Kerstversieringen, kerstbomen, lichtjes etc

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 04 dec 2006 11:50

ik pakte jou reactie er even uit sorry daarvoor maar als je de hele topic leest zie je dat het er wel heel vaak in naar voren komt en altijd negatief.


OK

lekker eten met feestdagen lijkt steeds opgevat te worden met vreetfestijnen en dat word weer gezien als onbijbels en daarom schreef ik dat juist het samen eten in de bijbel belangrijk is en niks heidens aan dus...

In Matteüs 23.4 stuurt Jezus een scherp verwijt aan het adres van de godsdienstige leiders van zijn tijd: "Jullie bundelen alle voorschriften tot een zware last en leggen die de mensen op de schouders..." In vers 13 voegt hij er nog aan toe: "Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie versperren de mensen de toegang tot het koninkrijk van de hemel."

Diezelfde religieuze leiders verwijten Jezus op hun beurt een levensgenieter te zijn (zie Lucas 7:33,34). Op een vrolijke bruiloft veranderde Hij zelfs water in wijn! (Johannes 2.1-11)

dus wie heeft het er over dat christenen feesten sober moeten houden?


Mee eens. Ik wijs ook vaak op teksten als:

Mat. 9: 14 Daarop kwamen de leerlingen van Johannes bij hem en vroegen: ‘Waarom vasten wij en de Farizeeën wel regelmatig, en uw leerlingen niet?’ 15 Jezus antwoordde: ‘Bruiloftsgasten kunnen toch niet treuren zolang de bruidegom bij hen is? Maar er komt een dag dat de bruidegom bij hen wordt weggehaald, dan zullen ze vasten.

Mat. 26: 8 De leerlingen ergerden zich toen ze dit zagen en zeiden: ‘Wat een verspilling! 9 Die olie had immers duur verkocht kunnen worden, dan hadden we het geld aan de armen kunnen geven.’ 10 Jezus hoorde het en zei: ‘Waarom vallen jullie deze vrouw lastig? Zij heeft iets goeds voor mij gedaan. 11 Want de armen zijn altijd bij jullie, maar ik zal niet altijd bij jullie zijn.

Weliswaar heeft Jezus het hier over zijn eigen aanwezigheid, maar ik denk dat je dit ook best mag doortrekken naar b.v. een gezinsmaaltijd. Je hoeft jezelf dat soort dingen niet te ontzeggen. Er is een tijd en een plaats voor gezelligheid en een tijd en een plaats voor zorg voor de armen. Je hoeft je kerstmaaltijd echt niet te laten staan met het oog op de derde wereld. Als je de rest van het jaar de zorg voor de armen serieus neemt mag je met de kerst (of andere feestdag) best genieten van onze overvloed. (vraag is natuurlijk of al die genieters de rest van het jaar zo zorgzaam zijn).

Wat me opvalt is wel dat voorstanders van kerstbomen en eten zo in de verdediging schieten. Bezwaren en kritische vragen worden maar wat weggewimpeld. Persoonlijk vind ik dat wel jammer. Het is denk ik goed als we ons van tijd tot tijd de vraag stellen of we niet al te gemakkelijk de wereld achterna hobbelen. Zouden we ons niet veel positiever kunnen onderscheiden?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
liisje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 jun 2006 16:18
Locatie: ergens in gelderland
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 04 dec 2006 12:02

ik kan hierin niet voor anderen spreken en alleen voor mezelf ik ben geen tegenof voorstander ik doe wat ik denk dat goed is zelf kom ik niet uit een christelijk milieu (helaas zelf een zeer anti fam) maar daar merk ik wel dat juist ook met kerst dat (de heidenen) die alle lichtjes en bomen hebben niet eens weten waar dat oorspronkelijk vandaan komt ze wijzen toch keer op keer naar de kerststal het licht en de sterren.. als wij dan als christen met hun zo in gesprek kunnen komen en hun de boodschap uit kunnen leggen vind ik dat mooi....

betekent dat dat ik wereld gelijkvormig ben? nee! ik ben christen maar wel in deze wereld wanneer ik me compleet afsluit van de wereld (wat jezus toch ook niet deed) kan ik andere mensen de boodschap niet vertellen ...

zelf heb ik geen kerstboom omdat ik dat niet vind passen bij kerst maar het eten juist weer wel juist om met je gezin je familie samen te zijn en te praten over? vul dat ieder voor zichzelf maar in.....

en ik schiet ook niet in verdediging maar wilde wel even wat van me laten horen omdat er altijd zo fel gesproken word en niet alleen door de voorstanders .

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2006 12:34

Misschien moet jij ook mijn reactie in z'n context lezen. Ik reageerde op Race406 die dat woord in z'n mond nam.


Excuus, dat had ik gemist.

T.a.v. de kerstdagen gaf ik aan dat de oorspronkelijke inhoud vervangen is door een positief christelijke. Je wilt 'gezelligheid' toch niet aanduiden als een positief christelijke invulling? (niet dat er iets mis is met gezelligheid).


Ik sprak hier even voor de mensen die niet geloven en wel een kerstboom hebben.... om daarmee te laten zien dat er op cultureel niveau gewoon wat veranderd is. Als die kerstboom niet in onze cultuur had gezeten hadden christenen er ook niet aan gedaan.

Maar wat voor gevoel heb jij erbij als je je voorstelt dat over 500 jaar mensen wel een hakenkruis in de kamer hangen? Ook als de betekenis dan is vervaagd blijft dat toch raar?


Uiteraard heb ik dat gevoel nu... nogmaals, ik vind beide zaken niet te vergelijken. Maar als een symbool een totaal andere betekenis krijgt en ook daarvoor gebruikt wordt, tja wie weet. Maar ik kan me die situatie niet inbeelden omdat ik het hakenkruis altijd met afschuwelijke dingen identificeer... en de kerstboom niet. Die heeft voor mij niets met andere religies ofzo te maken. Tja, ik ben ook maar een simpele door de cultuur beinvloede ziel ;)

Dat kan, ik geef alleen aan dat de keuze opmerkelijk is. Als je je beperkt tot ons geheugen dan is dat ook daadwerkelijk als beperking aan te duiden: zou God ook zo'n slecht geheugen hebben?


Nee, maar God kijkt naar het waarom, naar je hart. En dan is er dus een groot verschil tussen waarom mensen toen een kerstboom hadden en waarom mensen hem nu hebben.

dus bij de ene vrije keuze geef je de voorkeur aan een christelijk symbool terwijl je in een ander geval de voorkeur geeft aan een heidens symbool? Van mij mag je (we leven in een vrij land) maar erg consequent kun je het natuurlijk niet noemen...


Wie heeft het hier over een voorkeur geven aan? Ik geef een kerstboom geen voorkeur boven iets anders, ik vind zo'n boom alleen wel gezellig en het gaat niet ten koste van belangrijkere dingen.


Wat me opvalt is wel dat voorstanders van kerstbomen en eten zo in de verdediging schieten. Bezwaren en kritische vragen worden maar wat weggewimpeld. Persoonlijk vind ik dat wel jammer. Het is denk ik goed als we ons van tijd tot tijd de vraag stellen of we niet al te gemakkelijk de wereld achterna hobbelen. Zouden we ons niet veel positiever kunnen onderscheiden?


hehe dat komt gedeeltelijk ook door wat reacties in het begin van het topic waar het hebben van een kerstboom als regelrechte afgoderij gedefinieerd werd, waaraan christenen niet mogen deelnemen. Het werd als een zwaar misbruik van Kerst afgeschilderd. Jij bent een stuk genuanceerder en stelt goede vragen, waar ik gewoon antwoord op probeer te geven. Ik verdedig gewoon waarom ik een kerstboom en een feestmaaltijd wel vind kunnen :) Ik wimpel geen dingen weg, ik neem je argumentatie wel serieus... het feit dat ik het niet met je eens ben sluit dat toch niet uit? ;) Ik durf te stellen dat ik me met kerst wel degelijk van de wereld onderscheid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 04 dec 2006 13:16

Marnix schreef:Excuus, dat had ik gemist.


sgoed

Ik sprak hier even voor de mensen die niet geloven en wel een kerstboom hebben.... om daarmee te laten zien dat er op cultureel niveau gewoon wat veranderd is. Als die kerstboom niet in onze cultuur had gezeten hadden christenen er ook niet aan gedaan.


Maar dat is wat anders dan b.v. de ombuiging van de kerstdagen. Vandaar dat ik aangaf dat je niet alles wat een heidense achtergrond heeft over 1 kam moet scheren. Ik heb met het ene minder (geen) moeite dan met het andere.

Uiteraard heb ik dat gevoel nu... nogmaals, ik vind beide zaken niet te vergelijken. Maar als een symbool een totaal andere betekenis krijgt en ook daarvoor gebruikt wordt, tja wie weet. Maar ik kan me die situatie niet inbeelden omdat ik het hakenkruis altijd met afschuwelijke dingen identificeer... en de kerstboom niet. Die heeft voor mij niets met andere religies ofzo te maken. Tja, ik ben ook maar een simpele door de cultuur beinvloede ziel ;)


Dat laatste zijn we allemaal ;-) Het kan idd gebeuren dat een symbool een heel andere betekenis krijgt. Maar stel nou dat dat het geval zou zijn met het hakenkruis en jij over 500 jaar zou leven ipv nu. Wellicht zou je dan zonder problemen zo'n ding in huis nemen. Maar wat als iemand je nou wees op het verband tussen dat symbool en de holocaust. Zou je het dan nog net zo vrolijk ophangen?

Nee, maar God kijkt naar het waarom, naar je hart. En dan is er dus een groot verschil tussen waarom mensen toen een kerstboom hadden en waarom mensen hem nu hebben.


God kijkt idd, naar het waarom. Hij ziet dus ook echt wel dat ik kerst op 25 december vier en daarmee de geboorte van Zijn Zoon herdenk. En Hij ziet ook echt wel dat je zo'n boom niet in huis haalt om hem te aanbidden. Maar wat zou je antwoorden als God zou vragen: "Waarom moet dat nou?" Is 'voor de gezelligheid' dan zo'n goede motivatie?

Wie heeft het hier over een voorkeur geven aan? Ik geef een kerstboom geen voorkeur boven iets anders, ik vind zo'n boom alleen wel gezellig en het gaat niet ten koste van belangrijkere dingen.


Ik beweer ook niet dat je de voorkeur geeft aan een kerstboom boven essentiële zaken. Maar er zijn toch ook andere manieren om je huis gezellig te maken? Jij geeft de voorkeur aan een boom....

Jij bent een stuk genuanceerder en stelt goede vragen, waar ik gewoon antwoord op probeer te geven. Ik verdedig gewoon waarom ik een kerstboom en een feestmaaltijd wel vind kunnen :) Ik wimpel geen dingen weg, ik neem je argumentatie wel serieus... het feit dat ik het niet met je eens ben sluit dat toch niet uit? ;)


Zeker niet, met dat wegwimpelen doelde ik ook niet op jou. Maar volgens mij ben je wel zo ongeveer de enige die er serieus op ingaat en vandaar dat ik dat in z'n algemeenheid stelde.

Ik durf te stellen dat ik me met kerst wel degelijk van de wereld onderscheid.


Dat bestrijd ik ook niet. De vraag die ik stel is of we ons niet (op een heel simpele manier) niet nog wat meer zouden kunnen onderscheiden. Het niet hebben van een kerstboom gaat toch niet ten koste van de gezelligheid?
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 dec 2006 14:13

Wij hebben een echte, oud-Hollandse kerstboom met de standaardversiering erin. Gewoon ouderwets knus, kneuterig en hopen dat de jongen katjes dit keer niet tevaak in de kerstboom klauteren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 dec 2006 14:27

liisje schreef:Kerst wordt hier uiterlijk net eender gehouden als op een verjaardag of zondag. Gewoon een aparte sfeer van een feestdag, maar wel sober.


sorry met alle respect maar waar vind je in de bijbel dat feestvieren somber moet?


Even beter lezen. Somber en sober zijn 2 wezenlijk andere woorden.

so·ber (bn.)
1 niet overdadig, niet overvloedig => eenvoudig; <=> overdadig


som·ber (bn.)
1 weinig verlicht, weinig licht toelatend en daardoor drukkend op het gemoed => donker, droefgeestig, naargeestig
2 zwaarmoedig, bedrukt, de toekomst duister inziend => droefgeestig, morose

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 04 dec 2006 14:28

Weinig verlicht 8) Dat hoort dus wel degelijk bij somber.
Als jij zegt dat somber en sober toch wat anders is ben ik benieuwd hoe je dat combineert...
pobody's nerfect

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 dec 2006 14:32

Jo'tje schreef:Weinig verlicht 8) Dat hoort dus wel degelijk bij somber.
Als jij zegt dat somber en sober toch wat anders is ben ik benieuwd hoe je dat combineert...

Leuke post van je, maar verder ook niet waard om verder serieus behandeld te worden.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 dec 2006 14:33

Beste D, wat heb je tegen kerstfrutsels?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 dec 2006 14:35

egbert schreef:
PeterD schreef:Gelukkig heb geen denneboom nodig om mijn kinderen te vertellen van het heilsfeit...

Een dominee of ouderling heeft ook geen zwart pak nodig om de heilsboodschap te brengen....
Waarom trekt'ie dat dan wel aan? Ook dat is uiterlijk vertoon dat niets bijdraagt aan de boodschap maar waar men enorm veel waarde aan hecht, meer zelfs dan anderen aan een kerstboom denk ik....


Je hebt je applaus hiervoor al binnen zag ik. Wees er trots op. Maar ik ga hier nu geen vergelijk aan met het pak van een dominee, en die discussie ga ik ook nu hier niet voeren. Maar waarschijnlijk dat jij het uniform van een politieagent, of het uniform van een piloot of stuwardes ook overdreven vindt en niets toe vind voegen. Ik denk er duidelijk anders over ...

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 dec 2006 14:41

Optimatus schreef:Beste D, wat heb je tegen kerstfrutsels?

Lees het topic nog eens op je gemak door.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 dec 2006 14:58

Heb ik gedaan, maar ik begrijp je niet helemaal.

Uiteraard wil ik je niet dwingen, allerhande kerstversiering in huis te nemen, maar kun je je voorstellen dat anderen dat wel graag doen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Othello
Kapitein
Kapitein
Berichten: 880
Lid geworden op: 15 feb 2006 23:05

Berichtdoor Othello » 04 dec 2006 15:08

Wat mij betreft tuigt iedereen zijn woning op als ware het een heuse kerststal, als men de ware betekenis van kerst maar niet al te zeer uit het oog verliest.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 dec 2006 15:10

Optimatus schreef:Heb ik gedaan, maar ik begrijp je niet helemaal.

Uiteraard wil ik je niet dwingen, allerhande kerstversiering in huis te nemen, maar kun je je voorstellen dat anderen dat wel graag doen?

Ja ik kan me dat voorstellen. Van nature doen we zo graag met de wereld mee. Dus ook doen we graag hieraan mee.
Verder snap ik niet dat mensen die zich uitgeven als " wedergeborene" hieraan mee kunnen doen.

Gebruikersavatar
liisje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 jun 2006 16:18
Locatie: ergens in gelderland
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 04 dec 2006 15:12

so·ber (bn.)
1 niet overdadig, niet overvloedig => eenvoudig; <=> overdadig


som·ber (bn.)
1 weinig verlicht, weinig licht toelatend en daardoor drukkend op het gemoed => donker, droefgeestig, naargeestig
2 zwaarmoedig, bedrukt, de toekomst duister inziend => droefgeestig, morose
_________________
tja ik denk dat je het antwoord zelf al gegeven hebt je viert de geboorte dag sober niet overdadig geef je aan in je uitleg uit het woordenboek oke maar wat is overdadig bij jou waarschijnelijk alles daar je het feest van de verlosser viert door net te doen of het een gewone dag is...

dat is bij mij somber (weinig toelatend) kijk eens aan je antwoord

hoe heb je gevierd dat je een dochter er bij had? zeker niet met beschuit en muisjes zeker geen geboortekaartjes gestuurd en zeker niet met kraamvisite het was vast een normale dag net als alle andere............

ik wil nu niet beweren dat je gelijk naar blokker moet rennen om feestspul in huis te halen maar ga een ander niet veroordelen die wel lichten heeft en eventueel een kerstboom en andere franjes
net als dat ik jou niet veroordeel dat je het niet hebt...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten