 Zo zegt de HEERE: Leert den weg der heidenen niet, en ontzet u niet voor de tekenen des hemels, dewijl zich de heidenen voor dezelve ontzetten.
3 Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout, dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl.
4 Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hameren, opdat het niet waggele.
5 Zij zijn gelijk een palmboom van dicht werk, maar kunnen niet spreken; zij moeten gedragen worden, want zij kunnen niet gaan; vreest niet voor hen, want zij kunnen geen kwaad doen, ook is er geen goeddoen bij hen.
6 Omdat niemand U gelijk is, o HEERE! zo zijt Gij groot, en groot is Uw Naam in mogendheid.

Ik heb even het een en ander geaccentueerd om te verduidelijken. Jeremia schaart die boom dus op één lijn met andere heidense afgoderij!
*edit je kan het ook zo lezen dat er de houten afgodsbeelden mee bedoeld worden


Het gaat hier niet om die boom. Zie je nou echt niet wat er staat? Het gaat hier om afgodsbeelden en die waren van hout gemaakt. Om daarmee nou alles van hout af te keuren.... is wat rigoreus he.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2006 19:10

PeterD schreef:Ach weet je wat, houden jullie het lekker bij je heidense afgodsbeelden. (onder die noemer schaar ik ze echt!) Ga lekker bij je kerstboom zitten. Hecht je er echter niet teveel aan, het ding vergaat binnen een paar dagen. Geniet lekker van je in huis gehaalde gezelligheid.

Maar weet dit, al die in huis gehaalde zogenaamde gezelligheid en wat dies meer zij, vergaat. Ik hou het bij mijn Bijbel, daar heb ik genoeg aan met kerst. Daarbij heb ik geen kerstboom nodig of overdreven maaltijden. En toch is het gezellig in huis.


Mooi, ik wens je een fijne kerst toe... en dat ik wat lichtjes ophang voor de gezelligheid en mijn ouders misschien wel een kerstboom hebben en wat anders hiermee omga, prima toch? Je had ook mensen die aan afgoden geofferd vlees aten terwijl anderen dat niet vonden kunnen. Ik zie wel wat parelellen... hou dus op met veroordelen. Voor mij is een kerstboom geen heidens afgodsbeeld, als je me toch afgoderij verwijt is dat jou fout. Gelukkig bepaal jij de maatstaven niet van wat wel en niet goed is, en kan ik een fantastische kerst met God tegemoet zien... en met veel gezelligheid. En ja, die kerstboom verdort en de naalden vallen af, maar het Woord van God houdt eeuwig stand. Dat is dan ook veel belangrijker dan die boom, die geeft alleen wat sfeer, terwijl God zoveel meer geeft. Zoals Jeremia al zegt: Niemand is aan Hem gelijk, Hij is groot en machtig. Dat is ook bij mij wat centraal staat... en niet die boom. Die staat in een klein hoekje.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Corine
Sergeant
Sergeant
Berichten: 474
Lid geworden op: 18 mar 2004 18:12

Berichtdoor Corine » 30 nov 2006 19:34

Marnix schreef:die boom. Die staat in een klein hoekje.


Bij mn schoonouders helaas niet.. Daar staat tie midden in de kamer. Die stinkende uitvallende vol met kitscherige gekleurde ballen behangen boom..
Verder niks tegen kerstbomen maar ik zou er zelf nooit één nemen.. Ik heb een groene nepdenneslinger om mn spiegel in de kamer gehangen. En natuurlijk lichtjes om de schoorsteen.

(en nu maar hopen dat de Sint het gezellig vind in huis)

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 30 nov 2006 21:09

Jo'tje schreef:Ok, waarom wordt het zingen dan in het grootste deel van de behoudende kerken begeleid met het orgel? Dat kan dan ook wel op een andere menier.


Van mij mogen ze (al kleven er aan gitaar, bas en drums soortgelijke bezwaren). Ik stel alleen een vraag bij de keuzes die mensen maken nl. waarom je nou uitgerekend een object wat vroeger onderdeel was van een heidense cultus kiest om als versiering van je huis te dienen.

Ik weet dat er paralellen te trekken zijn met offervlees en andere zaken met een verdachte achtergrond. Ik ben het er ook volledig mee eens dat deze dingen in zichzelf niets zijn. Het verschil met offervlees of ene orgel zit hem voor mij in het onlogische ervan. Offervlees werd gewoon gegeten. Daarvoor is vlees tenslotte ook bedoeld. En als je het zingen wilt begeleiden dan neem je een instrument dat daarvoor geschikt is. Beide zijn logische toepassingen en daarnaast ook gewoon nuttig. Een kerstboom is echter m.i. veel minder logisch en al helemaal niet nuttig. "OK, we willen het gezellig maken in huis. Wat zullen we eens gaan kopen? Weet je wat, we zetten een naaldboom in huis!" Tja.... Waarom nou uitgerekend een object dat vroeger onderdeel was van een heidense cultus voor de leuk in huis halen?

Een pentagram wordt ook vaak gebruikt zonder dat mensen er de echte betekenis van door hebben. Net zoals het zo 'in' was om een flink bling-bling-kruis om je nek te hebben hangen. Echt niet ieder tienermeisje met zo'n kruis is christen, maar dat zegt niet dat een christen níet meer zo'n kruisje mag dragen.


De logica is hier volgens mij ver te zoeken. Als 'men' het normaal vind om een pentagram te dragen is het dan ook normaal? En als 'men' achteloos omgaat met het symbool van het kruis wordt dan het symbool waardeloos?
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

jnien

Berichtdoor jnien » 30 nov 2006 23:54

Ik denk dat het er aan ligt hoe jij zelf met die boom omgaat..
Je zal er heus niet bij gaan zitten en denken: daar staat mijn god..
Overigens vind k dat wel een heel overtrokken gedachten.
Een kerstboom hoeft geen afgod te zijn, en je aanbid het niet.

Het belangrijkste is dat je de ware boodschap niet vergeet!
De rest van de invulling is denk waar je jezelf goed bij voelt..

xx


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 52 gasten